Protokół Nr XXIV/2012

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu  27 września 2012 r.

 

            XXIV sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1200 Przewodniczący Rady Władysław Zawadzki. Powitał wszystkich radnych oraz pozostałych zebranych, a następnie stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym i podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 17 radnych. Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad:

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z XXIII sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w  sprawach:

a/zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2012 Nr XV/104/2011 Rady Powiatu w Kluczborku,

b/zmiany wieloletniej prognozy finansowe,

c/wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości położonej w Polanowicach stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Byczyna,

d/wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego, położonej w Kluczborku przy ul. Sienkiewicza 20 B,

e/wyrażenia zgody na wydzierżawienie w drodze przetargu na okres 10 lat, nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego przy ul. Sienkiewicza 20 B,

f/ rozpatrzenia skargi pani R. K. na Starostę Kluczborskiego,

g/ rozpatrzenia skargi pani I. P. na Starostę Kluczborskiego,

4.Przedstawienie Informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego
za I półrocze 2012 roku wraz z Informacja o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Kluczborskiego (opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2012 roku).

5.Upoważnienie dla Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi pani B. P. na panią Irenę Ilków -  Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku.

6.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

7.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 21.08.2012 r.
do 12.09.2012 r.

8. Wolne wnioski i zapytania.
9. Zamknięcie obrad.            
                                                          

 

Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XXIII sesji Rady Powiatu.  Do protokołów radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag w związku z czym Przewodniczący poddał je pod głosownie. W obecności 17 radnych, 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się Rada zatwierdziła protokoły z  XXIII sesji.

Następnie pan Starosta i Przewodniczący Rady wręczyli list gratulacyjny dla pana Mariusza Pieńkowskiego w związku z uhonorowaniem pana Mariusza Pieńkowskiego srebrnym medalem Prezydenta RP za długoletnią służbę na rzecz rozwoju gospodarki narodowej. 

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Nie wniesiono zapytań i interpelacji.

 

Do punktu 3a porządku obrad

                                            

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2012 Nr XV/104/2011 Rady Powiatu w Kluczborku. Powyższa uchwała  wprowadza  zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 5.829.283 zł w tym: zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 5.796.385 zł, zwiększenie dochodów majątkowych w kwocie 32.898 zł, Wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 5.829.283 zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących jednostek budżetowych o kwotę 5.795.707 zł, zwiększenie wydatków majątkowych w kwocie 33.576 zł. Głównie zwiększenie dochodów następuje w związku z podpisaniem Umowy 2/2012/JST/2345/912 oraz otrzymaniem Decyzji z Ministerstwa Zdrowia Nr MZ-OZZ-075-27113-27/LO/12 w związku z przyznaniem środków na spłatę zobowiązań podmiotu tworzącego przejętych w wyniku przekształcenia od Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ Kluczbork o kwotę 9.425.836 zł. Zmniejszenie dochodów o kwotę 4.064.000 zł –  w związku z zakwalifikowaniem dochodów z dotacji na pokrycie zobowiązań po przekształceniu SP ZOZ ZOZ w Kluczborku w rozdziale 85195. Do projektu nie wniesiono zapytań, radni jednogłośnie, 17 głosami za, podjęli Uchwałę Nr XXIV/175/2012 w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2012 Nr XV/104/2011 Rady Powiatu w Kluczborku.

 

Do punktu 3b porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową. Zmiany dotyczą roku 2012 i lat kolejnych przedstawiają się następująco w poszczególnych kolumnach prognozy: Dochody ogółem z tego – zwiększono  plan dochodów o kwotę 5.829.283 zł, Dochody bieżące – zwiększono plan o kwotę 5.796.385 zł, Dochody majątkowe – zwiększono plan o kwotę 32.898 zł, Wydatki bieżące ( bez odsetek i prowizji od kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych) w tym – zwiększono plan o kwotę 5.795.707 zł, Wydatki majątkowe” – zwiększono plan o kwotę 33.576 zł. W wykazie przedsięwzięć do WPF wprowadzono zadanie pod nazwą „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów w ramach projektu klas I-III” który będzie realizowany. Do projektu nie wniesiono zapytań, radni 17 głosami za podjęli Uchwałę Nr XXIV/176/2012 w sprawie zmiany wpf.

 

Do punktu 3c porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały był projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości położonej w Polanowicach stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Byczyna. Nieruchomość gruntowa wymieniona w powyższej uchwale będąca własnością Powiatu Kluczborskiego stanowi teren zabudowany budynkiem obsługi i zbiornikiem oczyszczalni ścieków. Istniejący obiekt oczyszczalni nie spełnia warunków technicznych umożliwiających  korzystanie z niego, w związku z tym Gmina Byczyna planuje przeprowadzić gruntowny remont w celu zapewnienia odbioru ścieków  w Polanowicach. W związku z powyższym Gmina Byczyna zwróciła się z wnioskiem do Powiatu Kluczborskiego o nieodpłatne przekazanie prawa własności przedmiotowej nieruchomości, celem wykonywania zadań własnych gminy o charakterze użyteczności publicznej w zakresie usuwania i oczyszczania ścieków w obrębie miejscowości Polanowice.

Do projektu nie wniesiono zapytań, radni jednogłośnie, 17 głosami za, podjęli Uchwałę Nr XXIV/177/2012 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3d porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego, położonej w Kluczborku przy ul. Sienkiewicza 20 B. Nieruchomość będąca przedmiotem zbycia położona jest w Kluczborku przy ul. Sienkiewicza 20b na działce nr 88/14 k.m.3 o powierzchni 0,5012 ha . Stanowi budynek Powiatowego Ośrodka Rehabilitacji , w którym prowadzona jest działalność usług zdrowia i opieki społecznej. Swoją siedzibę mają tam Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna , Ośrodek Rehabilitacji Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. oraz Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie . Zgodnie z art. 37 ust.1 ustawy z dnia 31 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami , nieruchomość jest zbywana w drodze przetargu. Przetarg zostanie ograniczony do podmiotów prowadzących działalność w zakresie leasingu ma sprzedaż nieruchomości . Uzyskane w ten sposób dochody mają na celu uwolnienie środków na poniesione nakłady inwestycyjne, a w konsekwencji sfinansowanie innych inwestycji oraz zobowiązań z nich wynikających. To działalnie w żadnej mierze nie zagrozi funkcjonowaniu  umiejscowionych tam jednostek. Rozwiązanie, które Zarząd Powiatu proponuje Wysokiej Radzie jest w realiach samorządowych dosyć nowe. Powodów takiego stanu rzeczy należy szukać w słabej znajomości mechanizmów leasingu zwrotnego wśród samorządowców, jak i banków, które w swej ofercie posiadają taki produkt, ale kierują go przede wszystkim do podmiotów gospodarczych. Jednak w ostatnich latach regulacje prawne ograniczające źródła finansowania samorządów zmuszają nas do sięgania po rozwiązania dostępne na rynku, choć dotychczas rzadko stosowane. Co jest powodem ? 1. Regulacje przepisów ustawy o finansach publicznych, konkretnie art. 242 i 243, dotyczące ograniczeń w dysponowaniu dochodami własnymi, majątkowymi i bieżącymi oraz ścisłe powiązanie ich z rodzajami wydatków sprawia, że tradycyjne , stosowane od lat rozwiązania stały się niemożliwe. Przepis art. 243 ustawy o finansach publicznych wręcz zobowiązuje nas do wykazywania i zdobywania jak najwyższych dochodów majątkowych albowiem od 2014 wyliczany będzie indywidualny wskaźnik zadłużenia dla każdego samorządu na podstawie danych historycznych, czyli z poprzednich lat. Mamy więc konieczność osiągania jak najwyższych dochodów majątkowych, co wpływa bardzo znacząco na poprawę wskaźników zadłużenia, a w konsekwencji umożliwia dalsze inwestowanie czyli rozwój. 2. Drugim  elementem, o którym coraz częściej czytamy w piśmiennictwie specjalistycznym jest fakt posiadania przez samorządy majątku trwałego o dużej wartości, który „nie pracuje”. To znaczy jest własnością samorządu, ponosimy koszty jego utrzymania, ale nie zdobywamy w oparciu o ten majątek żadnego finansowania, co w gospodarce jest normą. W przypadku powiatu kluczborskiego, jak informowaliśmy Państwa przedkładając sprawozdania z wykonania budżetu za 2011 rok, jego wartość przekracza 129 mln zł. W ostatnich latach w związku z przejęciem i zakupami licznych nieruchomości oraz nakładami inwestycyjnymi wartość tego majątku znacznie wzrosła. Czyli użycie tego majątku do pozyskania środków finansowych, po pierwsze dotyczy jego nieznacznej części, a po drugie uwalnia nakłady finansowe poniesione na inwestycje. A co ważne nie powoduje zbycia tego majątku w sposób nieodwracalny, bowiem mechanizm leasingu zwrotnego polega na sprzedaży majątku z gwarancją jego odkupu. Przez cały czas trwania umowy majątek pozostaje w posiadaniu powiatu i jest użytkowany zgodnie z przeznaczeniem na realizację naszych zadań własnych. W dzisiejszych realiach prawnych i finansowych rozwiązanie to jawi się jako korzystne, ponieważ w odróżnieniu np. od kredytu, nie powoduje wzrostu zadłużenia, nie generuje deficytu budżetowego, co w przypadku kredytu jest konieczne. A poza tym wpływa na zwiększenie dochodów budżetowych, przez co ulegają poprawie wskaźniki stanowiące podstawę oceny gospodarki finansowej w danym samorządzie. Naturalnym jest pytanie, czy takie rozwiązanie jest gdzieś stosowane. Otóż tak. Z rozwiązania opisanego powyżej skorzystało miasto Wrocław. Chcąc wykazać bezpieczeństwo tego rozwiązania władze Wrocławia sfinalizowały transakcje sprzedaży w oparciu o leasing zwrotny części siedzib Urzędu Miejskiego we Wrocławiu. Domyślać się jedynie można, że chodziło o pokazanie całego mechanizmu na przykładzie siedziby władz, aby pozbyć się dywagacji, że rozwiązanie ma na celu faktyczną i ostateczną sprzedaż nieruchomości. Do projektu powyższej uchwały nie wniesiono zapytań, radni 14 głosami za, przy 3 wstrzymujących się, podjęli Uchwałę Nr XXIV/178 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego, położonej
w Kluczborku przy ul. Sienkiewicza 20 B.

 

Do punktu 3e porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały był projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w drodze przetargu na okres 10 lat, nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego przy ul. Sienkiewicza 20 B. Powyższy projekt jest następstwem wcześniej podjętej uchwały. Nieruchomość będąca przedmiotem dzierżawy położona jest w Kluczborku przy ul. Sienkiewicza 20 B stanowi nieruchomość gruntową oznaczoną w ewidencji gruntów  nr 88/14 k.m.3 o powierzchni 0,5012 ha  ujawnioną w księdze wieczystej w Sądzie Rejonowym w Kluczborku KW OP1U/00029880/1.  Zgodnie z art. 13 ust 1 ustawy  z dnia 31 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami, nieruchomość może być przedmiotem obrotu po wyrażeniu zgody przez Radę Powiatu. Umowa dzierżawy zostanie zawarta po wyłonieniu dzierżawcy w drodze przetargu ograniczonego do podmiotów prowadzących działalność  w zakresie leasingu ma sprzedaż nieruchomości. Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań, radni 14 głosami za, przy 3 wstrzymujących się, podjęli Uchwałę Nr XXIV/179/2012 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3f porządku obrad

 

Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi pani R. K.  na Starostę Kluczborskiego. Do projektu uchwały nie wniesiono zapytań, radni 16 głosami za, 1 nie brał udziału w głosowaniu, podjęli uchwałę Nr XXIV/ 180/2012 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3g porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały był projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi pani I. P. na Starostę Kluczborskiego. Do projektu uchwały nie wniesiono zapytań, radni 16 głosami za, 1 nie brał udziału w głosowaniu, podjęli uchwałę Nr XXIV/ 181/2012 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Pani Skarbnik odczytała opinię  Regionalnej Izby Obrachunkowej o  Informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2012 roku wraz z Informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Kluczborskiego. Głos zabrał pan Starosta , który wyjaśnił dlaczego opinia o wykonaniu budżetu za I półrocze 2012 jest pozytywna ale z zastrzeżeniami. Pan Starosta stwierdził, że dużo mówił o tym na komisjach. Pan Starosta poinformował, że zastrzeżenia RIO wynikają z kwestii przejęcia długu po przekształconym SP ZOZ-ie, na dzień dzisiejszy na umowy z wierzycielami na kwotę
519 946 zł.  jest dotacja , w efekcie kwota zawartych ugód oraz należność za udzieloną przed laty pożyczkę SP ZOZ-owi, stanowiły podstawę do wyliczenia dotacji na wartość 3 953 080 zł. Dotację tą powiat otrzymał, wczoraj fizycznie środki wpłynęły, wczoraj również spłacono ZUS na kwotę 3 700 000 zł., w związku z czym jest to już spłacone podobnie jak nie ma już zobowiązań z tytułu ustawowego umorzenia zobowiązań przez ZUS co nastąpiło w połowie sierpnia, dług pomniejszył się o 2 297 909 zł. , kolejno został złożony kolejny wniosek o dotację, po zmianie ustawy o działalności leczniczej, zmiana dopuszczała ubieganie się o dotację, przeznaczoną na spłatę innych zobowiązań z tytułu spłaty wcześniej poręczenia udzielonego SP ZOZ, jest to kwota w wysokości 5 472 755 zł. Pan Starosta dodał, że na dzień dzisiejszy, jest już pewne, że powiat tą drugą dotację również otrzyma.
W momencie fizycznego otrzymania tych środków, spłacona zostanie część ZUS. Pan Starosta dodał, że po spłacie wszystkich zobowiązań wobec ZUS, może pozostać jeszcze do zwrotu do budżetu państwa kwota około 2 mln. zł.

Pan Starosta dodał, że opinia RIO o wykonaniu budżetu za I półrocze 2012 r. nie mogła być inna niż pozytywna z zastrzeżeniami, gdyż nastąpiła sytuacja, gdzie przekroczony został dopuszczalny wskaźnik zadłużenia na moment 30 czerwca 2012 r., na dzień dzisiejszy sytuacja jest inna. Pan Starosta dodał, że jeżeli chodzi o wskaźniki zadłużenia to do końca roku chcielibyśmy zamknąć rok na poziomie 40 % zadłużenia, więc jest to sytuacja o wiele lepsza niż na początku roku. Pan Starosta dodał, że Zarząd Powiatu stoi  na stanowisku, że umowa zawarta z firmą Siemens nie powinna być zaliczana do tytułów dłużnych z tytułu pożyczek i kredytów, gdyż nosi znamiona umowy nazwanej na roboty budowlane. Regionalna Izba Obrachunkowa stoi na stanowisku, że umowę z firmą Siemens należy wliczyć do długu.

Radny Leszek Mierzwa zapytał, jakie są przyczyny tylko 17% wykonania dochodów majątkowych. Pan Starosta poinformował, że jeżeli chodzi o sprzedaż nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, to zarząd zachowuje wszystkie procedury, ogłasza przetargi, ale bezskutecznie, natomiast proponowane ceny przez ewentualnych kupców są rażąco niskie, i za takie ceny powiat nie może sprzedawać swoich nieruchomości.   

Kolejno Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie informację z wykonania budżetu. Radni 16 głosami za , 1 nie brał udziału w głosowaniu, przyjęli powyższą informację.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił skargę pani B. P. na panią Irenę Ilków – Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku. Radni 16 głosami za,
przy 1 wstrzymującym się, udzielili upoważnienia Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia powyższej skargi.

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Nie wniesiono zapytań i interpelacji.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił sprawozdanie zarządu powiatu za okres od 21.08.2012 r. do 12.09.2012 r. Radni jednogłośnie powyższe sprawozdanie przyjęli.

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

Pan Starosta zaprosił wszystkich radnych na dzień 1 października 2012 r. na uroczyste otwarcie Ośrodka Rehabilitacji.

Radna Irena Kielar zapytała, czy według pana Starosty szykują się jakieś zmiany w prawie oświatowym.

Pan Starosta stwierdził, że bez precedensu jest fakt, że wszystkie korporacje samorządowe składają gotowe projekty ustaw w rządzie, gdyż sytuacja jest naprawdę trudna. Pan Starosta dodał, że zaostrzenie przepisów finansowych wobec samorządów spowodowało, ze bardzo dużo samorządów przekroczyło dopuszczalne progi zadłużenia. Pan Starosta dodał, ze te samorządy, które są teraz w bardzo trudnej sytuacji finansowej w latach wcześniejszych były w sytuacjach dobrych i to świadczy o tym, że sytuację spowodowały zaostrzone przepisy finansowe względem samorządów.

 

Do punktu 9 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział i o godzinie 1300 zamknął XXIV sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

                                                                       Przewodniczący Rady Powiatu

                                                                            Władysław Zawadzki

 

 

 

 

                                                                        

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys