Informacje uzupełniające
<>
Instytucje i podmioty wspierające konsumentów w sporach z przedsiębiorcami
Wykaz podmiotów publicznych działających w obszarze praw konsumenckich,w poszczególnych sektorach:
- porady konsumenckie, działalność edukacyjna, działalność antymonopolowa – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów: https://uokik.gov.pl/, infolinia: 801 440 220 oraz 222 66 76 76, rejestr klauzul niedozwolonych: https://rejestr.uokik.gov.pl/
- usługi bankowe, inne usługi finansowe, usługi ubezpieczeniowe - Rzecznik Finansowy: https://rf.gov.pl/
- sektor finansowy - Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego: https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/sad_polubowny_przy_KNF
- usługi telekomunikacyjne, listy, paczki - Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej: https://uke.gov.pl/
- dostawa energii elektrycznej, ciepła i gazu - Koordynator do spraw negocjacji działający przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki: https://koordynator.ure.gov.pl/
- sektor transportu kolejowego - Rzecznik Praw Pasażera Kolei działający przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego: https://www.utk.gov.pl/pl/rzecznik/rzecznik-praw-pasazera/12183,O-Rzeczniku.html
- sektor lotnictwa cywilnego - Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego: https://pasazerlotniczy.ulc.gov.pl/
- sprzedaż produktów, usługi turystyczne, usługi deweloperskie, usługi edukacyjne niepubliczne, usługi remontowo-budowlane i inne sektory, dla których nie powstały podmioty uprawnione - Inspekcja Handlowa: https://opole.wiih.gov.pl/
Wykaz podmiotów niepublicznych działających w obszarze praw konsumenckich, w poszczególnych sektorach:
- spory transgraniczne z przedsiębiorcami – Europejskie Centrum Konsumenckie: https://konsument.gov.pl/
- usługi bankowe - Związek Banków Polskich Bankowy Arbitraż Konsumencki: https://zbp.pl/dla-klientow/arbiter-bankowy
- handel elektroniczny - Izba Gospodarki Elektronicznej: https://www.mediacjeeizby.pl/
- jakość handlowa produktów spożywczych - Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dot. Żywności: www.cprsz.pl
- usługi różnego typu – Elektroniczne Centrum Arbitrażu i Mediacji ULTIMA Ratio: https://www.ultimaratio.pl/
- edukacja konsumencka, nieodpłatne poradnictwo konsumenckie – Fundacja ProPublika: https://www.propublika.pl/, infolinia konsumencka: 801 440 220 oraz 222 66 76 76, adres e-mail: www.poradydlakonsumentow.pl
Podstawowe akty prawne regulujące prawa konsumentów:
- Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
- Ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich
- Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
- Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim
- Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o timeshare
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych
- Ustawa z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów
- Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych
- Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne
- Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Kuliberda Janusz |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Kuliberda Janusz |
Data wprowadzenia: | 2008-01-11 10:09:55 |
Opublikował: | Kuliberda Janusz |
Data publikacji: | 2008-01-11 09:41:41 |
Ostatnia zmiana: | 2024-12-19 10:00:50 |
Ilość wyświetleń: | 9679 |