Protokół Nr XLII/2014

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 27 czerwca 2014 r.

 

            XLII  sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1300 Przewodniczący Rady Władysław Zawadzki. Powitał wszystkich radnych, zaproszonych gości oraz pozostałych zebranych, a następnie stwierdził, że w dniu dzisiejszym podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 16 radnych.

Przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie, 16 głosami za zatwierdzili poniższy porządek.

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z XLI sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w  sprawach:
 a/zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2014 Nr XXXVIII/288/2013    

 Rady Powiatu w Kluczborku,
 b/zmiany wieloletniej prognozy finansowej,           

   c/emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania,   nabywania i wykupu,

 d/zmiany Uchwały Nr XXVI/191/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 6 grudnia 2012 r.  w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla  szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli  prawidłowości ich wykorzystania.

 e/przekształcenia Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” z siedzibą w Bogacicy w ,,Dom Dziecka w Bogacicy”, utworzenia jednostki organizacyjnej powiatu pod nazwą Dom Dziecka w Bąkowie oraz utworzenia jednostki organizacyjnej powiatu pod nazwą Centrum Administracyjnej  Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych.

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 20.05.2014 r. do 04.06.2014 r.
6. Wolne wnioski i zapytania.
7.Zamknięcie obrad.

 

Na wstępie Przewodniczący Rady zwracając się do Pana Starosty oraz wszystkich tych, którzy przyczynili się do realizacji przedsięwzięcia jakim jest Inkubator Przedsiębiorczości serdecznie podziękował za pomysł i taką inwestycję.   

 

Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XLI sesji Rady Powiatu. 
Do protokołu radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosownie. W obecności 16 radnych, 16 głosami za Rada zatwierdziła protokół z  XLI sesji.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Radna Irena Kielar zapytała od kiedy będzie funkcjonowała nowa rehabilitacja w nowo wybudowanym  budynku szpitala i czy świadczone usługi będą komercyjne, czy też na NFZ.

Radny Leszek Mierzwa zapytał czy z ramienia Rady Powiatu i Zarządu Powiatu byłaby możliwość zmobilizowania obecnego właściciela hotelu do jego rozbiórki lub remontu ze względu na bezpieczeństwo, gdyż budynek jest w bardzo złym stanie. 

 

Do punktu 3a porządku obrad

       

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2014 Nr XXXVIII/288/2013 Rady Powiatu w Kluczborku.

W przedmiotowym projekcie uchwały wprowadza się zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 87.740 zł w tym:

-zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 87.740 zł, wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 87.740 zł w tym:

-zwiększenie wydatków bieżących jednostek budżetowych o kwotę 84.736 zł,

-zwiększenie wydatków majątkowych jednostek budżetowych w kwocie 3.004 zł,

wprowadza się zmiany w planie wydatków inwestycyjnych.

Do przedstawionego projektu uchwały radni nie wnieśli uwag w związku z powyższym Rada Powiatu jednogłośnie 16 głosami za, przy braku głosów wstrzymujących się i przeciw podjęła uchwałę Nr XLII/319/2014.

 

Do punktu 3b porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

W przedmiotowym projekcie uchwały zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową .

Zwiększono dochody bieżące o kwotę 98.510 zł

Zwiększono wydatki bieżące o kwotę 95.506 zł

Zwiększono wydatki majątkowe o kwotę 3.004 zł

Radni nie wnieśli zapytań do projektu jednogłośnie podejmując 16 głosami za, przy braku głosów wstrzymujących się i przeciw Uchwałę Nr XLII/320/2014 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3c porządku obrad

 

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania , nabywania

i wykupu.

Rada Powiatu w Kluczborku w dniu 19.12.2013 r. podjęła Uchwałę Budżetową Nr XXXVIII/288/2013, która została zmieniona w dniu 29 maja 2014 roku , uchwałą Nr XLI/313/2014. W uchwale tej zapisano przychody z emisji papierów wartościowych na kwotę 7.000.000 zł.

Celem emisji obligacji jest pozyskanie środków finansowych i przeznaczenie ich na :

-sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Powiatu Kluczborskiego–z tym że środki z emisji będą wykorzystane na współfinansowanie wydatków majątkowych powiatu

-spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów.

Powiat Kluczborski wyemituje obligacje komunalne w łącznej liczbie 70 sztuk o wartości 100.000 zł każda, na łączną kwotę 7.000.000 zł.

Emisja obligacji zostanie dokonana w trybie oferty niepublicznej i zostanie skierowana do indywidualnych adresatów w liczbie mniejszej niż 100 osób.

Obligacje będą obligacjami na okaziciela, nie będą posiadały formy dokumentu, wierzytelności wynikające z obligacji nie będą zabezpieczone.

Obligacje zostaną wyemitowane w 2014r. w seriach:

-seria A 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2023 r.

-seria B 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2024 r.

-seria C 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2025 r.

-seria D 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2026 r.

-seria E 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2027 r.

-seria F 14 na kwotę 1.000.000 zł  –wykup w 2028 r.

-seria G 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2029 r.

Celem emisji obligacji jest pozyskanie środków finansowych i przeznaczenie ich na :

-sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Powiatu Kluczborskiego – z tym że środki z emisji będą wykorzystane na współfinansowanie wydatków majątkowych powiatu

-spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów

Emisja obligacji nastąpi nie później niż do 30 listopada 2014 roku.

Sprzedaż obligacji nastąpi do dnia 30 listopada 2014 roku.

Do przedłożonego projektu radni nie wnieśli uwag w związku z powyższym Rada Powiatu 16 głosami za, przy braku głosów wstrzymujących się i głosów przeciw podjęła Uchwałę

Nr XLII/321/2014 w ww. sprawie.

 

Do punktu 3d porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały jaki został przedstawiony przez Przewodniczącego Rady Powiatu był projekt w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVI/191/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla   szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.

Zgodnie z art. 80 ust. dotacje dla szkół niepublicznych przekazywane są w 12 ratach do ostatniego dnia każdego miesiąca. Od 2014 r. , na podstawie Ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw powiat ma obowiązek wypłacić część grudniową dotacji w terminie do 15 grudnia, stąd konieczność zmiany niniejszej uchwały. Ponadto doprecyzowane zostało pojęcie uczniów uczęszczających na zajęcia w szkołach, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poprzez możliwość wskazania liczby uczniów niepełnosprawnych.

Do przedłożonego projektu uchwały radni nie wnieśli uwag w związku z czym Rada Powiatu podjęła jednogłośnie 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się Uchwałę Nr XLII/322/2014.

Do punktu 3e porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przekształcenia Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” z siedzibą w Bogacicy w ,,Dom Dziecka w Bogacicy”, utworzenia jednostki organizacyjnej powiatu pod nazwą Dom Dziecka w Bąkowie oraz utworzenia jednostki organizacyjnej powiatu pod nazwą Centrum Administracyjnej  Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych.

Podstawę podjęcia uchwały stanowią zmiany w zakresie funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych, wprowadzone Ustawą z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. W myśl przepisu art. 230 cyt. Ustawy, liczba dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w art. 229 ust. 1-3 i 7 ustawy, po upływie okresu, o którym mowa w art. 229 ust. 8 ustawy, nie dłużej jednak niż do dnia 01.01.2021 r., nie może być wyższa niż 30.

Upływ okresu, o którym mowa w art. 229 ust. 8 ustawy, nastąpił w dniu 01.01.2013 r.

W chwili obecnej na terenie Powiatu Kluczborskiego funkcjonuje jedna placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego – Dom Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” z siedzibą w Bogacicy. Zgodnie z § 3 ust. 1 Statutu Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Baków” (załącznik do Uchwały Nr XLIX/281/2010 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 21 października 2010 r.), Dom Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” jest placówką typu socjalizacyjnego dla 48 dzieci, w tym 28 miejsc w Bogacicy i 20 miejsc w Bąkowie. Powyższy stan faktyczny nie jest zgodny z zapisami obowiązującej ustawy, w związku z czym niezbędne jest wprowadzenie zmian organizacyjnych w funkcjonowaniu placówki. 

Nowelizacja przepisów zmusza do likwidacji ilości miejsc w jednej z placówek z 20 do 14, co nie jest korzystne ze względu na konieczność realizacji orzeczeń sądowych w zakresie zapewnienia opieki dzieciom z naszego powiatu w placówce.

Specyfika budynków oraz znaczące nakłady finansowe poniesione na realizację programu naprawczego, organizacyjne usprawnienie pracy, a przede wszystkim konieczność zapewnienia opieki dzieciom, wskazują na celowość podjęcia działań w kierunku przekształcenia.

