Protokół Nr XVI/2012

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 2 lutego 2012 r.

 

                        XVI sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz.1200 Przewodniczący Rady Władysław Zawadzki. Powitał wszystkich radnych oraz pozostałych przybyłych na dzisiejszą sesję. Przewodniczący poinformował, że obrady i podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 18 radnych. Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszy. Pan Starosta zgłosił wniosek o rozszerzenie porządku obrad o pkt 4  s/ - projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na okres trzech lat, po umowach zawartych na czas oznaczony do trzech lat, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość. Głos zabrał pan Sekretarz, który uzasadnił powyższy wniosek, wyjaśniając, że według wyroku WSA  w Opolu, błędem prawnym jest ujmowanie użyczeń w treści uchwały, oraz, że wyrok dotyczył  gminy Byczyna, w związku z powyższym zapis ten nie figuruje w projekcie uchwały. Przewodniczący Rady poddał wniosek pod głosowanie.  Wniosek został przyjęty jednogłośnie. Kolejno Przewodniczący Rady poddał pod głosowane porządek obrad, radni jednogłośnie przyjęli poniższy porządek obrad, który przedstawia się następująco:                                                           

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z XV sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podsumowanie Programu –,,Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej Powiatu Kluczborskiego” przeprowadzone w 2011 roku –prezentacja wykonawcy.

4.Podjęcie uchwał w  sprawach:

a/zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2012 Nr XV/104/2011 Rady Powiatu w Kluczborku,

b/zmiany wieloletniej prognozy finansowej,

c/przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,

d/udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Chudobie na zakup samochodu bojowego z wyposażeniem,

e/zmieniająca Uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu

Kluczborskiego,

f/przyjęcia do wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej związanych
z przygotowaniem i przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej,

g/wyrażenia zgody na przystąpienie przez Powiat Kluczborski - Powiatowy Urząd Pracy
w Kluczborku w charakterze partnera do realizacji projektu „PO klucz do biznesu 2!”
w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego,

h/wyrażenia woli przystąpienia przez Powiat Kluczborski do realizacji projektu „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w powiecie kluczborskim”, finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół, 

i/założenia II Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Kluczborku
i włączenia go w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku,                                                                                                      j/
zmieniająca Uchwałę Nr XXV/180/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 grudnia 2004 r. w sprawie założenia liceum ogólnokształcącego

k/ likwidacji Liceum Zawodowego w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1
w Kluczborku,                                                                                                                             l/
zamiaru likwidacji szkół dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski,    

ł/uchwalenia  Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku,

m/ warunków umorzenia w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalania opłaty ponoszonej przez rodziców biologicznych miesięcznie za pobyt dziecka w pieczy zastępczej,

n/ przyjęcia  Powiatowego Programu na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2012- 2014

o/przyjęcia „Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Powiecie Kluczborskim na lata 2012-2017”,

p/wyrażenia opinii o zbyciu nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego,

r/rozpatrzenia skargi pani M. P. na pana Mirosława Żurawia – Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 CKU w Kluczborku,
s/
wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na okres trzech lat, po umowach zawartych na czas oznaczony do trzech lat, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.
                                                    5.Przedstawienie sprawozdania Starosty Kluczborskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2011 rok.                            6.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.
7.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku od dnia 22 grudnia 2011 r. do 11 stycznia 2012 r.                                                                                                                      8. Wolne wnioski i zapytania.
9. Zamknięcie obrad.

Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XV sesji Rady Powiatu z dnia 29.12.2011 r. Do protokołu radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag w związku z czym Przewodniczący poddał go pod głosownie. W obecności 18 radnych, 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się Rada zatwierdziła protokół z XV sesji.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Nie wniesiono interpelacji i zapytań.

 

Do punktu 3  porządku obrad

 

Przedstawiciele Siemens Sp. z o. o. Sektor Infrastricture and Energy Efficiency Solution
IC BT panowie Paweł Zamel i Selwester Arkadiusz przedstawili prezentację podsumowującą zadanie ,,Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej Powiatu Kluczborskiego”. Powyższa prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Radny Stanisław Konarski zapytał w jakim okresie czasu inwestycja się spłaci w całości. Przedstawiciel Siemens odpowiedział, że czas spłaty inwestycji ustalony jest na okres 9 lat,
w tym okresie będą płacone raty za całość inwestycji, Radny Stanisław Konarski zapytał ile lat upłynie, aby inwestycja się zwróciła. Przedstawiciel Siemens stwierdził, że jeżeli chodzi
o spłatę to polowa raty jest pokrywana z oszczędności, połowa jest dokładana, jednak ceny zmieniają się przez cały czas, więc trudno jest w tej chwili konkretnie to określić oraz,
że w chwili obecnej nie jest w stanie odpowiedzieć ile trzeba lat aby cała inwestycja się zwróciła. Radny Leszek Mierzwa zapytał, czy firma Siemens posiada  zabezpieczenia przed włamaniami elektronicznymi, gdyż cały system monitoringu jest elektroniczny. Przedstawiciel Siemensa odpowiedział, że są odpowiednie zabezpieczenia. Radny Stanisław Konarski zapytał ile lat gwarancji mają urządzenia. Przedstawiciel Siemens odpowiedział,
że jest 5 lat gwarancji. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że standardowo przy robotach budowlanych wykonawca daje gwarancję 24 miesięcy, w tym przypadku jest to
60 miesięcy. Pan Starosta dodał, ze w powiecie kluczborskim realizowanych było 8 obiektów, 4 w 2009 roku, na podstawie innej umowy, która teraz Siemens zrefundował, Siemens zrealizował dalszą termomodernizację i dał nową gwarancję 60 miesięcy, więc jest to dla powiatu bardzo korzystne rozwiązanie. Radny Robert Wietrzyk zapytał, jaki jest roczny koszt monitoringu , zarządzania i utrzymania . Przedstawiciel Siemens odpowiedział, że jest to koszt rzędu 70 tys. rocznie.  Radny Stanisław Konarski zapytał, czy po 9 latach monitoringu prowadzonego przez Siemens, trzeba prowadzić dalszy monitoring, kto będzie to robił i jakie będą w związku z tym ponoszone przez powiat koszty. Przedstawiciel Siemens odpowiedział, że będą szkolenia dla dyrektorów i pracowników starostwa odnośnie prowadzenia monitoringu, system będzie dostępny dla dyrektorów i odpowiedzialnych za dane zadanie pracowników starostwa, dostęp do systemu będzie dostępny dla dyrektorów szkół, nie będzie już takiej odpowiedzialności Siemens po 9 latach. Radny Stanisław Konarski zapytał, czy są takie przypadki, w których firma Siemens monitoruje przez cały czas budynki. Przedstawiciel Siemens odpowiedział, że przepisy prawne w Polsce utrudniają tego typu działania,
są obiekty monitorowane przez Siemens od 5 lat.

 

Do punktu 4 a porządku obrad

 

Pierwszym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2012 Nr XV/104/2011 Rady Powiatu w Kluczborku. Wprowadzono się zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie  planowanych dochodów o kwotę 91.580 zł w tym: zwiększenie  dochodów bieżących w kwocie 81.303 zł, zwiększenie dochodów majątkowych w kwocie 10.277 zł. Wprowadzono zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 91.580 zł w tym: zmniejszenie wydatków bieżących jednostek budżetowych o kwotę 7.871 zł, zwiększenie wydatków majątkowych jednostek budżetowych w kwocie 99.451 zł. Zaktualizowano załącznik wprowadzając nowe zadania: „Wymiana instalacji wodno-kanalizacyjnej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Kluczborku „Wymiana instalacji elektrycznej na korytarzu Ip I IIp budynku szkoły Specjalnego ośrodka Szkolno-Wychowawczego”, oraz „Zakup ciągnika , pługu do odśnieżania  i kosiarki”. Ponadto zaktualizowano załącznik zwiększając środki na wydatki z tytułu umieszczenia dzieci
w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Radni w obecności 17 jednogłośnie podjęli
Uchwałę Nr XVI/106/2012 w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2012 Nr XV/104/2011 Rady Powiatu w Kluczborku.

 

Do punktu 4 b porządku obrad

 

Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową. Zmiany dotyczą roku 2012 i przedstawiają się następująco
w poszczególnych kolumnach prognozy: „Dochody ogółem z tego” – zwiększono plan dochodów o kwotę 91.580 zł -  „ Dochody bieżące” –zwiększono plan o kwotę 81.103 zł, „Dochody majątkowe zwiększono plan o kwotę 10.277 zł, „Wydatki bieżące ( bez odsetek i prowizji od kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych) w tym – zmniejszono plan o kwotę 7.871 zł, wydatki majątkowe zwiększono plan o kwotę 99.451 zł. Urealniono „Wykaz przedsięwzięć” o umowy , których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i których płatności przypadają w okresie dłuższym niż rok. Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań, radni w obecności 17 jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr  XVI/107/2012 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

Do punktu 4 c porządku obrad

 

Kolejnym projektem na XVI sesji był projekt uchwały w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Na podstawie Uchwały Nr XIX/101/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków zostały złożone wnioski na dofinansowanie prac przy obiektach zabytkowych.  Zgodnie z ustalonym terminem tj. § 5 pkt 1 wyżej wymienionej uchwały wpłynęło siedem wniosków od:  Parafii Rzymskokatolickiej w Skałągach, na prace przy Kościele pw. Św. Michała Archanioła w Skałągach,  Parafii Rzymskokatolickiej w Roszkowicach, na prace przy Kościele pw. Św. Antoniego w Roszkowicach,  Parafii Rzymskokatolickiej w Chudobie, na prace przy Kościele filialnym pw. Narodzenia Jana Chrzciciela w Wędryni, Parafii Ewangelicko - Augsburskiej w Wołczynie, na prace przy Kościele pw. Św. Mikołaja w Byczynie, Parafii Rzymskokatolickiej w Bogacicy, na prace przy Kościele pw. Świętej Trójcy w Bogacicy, Parafii Rzymskokatolickiej w Wierzbicy Górnej, na prace przy Kościele filialnym pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Wierzbicy Dolnej, Parafii Rzymskokatolickiej w Biskupicach, na prace przy Kościele pw. Św. Jana Chrzciciela w Biskupicach. Powołana komisja zgodnie z § 7 ust. 3 Uchwały Nr XIX/101/2007 r. Rady Powiatu dokonała analizy wniosków i zaproponowała Zarządowi Powiatu podział środków wskazany w protokole z dnia 27 października 2011 r. Zarząd Powiatu na posiedzeniu w dniu 22 grudnia 2011 r. zaakceptował podział środków wskazany w projekcie niniejszej uchwały. Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań, radni w obecności 17 jednogłośnie podjęli uchwalę Nr  XVI/108/2012 w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.

 

Do punktu 4 d porządku obrad

 

Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Chudobie na zakup samochodu bojowego z wyposażeniem. Do projektu nie wniesiono zapytań, radni jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XVI/109/2012
w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Chudobie na zakup samochodu bojowego z wyposażeniem

 

Do punktu 4 e porządku obrad

 

Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego. Powyższy projekt wynika z utworzenia  jednostki organizacyjnej pod nazwą „Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości” będącej jednostką budżetową Powiatu Kluczborskiego, której przedmiotem działania jest świadczenie usług mających na celu przeciwdziałanie skutkom bezrobocia poprzez wspieranie powstawania i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości ma swoją siedzibę w Kluczborku przy ulicy Sienkiewicza 22 i jako jednostka organizacyjna Powiatu Kluczborskiego podlega organom naszego Powiatu w zakresie wynikającym z ustawowo określonych kompetencji tych organów. Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań, radni jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XVI/110/2012 zmieniającą Uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego.

  

Do punktu 4 f porządku obrad

 

Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie przyjęcia do wykonywania zadań
z zakresu administracji rządowej związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej. Powiat zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.
o samorządzie powiatowym  w związku z art. 35 ust 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r.
o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polski może zawrzeć z Wojewodą Opolskim porozumienie w sprawie wykonywania zadań publicznych z zakresu administracji rządowej, a takim jest „ przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej”. Zadania te dotyczą: wypłacania wynagrodzeń za udział w pracach powiatowej komisji lekarskiej, przekazania podmiotom wykonującym działalność leczniczą środków rekompensujących utracone zarobki przez lekarzy i średni personel medyczny obsługujących powiatową komisję lekarską, zawierania umów z kierownikami podmiotów wykonującym działalność leczniczą na przeprowadzenie badań specjalistycznych w tym psychologicznych oraz obserwacji szpitalnej osób stawiających się do kwalifikacji wojskowej, pokrywania kosztów wykonania: badań specjalistycznych i obserwacji szpitalnej osób stawiających się do kwalifikacji wojskowej, zgodnie z cennikiem usług medycznych, obowiązującym w placówce opieki zdrowotnej, do którego osoba został skierowana. Na wykonanie powyższych zadań Wojewoda Opolski przyznaje dotację celową. Dotacja celowa zostanie przekazana w trzech równych transzach. Podjęcie uchwały jest niezbędne celem wpisania do Porozumienia jej numeru wraz z datą uchwalenia. Taka procedura do przeprowadzenia wymaga około miesiąca czasu,
a kwalifikacja wojskowa rozpoczyna się od 20 lutego 2012 r. Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań, radni jednogłośnie podjęli
Uchwałę Nr XVI/111/2012 w sprawie
przyjęcia do wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej związanych
z przygotowaniem i przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej.

 

Do punktu 4 g porządku obrad

 

Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie przez Powiat Kluczborski - Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku
w charakterze partnera do realizacji projektu „PO klucz do biznesu 2!” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Powyższy projekt ma  na celu wzrost przedsiębiorczości w województwie opolskim oraz podniesienie aktywności zawodowej 1240 uczestników projektu poprzez udzielenie wsparcia doradczego oraz wsparcia finansowego na rozpoczęcie działalności gospodarczej  oraz na zawarcie umowy partnerskiej na rzecz realizacji w/w projektu pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy w Opolu oraz pozostałymi powiatami - powiatowymi urzędami pracy z Województwa opolskiego. Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu będzie pełnić funkcję lidera, a pozostałe strony będą realizować projekt w charakterze partnerów. Uchwała w sprawie zawarcia partnerstwa pozwoli na realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań, radni jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XVI/112/2012 w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie przez Powiat Kluczborski - Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku w charakterze partnera do realizacji projektu „PO klucz do biznesu 2!” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

                                               Do punktu 4 h porządku obrad

 

Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli przystąpienia przez Powiat Kluczborski do realizacji projektu „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli
w powiecie kluczborskim”, finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół. Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli” jest to projekt systemowy realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu edukacji, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół, w całości finansowana z Europejskiego Funduszu Społecznego. Głównym celem projektu jest poprawa jakości systemu doskonalenia nauczycieli, spójnego z rozwojem szkół i placówek oświatowych. Beneficjentem projektu może być powiat, który może zlecić realizację zadań jednostce, dla której jest organem prowadzącym lub może powierzyć realizację zadań innej jednostce i w takim przypadku musi złożyć wniosek w partnerstwie. W powiecie kluczborskim zadania związane z projektem będzie realizował Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku we współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Kluczborku. Projekt nie wymaga wkładu własnego, a wysokość otrzymanych środków na realizację projektu zależy głównie od liczby szkół i przedszkoli (liczby dzieci i uczniów w tych jednostkach), które zostaną objęte wsparciem (zadeklarują udział w projekcie). Spośród szkół, które wezmą udział w projekcie, co najmniej 10 % musi znajdować się poniżej średniej powiatowej uzyskanej ze sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego oraz 10 % szkół powyżej tej średniej. Czas realizacji projektu przewidziany jest na 2 lata. Do końca czerwca 2012 r. ma nastąpić podpisanie umów
z powiatami, a działania prowadzone w szkołach muszą zostać zaplanowane na okres od września 2012 r. do czerwca 2014 r. Rozliczenie projektu przewidziane jest do końca sierpnia 2014 r. Nabór wniosków ogłoszony przez Instytucję pośredniczącą II stopnia – Ośrodek Rozwoju Edukacji przewidziany jest do końca marca 2012 r.   Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań, radni jednogłośnie podjęli Uchwalę Nr
XVI/113/2012 w sprawie wyrażenia woli przystąpienia przez Powiat Kluczborski do realizacji projektu „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w powiecie kluczborskim”, finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół.

Do punktu 4 i porządku obrad

 

Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie założenia II Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Kluczborku i włączenia go w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku.  Zgodnie z Ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw nabór do Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych w ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku na rok szkolny 2012/2013 jest ostatnim naborem do tego typu szkół, ponieważ od 1 września 2013 r. jedynymi szkołami, w których będą mogły kształcić się osoby dorosłe w formie szkolnej będą szkoły policealne oraz licea ogólnokształcące dla dorosłych. W związku z powyższym proponuje się  utworzenie w ZSP Nr 2 – CKU  w Kluczborku II Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych kształcącego w formie stacjonarnej i zaocznej, które byłoby „konkurencyjne” w stosunku do płatnych niepublicznych szkół tego typu funkcjonujących na terenie powiatu kluczborskiego i stanowiło obok I Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w ZSO uzupełnienie oferty kształcenia osób dorosłych.  W liceum będą mogli kontynuować naukę dorośli absolwenci gimnazjów oraz w przyszłości zgodnie z wprowadzanymi zmianami ustawowymi, absolwenci zasadniczych szkół zawodowych rozpoczynając naukę od klasy II. Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań, radni jednogłośnie podjęli Uchwalę Nr XVI/114/2012 w sprawie założenia II Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych
w Kluczborku i włączenia go w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku

                                                                                                   

Do punktu 4 j porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały był projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Nr XXV/180/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 grudnia 2004 r. w sprawie założenia liceum ogólnokształcącego. Zmiana wprowadzona niniejszą uchwałą dotyczy umożliwienia kształcenia w I Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych w Zespole Szkół Ogólnokształcących  w Kluczborku zarówno w formie stacjonarnej jak i zaocznej. W chwili obecnej szkoła kształci tylko w formie stacjonarnej (wieczorowo). Od kilku lat pomimo prowadzonego naboru do w/w szkoły nie udaje się utworzyć oddziału kl. I. Z informacji uzyskanych od dyrektora szkoły wynika, że powodem problemu z zapełnieniem oddziału klasy I jest nieatrakcyjna dla potencjalnych kandydatów stacjonarna (wieczorowa) forma kształcenia, co wiąże się z koniecznością uczestniczenia w zajęciach po południu, 3 – 4 razy w tygodniu. Potencjalnymi kandydatami są zwykle osoby pracujące, dla których forma zaoczna jest bardziej dogodna. Utworzenie oddziałów w formie zaocznej ma ułatwić słuchaczom uczęszczanie na zajęcia, gdyż w formie zaocznej konsultacje zbiorowe odbywają się we wszystkich semestrach co dwa tygodnie przez dwa dni, dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby godzin zajęć
w semestrze i organizuje się dla słuchaczy dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą wprowadzającą do pracy a drugą przedegzaminacyjną.  Do powyższego projektu uchwały nie wniesiono zapytań, radni jednogłośnie podjęli Uchwałę
Nr   
XVI/115/2012
zmieniająca Uchwałę Nr XXV/180/2004 Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 29 grudnia 2004 r. w sprawie założenia liceum ogólnokształcącego.

 

Do punktu 4 k porządku obrad

 

Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji szkół dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski.  Przepisy Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw  wprowadzają zasadnicze zmiany w strukturze szkolnictwa ponadgimnazjalnego. Wprowadzone zmiany wymuszają na organach prowadzących stopniowe wygaszanie szkół począwszy od roku szkolnego 2012/2013, w ten sposób że na rok szkolny 2012/2013 nie prowadzi się rekrutacji kandydatów do klas pierwszych, a tym samym z dniem 1 września 2012 r. likwiduje się klasę pierwszą, a w latach następnych kolejne klasy trzyletniego liceum profilowanego dla młodzieży, dwuletniego uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży, trzyletniego technikum uzupełniającego dla młodzieży, zasadniczej szkoły zawodowej dla dorosłych, technikum dla dorosłych oraz trzyletniego technikum uzupełniającego.  W związku z powyższym zasadne jest podjęcie uchwały o zamiarze likwidacji szkół, do których w związku ze zmianami organizacyjnymi szkolnictwa ponadgimnazjalnego wprowadzonymi powołaną wyżej ustawą, nie można prowadzić naboru, a mianowicie: I Liceum Ogólnokształcącego Uzupełniającego w ZSO, I Liceum Ogólnokształcącego Uzupełniającego dla młodzieży w ZSP Nr 1, Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 1 dla Dorosłych w ZSP Nr 2 – CKU, II Liceum Profilowanego w ZSP Nr 2 – CKU, I Liceum Profilowanego w ZSL-T, III liceum Profilowanego w ZSP Nr 1, Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego w SOSW. Ponadto projekt niniejszej uchwały przewiduje zamiar likwidacji szkół do których od kilku lat nie prowadzi się naboru
ze względu na malejącą liczbę dzieci i młodzieży lub prowadziło się nabór w przeszłości, ale liczba chętnych była zbyt mała, aby otworzyć oddział klasy I, są to: Szkoła Policealna Nr 1
w ZSL-T oraz III Liceum Ogólnokształcącego w ZSP Nr 1.
Wśród szkół wymienionych
w ust. 1 są również szkoły na podbudowie ośmioletniej szkoły podstawowej, które od lat nie funkcjonują już w systemie oświaty. Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań, radni jednogłośnie podjęli uchwałę
Nr XVI/1172012 w sprawie zamiaru likwidacji szkół dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski. 

 

Do punktu 4 l porządku obrad

 

Kolejnym projektem  był projekt uchwały w sprawie uchwalenia  Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku.  Uwzględniając konieczność dostosowania Statutu do aktualnych obowiązujących przepisów prawa z zakresu pomocy społecznej a także uwzględniając regulacje związane z funkcjonowaniem PCPR przedkładam Wysokiej Radzie projekt statutu  zawierający zmiany, które należało wprowadzić to jest: zaktualizowano przepisy prawne dotyczące zadań, które zostały nałożone ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r.
o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej, rozszerzono  zapisy dotyczące funkcjonowania Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności, odstąpiono od wyszczególniania zadań przypisanych do realizacji PCPR, gdyż te wynikają z obowiązujących przepisów prawnych.
Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań, radni jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr
XVI/118/2012 w sprawie uchwalenia  Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku.

Do punktu 4 m porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie warunków umorzenia w całości lub
w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalania opłaty ponoszonej przez rodziców biologicznych miesięcznie za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny
i systemie pieczy zastępczej w art. 194 ust. 2 nakłada na powiat obowiązek określenia szczegółowych warunków umorzenia w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty ponoszonej przez rodziców biologicznych miesięcznie za pobyt dziecka w pieczy zastępczej. Projekt przedłożonej uchwały jest wykonaniem art. 194 ust. 2 cytowanej powyżej ustawy.
Do projektu powyższej uchwały nie wniesiono zapytań radni jednogłośnie podjęli Uchwałę
Nr
XVI/119/2012 w sprawie  warunków umorzenia w całości lub w części, łącznie
z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalania opłaty ponoszonej przez rodziców biologicznych miesięcznie za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.

 

 

 

Do punktu 4 n porządku obrad

 

Kolejnym projektem na dzisiejszej sesji był projekt uchwały w sprawie przyjęcia  Powiatowego Programu na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2012- 2014. Powiatowy Program na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2012-2014 stanowi jeden
z elementów lokalnej polityki społecznej. Jest uszczegółowieniem rozwiązań zawartych
w Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2011-2020 przyjętej Uchwałą Nr XI/77/2011 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 września 2011r.  Podstawę do jego opracowania stanowi art.180 pkt.1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Powiatowy Program na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2012 – 2014 zawiera kierunki działań zmierzających do tworzenia warunków dla rozwoju rodziny i opieki nad dzieckiem, szczególnie tych, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej. Do projektu nie wniesiono zapytań radni jednogłośnie podjęli uchwalę Nr
XVI/120/2012 w sprawie przyjęcia  Powiatowego Programu na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2012- 2014.

Do punktu 4 o porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie przyjęcia „Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Powiecie Kluczborskim na lata 2012-2017”. Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Powiecie Kluczborskim na lata 2012-2017 został opracowany, aby udoskonalić system pomocy rodzinom dotkniętym przemocą. Program ma na celu zapobieganie przemocy w rodzinie oraz zmniejszenie jej negatywnych następstw
w życiu społecznym i rodzinnym poprzez określenie kierunków działania oraz wskazanie podmiotów odpowiedzialnych za realizację poszczególnych działań. Program jest zgodny
z wytycznymi zawartymi w Krajowym Programie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
a obowiązek jego opracowania wynika wprost z art. 6 ust. 3 pkt. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Do projektu nie wniesiono zapytań, radni jednogłośnie podjęli Uchwalę Nr
XVI/121/2012 w sprawie przyjęcia „Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Powiecie Kluczborskim na lata 2012-2017” .

Do punktu 4 p porządku obrad

 

Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie wyrażenia opinii
o zbyciu nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego.
Zgodnie
z Zarządzeniem nr 146/11 Wojewody Opolskiego z dnia 6 września 2011 roku w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Kluczborskiego, Powiat Kluczborski  przejął na podstawie umowy darowizny prawa własności nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa będących                  
w użytkowaniu wieczystym spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej
w Kluczborku Sp. z o. o. PKS w Kluczborku jako spółka komunalna oraz podmiot wewnętrzny powiatu, zgodnie z Rozporządzeniem ( WE ) NR 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23.10.2007roku świadczy usługi publiczne jako operator
z zakresu transportu zbiorowego na terenie powiatu oraz w ramach współpracy Powiatu Kluczborskiego z gminną  Byczyna i gminą Kluczbork. PKS jako operator realizacji zadania usług transportu wnioskując  o przejęcie praw właścicielskich przez Powiat Kluczborski
w stosunku do nieruchomości będących w jego użytkowaniu miał na celu poprawę efektywności w tym zakresie. Zmiana struktury własnościowej nieruchomości PKS Sp. z o. o. w Kluczborku oznacza konieczność racjonalnego gospodarowania. Nieruchomości stanowiące  przedmiot zbycia stanowią działki  gruntowe oznaczone ewidencyjnie  nr 9/81
i 9/82 są zbędne w związku tym zasadne jest ich zbycie. Zbycie nastąpi stosownie do przepisów zawartych w ustawie o gospodarce nieruchomościami w formie przetargu. Do projektu nie wniesiono zapytań, radni jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr 
XVI/122/2012
w sprawie
wyrażenia opinii o zbyciu nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego.            

Do punktu 4 r porządku obrad

 

Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie  rozpatrzenia skargi pani M. P. na pana Mirosława Żurawia – Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 CKU w Kluczborku.  Radni do projektu nie wnieśli zapytań, i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr   XVI/123/2012 w sprawie rozpatrzenia skargi pani M. P. na pana Mirosława Żurawia – Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 CKU w Kluczborku.

                                                     

Do punktu 4 s porządku obrad

 

Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był  projekt w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na okres trzech lat, po umowach zawartych na czas oznaczony do trzech lat, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.                                                              Rada Powiatu w Kluczborku na sesji w dniu 22 grudnia 2011 roku podjęła uchwałę nr XIV/101/2011 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy
i kolejnych umów użyczenia na okres trzech lat, po umowach zawartych na czas oznaczony  do trzech lat , którym przedmiotem jest ta sama nieruchomość.
Zgodnie z treścią wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu w przedmiocie wyrażenia zgody na użyczenie nieruchomości zdaniem sądu rada gminy (analogicznie rada powiatu) nie została przez ustawodawcę wyposażona w kompetencje do zgody na użyczenie nieruchomości, która jest kompetencją organu wykonawczego jst.  Organ nadzoru Wojewody Opolskiego przy opiniowaniu podjętych uchwał sugeruje się wyrokiem WSA.
W związku z powyższym
w przedmiotowej uchwale pomija się nieruchomości lokalowe przeznaczone do użyczenia
a uchwała nr XIV/101/2011 w sprawie wyrażenia zgody  na zawarcie kolejnych umów dzierżawy i kolejnych umów użyczenia na okres trzech lat, po umowach zawartych na czas oznaczony  do trzech lat, którym przedmiotem jest ta sama nieruchomość traci moc. Do projektu uchwały nie wniesiono zapytań, radni jednogłośnie podjęli Uchwalę Nr
XVI/124/2012 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na okres trzech lat, po umowach zawartych na czas oznaczony do trzech lat, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.                                                              

Do punktu 5 porządku obrad

 

Kolejno przedstawiono sprawozdania Starosty Kluczborskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2011 rok.   Radni jednogłośnie powyższe sprawozdanie przyjęli.                          

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Nie zgłoszono zapytań i interpelacji.

 

 

 

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił sprawozdanie z działalności zarządu powiatu za okres od  dnia 22 grudnia 2011 r. do 11 stycznia 2012 r. Do powyższego sprawozdania nie wniesiono zapytań, radni jednogłośnie je przyjęli.  

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

Glos zabrał pan Władysław Buła – radny gminy Byczyna, który poruszył kwestię drogi
Biskupice- Kochłowice. Radny Władysław Buła poinformował, że sprawa tej drogi trwa niezałatwiona od 10 lat, dwie kadencje Burmistrza Byczyna – Ryszarda Grunera, który obiecał mieszkańcom, że chodnik zostanie wykonany, po dwóch kadencjach został wykonany nie chodnik, ale ciągła biała linia, wzdłuż drogi. Pan Władysław Buła stwierdził, że pan Starosta również obiecywał, że będzie tam wykonany chodnik, i przytoczył fragment
z protokołu z sesji rady gminy Byczyna z dnia 30.03. 2010 r. , w którym pan Starosta oświadczył , że będzie to ciąg rowerowo-pieszy, droga zostanie poszerzona, a ciąg rowerowo-pieszy dla bezpieczeństwa oddzielony będzie  umieszczonymi w asfalcie światełkami odblaskowymi. Radny Władysław Buła stwierdził że pan Wojewoda stwierdził to samo
w piśmie. Pan Władysław Buła poinformował, że zwrócił się do Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku z wnioskiem o ocenę, czy obecny stan tej drogi z ciągłą białą linią jest bezpieczny, i jak należy się w tym pasie poruszać. Z odpowiedzi udzielonej na piśmie przez pana Komendanta, wynika , że linię należy traktować jako znak drogowy poziomy , jest to linia krawędziowa ciągła, która oddziela jezdnię od pobocza utwardzonego , oraz, że w świetle obowiązujących przepisów utwardzone pobocze występujące w Kochłowicach nie może być traktowane jako chodnik czy droga dla rowerów i pieszych, w związku z tym ruch pieszych po tej drodze musi odbywać się zgodnie z kodeksem ruchu drogowego. Radny Władysław Buła zapytał, czy nie można dojść z panem Starostą do porozumienia, gdyż to co zostało wykonane nie jest chodnikiem ani ciągiem rowerowo-pieszym. Pan Władysław Buła poinformował, że zapytał na ostatniej sesji w gminie Byczyna czy mieszkańcy Kochłowic mogą zrobić chodnik na podobnych zasadach jak jest w  Biskupicach, pan Burmistrz Byczyny odpowiedział, że tak, ale jest to droga powiatowa. Pan Władysław Buła stwierdził, że Burmistrz Byczyny powinien dogadać się w tej kwestii ze Starostą. Pan Władysław Buła stwierdził, że w tym roku było mało odśnieżania, więc są zaoszczędzone pieniądze, które można byłoby przeznaczyć na fragment chodnika do skrzyżowania, pan Władysław Bula stwierdził, że rów można zasypać i zrobić chodnik na takich samych zasadach jak ten w Biskupicach, gdyż warunki w obu wioskach są takie same. Pan Władysław Buła stwierdził również, że Komisja Rewizyjna w swoim stanowisku a Rada Powiatu w uchwale, uznała skargę pana Władysława Buły na Zarząd Powiatu,
dotyczącą  inwestycji pn. „Remont drogi powiatowej o nr 1336 O Wołczyn-Biskupice” w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011,
za bezzasadną, z zaleceniami, świadczącymi o zasadności skargi. Pan Władysław Buła przekazał zdjęcia z  przedmiotową drogą radnemu Andrzejowi Butra – wiceministrowi rolnictwa. Pan Władysław Buła poruszył jeszcze kwestię wiszącego plakatu wyborczego PSL. Pan Władysław Buła stwierdził, że jeżeli nic się w kwestii chodnika w Kochłowicach nie zrobi, sprawa zostanie przekazana dalej. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że w związku przeprowadzoną na tej drodze inwestycją stan bezpieczeństwa na niej uległ  poprawie, pan Starosta stwierdził ponadto, że może nie trzeba było wycinać kilkaset drzew, utwardzać i poszerzać pobocze, gdyż to przedsięwzięcie wywołuje negatywne emocje. Pan Starosta dodał, że tylko na odcinku Kochłowic rozwiązanie to budzi negatywne emocje, a  droga biegnie przez kilka wiosek. Pan Starosta dodał, że chciałby, aby wszystkie drogi w powiecie wyglądały tak jak ta w Kochłowicach, obecnie piesi poruszają się utwardzonym poboczem, wcześniej poruszali się drogą w błocie. Pan Starosta stwierdził,
że projekt wraz z dokumentacją budowlaną został przez OUW sprawdzony, otrzymano dofinansowanie, projekt został zrealizowany. Pan Starosta stwierdził, że wybudowanie chodnika wcale nie jest tanie, trzeba byłoby zbudować również odwodnienie pasa jezdni, gdyż odcięcie pasa ruchu krawężnikiem spowoduje, że będą rozlewiska wody  na drodze. Pan Starosta stwierdził, że być może przyjdzie czas, że takie inwestycje będzie można realizować, na ten czas pan Starosta jest zadowolony z tego, co udało się zrobić, natomiast jeżeli chodzi o światełka odblaskowe, to ich koszt to 38 tys. zł., nie było w budżecie wolnych pieniędzy, aby to zrealizować. Pan Starosta dodał, że do sprawy można wrócić, pod warunkiem, że będą pieniądze w budżecie, że inne wydatki majątkowe w powiecie zgodnie z wolą Rady Powiatu nie będą przed tym wydatkiem. Pan Starosta stwierdził, że jeżeli pan Władysław Buła chce zawiadamiać stosowne służby i instytucje kontroli, to proszę, natomiast pan Starosta jest pewien, że tą „schetynówkę”, zrealizowano zgodnie z dokumentacją i przyznanymi pieniędzmi. Pan Starosta stwierdził, że ta droga przebiega przez 4 miejscowości, i jeżeli powiat chciałby w nich wykonać chodniki to nie byłoby go stać na taką inwestycję.  Pan Starosta stwierdził, że inwestycja przyniosła korzyści: poszerzenie jezdni, równa nawierzchnia, oraz jakość poruszania się po niej pieszych i rowerzystów. Radny Władysław Buła stwierdził, że jeżeli światełka mają kosztować 38 tys. zł, to mieszkańcy wsi dołożą pieniędzy i za 60 tys. zrobią ten odcinek chodnika, gdzie jest najniebezpieczniej. Radny Władysław Buła stwierdził również , że nie zostały zrealizowane zalecenia komisji rewizyjnej w sprawie oznakowania, wydzielenia przejścia dla pieszych, ograniczenia tonażu samochodów poruszających się po tej drodze,  naprawy pęknięć w ramach gwarancji. Pan Władysław Buła stwierdził ponadto, że w Kluczborku przerabia się większość płytek na kostkę, aby ułatwić starszym osobom poruszanie się natomiast w Biskupicach starszych ludzi naraża się na potracenie przez tira. Pan Władysław Buła poprosił o odpowiedź na pismo, które złożył do starostwa dzisiaj oraz o kopię protokołu z bieżącej sesji. Radna Irena Kielar stwierdziła, że to nie jest tak, że radni nie czytają projektów uchwał i wszystko głosują pozytywnie, oraz, że  nie można w ten sposób oceniać radnych. Pan Władysław Buła stwierdził, że uchwała w sprawie uznania skargi pana Władysława Buły na Zarząd Powiatu w Kluczborku za bezzasadną  była w ten sposób przegłosowana.

Do punktu 9 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w dzisiejszych obradach i zamknął o godz.1430 XVI sesję Rady Powiatu

w Kluczborku.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

                                                                        Przewodniczący Rady Powiatu

                                                                        Władysław Zawadzki

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys