
Zadania
Wydział Edukacji i Sportu
§40.1.Do zadań Wydziału w zakresie spraw będących w kompetencji organu prowadzącego (rada powiatu i zarząd powiatu) należy opracowywanie materiałów, dokumentacji, analiz, projektów uchwał Rady i Zarządu dotyczących:
1) zakładania i prowadzenia oraz likwidowania szkół i placówek publicznych:
a) szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych,
b) szkół ponadgimnazjalnych, w tym specjalnych i z oddziałami integracyjnymi,
c) szkół sportowych i mistrzostwa sportowego,
d) placówek oświatowo - wychowawczych, umożliwiających rozwijanie zainteresowań, uzdolnień a także korzystanie z różnych form wypoczynku
i organizacji czasu wolnego,
e) placówek kształcenia ustawicznego i praktycznego,
f) placówek artystycznych - ognisk artystycznych umożliwiających rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych,
g) poradni psychologiczno- pedagogicznych,
h) specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, oraz ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo w stopniu głębokim realizację obowiązku szkolnego,
i) placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
2) zakładania i prowadzenia oraz likwidowania szkół i placówek, których prowadzenie nie należy do zadań własnych powiatu, przejętych do prowadzenia na podstawie porozumień (fakultatywnie);
3) zakładania i prowadzenia oraz likwidowania w uzgodnieniu z kuratorem oświaty publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, zakładów kształcenia nauczycieli
i bibliotek pedagogicznych;
4) zapewnienia warunków kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach;
5) ustalania projektu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych w powiecie;
6) ustalania zasad wynagradzania oraz zwiększania wynagradzania nauczycieli
w szkołach i placówkach prowadzonych przez powiat;
7) ustalania zasad i wysokości dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli;
8) sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną i organizacyjną szkół
i placówek;
9) ogłaszania konkursów na stanowiska dyrektorów szkół i placówek;
10) powoływania i udziału w komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki;
11) powierzania stanowiska dyrektora szkoły lub placówki;
12) powierzania stanowiska dyrektora, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki, jeśli do konkursu nie zgłosił się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata;
13) łączenia szkół różnych typów i placówek w zespoły;
14) powoływania komisji egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans
na stopień nauczyciela mianowanego, udział w pracach komisji;
15) zapewniania szkole warunków do realizacji przez nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
16) tworzenia służby socjalnej do gospodarowania funduszem świadczeń socjalnych
dla nauczycieli emerytów zlikwidowanych szkół;
17) powoływania rady oświatowej działającej przy Radzie Powiatu;
18) ustalania składu i zasad wyboru członków rady oświatowej oraz regulaminu działania rady oświatowej;
19) opiniowania likwidacji szkoły lub placówki publicznej oraz przejmowania dokumentacji likwidowanej szkoły prowadzonej przez inną osobę prawną lub osobę fizyczną;
20) rozwiązywania zespołu szkół lub placówek oraz nadania szkołom i placówkom wchodzącym w skład zespołu odrębnych statutów;
21) określania szczegółowych zasad udzielania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych;
22) zawierania ponadzakładowego układu pracy dla nauczycieli z właściwymi ponadzakładowymi organizacjami zrzeszającymi nauczycieli;
23) określania zasad rozliczania czasu pracy dla nauczycieli o różnym planie zajęć
w poszczególnych okresach roku szkolnego;
24) opracowywanie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów;
25) powierzania obowiązków doradcom metodycznym;
26) koordynacji sportu szkolnego szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych przez Powiat Kluczborski.
2.Do zadań Wydziału w zakresie spraw wynikających z ustawowych kompetencji Starosty należy:
1) kontrola i wstępna akceptacja arkuszy organizacji pracy szkół i placówek w zakresie zgodności z prawem;
2) wydawanie zezwoleń na zakładanie szkół i placówek publicznych przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną;
3) pomoc w organizowaniu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
4) kierowanie uczniów do szkół i placówek specjalnych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii;
5) współpraca w organizacji i realizowaniu w szkołach i placówkach praktyk nauczycielskich;
6) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych:
a) wydawanie zaświadczeń o wpisie do ewidencji,
b) wydawanie decyzji o odmowie wpisu do ewidencji,
c) nadawanie i cofanie szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej,
7) dokonywanie oceny pracy dyrektora w części dotyczącej zadań organu prowadzącego;
8) nadawanie lub odmowa nadania stopnia awansu nauczycielom mianowanym;
9) wydawanie aktów mianowania dla nauczycieli, którzy uzyskali wyższy poziom wykształcenia;
10) opiniowania powierzenia lub odwołania przez dyrektora osób ze stanowisk kierowniczych w szkole lub placówce;
11) wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela, dyrektora;
12) rozpatrywanie odwołań złożonych przez nauczycieli od decyzji dyrektora szkoły
lub placówki o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego;
13) udział w komisji kwalifikacyjnej dla dyrektorów ubiegających się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego, powołanej przez organ nadzoru pedagogicznego;
14) opiniowanie przeniesienia nauczyciela do innej szkoły lub placówki;
15) przeniesienie nauczyciela do innej szkoły w razie konieczności zapewnienia tej szkole obsady na stanowisku nauczyciela z wymaganymi kwalifikacjami;
16) nakładanie obowiązku na nauczyciela podjęcia pracy w innej szkole w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć;
17) stwierdzenie wygaśnięcia z mocy prawa stosunku pracy dyrektora w określonych przypadkach;
18) przygotowywanie dokumentacji związanej z nadaniem tytułu honorowego profesora oświaty;
19) wyrażenie zgody na obniżenie nauczycielowi tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin;
20) potwierdzanie prawdziwości danych zawartych we wniosku nauczyciela dotyczącego umorzenia zwrotu zasiłku na zagospodarowanie;
21) występowanie z urzędu w obronie nauczyciela, gdy zostaną naruszone jego uprawnienia;
22) opracowywanie zasad przyznawania uczniom nagród i stypendiów;
23) kontrola zgodności danych dotyczących wysokości części oświatowej subwencji przydzielonej na dany rok budżetowy;
24) opracowywanie sprawozdawczości oświatowej i nadzór nad rzetelnością sprawozdań opracowywanych przez jednostki oświatowe powiatu;
25) nadzór nad wypełnianiem przez dyrektorów zadań z zakresu bhp w szkołach
i placówkach oświatowych powiatu;
26) organizacja imprez o zasięgu powiatowym i regionalnym związanych z promocją szkół i placówek;
27) opracowywanie informatorów o szkolnictwie ponadgimnazjalnym powiatu kluczborskiego.
3.Do zadań Wydziału w zakresie kultury fizycznej należy prowadzenie następujących spraw:
1) realizacja zadań w zakresie kultury fizycznej: wychowania fizycznego, sportu, rekreacji ruchowej i rehabilitacji oraz tworzenie odpowiednich warunków materialno- technicznych dla jej rozwoju;
2) prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych;
3) prowadzenie ewidencji stowarzyszeń kultury fizycznej;
4) opracowywanie materiałów promocyjno - informacyjnych z zakresu szkolnej kultury fizycznej;
5) obsługa techniczna i biurowa Powiatowej Rady Sportu;
6) prowadzenie spraw związanych ze stypendiami sportowymi, wyróżnieniami
i nagrodami dla zawodników nie posiadających licencji zawodnika za wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym;
7) prowadzenie spraw związanych z wyróżnieniami i nagrodami dla trenerów i działaczy sportowych zasłużonych w osiąganiu wysokich wyników sportowych
we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym.
4.Do zadań Naczelnika Wydziału należy wydawanie decyzji administracyjnych
z poważnienia Starosty Kluczborskiego dotyczących:
1) kierowania uczniów do szkół i placówek specjalnych;
2) kierowania uczniów do młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii;
3) dokonywania wpisu i skreślenia z ewidencji niepublicznych szkół i placówek;
4) dokonywania wpisu i skreślenia z ewidencji uczniowskich klubów sportowych;
5) dokonywania wpisu i skreślenia z ewidencji stowarzyszeń kultury fizycznej;
6) nadawania i cofania uprawnień publicznych szkołom niepublicznym wpisanym
do ewidencji niepublicznych szkół;
7) nakładania na nauczycieli obowiązku podjęcia pracy w innej szkole w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć.
![]() |
![]() |
![]() |
Metadane
Źródło informacji: | Krzysztowczyk Jolanta |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Herbeć Maria |
Data wprowadzenia: | 2003-10-10 08:49:37 |
Opublikował: | Herbeć Maria |
Data publikacji: | 2003-10-10 08:50:55 |
Ostatnia zmiana: | 2011-11-10 07:33:24 |
Ilość wyświetleń: | 10256 |