W celu zachowania porządku logicznego procesu przekształcenia, koniecznym jest zachowanie pewnej chronologii podejmowanych decyzji–w pierwszej kolejności wskazane jest przekształcenie Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” z siedzibą w Bogacicy w Dom Dziecka w Bogacicy, następnie utworzenie nowej placówki pod nazwą „Dom Dziecka w Bąkowie”, następnie utworzenie jednostki budżetowej Powiatu Kluczborskiego pod nazwą "Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych”. Podstawę prawną powołania tej ostatniej placówki, stanowi przepis art. 94 ust 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r., o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w myśl którego Starosta może zapewnić wspólną obsługę ekonomiczno-administracyjną i organizacyjną prowadzonych placówek opiekuńczo-wychowawczych, w szczególności tworząc centra administracyjne do obsługi tych placówek lub zlecić realizację tego zadania na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W związku z brakiem zapytań radni podjęli jednogłośnie 16 głosami za, przy braku głosów wstrzymujących się i przeciw Uchwałę Nr XLII/323/2014.

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Pan Starosta odpowiadając na zapytania zgłoszone w punkcie  2 stwierdził, że oba zapytania nie leżą w kompetencjach, czy też zadaniach Powiatu.

Odpowiadając na zapytanie radnej Ireny Kielar poinformował, że  konkurs jaki został ogłoszony przez NFZ i rozstrzygnięty zakłada dla podmiotów jakie podpiszą umowę datę rozpoczęcia działalności medycznej na dzień 1.07.2014 r.

Pan Starosta ponadto poinformował, że z jego wiedzy wynika, że po dość trudnym konkursie zarówno rehabilitacja ambulatoryjna i oddział szpitalny otwarty  uzyskały kontrakt.

W związku z tym będą wykonywane świadczenia na rzecz naszych mieszkańców nieodpłatnie w ramach ubezpieczenia. Jeśli chodzi o działalność komercyjną Pan Starosta jeszcze nie wie i sądzi, że taka się być może pojawi.

Trzeba pamiętać o tym , że fakt posiadania kontraktu z NFZ niesie za sobą pewne obostrzenia.

Sprzęt posiadany i miejsce, który jest wykorzystywany w ramach kontraktu z NFZ nie może być jednocześnie wykorzystywany do działalności komercyjnej.

Kolejno Pan Starosta udzielił odpowiedzi radnemu Leszkowi Mierzwie i poinformował, że hotel położony przy ul. Mickiewicza stanowi własność prywatną i nie można nią zadysponować, a zwłaszcza w kontekście remontu i rozbiórki. W takim wypadku wymagana jest bezwzględna zgoda właściciela, który jest osobą prywatną.

Po stronie Powiatu leży jedynie bieżący monitoring obiektu od strony bezpieczeństwa, który wykonuje Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Pan Starosta stwierdził, że stan obiektu jest zły i dlatego też został on ogrodzony ze względu na bezpieczeństwo.   

Ingerencja może być dokonana jedynie w przypadku zagrożenia katastrofą budowlaną, a w takim wypadku wdrażane są inne procedury.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 20.05.2014 r. do 04.06.2014 r.

Radna Irena Kielar poprosiła o wyjaśnienie odnosząc się do sprawozdania z dnia 28.05.2014 pkt.3 str.40 zapytała, czy protest dotyczący odrzucenia wniosku o przyznanie środków finansowych na realizację projektu konkursowego pod nazwą ,,Wsparcie przedsiębiorczości i samozatrudnienia w subregionie Kluczbork-Olesno-Namysłów” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia realizowanego przez Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości został już złożony i w jakim czasie będzie wiadome jego rozstrzygnięcie.

Pan Starosta wyjaśnił radnej, że w miesiącu kwietniu Rada Powiatu podjęła uchwałę o złożeniu tego wniosku.

Po rozstrzygnięciu naboru okazało się, że nie udało się, gdyż zajęliśmy już miejsce, które nie podlega finansowaniu. Zdaniem pracowników Inkubatora, a zarazem autorów tego projektu ocena Wojewódzkiego Urzędu Pracy w kilku miejscach wniosku wymaga ponownej weryfikacji.

W związku z tym złożony został  protest. Wyniki jego będą znane w miesiącu lipcu 2014r.

Do przedłożonego sprawozdania radni nie wnieśli innych zapytań jednogłośnie je przyjmując 16 głosami za, przy braku głosów wstrzymujących się i głosów przeciw.

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Pan Starosta podziękował Panu Przewodniczącemu Rady za miłe słowa dotyczące Inkubatora stwierdzając jednocześnie, że to również cała Rada Powiatu w tej sprawie podejmowała decyzje i cieszy się, że efekty tych działań satysfakcjonują.

Pan Starosta ponadto jeszcze raz poinformował o tym, co już wspominał na posiedzeniach komisji czyli o sporze z Regionalną Izbą Obrachunkową dotyczącym uchwał wpf.

W dniu 17 czerwca 2014r. w Naczelnym Sądzie Administracyjnym odbyła się rozprawa.

Spór z Regionalną Izbą Obrachunkową w Opolu Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnął na naszą korzyść. Jeśli chodzi o sprawę zasadniczą, czyli sposób kwalifikacji umowy z firmą Siemens Sąd uznając naszą skargę uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu i przekazał do ponownego rozpatrzenia.

Jeśli chodzi o spór związany z kolejnymi uchyleniami naszych uchwał w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok ostateczny na korzyść powiatu.

Pan Starosta poinformował radnych, że nie tak dawno odbyły się wybory nowego szefa ZNP, a dotychczasowy szef jakim była Pani Irena Kielar postanowił zakończyć swoją pracę.

W związku z powyższym Pan Starosta wraz z całą Radą chciałby podziękować Pani Irenie Kielar za 20 letnią pracę i współpracę jako Przewodnicząca Związku Nauczycielstwa Polskiego Oddział w Kluczborku.  

W związku z tym Pan Starosta przekazał na ręce radnej symboliczne kwiaty wraz z pisemnymi podziękowaniami.

Pani Irena Kielar zabierając głos podziękowała za tak miłe zaskoczenie i za ww. podziękowania.

Kolejno o głos poprosił radny Leszek Krzyżanowski stwierdzając, że jego prośba związana jest z osobą, która została pochowana na naszym cmentarzu i której grobem opiekuje się jedna ze szkół naszego powiatu.

Osoba ta jest bohaterem szarży pod Rokitną w 1915 roku. Szarża ta stała się legendą i dotyczyła 2 szwadronu ułanów II Brygady Legionów, którzy  brawurową szarżą przełamali trzy linie rosyjskiej obrony pod wsią Rokitna.

Atak miał na celu zdobycie pozycji w okolicy wsi Rokitna, zaciekle bronionych przez Rosjan

Bohaterska szarża nie została wykorzystana militarnie – austriacka piechota zbyt słabo wsparła polskich ułanów, była to samobójcza misja na którą wysłali nas Austriacy. Z 64 Polaków  przeżyło ją tylko 6-ciu. Jeden z nich został właśnie pochowany na Kluczborskim cmentarzu. Radny stwierdził, że ten grób został przez niego odnaleziony około 2 lata temu. Grobem tym na dzień  dzisiejszy nikt się nie zajmuje oprócz szkoły. Wymaga on opłacenia itp.

W związku z tym, że zbliża się 100 rocznica tej szarży radny ma taka prośbę, aby w miarę możliwości Starostwa Powiatowego wraz z Panią Marią Żurek-Kierownikiem Referatu Promocji Powiatu, Turystyki i Kultury opracowało program społeczno-historyczny dotyczący uświadomienia młodzieży naszego powiatu o tej postaci i np.w miesiącu czerwcu 2015r. kiedy przypada 100 rocznica uczciło ww. szarżę zorganizowaniem uroczystości.

Zdaniem radnego takie uroczystości są potrzebne, gdyż podkreślają wartość takich osobowości. 

Następnie Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że do Rady Powiatu wpłynęła uchwała Rady Gminy Kobiór w sprawie poparcia działań mających na celu zahamowanie wypływu środków finansowych wypracowanych w regionie do budżetu centralnego oraz zwiększenia dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Treść powyższej Uchwały jest do wglądu dla radnych w Biurze Rady.

Ponadto Przewodniczący Rady na zakończenie życzył wszystkim miłych wakacji i poinformował, że następna sesja Rady Powiatu odbędzie się pod koniec miesiąca sierpnia.

 

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział i o godzinie 1329 zamknął sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

                                  

 

 Przewodniczący Rady Powiatu

w Kluczborku

Władysław Zawadzki

 

 

 

 

 

 

    Protokołowała

 

 Joanna Strzelczyk