Protokół Nr XV/2011

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 29 grudnia 2011r.

 

 

XV sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz.1330 Przewodniczący Rady Władysław Zawadzki. Powitał wszystkich radnych oraz pozostałych przybyłych na dzisiejszą sesję. Przewodniczący poinformował, że obrady i podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 17 radnych. W dalszej części obrad (od pkt.3a w sesji uczestniczyło 18 radnych).

            Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszym, do porządku nie wniesiono uwag i przyjęto go jednogłośnie 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się.

Rada przyjęła porządek dzisiejszej sesji, który przedstawia się następująco:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z XIV sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w  sprawach:

a/uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2012 rok (projekt budżetu radni otrzymali w dniu 24 listopada 2011 r.),

-omówienie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami,

-przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej,

-przedstawienie opinii i wniosków komisji stałych,

-przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu w sprawie opinii i wniosków komisji i radnych,

-dyskusja nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie,

-głosowanie nad projektem uchwały budżetowej,

b/zmiany wieloletniej prognozy finansowej, (projekt uchwały radni otrzymali w dniu
24 listopada 2011 r.),

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.
5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za dzień 14 grudnia 2011 r.

6. Wolne wnioski i zapytania.
7. Zamknięcie obrad.

 

Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XIV sesji Rady Powiatu z dnia 22.12.2011r. Do protokołu radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag w związku z czym Przewodniczący poddał go pod głosownie.

W obecności 17 radnych, 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się Rada zatwierdziła protokół z XIV sesji.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Głos zabrał Pan Wojciech Smolnik, który zapytał czy zostaną podjęte w 2012 roku działania w związku ze złym stanem boiska sportowego przy Zespole Szkół Ogólnokształcących

w Kluczborku.

 

Do punktu 3 a porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2012 rok i poinformował, że projekt ten radni otrzymali w dniu 24 listopada 2011r.

Przewodniczący Rady poprosił Pana Starostę o omówienie projektu uchwały budżetowej wraz z autopoprawką Zarządu Powiatu, która została przekazana radnym i omówiona na posiedzeniach komisji.

Pan Starosta zabierając głos poinformował, że chciałby obecnie przedstawić projektz uwzględnieniem autopoprawki, którą radni otrzymali.

Starosta poinformował, że w roku przyszłym planuje się osiągnięcie dochodów budżetu powiatu na poziomie 74.472.004,-zł w tym dochody bieżące stanowią kwotę 56.308.201,-zł oraz dochody majątkowe 18.163.803,-zł.

W kwocie dochodów majątkowych znajdują się dochody z zaplanowanej sprzedaży składników majątkowych, w pozostałej części są to dochody majątkowe zaplanowanez realizacji projektów z dofinansowaniem zewnętrznym.

Ponadto ustalono wydatki w kwocie 67.551.552,-zł. Wydatki te obejmują wydatki bieżące na kwotę łączną 54.308.201,-zł w tym wydatki bieżące jednostek budżetowych w łącznej kwocie 50.418.829,-zł, wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane w kwocie38.562.955,-zł, wydatki związane z realizacją zadań statutowych jednostek budżetowych na kwotę 11.855.874,-zł, wydatki na dotacje na zadania bieżące w kwocie 1.017.910,-zł, wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych w kwocie 2.256.098,-zł, wydatki bieżące na programy finansowane z pomocy zagranicznej w łącznej kwocie 615.364,-zł z czego:  środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w kwocie 615.364,-zł, wydatki na obsługę długu publicznego zgodnie z zamierzonym planem ma kosztować kwotę 2.000.000,-zł.

Ponadto wydatki budżetu obejmują plan wydatków majątkowych na łączną kwotę 11.243.321,-zł w tym: wydatki inwestycyjne i zakupy inwestycyjne w kwocie 11.243.321,-zł.

Różnica pomiędzy dochodami i wydatkami stanowi planowaną nadwyżkę budżetu w kwocie 6.920.482,-zł, która zostanie przeznaczona na spłatę zobowiązań z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów zaciąganych na rynkach krajowych oraz wykup papierów wartościowych.

W roku budżetowym 2012 ustala się przychody w łącznej kwocie 2.025.960,-zł, które będą pochodziły jak stwierdził Pan Starosta z pożyczki udzielonej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach projektu o który aplikujemy i który został zrealizowany w roku 2011 w szkołach i placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego.

Ponadto jak poinformował Pan Starosta plan rozchodów budżetowych ustala się w wysokości 8.946.442,-zł.

Stosownie do wymogów określonych w odrębnych ustawach ustalone rezerwy ogólnei celowe w następujących wysokościach: rezerwa ogólna-122.988,-zł, rezerwa celowa 48.473,-zł, która zostanie przeznaczona na nagrody Starosty Kluczborskiego z okazji Święta Edukacji Narodowej, rezerwa celowa 59.007,-zł przeznaczona na realizację zadań własnychz zakresu Zarządzania Kryzysowego, rezerwa celowa 242.537,-zł przeznaczona na zabezpieczenie środków na podwyżki dla nauczycieli, które zostaną wypłacone od miesiąca września 2012 r. w wysokości 3,8%.

Pan Starosta poinformował, że w dalszej części uchwały budżetowej znajdują się wyspecyfikowane dochody i wydatki związane z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami, dochody i wydatki związanez realizacją zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami tej administracji, dochody i wydatki związane z realizacją zadań wykonywanych na podstawie umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.

Kolejno Pan Starosta stwierdził, że ustalony został wykaz inwestycji realizowanych w roku budżetowym oraz wysokość nakładów inwestycyjnych na poszczególne zadania.

Ponadto wydatki budżetu powiatu obejmują planowane kwoty dotacji udzielane w 2012 roku.

W przedmiotowym projekcie uchwały został zawarty zakres upoważnień Zarządu Powiatu do  dokonywania zmian w planie wydatków bieżących na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy oraz wydatków majątkowych. Zarząd Powiatu upoważnia się do przekazywania swoich uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych w zakresie dokonywania przeniesień w planie wydatków, między paragrafami w obrębie jednego rozdziału, z zastrzeżeniem zmian powodujących zwiększenie planowanych wydatków na wynagrodzenia ze stosunku pracy oraz zmian powodujących zmniejszenie lub zwiększenie wydatków majątkowych. Upoważnia się także Zarząd do przekazywania swoich uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych w zakresie udzielania oraz sposobu rozliczania jednorazowych zaliczek na pokrycie drobnych wydatków.

Projekt uchwały jak poinformowała Pan Starosta zawiera także upoważnienie dla Zarządu Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych na pokrycie występującego w trakcie roku deficytu budżetowego do maksymalnej wysokości 3.000.000,-zł.

Kolejnym upoważnieniem dla Zarządu jest upoważnienie do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania powiatu, a termin upływa w 2013 roku oraz lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w bankach nie wykonujących bankowej obsługi powiatu.

Pan Starosta zwracając się do radnych stwierdził, że jeśli będzie wola dyskusji to prosi w tej kwestii o pytania dotyczące budżetu na 2012 rok.

W związku z brakiem zapytań Przewodniczący Rady poprosił Panią Skarbnik o odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu –Uchwała Nr 616/2011 z dnia 27.12.2011r. dotyczącej przedłożonego projektu uchwały budżetowej powiatu na 2012r.

Regionalna Izba Obrachunkowa zaopiniowała pozytywnie budżet na 2012 rok.

Kolejno Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczących poszczególnych komisji lub ich zastępców o odczytanie opinii i wniosków do projektu budżetu na 2012 rok.     

Po odczytaniu przez Przewodniczących w/w opinii Pan Przewodniczący Rady poprosił Pana Starostę o przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu w Kluczborku do opinii Komisji Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2012r.

Pan Starosta poinformował, że w opiniach poszczególnych komisji nie było daleko idących wniosków o zmianę zapisów uchwały budżetowej.

Pan Starosta stwierdził, że Zarząd ustosunkował się w dniu 22.12.2011r. w swoim stanowisku do uwag, które zostały zasygnalizowane w opiniach Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny oraz Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego.

Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w swoim stanowisku zwraca uwagę na zbyt niskie zdaniem komisji wynagrodzenia pracowników obsługi jednostek organizacyjnych, zbyt niskie środki finansowe na remonty na drogach oraz dochody majątkowe w kontekście działek zabudowanych budynkami szpitala powiatowegow Kluczborku.

Zarząd w odniesieniu do wysokości środków przeznaczonych na remonty dróg powiatowych w 2012 r. wskazuje, iż na powyższy cel zostało zaplanowane 1.200.000,-zł, co uwidocznione jest w wieloletniej prognozie finansowej. Wydatek ma być sfinansowany przy wykorzystaniu narzędzia finansowego jakim jest factoring samorządowy. Remonty nawierzchni masą na gorąco planuje się zrealizować w łącznej ilości 32.685 m2 na odcinkach dróg, które wymagają wzmocnienia. Roboty zgodnie z identyfikacjom tych miejsc będą wykonywane co najmniej

w kilkunastu miejscach powiatu.      

Zarząd odnosząc się do wysokości wynagrodzeń pracowników obsługi, zatrudnionych

w jednostkach organizacyjnych powiatu stwierdził, że dokonane zostało zestawienie wynagrodzeń pracowników obsługi, z którego wynika, że wysokości wynagrodzeń nie odbiegają od poziomu wynagrodzeń na takich stanowiskach w jednostkach obcych z terenu powiatu kluczborskiego. Zarząd Powiatu przyjął w 2012 r. wskaźnik wzrostu wynagrodzeń tej grupy pracowników w wys. 1%, co stało się podstawą planowania budżetu na 2012 rok w tym zakresie. Rozwiązanie to, stosowane w dwóch latach poprzednich, ma na celu danie możliwości jakiejkolwiek regulacji wynagrodzeń.  Regulacja ta może następowaćw wysokości na jaką pozwala plan finansowy każdej jednostki z uwzględnieniem wszystkich zmiennych mających miejsce w trakcie roku.

Pan Starosta ponadto stwierdził, że jeśli chodzi o uwagi Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego dotyczące zastąpienia dochodów ze sprzedaży działki zabudowanej budynkiem szpitala dochodami ze sprzedaży innych składników majątkowych powiatu to Zarząd zajął następujące stanowisko, które prezentowane było na Komisji Budżetu w dniu 21.12.2011r.

Założony plan dochodów stanowi jedynie prognozę możliwych do wykonania dochodów, których realizacja następuje w trakcie roku, zgodnie z przepisami ustawy oraz uchwałą Rady Powiatu dot. zasad zbywania nieruchomości, co szczególnie istotne jest w odniesieniu do konieczności uzyskania zgody Rady Powiatu na zbycie poszczególnych nieruchomości, wyrażanej w formie uchwały. W projekcie uchwały budżetowej na 2012 rok oraz WPF wskazano na nieruchomości możliwe do zbycia i wycenione przez uprawnionego biegłego rzeczoznawcę. Majątek powiatu stanowią także inne nieruchomości nie wskazanew wymienionych dokumentach z uwagi na to, że jeszcze nie zostały wycenione, o czym przekazana została informacja na posiedzeniu Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego zgodnie z wnioskiem jednego z radnych Tadeusza Konarskiego.

Tak więc jak stwierdził Pan Starosta cały założony plan i jego realizacja będzie wymagała determinacji i działań organów powiatu w zasadzie od początku 2012r. Bez zgody Rady Powiatu Zarząd samodzielnie nie może zbyć żadnej z nieruchomości.

Na zakończenie Pan Starosta poinformował, że powyższe stanowisko Zarządu zostanie załączone do protokołu z dzisiejszej sesji. 

Kolejno Przewodniczący przystąpił do następnego podpunktu dotyczącego-,,dyskusji nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie”.

Pan Starosta zabierając głos stwierdził, że jeśli chodzi o kwestię formalną to chciałby poinformować, iż dyskusja nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie odbywałaby się, gdyby były one formalnie zgłoszone.

Następnie o głos poprosił Pan Mariusz Pieńkowski Wiceprzewodniczący Rady Powiatu, który złożył wniosek o przeprowadzenie głosowania imiennego nad uchwałą budżetową na 2012 r.     

Przewodniczący Rady poddał powyższy wniosek pod głosowanie.

W głosowaniu uczestniczyło 18 radnych, za wnioskiem głosowało 18, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Następnie o głos poprosił radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że po informacjach jakie zostały przedstawione przez Pana Starostę na posiedzeniach komisji w sprawie sprzedaży mienia powiatu może się wydawać, że te założenia Zarządu Powiatu są bardzo optymistyczne.

W związku z powyższym radny zapytał, co się stanie jeśli nie uda się wykonać takich dochodów ze sprzedaży jakie zostały zaplanowane w projekcie budżetu. Radny stwierdził, że pyta o to dlatego, iż na sesji XIV była podejmowana uchwała, która była związana bezpośrednio z domknięciem budżetu 2011roku. Uchwała ta dotyczyła zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Powiatowego Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku i budziła wiele kontrowersji. Radny ponadto stwierdził, że nie chciałby, aby po raz kolejny w październiku lub listopadzie 2012 roku doszło do takiej sytuacji, że trzeba będzie szukać jakiegoś rozwiązania by zamknąć budżet.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Staroście, który wyjaśnił, że kolejna zmiana, która od 1 stycznia 2012r. wchodzi w życie z ustawy o finansach publicznych zmierza ze swoimi rygorami daleko w związku z tym decyzje, o których mówił radny Tadeusz Konarski będą musiały być bardzo dobrze przemyślane do końca sierpnia 2012r..

Pan Starosta stwierdził, że stosować można tylko prawo i nie można nic zrobić poza nim.

Wobec powyższego ewentualne braki w dochodach, w tym w dochodach majątkowych muszą skutkować decyzjami organów powiatu w zakresie: ewentualnego zaciągania zobowiązańw postaci kredytów, co na dzień dzisiejszy jak stwierdził Starosta jest decyzją najtrudniejszą, gdyż jest wysokie zadłużenie i przepisy finansowe za nas tą kwestię rozwiązują w kontekście wieloletniej prognozy finansowej i konieczności osiągania założonych wskaźników wynikających z art. 243 ustawy o finansach publicznych.

W takim przypadku muszą być podjęte decyzje np. zaniechania części spłaty zobowiązań wcześniej zaciągniętych, które zaplanowane są w 2012 roku do częściowej spłaty.

Poza tym jak wyjaśnił Pan Starosta kluczową sprawą jest odpowiedź Ministerstwa Finansów w formie nowego rozporządzenia bądź też interpretacji dotycząca zobowiązania wynikającego z umowy (firma SIEMENS Sp. z o. o Sektor Infrastructure & Cities Building Technologies), które nowym Rozporządzeniem Ministra Finansów dolicza się nam do długu.

Odliczając to zobowiązanie, które w momencie przygotowania, ogłoszenia przetargu, podpisania umowy nie stanowiło zobowiązania zadłużenie prognozowane na koniec 2012r. wynosi 40%, natomiast w roku 2011 wynosi 52%, w 2010 roku również około 52%.

Pan Starosta stwierdził, że ten problem dotyczy wielu samorządów i złożyły one wnioskiw tej sprawie do Trybunału Konstytucyjnego.

Starosta uważa, że umowy, które zawarte zostały przed wejściem Rozporządzenia Ministra Finansów korzystają z ochrony prawnej i nie powinny być wliczane do zadłużenia. 

Ten element będzie wpływał znacząco na ocenę naszego budżetu w trakcie jego realizacji.       

Zdaniem Starosty trzeba uświadomić sobie, że trzeba wykonywać dochody majątkowe, aby poprawić wskaźniki do 2014 roku, gdyż to otwiera możliwość dalszego inwestowaniai funkcjonowania na przyszłość. 

Na zakończenie Pan Starosta wspomniał, że o wiele groźniejszym i daleko idącym zagrożeniem w kontekście realizacji uchwał budżetowych samorządów w Polsce, a w tym naszej zmiana prognozy np. z tytułu udziału w PIT. Byłoby to jak określił Pan Starostao wiele większe zagrożenie w zrównoważeniu budżetu niż braki w dochodach majątkowych.

Innym zagrożeniem jest również część oświatowa subwencji ogólnej, która jest dochodem bieżącym i jeśli jej zabraknie to pozostaje wszystkim samorządom w Polsce szukanie oszczędności w wydatkach bieżących.

Następnie o głos poprosił radny Leszek Mierzwa, który zasugerował, aby obniżone zostały koszty funkcjonowania Starostwa Powiatowego i jego jednostek oraz poprawienie rentowności np. PKS.

Nawiązując do wypowiedzi radnego Pan Starosta stwierdził, że wynik finansowy PKS-u jest bez wpływu na projekt budżetu na rok 2012, ale ciągle jest to monitorowane i ulega on poprawie.

Natomiast jeśli chodzi o oszczędności to tego rodzaju rozwiązania są przygotowywane, będzie również prowadzony ciągły nadzór nad wydatkami.

Szczególnej uwadze poddane zostaną wydatki bieżące, które na etapie projektowania budżetu w rozliczaniu całego projektu skutkowały brakami. Takie właśnie braki jak stwierdził Pan Starosta występują w sferze wynagrodzeń nauczycieli.    

W związku z brakiem zapytań Przewodniczący Rady przystąpił do kolejnego podpunktu jakim jest głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.

Za przyjęciem budżetu na 2012 rok głosowali radni: Butra Andrzej, Czapliński Mieczysław, Gerlic Rudolf, Kardas Wioletta, Mierzwa Leszek, Panicz Przemysław, Pieńkowski Mariusz, Pośpiech Piotr, Prochota Paweł, Tomaszczyk Maciej, Zawadzki Władysław.       

Przeciw głosowali radni: Kielar Irena, Konarski Stanisław, Konarski Tadeusz, Krzyżanowski Leszek, Smolnik Wojciech, Wietrzyk Robert, Buczek Mariusz.

W związku z powyższym za głosowało-11, przeciw-7, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się.

Rada Powiatu w drodze głosowania podjęła uchwałę Budżetową Powiatu Kluczborskiego na rok 2012 Nr XV/104/2011 z dnia 29 grudnia 2012 . 

 

Do punktu 3 b porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały jaki przedstawił Przewodniczący Rady był projekt w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Do przedmiotowego projektu radni otrzymali także autopoprawkę. Zmiany wprowadzone niniejszą autopoprawką są konsekwencją zmian projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2012 rok. 

Do projektu nie wniesiono żadnych zapytań.

W związku z brakiem zapytań do przedstawionego projektu Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania. W obecności 18 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, przeciw było 2, wstrzymało się 5.

Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XV/105/2011 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Pan Starosta poinformował, że odpowiedź na interpelację radnego Wojciecha Smolnika zostanie udzielona na piśmie ze względu na obszerną korespondencję z wykonawcą. 

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił sprawozdanie Zarządu Powiatu za dzień 14 grudnia 2011 r. Do przedłożonego sprawozdania radni nie zgłosili żadnych zapytań.

W związku z tym Przewodniczący Rady poddał sprawozdanie pod głosowanie. Za przyjęciem głosowało 15 radnych, 2 wstrzymało się od głosu, nie stwierdzono głosów przeciw.

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Pan Starosta zabierając głos podziękował w imieniu Zarządu Powiatu 11 radnym za przyjęcie uchwały budżetowej na 2012 rok.

Ponadto Pan Starosta stwierdził, że rozpoczęcie roku z obowiązującą uchwałą budżetowąi  upoważnieniami do normalnego funkcjonowania jest bardzo istotne.

Pan Starosta poinformował także, że zrobi wszystko, aby rok 2012 w wymiarze finansowym nie przyniósł niepopularnych decyzji.

Ponadto Pan Starosta zwrócił uwagę na to, że radni muszą czytać wieloletnią prognozę finansową, gdyż jest ona integralną częścią budżetu i w związku z tym powinna być tak samo przegłosowana jak budżet, a tak nie jest. 

Na zakończenie Pan Starosta oraz Pan Przewodniczący Rady złożyli wszystkim zebranych życzenia świąteczne.  

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w dzisiejszych obradach i zamknął o godz.1440 XV sesję Rady Powiatuw Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

                                                                                                          Przewodniczący Rady

                                                                                                          Władysław Zawadzki

 

 

 

  

 

 Protokołowała

 

Joanna Strzelczyk