Protokół Nr XXXV/2013

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 31 października 2013 r.

 

 

            XXXV sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1200 Przewodniczący Rady Władysław Zawadzki. Powitał wszystkich radnych, zaproszonych gości oraz pozostałych zebranych, a następnie stwierdził, że w dniu dzisiejszym podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 17 radnych.

Przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie, 17 głosami za zatwierdzili poniższy porządek.

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z XXXIV sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w  sprawach:
a/zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2013 Nr XXVII/209/2012 Rady Powiatu w Kluczborku,
b/zmiany wieloletniej prognozy finansowej,

c/zmiany Uchwały Nr XXIX/227/2013 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 21 marca 2013 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2013 rok,

d/ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2014 roku,

e/uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku,
f/ ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na
2014 rok,

g/wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na okres oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego,

h/zgody na zawarcie z Burmistrzem Byczyny porozumienia dotyczącego przejęcia zarzadzania drogą gminną Nr 100504O (Miechowa-Proślice-Brzózka-Polanowice) na odcinku w miejscowości Proślice w km 4+538,25 o długości 0,530 km.

4.Przedstawienie Informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2013 roku wraz z Informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Kluczborskiego (opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2013 roku).

5. Informacja Zarządu Powiatu o stanie realizacji zadań oświatowych w powiecie kluczborskim w roku szkolnym 2012/2013.

6.Informacja Urzędu Skarbowego w Kluczborku o przeprowadzonej analizie oświadczeń majątkowych oraz korekt oświadczeń za 2012 rok.

7.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych

8.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od dnia 12.09.2013 r. do 15.10.2013 r.
9. Wolne wnioski i zapytania.
10. Zamknięcie obrad.

 

Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XXXIV sesji Rady Powiatu. 
Do protokołu radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosownie. W obecności 17 radnych, 16 głosami za, przy 1 wstrzymującym się Rada zatwierdziła protokół z  XXXIV sesji.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Nie wniesiono zapytań interpelacji.

 

Do punktu 3a porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2013 Nr XXVII/209/2012 Rady Powiatu w Kluczborku.

Wprowadza się zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zmniejszenie planowanych dochodów o kwotę 222.903 zł w tym: zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 286.344 zł,  zmniejszenie dochodów majątkowych o kwotę 509.247zł.. Ponadto wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zmniejszenie planowanych wydatków o kwotę 222.903 zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących jednostek budżetowych o kwotę 286.344 zł,  zmniejszenie wydatków majątkowych jednostek budżetowych o kwotę 509.247

Zmiany dokonane w planie dochodów spowodują ich zmniejszenie w budżecie na 2013 roko kwotę 222 .903 zł.  Zmiany dokonane w planie wydatków spowodują ich zmniejszenie w budżecie na 2013 rok o kwotę 222 .903 zł. Ponadto wprowadzono nowe zadania : "Remont i przebudowa części budynku warsztatów szkolnych ZSP nr 2 CKU", zmniejszono środki na zadaniu pn. „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej Powiatu Kluczborskiego" oraz na zadaniu „Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości dla wsparcia rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim", zwiększono środki na zadaniach:

- Remont Drogi Powiatowej nr 1343 O Dp ( DP 1348 O - Wierzbica- Świniary Małe ) na odcinku przez wieś Wierzbica Górna w km 3+166,00 do km 4+329,50 w ramach NPPDL - Etap II Bezpieczeństwo- Dostępność – Rozwój,  Remont DP 1316 O( Kluczbork-Ciarka -Dk 11) na odcinku od 0+010,00 do km 0+899,00 - ul. Strzelecka w Kluczborku w ramach NPPDL - etap II Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój". Ponadto  zaktualizowano załącznik wprowadzając prawidłowe kwoty dotacji na poszczególnych placówkach.

Radni do projektu nie wnieśli zapytań, jednogłośnie podejmując Uchwałę Nr XXXV/269/2013 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3b porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Zmiany w powyższej uchwale dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową. Zwiększono dochody bieżące o kwotę 307.757 zł, zmniejszono dochody majątkowe o kwotę 509.247 zł, zwiększono wydatki bieżące o kwotę 307.757 zł, zmniejszono wydatki majątkowe o kwotę 509.247 zł. Ponadto zaktualizowano załącznik wprowadzając nowe zadania: Likwidacja barier architektonicznych w celu umożliwienia dzieciom niepełnosprawnym poruszania się w pomieszczeniach przedszkola Specjalnego przy Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym im. Marii Konopnickiej w Kluczborku.  Zwiększono środki na zadaniu pn. "Remont drogi powiatowej 1343O( DP1348O- Wierzbica - Świniary Małe) na odcinku przez wieś Wierzbica Górna w km 3+166,00 do km 4+329,50) "oraz na zadaniu pn. Remont DP 1316O ( Kluczbork-Ciarka -DK 11) na odcinku od km 0+010,00 do 0+899,00 - ul. Strzelecka w Kluczborku"

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu, jednogłośnie podejmując Uchwałę Nr XXXV/270/2013 w powyższej sprawie.

  

Do punktu 3c porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie  zmiany Uchwały Nr XXIX/227/2013 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 21 marca 2013 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2013 rok.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku proponuje wprowadzenie zmian w podziale środków finansowych w obrębie  art.

 

Do punktu 3d porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2014 roku.

Maksymalne stawki opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym, określone w art. 130a ust. 6a ustawy Prawo o ruchu drogowym ulegają corocznie zmianie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Maksymalne stawki opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym przyjęto zgodnie z obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 01 sierpnia 2013r., ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej „Monitor Polski” z dnia 5 września 2013 r. W związku z powyższym zachodzi konieczność zmiany Uchwały Nr XVII/127/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 22 marca 2012 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów. Projekt określa opłaty na rok 2014, co umożliwia na bieżąco ustalanie na dany rok kalendarzowy wysokości opłat.

Radni nie wnieśli zapytań do projektu, jednogłośnie, 17 głosami za podejmując Uchwałę Nr XXXV/272/2013 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3e porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

Zgodnie z art. 35 ust. 1. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym organizację i zasady funkcjonowania Starostwa Powiatowego określa regulamin organizacyjny uchwalony przez Radę Powiatu na wniosek Zarządu Powiatu. Przyjęcie nowego Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego wynika z szeregu zmian w przepisach prawa, które następowały w okresie obowiązywania obecnego regulaminu. Wymuszają one konieczność uaktualnienia dotychczasowych zapisów regulaminu w zadaniach poszczególnych komórek organizacyjnych Starostwa. Między innymi w Wydziale Komunikacji i Transportu w związku z nowelizacją z dniem 19 stycznia 2013 r. ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz wejściem w życie ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami. Zmiany zapisów w regulaminie wynikają również z zaleceń pokontrolnych NIK, gdzie polecono podjęcie działań w celu ujęcia w regulaminie organizacyjnym Starostwa wszystkich zadań określonych w art. 130a Prawa o ruchu drogowym. Ponadto zmiany Wydziału Ochrony Środowiska i Leśnictwa
w związku z wejściem wżycie z dniem 23 stycznia 2013r. znowelizowanej ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – Ustawa o odpadach. Również ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wprowadziła pojęcie kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych, która stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Do zadań i uprawnień wspólnych dla kierowników komórek organizacyjnych dodano zapis, który mówi o obowiązku wykonywania czynności związanych z kontrolą zarządczą w zakresie realizowanych przez nadzorowaną komórkę organizacyjną. Ujęto również zapisy dotyczące dokonywania okresowej oceny podległych pracowników oraz udział we wdrażaniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów.  W części ogólnej Regulaminu przywołano postanowienia aktu prawnego jakim jest Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji
i zakresu działania archiwów zakładowych. W rozdziałach dotyczących zasad redagowania aktów prawnych Rady Powiatu, Zarządu i Starosty oraz przyjęcia interesantów – skargi i wnioski, przywołano procedury określające sposoby postępowania zgodnie z obowiązującym w Starostwie Systemem Zarządzania Jakością i Kontrolą Zarządczą. Jednocześnie w projekcie regulaminu uwzględnione zostały zmiany do obecnie obowiązującego wprowadzone uchwałami Rady Nr XLI/239/2010 z dnia 25 marca 2010r., oraz Nr XLII/249/2010 z dnia 29 kwietnia 2010 r.

Radni do projektu nie wnieśli zapytań, jednogłośnie podejmując Uchwałę Nr XXXV/273/2013 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3f porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2014 rok.

Na podstawie art. 94 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. Prawo rada powiatu ustala rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie, po zasięgnięciu opinii burmistrzów i wójtów gmin z terenu powiatu oraz samorządu aptekarskiego. Zgodnie z art. 94 ust. 1 w/w ustawy rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy. Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych przedstawiony w § 1 oraz plan dyżurów aptek ogólnodostępnych w porze nocnej, niedziele, święta i dni wolne od pracy na terenie powiatu kluczborskiego w 2014 roku przedstawiony w § 2 projektu uchwały zostały pozytywnie zaopiniowane przez Wójta, Burmistrzów gmin z terenu powiatu kluczborskiego oraz Opolską Okręgową Izbę Aptekarską w Opolu. Radni do projektu nie wnieśli zapytań, jednogłośnie podejmując Uchwałę Nr XXXV/274/2013 w powyższej sprawie.

  

Do punktu 3g porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na okres oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego.

Nieruchomość  lokalowa o  powierzchni użytkowej 199,40m2 wraz z udziałem  w częściach wspólnych działki gruntu i budynku 33,50%, położona  na parterze budynku administracyjnego w Kluczborku przy ulicy Żeromskiego 3b na działce nr 88/18 z k. m. 3  o pow. 0,3192 ha, stanowi własność Powiatu Kluczborskiego i użytkowana jest na podstawie umowy dzierżawy zawartej na czas oznaczony na okres 3 lat od dnia 01.11.2010 roku z   Panią Henryką Węgrzynowską i Panią Joanną Węgrzynowską Wróbel prowadzącymi działalność gospodarczą pod nazwą Ada – Higiena s.c. z siedzibą w Kluczborku przy ulicy Żeromskiego 3b w celu prowadzenia hurtowni chemicznej. Niniejsza uchwała zgodnie z obowiązującymi przepisami określa indywidualny przypadek zawarcia kolejnej umowy dzierżawy na czas określony do 3 lat na pomieszczenie spełniające funkcję hurtowni chemicznej ze stroną, która korzystała z przedmiotu dzierżawy na podstawie umowy zawartej na czas określony do 3 lat. Stosując art. 12 ust. 8 lit a) ustawy  o samorządzie powiatowym Rada Powiatu jako kompetentny organ może wyrazić zgodę na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy w tym przypadku. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XXXV/275/2013
w powyższej sprawie.

Do punktu 3h porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zgody na zawarcie z Burmistrzem Byczyny porozumienia dotyczącego przejęcia zarzadzania drogą gminną Nr 100504O (Miechowa-Proślice-Brzózka-Polanowice) na odcinku w miejscowości Proślice w km 4+538,25 o długości 0,530 km.

W związku z realizacją przez Powiat Kluczborski zadania pod nazwą: „Remont drogi powiatowej Nr 1301 O (Byczyna – Bruny -  DP 1337 O) w km 0+ 059 – 13+072 o długości 13,013 km oraz drogi gminnej Nr 1005040 (Miechowa – Proślice – Brzózka – Polanowice) na odcinku w miejscowości Proślice w km 4+538,25 – 5+068,25 o długości 0,530 km” w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój, niezbędnie jest podpisanie porozumienia pomiędzy Burmistrzem Byczyny a Zarządem Powiatu w Kluczborku w sprawie przejęcia zarządzania drogą gminną
Nr 100504O (Miechowa-Proślice-Brzózka-Polanowice) na odcinku
w miejscowości Proślice w km 4+538,25 – 5+068,25 o długości 0,530 km. Zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (j. t. Dz. U. z 2013 r. poz. 260 z późn. zm.) zarządzanie drogami publicznymi może być przekazywane między zarządcami w trybie porozumienia, regulującego w szczególności wzajemne rozliczenia finansowe.

Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że w  projekcie  w związku z dyskusją na Komisji Budżetu, postanowiono zmienić podstawę prawną na ustawę o drogach publicznych. Pan Starosta dodał, ze porozumienie pomiędzy Burmistrzem Byczyny a Zarządem Powiatu w Kluczborku będzie upoważniało powiat do przejęcia zarządzania tym fragmentem drogi gminnej na czas trwania projektu i jego trwałości a jednocześnie [pozwoli unikną publikacji w Dzienniku urzędowym, co wydłużyłoby całą procedurę. Treść powyższej uchwały została, a przedstawiona radnym przed sesją. Co do intencji stron zadania projektu pozostaje ona beż zmian. Radny Tadeusz Konarski zapytał, czy treść porozumienia będzie załącznikiem do uchwały. Pan Starosta odpowiedział, że nie, natomiast treść porozumienia będzie taka sama, jedynie w oparciu o inna podstawę prawna.  

Radni nie wnieśli więcej zapytań do powyższego projektu jednogłośnie podejmując Uchwałę Nr XXXV/276/2013  w powyższej  sprawie .

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Przedstawienie Informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2013 roku wraz z Informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Kluczborskiego (opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2013 roku).

Pan Starosta przedstawił powyższą Informację w formie prezentacji. Powyższa prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.           
Pan Starosta poinformował, że dopiero na tej sesji rada rozpatruje powyższe sprawozdanie, gdyż RIO w Opolu wydało o nim negatywna opinie, zarząd powiatu odwołał się od tej uchwały, w związku z czym RIO w Opolu odrzuciło odwołania zarządu powiatu.  

Radni 16 głosami za, przy 2 wstrzymujących się przyjęli powyższą Informację.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił Informację Zarządu Powiatu o stanie realizacji zadań oświatowych w powiecie kluczborskim w roku szkolnym 2012/2013.

Głos zabrała radna Irena Kielar, która zapytała, dlaczego brakuje pieniędzy na oświatę, na nagrody na nauczycieli, dyrektorów,  skoro powiat wypracował 16 mln. Radna Irena Kielar stwierdziła, że sprzedaż majątku być może wiele pomoże. Radna rena Kielar zapytała o poradnie psychologiczno-pedagogiczną, w związku ze sprzedażą obiektu bankowi w leasingu.

Radna Irena Kielar stwierdziła, że pan Starosta zwolnił kilka etatów jeżeli chodzi o nauczycieli  w ostatnim roku.

Pan Starosta odpowiedział, ze jeżeli chodziło sytuacje poradni psychologiczno-pedagogicznej to nic się nie zmieni w związku ze sprzedażą obiektu w leasingu zwrotnym, poradnia posiada prawo wieczystego użytkowania swoją siedzibą i gospodarowania nią, wszystkie wewnętrzne umowy pozostają w mocy, np. z PCPR. 
W odniesieniu do zwolnionych nauczycieli to skala redukcji etatów nie była duża, w skali 2 lat z 315 etatów pedagogicznych  do 300 spadło zatrudnienie, powiat cały czas boryka się i będzie się borykał w kolejnych latach z bieżącym finansowaniem zadań oświatowych. Subwencja ogólna oraz środki wypracowane nie zabezpieczają wydatków na oświatę, musimy posługiwać się średnimi, co jest problemem samorządów  w całym kraju. Pan Starosta odniósł się do odpisu na nagrody Starosty i stwierdził, ze został on przeznaczony na wynagrodzenia nauczycieli, pan Starosta stwierdził, ze sytuacji zmusza do takich posunięć, gdyż średnie zostały przekroczone.

Pan Starosta odniósł się również do działalności ZDP i stwierdził, że związek robi stanowczo za mało.

Radni jednogłośnie powyższą Informację przyjęli.

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady poinformował , że w Biurze Rady dostępna jest do wglądu Informacja Urzędu Skarbowego w Kluczborku o przeprowadzonej analizie oświadczeń  majątkowych oraz korekt oświadczeń za 2012 rok.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

Nie wniesiono zapytań i interpelacji.

  

Do punktu 8 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od dnia 12.09.2013 r. do 15.10.2013 r. Radni jednogłośnie powyższe sprawozdanie przyjęli.

 

Do punktu 9 porządku obrad

 

Radna Irena Kielar pochwaliła wydany przez powiat kalendarz charytatywny.

 

Do punktu 10 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział i o godzinie 1300 zamknął XXXV sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

 

Na tym protokół zakończono.

                                              

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Powiatu

Władysław Zawadzki

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys