Protokół Nr XXVIII/2013

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu  14 lutego 2013 r.

 

            XXVIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1200 Przewodniczący Rady Władysław Zawadzki. Powitał wszystkich radnych, zaproszonych gości oraz pozostałych zebranych, a następnie stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym i podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 19 radnych.

Głos zabrał pan Wicestarosta, który w imieniu zarządu Powiatu wystąpił z wnioskiem o poszerzenie porządku obrad o pkt. 3k/- projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr IX/62/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17 lipca 2003 r. w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli. Radni jednogłośnie powyższy wniosek przyjęli. Następnie Przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad, który przedstawia się następująco:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z XXVII sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Raport w zakresie wyliczenia gwarantowanych oszczędności uzyskanych przez powiat kluczborski za rok 2012 w ramach zadania : „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej powiatu kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych” – prezentacja.

4.Podjęcie uchwał w  sprawach:
a/ zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2013 Nr XXVII/209/2012 Rady Powiatu w Kluczborku,

b/zmiany wieloletniej prognozy finansowej,
c/
wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę nr 2/2/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu  z dnia 16 stycznia 2013 r.,

d/wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę nr 2/3/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu  z dnia 16 stycznia 2013 r.,

e/ wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę nr 3/6/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu  z dnia 30 stycznia 2013 r.,

f/ wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę nr 3/7/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu  z dnia 30 stycznia 2013 r.,

g/zmiany Uchwały Nr XXVI/191/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dni 6 grudnia 2012 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania,

h/ upoważnienia Zarządu Powiatu w Kluczborku do zawarcia porozumienia z Gminą Kluczbork  w sprawie założenia i prowadzenia przedszkola specjalnego przez Powiat Kluczborski,
i/
przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,
j/ wyrażenia opinii o zbyciu nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz gminy Byczyna oraz wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny ustalonej na podstawie wartości nieruchomości,
k/
zmiany Uchwały Nr IX/62/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17 lipca 2003 r. w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli

 5.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.
6.Udzielenie upoważnienia Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi pana A.B. na panią Dorotę Papierkowską - Dyrektorkę Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Baków”.
7.Przedstawienie  Sprawozdania Starosty Kluczborskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa  i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2012 rok.
8.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za dzień od 14.12.2012 r. do 25.01.2013 r.
9. Wolne wnioski i zapytania.
10. Zamknięcie obrad.

Radni jednogłośnie przyjęli  powyższy porządek obrad.
Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XXVII sesji Rady Powiatu. 
Do protokołu radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag w związku z czym Przewodniczący poddał go pod głosownie. W obecności 19 radnych, 19 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się Rada zatwierdziła protokół z  XXVII sesji.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Radna Irena Kielar zapytała zwróciła się do pana Starosty z zapytaniem:

            -jak jest rozwiązany wjazd i wyjazd samochodów osobowych, prywatnych i służbowych do Szpitala Powiatowego PCZ S.A. ,

            - kto jest za to odpowiedzialny,

            - czy pracownicy posiadają karty z czipami,

            -wniosek o ponowne przemyślenie sposobu pobierania opłat przy wyjeździe ze szpitala,

            - kto prowadzi i odpowiada za transport sanitarny (medyczny) w PCZ S.A. Szpital Powiatowy w Kluczborku,
            -  czy w powyższej kwestii istnieje konflikt interesów z zarządem spółki.

 

Radny Stanisław Konarski opisał sytuację, która miała miejsce podczas wjazdu i wyjazdu na teren szpitala oraz zwrócił się z zapytaniem , czy nie warto byłoby rozważyć  kwestię bezpłatnych wjazdów na teren PCZ S.A. Szpital Powiatowy  Kluczborku  podczas nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

 

Do punktu 3 porządku obrad

 

Pan Arkadiusz Lehmann-przedstawiciel firmy Siemens przedstawił prezentację pn.: „Raport w zakresie wyliczenia gwarantowanych oszczędności uzyskanych przez powiat kluczborski za rok 2012 w ramach zadania: „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej powiatu kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych”.

Radny Tadeusz Konarski zapytał pana Arkadiusza Lehmann o okres bazowy, punkt odniesienia, jakiej wysokości oszczędności na tych budynkach trzeba osiągnąć . Radny Tadeusz Konarski zapytał pana Starostę, czy ze strony powiatu jest osoba, która kontroluje i sprawdza ewentualne oszczędności, które przedstawia nam firma Siemens.

Przedstawiciel firmy Siemens odpowiedział, że punktem odniesienia są informacje pochodzące z faktur. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że w 2012 roku już były oszczędności i zapytał do jakiego okresu są te oszczędności porównane.  Przedstawiciel firmy Siemens odpowiedział, że do faktur z lat 2007, 2008, 2009. Kolejno głos zabrał pan Starosta, który w odpowiedzi na kolejne pytanie, poinformował, że z jednej i z drugiej strony jest pełna kontrola, gdyż informacje zawarte w powyższej prezentacji nie pochodzą jedynie z informacji przekazanej przez firmę, ale również ze stanu faktycznego wynikającego z użycia. 
Pan Starosta poinformował, że cały system opiera się na tym, że z każdego z liczników od poszczególnych mediów, co 15 minut, jest wysyłany raport do stanowiska w Siemens, my w każdym czasie stan licznika możemy sprawdzić, jednocześnie kierownictwo każdej zarządzanej jednostki  ma  na bieżąco dostęp do systemu monitoringu, w odniesieniu do swojej placówki, natomiast w Biurze Funduszy Pomocowych jest dostęp do monitoringu wszystkich zarządzanych placówek, więc w każdym czasie można porównać stan licznika z fakturami i z tym, co dzieje się aktualnie  w systemie. Pan Starosta stwierdził, że w 2012 roku powiat poniósł o około 200 tys. mniej kosztów, jeżeli chodzi o utrzymanie naszych obiektów.

 

Do punktu 4a porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany  Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2013 Nr XXVII/209/2012 Rady Powiatu w Kluczborku.

Wprowadzono zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 1.516.620 zł w tym: zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 305.014 zł, zwiększenie dochodów majątkowych w kwocie 1.211.606 zł . Wprowadzono zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 1.516.620 zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących jednostek budżetowych o kwotę 305.014 zł, zwiększenie wydatków majątkowych o kwotę 1.211.606 zł. Wprowadzono zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2013 rok oraz wprowadzono zmiany w planie dotacji celowych na rok.  Pan Starosta poinformował, że najważniejsza zmiana w tym projekcie uchwały jest zwiększenie dochodów w związku z otrzymaniem dofinansowania z RPO WO na realizację zadania pn. ”Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości dla wsparcia rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskimw kwocie 1.211.606 zł. Kolejno pan Starosta przedstawił prezentację dot. realizacji powyższego zadania.

Powyższa prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XXVIII/211/2013 w sprawie 

zmiany  Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2013 Nr XXVII/209/2012 Rady Powiatu w Kluczborku.

 

Do punktu 4b porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową .Zmiany dotyczą roku 2013 i lat kolejnych przedstawiają się następująco w poszczególnych kolumnach prognozy:

-„Dochody ogółem z tego” – zwiększono  plan dochodów o kwotę 1.516.620 zł

- „ Dochody bieżące” –zwiększono plan o kwotę 305.014 zł

- „Wydatki bieżące ( bez odsetek i prowizji od kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych) w tym – zwiększono plan o kwotę 305.014 zł

- „Dochody majątkowe” – zwiększono plan o kwotę 1.211.606 zł

- „Wydatki majątkowe” – zwiększono plan o kwotę 1.211.606 zł

Zaktualizowano załącznik wprowadzając prawidłowe kwoty limitów zobowiązań na zadaniach realizowanych w ramach POKL tj.:

- „Wzrost potencjału kadrowego”

- „PO Klucz do biznesu 2!”

- „Bliżej do celu”

- „Zawodowy Start w Przyszłość”

-„Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III SOSW w Kluczborku” Wprowadzono nowe zadania pn. ”Lepsze praktyki dla nauczycieli kształcenia zawodowego” realizowany w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli oraz „Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości dla wsparcia rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim”.

Radni do projektu nie wnieśli zapytań i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XXVIII/212/2013  w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

 

Do punktu 4c porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały był projekt uchwały w sprawie wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę nr 2/2/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu  z dnia 16 stycznia 2013 r.

W dniu 23 stycznia 2013 r. Rada Powiatu w Kluczborku otrzymała uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu z dnia 16 stycznia 2013 r. w przedmiocie orzeczenia nieważności uchwały nr XXVI/187/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego, w której RIO orzekło nieważność Uchwały Nr XXVI/187/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 6 grudnia 2012 r. z powodu naruszenia art. 170 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych w związku z art. 121 ust. 7 oraz art. 121 ust. 7 oraz art. 85 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych.

Rada Powiatu podejmując decyzję o zaciągnięciu kredytu długoterminowego, uważała że zadłużenie nie przekroczy ustawowych wskaźników wynikających  z art. 170 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych w związku z art. 121 ust. 7 oraz art. 121 ust. 7 oraz art. 85 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, gdyż zadłużenie Powiatu bez zaliczania  do długu umowy z firmą Simens sp. z o.o.,  wskaźnik zadłużenia nie przekracza 60%. Rada Powiatu w Kluczborku uważa, że tej umowy nie należy zaliczać do długu, natomiast odmiennego zdania jest Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu. W momencie podejmowania uchwały o zaciągnięciu tegoż kredytu toczyło się postępowanie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Opolu, które miało na celu wyjaśnienie kwestii spornej. Wyrok, który zapadł w przedmiotowej sprawie nie jest prawomocny. Mimo tego, Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu unieważniła uchwałę zaliczając kwotę wynikającą z  wspomnianej umowy  do długu, ustalając jednocześnie zadłużenie powiatu powyżej ustawowego progu.  Zgodnie z art.85 ust.1 ustawy o samorządzie powiatowym rozstrzygnięcia organu nadzorczego  dotyczące  powiatu, podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego z powodu niezgodności z prawem w terminie 30 dni od dnia ich doręczenia. Podstawą do wniesienia skargi jest uchwała organu, który podjął uchwałę lub którego dotyczy rozstrzygnięcie nadzorcze. Z uchwałą Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie zgadza się Zarząd Powiatu. Radni do projektu nie wnieśli zapytań, 15 głosami za, przy 4 głosach wstrzymujących się, podjęli uchwałę nr XXVIII/213/2013 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 4d porządku obrad

 

Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę nr 2/3/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu  z dnia 16 stycznia 2013 r.         
W dniu 23 stycznia 2013 r. Rada Powiatu w Kluczborku otrzymała uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu z dnia 16 stycznia 2013 r. w przedmiocie orzeczenia nieważności uchwały nr XXVI/188/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w której RIO orzekło nieważności uchwały nr XXVI/188/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z powodu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w związku z art. 72 ustawy o finansach publicznych oraz § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego . Zgodnie z art.85 ust.1 ustawy o samorządzie powiatowym rozstrzygnięcia organu nadzorczego dotyczące powiatu, podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego z powodu niezgodności z prawem w terminie  30 dni od dnia ich doręczenia. Podstawą do wniesienia skargi jest uchwała organu, który podjął uchwałę lub którego dotyczy rozstrzygnięcie nadzorcze. Z uchwałą Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie zgadza się Zarząd Powiatu. Radni do projektu nie wnieśli zapytań, 15 głosami za, przy 4 wstrzymujących się podjęli uchwalę Nr XXVIII/214/2013 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 4e porządku obrad

 

Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę nr 3/6/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu  z dnia 30 stycznia 2013 r., W dniu 1 lutego 2013 r. Rada Powiatu w Kluczborku otrzymała uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu z dnia 30 stycznia 2013 r. w przedmiocie orzeczenia nieważności uchwały nr XXVII/205/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w której RIO orzekło nieważności uchwały nr XXVII/205/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z powodu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w związku z art. 72 ustawy o finansach publicznych oraz § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu. Zgodnie z art.85 ust.1 ustawy o samorządzie powiatowym rozstrzygnięcia organu nadzorczego dotyczące powiatu, podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego z powodu niezgodności z prawem w terminie  30 dni od dnia ich doręczenia. Podstawą do wniesienia skargi jest uchwała organu, który podjął uchwałę lub którego dotyczy rozstrzygnięcie nadzorcze. Z uchwałą Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie zgadza się Zarząd Powiatu. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały, 15 głosami za, przy 5 wstrzymujących się, podjęli Uchwałę Nr XXVIII/215/2013 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 4f porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały był projekt uchwały w sprawie wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę nr 3/7/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu  z dnia 30 stycznia 2013 r. W dniu  1 lutego 2013 r. Rada Powiatu w Kluczborku otrzymała uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu z dnia 30 stycznia 2013 r. w przedmiocie orzeczenia nieważności uchwały nr XXVII/210/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w której RIO orzekło nieważności uchwały nr XXVII/210/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z powodu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych, w związku z art. 72 ustawy o finansach publicznych oraz § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego. Zgodnie z art.85 ust.1 ustawy o samorządzie powiatowym rozstrzygnięcia organu nadzorczego dotyczące powiatu, podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego z powodu niezgodności z prawem w terminie  30 dni od dnia ich doręczenia. Podstawą do wniesienia skargi jest uchwała organu, który podjął uchwałę lub którego dotyczy rozstrzygnięcie nadzorcze. Z uchwałą Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie zgadza się Zarząd Powiatu. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu, 15 głosami za, przy 4 wstrzymujących się, podjęli Uchwałę Nr XXVIII/216/2013 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 4g porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVI/191/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dni 6 grudnia 2012 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania. W dniu 1 stycznia 2013 r. weszły w życie zapisy Ustawy z dnia 27 lipca 2012 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw wprowadzające zasadę, że dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przysługują na każdego ucznia uczestniczącego w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu. Natomiast dotacja za lipiec i sierpień przysługuje na każdego ucznia, który w czerwcu spełnił warunek uczestniczenia w co najmniej 50 % obowiązkowych zajęć edukacyjnych. W związku z powyższym istnieje konieczność dostosowania zapisów Uchwały Nr XXVI/191/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania do nowych regulacji ustawowych. Radni do projektu nie wnieśli zapytań, 19 głosami za podejmując Uchwałę Nr XXVIII/217/2013 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 4h porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu w Kluczborku do zawarcia porozumienia z Gminą Kluczbork w sprawie założenia i prowadzenia przedszkola specjalnego przez Powiat Kluczborski. Podjęcie niniejszej uchwały przez Radę Powiatu w Kluczborku jest równoznaczne z wszczęciem procedury mającej na celu utworzenie przedszkola specjalnego w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Kluczborku.  Zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego należy do zadań własnych gmin. Jednak zgodnie z art. 5 ust. 5b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić szkoły i placówki, których prowadzenie nie należy do ich zadań własnych, po zawarciu porozumienia z jednostką samorządy terytorialnego, dla której prowadzenie danego typu szkoły lub placówki jest zadaniem własnym. Ponadto zgodnie z § 24 ust. 2 Rozporządzenia MEN z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach w skład specjalnego ośrodka szkolno - wychowawczego może wchodzić przedszkole specjalne utworzone na podstawie porozumienia między właściwymi organami prowadzącymi. W związku z powyższym procedurę utworzenia przedszkola specjalnego przez powiat należy rozpocząć od podjęcia uchwały organu stanowiącego upoważniającej organ wykonawczy do zawarcia porozumienia. Utworzenie przedszkola specjalnego w Kluczborku poszerzyłoby istniejącą ofertę edukacji przedszkolnej w powiecie kluczborskim. Dzieci wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy obejmuje się kształceniem specjalnym. Kształcenie to może być prowadzone w przedszkolach ogólnodostępnych lub z oddziałami integracyjnymi, bądź w przedszkolach specjalnych. Na Opolszczyźnie funkcjonuje tylko 1 publiczne przedszkole specjalne (w Opolu), a w powiecie kluczborskim tylko 1 przedszkole z oddziałami integracyjnymi (Przedszkole Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Kluczborku). Z zebranych informacji wynika, że potrzeby w tym zakresie przewyższają istniejącą bazę, a do poradni specjalistycznych i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej  w Kluczborku zgłaszają się kolejni rodzice z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Kluczborku jest placówką zatrudniającą wysoko wykwalifikowaną kadrę, m. in. pedagogów przedszkolnych z przygotowaniem z zakresu pedagogiki specjalnej, oligofrenopedagogiki, logopedów, specjalistów w zakresie terapii pedagogicznej, gimnastyki korekcyjnej, specjalistów w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Kadra ośrodka posiada też wieloletnie doświadczenie w pracy z małymi dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, bowiem od 2005 roku prowadzi wczesne wspomaganie rozwoju dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Aktualnie w SOSW w Kluczborku wczesnym wspomaganiem objętych jest siedemnaścioro dzieci. Ośrodek dysponuje specjalistycznym wyposażeniem i sprzętem do edukacji i indywidualnej rewalidacji dzieci i młodzieży. Baza SOSW składa się np. z sali stymulacji polisensorycznej, sali gimnastyki korekcyjnej, gabinetów terapii logopedycznej, psychologicznej, pedagogicznej, terapii EEG  Biofeedback. Ośrodek posiada także przyjazne otoczenie obejmujące rozległe rekreacyjne tereny zielone, ogród i boiska. Placówka dysponuje pomieszczeniami, które mogą być zaadaptowane na potrzeby przedszkola specjalnego. Planuje się docelowo utworzenie przedszkola dla 22 dzieci z różnymi dysfunkcjami, także niepełnosprawnością ruchową. Radni do projektu nie wnieśli zapytań, 19 głosami podejmując Uchwałę  Nr XXVIII/218/2013 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 4i porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Na podstawie Uchwały Nr XIX/101/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków zostały złożone wnioski na dofinansowanie prac przy obiektach zabytkowych.  Zgodnie z ustalonym terminem tj. § 5 pkt 1 wyżej wymienionej uchwały wpłynęło pięć wniosków od:  Parafii Rzymskokatolickiej w Skałągach, na prace przy kościele filialnym pw. Św. Piotra i Pawła w Rożnowie, Parafii Rzymskokatolickiej w Chudobie, na prace przy kościele filialnym pw. Narodzenia Św. Jana Chrzciciela w Wędryni,  Parafii Rzymskokatolickiej w Polanowicach, na prace przy kościele pw. Nawiedzenia NMP w Polanowicach, Parafii Rzymskokatolickiej w Kostowie, na prace przy kościele pw. Św. Augustyna  w Kostowie,  Parafii Rzymskokatolickiej w Wierzbicy Górnej, na prace przy kościele pw. Św. Jacka w Wierzbicy Górnej.  Powołana komisja zgodnie z § 7 ust. 3 Uchwały Nr XIX/101/2007 r. Rady Powiatu dokonała analizy wniosków i zaproponowała Zarządowi Powiatu podział środków wskazany w protokole z dnia 26 listopada 2012 r. Zarząd Powiatu na posiedzeniu w dniu 6 grudnia 2012 r. zatwierdził podział środków wskazany w projekcie niniejszej uchwały. W związku z powyższym uwzględniając § 8 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 Uchwały Nr XIX/101/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 listopada 2007 r., w celu przyznania dotacji zachodzi konieczność podjęcia przez Radę Powiatu stosownej uchwały. 

Radni do projektu nie wnieśli zapytań, jednogłośnie podejmując Uchwałę  Nr XXVIII/219/2013 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 4j porządku obrad

 

Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie wyrażenia opinii o zbyciu nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz gminy Byczyna oraz wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny ustalonej na podstawie wartości nieruchomości. Nieruchomość zabudowana budynkiem po byłej szkole o pow. użytkowej 1575 m2 wpisanym do ewidencji zabytków w gminie Byczyna pod nr 319 wraz z budynkiem garażowym o powierzchni użytkowej 54 m2 na działce oznaczonej nr 581/94 z k. m.3 o pow. 0,7312 ha, stanowi własność Powiatu Kluczborskiego. Przedmiotowa nieruchomość obecnie stanowi pustostan i została przeznaczona do zbycia. Na przestrzeni dwóch lat Zarząd Powiatu w Kluczborku zorganizował dwa przetargi ustne nieograniczone oraz sześć  rokowań cenowych, które zakończyły się wynikiem negatywnym z powodu braku oferentów. Gmina Byczyna zwróciła się z wnioskiem o sprzedaż w formie bezprzetargowej przedmiotowej nieruchomości w celu adaptacji na lokale mieszkalne dla 12 rodzin repatriantów. Zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji Gminie, która zapewni lokal mieszkalny repatriantowi i członkom najbliższej rodziny repatrianta, udziela się dotacji z budżetu państwa na podstawie porozumienia zawartego z właściwym Wojewodą. Wobec powyższego celowe jest zbycie przedmiotowej nieruchomości w formie bezprzetargowej w celu racjonalnego wykorzystania nieruchomości na cele publiczne, a przy tym zwiększenia dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego.

Radni do projektu nie wnieśli zapytań, jednogłośnie podejmując Uchwałę  Nr XXVIII/220/2013 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 4k porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił kolejny projekt uchwały w sprawie  zmiany Uchwały Nr IX/62/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17 lipca 2003 r. w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli. W związku z pismem Opolskiego Kuratora Oświaty  w sprawie modyfikacji Statutu Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku wprowadza się zmiany wynikające z zapisów Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 października 2012. zmieniającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli. Organy prowadzące ośrodki doskonalenia nauczycieli na mocy przepisów rozporządzenia w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli zostały zobligowane do dostosowania statutów tych placówek do wymagań określonych w rozporządzeniu.
W związku z powyższym istnieje konieczność dostosowania zapisów Statutu Powiatowego Ośrodka Nauczycieli stanowiącego załącznik do Uchwały Nr IX/62/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17 lipca 2003 r. w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli do nowych uregulowań prawnych. Radni do projektu nie wnieśli zapytań jednogłośnie podejmując Uchwałę  Nr XXVIII/221/2013 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Pan Starosta poinformował, że odpowiedź zostanie przekazana pani Irenie Kielar na piśmie i przekazana panu Stanisławowi Konarskiemu do wiadomości.

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przystąpił do udzielenia upoważnienia Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi pana A.B. na panią Dorotę Papierkowską - Dyrektorkę Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Baków”. Radni 18 glosami za, przy 2 wstrzymujących się, 1 nie wziął udziału w głosowaniu, udzielili upoważnienia Komisji rewizyjnej do rozpatrzenia powyższej skargi.

Do punktu 7 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił  Sprawozdanie Starosty Kluczborskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa  i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2012 rok.

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku od 14.12.2012 r. do 25.01.2013 r. Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie powyższe sprawozdanie przyjęli.

 

Do punktu 9 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady poinformował o konieczności złożenia oświadczeń majątkowych do dnia 30 kwietnia 2013 r.

Przewodniczący Rady poinformował o zaproszeniu na XI ogólnopolski halowy turniej piłki nożnej radnych samorządów miast, gmin i powiatów.

Radny Stanisław Konarski przypomniał, ze na sesji, kiedy była prezentacja w ubiegłym roku, zapytał przedstawiciela firmy Siemens, kiedy inwestycja zwróci się powiatowi, ale przedstawiciel firmy nie potrafił na to pytanie odpowiedzieć, miał odpowiedzieć na piśmie, ale do dzisiaj pan radny nie otrzymał odpowiedzi.

Kolejno radny Stanisław Konarski przypomniał, że złożył wniosek w dniu 22 marca 2012 r. z takim samym zapytaniem i otrzymał odpowiedź od pana Starosty, pismem z dnia 16 kwietnia 2012 r., w którym również nie było odpowiedzi na powyższe zapytanie. Radny Stanisław Konarski zapytał pana Starostę, czy po roku funkcjonowania przedsięwzięcia, można odpowiedzieć na zapytanie, za ile lat inwestycja się zwróci. Pan Starosta odpowiedział, że jeżeli zainwestowaliśmy w obiekty oświatowe około 11,5mln., i chcielibyśmy z oszczędności na cieple i świetle zwrotu 11,5 mln. to jest to niemożliwe.  Pan Starosta dodał, że mogliśmy w ogóle nie robić systemu monitorowania i zarządzania energią, nie zmieniłoby to faktu, że sprawność techniczna obiektów musiałaby być osiągnięta, tego rodzaju inwestycję i tak trzeba byłoby wykonać. Pan Starosta dodał, że należy zwrócić uwagę, że ta inwestycja przyniosła nam dofinansowanie z NFOŚ prawie 4,5 mln. i 751 tys. z RPO. Pan Starosta dodał, że nie da się z rachunków za wodę, ciepło i prąd zrefundować takich dużych poniesionych nakładów. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że nurtuje go pytanie, dlaczego to tak dużo kosztuje, kwota 20 mln. jest bardzo duża, oraz, czy to musiała być umowa z firmą Siemens. Pan Starosta odpowiedział, że środki na inwestycję zostały w większości pozyskane z zewnątrz, powiat nie posiadał 20 mln. aby zainwestować w to przedsięwzięcie. Pan Starosta dodał, że w wyliczeniach nie ma policzonych kosztów zarządu, kosztów opłat ciepła, Siemens dokonuje przeglądów okresowych, do tej firmy należy przegląd urządzeń na okres 10 lat. Pan Starosta dodał, że gdyby powiat miał 20 mln,. zł. to rzeczywiście mogłoby udać się taniej zrobić inwestycję, jednak urok rozwiązania polega na tym, że bez angażowania złotówki z budżetu powiatu można było takie prace przeprowadzić i korzystać z ich efektów od razu, ponadto uzyskaliśmy duże dofinansowanie, poza tym, trudno policzyć kiedy tak ogromna inwestycja zwróci się z oszczędności na energii czy prądzie.

 

Do punktu 10 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział i o godzinie 1300 zamknął XXVII sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

 

Na tym protokół zakończono

                                                          

                                                                       Przewodniczący Rady Powiatu

                                                                            Władysław Zawadzki

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys