<>

Instytucje i podmioty wspierające konsumentów w sporach z przedsiębiorcami

Wykaz podmiotów publicznych działających w obszarze praw konsumenckich,w poszczególnych sektorach:

  • porady  konsumenckie, działalność edukacyjna, działalność antymonopolowa – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów: https://uokik.gov.pl/, infolinia: 801 440 220 oraz 222 66 76 76, rejestr klauzul niedozwolonych: https://rejestr.uokik.gov.pl/
  • usługi bankowe, inne usługi finansowe, usługi ubezpieczeniowe - Rzecznik Finansowy: https://rf.gov.pl/
  • sektor finansowy - Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego: https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/sad_polubowny_przy_KNF
  • usługi telekomunikacyjne, listy, paczki - Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej: https://uke.gov.pl/
  • dostawa energii elektrycznej, ciepła i gazu - Koordynator do spraw negocjacji działający przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki: https://koordynator.ure.gov.pl/
  • sektor transportu kolejowego - Rzecznik Praw Pasażera Kolei działający przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego: https://www.utk.gov.pl/pl/rzecznik/rzecznik-praw-pasazera/12183,O-Rzeczniku.html
  • sektor lotnictwa cywilnego - Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego: https://pasazerlotniczy.ulc.gov.pl/
  • sprzedaż produktów, usługi turystyczne, usługi deweloperskie, usługi edukacyjne niepubliczne, usługi remontowo-budowlane i inne sektory, dla których nie powstały podmioty uprawnione - Inspekcja Handlowa: https://opole.wiih.gov.pl/

Wykaz podmiotów niepublicznych działających w obszarze praw konsumenckich, w poszczególnych sektorach:

  • spory transgraniczne z przedsiębiorcami – Europejskie Centrum Konsumenckie: https://konsument.gov.pl/
  • usługi bankowe - Związek Banków Polskich Bankowy Arbitraż Konsumencki: https://zbp.pl/dla-klientow/arbiter-bankowy
  • handel elektroniczny - Izba Gospodarki Elektronicznej: https://www.mediacjeeizby.pl/
  • jakość handlowa produktów spożywczych - Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dot. Żywności: www.cprsz.pl
  • usługi różnego typu – Elektroniczne Centrum Arbitrażu i Mediacji ULTIMA Ratio: https://www.ultimaratio.pl/
  • edukacja konsumencka, nieodpłatne poradnictwo konsumenckie – Fundacja ProPublika: https://www.propublika.pl/, infolinia konsumencka: 801 440 220 oraz  222 66 76 76, adres e-mail: www.poradydlakonsumentow.pl

Podstawowe akty prawne regulujące prawa konsumentów:

  • Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
  • Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
  • Ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich
  • Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
  • Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim
  • Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o timeshare
  • Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych
  • Ustawa z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów
  • Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych
  • Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne
  • Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne