Do podstawowych zadań Wydziału należy prowadzenie następujących spraw:
1. opracowywanie projektu budżetu powiatu i jego zmian,
2. nadzorowanie prawidłowości opracowywania i zatwierdzania planów finansowych jednostek powiatowych,
3. opracowanie projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej i jej zmian,
4. sporządzanie planu finansowego budżetu powiatu,
5. sporządzanie informacji o wysokościach planów finansowych jednostek powiatowych,
6. nadzór nad realizacją budżetu powiatu oraz dochodów Skarbu Państwa,
7. sporządzanie sprawozdań finansowych, budżetowych, z wykonania budżetu, funduszy celowych i innych,
8. dokonywanie analiz finansowych oraz oceny wykorzystania przydzielonych środkó finansowych w poszczególnych jednostkach powiatowych,
9. prowadzenie obsługi finansowej budżetu powiatu oraz Starostwa Powiatowego w Kluczborku zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
10. prowadzenie windykacji należności budżetowych,
11. prowadzenie ewidencji i rozliczeń podatku VAT,
12. prowadzenie dokumentacji płacowej oraz sporządzanie list płac w Starostwie Powiatowym w Kluczborku,
13. prowadzenie ewdencji i rozliczanie środków depozytowych,
14. obsługa finansowa funduszy celowych,
15. prowadzenie obsługi finansowej Starostwa powiatowego w Kluczborku, sporządzanie przelewów,
16. współdziałanie z bankami, Urzędem Skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i innymi instytucjami,
17. opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących zasad i prowadzenia rachunkowości,
18. przeprowadzanie i rozliczanie inwentaryzacji,
19. wsparcie merytoryczne w przygotowywaniu dokumentacji w zakresie postepowań przetargowych na:
- wybór obsługi bankowej,
- udzielenie kredytów,
- emisję obligacji,
20. sporządzanie informacji o wysokości zadłużenia z tytułu dochodów budżetowych,
21. obsługa finansowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych i Pracowniczej Kasy Zapomogowo - Pożyczkowej.