
Zadania
Zadania Rzecznika określa art. 42 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1616):
Art. 42. [Zadania i uprawnienia rzecznika praw konsumentów]
1. Do zadań rzecznika konsumentów należy:
1) zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
2) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
3) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
4) współdziałanie z Prezesem Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
5) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kluczborku jest właściwy rzeczowo w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów – osób fizycznych, dokonujących z przedsiębiorcą (osobą prawną, jednostką organizacyjną, ale także osobą fizyczną, prowadzącą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową) czynności prawnych, niezwiązanych bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą lub zawodową (art.221 k.c.).
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kluczborku jest właściwy miejscowo do prowadzenia spraw konsumentów, mieszkańców powiatu kluczborskiego, ze wskazaniem, że miejscem zamieszkania osoby fizycznej – konsumenta jest miejscowość, w której przebywa z zamiarem stałego pobytu. Rzecznik jest właściwy w sporze konsumenta z przedsiębiorcą, mającym siedzibę lub oddział na terenie Polski.
Rzecznik przeprowadza analizę zgłaszanej sprawy pod kątem naruszenia praw i interesów konsumenta, na podstawie złożonych przez konsumenta wyjaśnień i przedstawionej dokumentacji (w szczególności umowy (faktury, paragonu), regulaminu, Ogólnych Warunków Umowy, potwierdzenia zapłaty, rachunków, protokołów, zgłoszenia reklamacyjnego oraz korespondencji prowadzonej ze stroną umowy - przedsiębiorcą.
Rzecznik Konsumentów nie posiada uprawnień kontrolnych, nie orzeka w sprawach, nie składa za konsumenta oświadczeń woli, nie wydaje nakazów ani zakazów, nie nakłada kar, nie przeprowadza również dowodów w zgłoszonych sprawach, nie będąc uprawnionym ustawowo do żądania wydania dokumentów przez przedsiębiorców.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy po wyczerpaniu przez konsumenta drogi reklamacyjnej /dochodzenia roszczeń wynikającej z właściwych przepisów. Interwencja prowadzona przez rzeczników konsumentów ma charakter polubowny, a zatem przedsiębiorca może nie podzielić argumentacji rzecznika, podtrzymując swoją, negatywną decyzję w sprawie, co oznacza że dla dalszego dochodzenia roszczeń pozostaje droga sądowa.
Wszelkie porady udzielane przez Rzecznika Konsumentów stanowią rekomendacje działania z uwzględnieniem stanu faktycznego danej sprawy i odnośnych przepisów. Konsument może równolegle ze zgłoszeniem się ze sprawą do Rzecznika, podejmować inne działania zmierzające do ochrony prawnej uzasadnionych roszczeń. Powiatowy Rzecznik Konsumentów rozpatruje sprawy co do zasady zgodnie z kolejnością wpływu, z uwzględnieniem ilości prowadzonych spraw. Terminy wykonania czynności są ustalane indywidualnie z konsumentem.
![]() |
![]() |
![]() |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Herbeć Maria |
Data wprowadzenia: | 2003-10-10 09:50:06 |
Opublikował: | Herbeć Maria |
Data publikacji: | 2003-10-10 09:53:42 |
Ostatnia zmiana: | 2024-12-19 10:09:24 |
Ilość wyświetleń: | 10789 |