Protokół Nr XIV/2011

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 22 grudnia 2011 r.

 

            XIV sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz.1300 Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Zawadzki, który przywitał wszystkich radnych oraz pozostałych zebranych, a następnie stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym oraz podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 18 radnych.

Przystąpiono do zatwierdzenia porządku obrad.

Radny Mirosław Misiak zgłosił wniosek,  aby wycofany został z dzisiejszego porządku sesji projekt uchwały stanowiący pkt.3 h -w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku w formie bezprzetargowej oraz wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny. 

Radny poinformował, że do złożenia przedmiotowego wniosku został upoważniony przez Komisję Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego, która obradowała w dniu 20.12.2011r.

Radny uzasadniając swój wniosek poinformował, że Zarząd Powiatowego Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego w dniu 13.12.2011r. oświadczył, że nie wyraża zgody na zakup działki wraz z budynkiem szpitala, gdyż zakup taki nie jest na chwilę obecną uzasadniony potrzebami spółki i może niekorzystnie wpłynąć na jej działalność.

Ponadto radny stwierdził, że budynek, który chce sprzedać spółce Starostwo Powiatowe nie spełnia i nie będzie spełniał warunków określonych przepisami dla funkcjonowania oddziałów szpitalnych w tym zabiegowych, a taki oddział właśnie funkcjonuje  w tym budynku. Jak poinformował radny nowe przepisy wchodzą w życie w roku 2016  i w związku z tym należy dążyć do inwestycji dostosowawczych.

Radny uważa także, że spółka nie posiada środków finansowych na w/w zakup. W związku z tym musiałaby się zadłużyć, biorąc kredyt w kwocie 2.500.000,-zł plus odsetki na okres 10 lat. Zdaniem radnego oznacza to : utratę zdolności kredytowej na długi okres czasu, brak możliwości na inwestycje oraz możliwość utraty płynności finansowej.

Jak stwierdził radny w warunkach wolnego rynku kontraktowania usług medycznych spółka nie jest w stanie zagwarantować swojej pełno profilowej działalności w latach następnych. Spółka, aby nadążyć za konkurencją powinna cały czas inwestować w sprzęt, kadrę medyczną oraz jakość usług.

Radny ponadto poinformował, że jednym z głównych zadań powiatu jest zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańcom powiatu, a działania zmierzające do destabilizacji finansowej spółki zdaniem radnego mogą stanowić realne zagrożenie dla tego bezpieczeństwa.

Radny również stwierdził, że projekt sprzedaży działki i budynku szpitalnego powstał kilka tygodni temu jako swego rodzaju ,,koło ratunkowe” dla domknięcia budżetu powiatu w roku 2011 po niepowodzeniach poprzednich transakcji.

Zdaniem radnego jak wynika po posiedzeniach Komisji Zdrowia i Komisji Budżetu projekt ten jest w tym roku praktycznie nie do zrealizowania. Wystawienie tego projektu w dzisiejszym porządku obrad ma charakter formalny, proceduralny. Jego wycofanie czy też negatywny wynik głosowania nie spowoduje zdaniem radnego zaprzestania działalności Rady Powiatu i Starostwa. Natomiast głosowanie nad nim wprowadzi element nieuzasadnionej presji i narzucania woli właśnie przez Radę Powiatu. Wycofanie tego projektu da czas Zarządowi na bardziej wnikliwą analizę rozwiązań alternatywnych w tym dotyczących m.in. szpitala. Zdaniem radnego Rada Powiatu może wrócić do tematu w innym terminie, bardziej przygotowana i w innych okolicznościach.

Przewodniczący Rady Powiatu poddał wniosek radnego pod głosowanie.

O głos poprosił pan Sekretarz, który poinformował, że wniosek, aby był pozytywny musi być przegłosowany zgodnie z art.15 ust 2 ustawy o samorządzie powiatowym bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady czyli 10.

Radni przystąpili do głosowania nad wnioskiem radnego.

W wyniku głosowania za wnioskiem głosowało 9 radnych, przeciw było 8, 1 radny wstrzymał się od głosu.

Wniosek został odrzucony.

Kolejno Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad wraz z pkt.3h.

W głosowaniu brało udział 17 radnych, za przyjęciem porządku głosowało 13 radnych 1 był przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. Jeden radny nie brał udziału w głosowaniu.

Radni w wyniku głosowania zatwierdzili następujący porządek obrad:

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z XIII sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w  sprawach:

a/ zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2011 Nr IV/28/2010 Rady Powiatu w Kluczborku,

b/zmiany wieloletniej prognozy finansowej,

c/zmiany  Uchwały   Nr  VII/46/2011  Rady   Powiatu   w  Kluczborku z dnia  14 kwietnia 2011 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2011 rok,

d/przyjęcia Powiatowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2011-2015,

e/wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości położonych w Polanowicach stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Byczyna,

f/wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz gminy Lasowice Wielkie,

g/ wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy  i kolejnych umów użyczenia na okres trzech lat, po umowach zawartych na czas oznaczony do trzech lat  których przedmiotem  jest ta sama nieruchomość,

h/zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku w formie bezprzetargowej oraz wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny,

i/określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej i w kształceniu na odległość.

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Upoważnienie dla Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi pani M. P. na pana
Mirosława Żurawia – Dyrektora ZSP Nr 2 CKU w Kluczborku (skarga nr OR.1510.5.2011.DO z dnia 25.11.2011 r. ).

6.Upoważnienie dla Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi pani I. G. na Starostę Kluczborskiego (skarga nr OR.1510.6.2011.DO z dnia 28.11.2011 r.).
7.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 14.11.2011 r. do 7.12.2011 r.

8.Wolne wnioski i zapytania.
9. Zamknięcie obrad.

      

Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XIII sesji Rady Powiatu w Kluczborku, która odbyła się w dniu 24 listopada 2011r. W obecności 18 radych, za przyjęciem protokołu jednogłośnie głosowało 18 radnych.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Radna Irena Kielar poprosiła o wyjaśnienie czy w budżecie 2012 roku zostanie ujęty jej wniosek dotyczący podwyżki płac dla pracowników obsługi w jednostkach organizacyjnych powiatu.

Do punktu

 

Pan Starosta do powyższego punktu zgłosił wniosek w imieniu Zarządu Powiatu o wniesienie autopoprawki. Pan Starosta wyjaśnił, że zmiany wprowadzone niniejszą autopoprawką wynikają z wniosków złożonych przez Dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku oraz Dyrektora Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku w związku z dodatkowo wypracowanymi dochodami. Przewodniczący Rady poddał przedmiotowy wniosek Pana Starosty o przegłosowanie. Za przyjęciem głosowało 18 radnych, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się i przeciw. Kolejno przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2011 Nr IV/28/2010 Rady Powiatu w Kluczborku wraz
z autopoprawką Zarządu Powiatu. Za podjęciem uchwały głosowało 18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Rada Powiat podjęła uchwałę Nr XIV/95/2011 w przedmiotowej sprawie.

  

Do punktu 3 b porządku obrad

 

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową . Zmiany dotyczą roku 2011 i przedstawiają się następująco: „Dochody ogółem” – zwiększono plan dochodów o kwotę 92.214 zł, „ Dochody bieżące” –zwiększono plan o kwotę 92.214 zł, „Wydatki bieżące ( bez odsetek i prowizji od kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych) w tym – zmniejszono plan o kwotę 4.286 zł, wydatki bieżące na obsługę długu zwiększono plan o kwotę 96.500 zł

Urealniono „Wykaz przedsięwzięć” o umowy , których realizacja w roku budżetowym  i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i których płatności przypadają w okresie dłuższym niż rok. Do projektu nie wniesiono zapytań, więc Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad powyższym projektem uchwały.
Za podjęciem uchwały głosowało 18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XIV/96/2011 w przedmiotowej sprawie.

    

Do punktu 3 c porządku obrad

 

Kolejnym projektem przedstawionym przez Przewodniczącego Rady był projekt w sprawie zmiany  Uchwały   Nr  VII/46/2011  Rady   Powiatu   w  Kluczborku z dnia  14 kwietnia 2011r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2011 rok. W przedmiotowym projekcie uchwały proponuje się wprowadzenie zmian w podziale środków finansowych w obrębie art.35 a ustawy, w którym wyszczególnione są zadania powiatu dotyczące rehabilitacji  zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, polegających na przeniesieniu środków z zakresu rehabilitacji zawodowej – zadania  z zakresu zatrudniania i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych i rehabilitacji społecznej osób  niepełnosprawnych, tj.   uczestnictwa osób niepełnosprawnych oraz ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych oraz likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się, i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami,  na dofinansowania zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów. Dzięki zaproponowanemu przeniesieniu środków, możliwe będzie udzielenie dofinansowania dla większej liczby osób niepełnosprawnych dorosłych i dzieci w oparciu o złożone wnioski. Powyższe zmiany są zgodne z planem finansowym środków z PFRON przekazanych do dyspozycji Powiatu Kluczborskiego na 2011 rok. Do projektu uchwały radni nie wnieśli żadnych uwag. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie Rady. Radni w obecności 18 jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XIV/97/2011 w w/w sprawie.

 

Do punktu 3 d porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił następny projekt uchwały w sprawie przyjęcia Powiatowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2011-2015.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2010r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego jednostki samorządu terytorialnego zostały zobowiązane do opracowania lokalnych programów ochrony zdrowia psychicznego na lata 2011 – 2015.  Dla realizacji powyższego zadania Zarząd Powiatu w Kluczborku powołał uchwałą Nr 32/76/2011 z dnia 27 października 2011r. Zespół Koordynujący Realizację Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego w powiecie kluczborskim. Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego określa strategię działań mających na celu ograniczenie występowania zagrożeń dla zdrowia psychicznego, poprawę jakości życia osób z zaburzeniami psychicznymi i ich bliskich oraz zapewnienie dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej – realizowanych w latach 2011 – 2015. Do przedłożonego projektu uchwały nie wniesiono uwag w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 18 radnych jednogłośnie podjęto uchwałę Nr XIV/98/2011 w sprawie przyjęcia Powiatowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2011-2015.          

 

Do punktu 3 e porządku obrad

 

Kolejnym projektem jaki przedstawił Przewodniczący Rady był projekt w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości położonych w Polanowicach stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Byczyna. Nieruchomości gruntowe wymienione w powyższym projekcie uchwały zapewniają prawidłowy układ komunikacyjny na terenie skoncentrowanej zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej w obrębie miejscowości Polanowice. Łączna powierzchnia gruntów będących przedmiotem przekazania na własność Gminy Byczyna wynosi 0,3077 ha. Celem przekazania jest wykorzystanie nieruchomości na drogę, łączącą drogę gminną poprzez osiedle mieszkaniowe z drogą powiatową DP 1301 O. Ponadto w/w nieruchomości spowodowałyby usprawnienie związane z wjazdem i wyjazdem od drogi powiatowej. Zgodnie z art. 13 ust 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami przedmiotowe nieruchomości mogą być przedmiotem darowizny na cele publiczne. Do projektu nie wniesiono żadnych uwag w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. Radni w drodze głosowania w obecności 18 jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XIV/99/2011 w w/w sprawie.  

 

Do punktu 3 f porządku obrad

 

Następnie radni zapoznali się z projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz gminy Lasowice Wielkie. Przedmiotowy projekt uchwały został przygotowany w związku z tym, że Wójt Gminy Lasowice Wielkie wystąpił z wnioskiem o pozwolenie podziału działki nr 153 k. m. 4, położonej w obrębie miejscowości Lasowice Małe  i przekazanie wydzielonej części działki na rzecz gminy Lasowice Wielkie pod parking. Taka zgoda została wyrażona przez Zarząd Powiatu rozstrzygnięciem z dnia 09.12.2009 r. W dniu 21 października 2010 roku Wójt Gminy Lasowice Wielkie wystąpił z wnioskiem o pozwolenie podziału działki nr 224/88 k. m. 1, położonej w obrębie miejscowości Jasienie
 i przekazanie wydzielonej części działki na rzecz gminy Lasowice Wielkie pod powiększenie placu przystanku autobusowego. Zarząd Powiatu wyraził na to zgodę rozstrzygnięciem z dnia 12.11.2010 r. Po zakończeniu procedury podziałowej Wójt ponownie wystąpił z wnioskiem o ujawnienie podziału w księgach wieczystych oraz podjęcie stosownych uchwał w sprawie zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości. W związku z powyższym przygotowany został przedmiotowy projekt uchwały. Do projektu nie wniesiono żadnych uwag w związku z czym Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Radni w drodze głosowania jednogłośnie, 18 głosami za podjęli uchwałę Nr XIV/100/2011 w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz gminy Lasowice Wielkie.

 

Do punktu 3 g porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy  i kolejnych umów użyczenia na okres trzech lat, po umowach zawartych na czas oznaczony do trzech lat  których przedmiotem  jest ta sama nieruchomość. Powyższy projekt uchwały dotyczy wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów użyczenia lokali użytkowych usytuowanych w budynku administracyjnym położonym w Kluczborku przy ulicy Żeromskiego 3b na rzecz Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin, Wojewódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Łosiowie, Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego oraz Powiatowego Inspektoratu Weterynarii oraz umów dzierżawy dla dwóch prywatnych lecznic zwierząt: Pana Wacława Kawalec i Pana Stanisława Choczaj.  Nieruchomości lokalowe określone w uchwale, stanowią współwłasność Powiatu Kluczborskiego i Skarbu Państwa i zostały oddane w dzierżawę i użyczenie na czas określony na 3 lata. Ważność umów wygasa w dniu 31 grudnia 2011 roku.  Zgodnie z art. 25 ust. 2 w związku z art. 23 ust.1 pkt 7a cytowanej wyżej ustawy  o gospodarce nieruchomościami, Rada Powiatu w Kluczborku może wyrazić zgodę na zawarcie kolejnej umowy na okres oznaczony na 3 lata, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość. Biorąc pod uwagę fakt, iż dotychczasowi użytkownicy wyrazili chęć zawarcia kolejnych umów na przedmiotowe nieruchomości z przeznaczeniem na ten sam cel oraz, że do tej pory wywiązywali się z warunków umów i terminowo opłacali należności w tytułu zawartych umów zasadne jest zawarcie kolejnych umów na okres 3 lat. Pan Starosta do projektu uchwały zgłosił wniosek formalny o zmianę przedłożonego wcześniej projektu uchwały. Pan Starosta wyjaśnił , że zgodnie z intencją Zarządu Powiatu wcześniej przedłożony projekt uchwały został poprawiony i przedłożony radnym przy liście przed sesją. Przedłożona zmiana dotyczy zmiany treści § 2, w którym obecnie wyraża się zgodę na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do trzech lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do trzech lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość gruntowa o pow. 30 m2 stanowiąca część działki będącej własnością Powiatu Kluczborskiego nr 91/18 z k.m.12 o pow.3,1417 ha w Kluczborku pod kontener telekomunikacyjny RSU-2 na rzecz firmy NETIA S.A z siedzibą w Warszawie. Taka umowa nie może być zawarta na kolejne lata bez zgody Rady dlatego też konieczna jest jej zgoda. Przewodniczący Rady poddał przedmiotowy wniosek pod głosowanie. Za wnioskiem w obecności 18 radnych głosowało jednogłośnie 18 radnych. Do projektu wraz z wnioskowaną poprawką nie wniesiono żadnych uwag w związku z tym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. Radni w obecności 18 radnych podjęli jednogłośnie uchwałę Nr XIV/101/2011 w w/w sprawie.

 

 

Do punktu 3 h porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie  zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku w formie bezprzetargowej oraz wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny. Nieruchomość będąca przedmiotem zbycia, położona jest w Kluczborku na działce nr 91/18 karta mapy 12 o powierzchni 3,1417 ha, stanowi budynek szpitalny – oddział laryngologii i pediatrii użytkowany przez Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku na podstawie umowy dzierżawy zawartej na 12 lat. Zgodnie z art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej na rzecz osoby, która dzierżawi nieruchomość na podstawie umowy zawartej co najmniej na 10 lat. W myśl art. 68 ust. 1 pkt. 2 w/w ustawy Rada Powiatu może udzielić bonifikaty od ceny, która nie może być niższa od wartości nieruchomości. Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. korzysta z przedmiotowej nieruchomości poprzez prowadzenie działalności  leczniczej w powiecie kluczborskim w związku z wieloletnim użytkowaniem uzasadnione jest udzielenie odpowiedniej bonifikaty Spółce. Nabycie budynku szpitalnego – oddziału laryngologii i pediatrii -  zwiększy majątek spółki i pozwoli inwestować w poprawę infrastruktury obiektu. Radny Leszek Mierzwa odnosząc się do przedłożonego projektu uchwały stwierdził, że zapoznał się przed sesją z wyceną nieruchomości dokonaną przez biegłego rzeczoznawcę i uważa, że jest ona zaniżona. Radny poprosił także o wyjaśnienie, co zmieni się po sprzedaży w/w  budynku, jak na powiat wpłynie ta sytuacja i jakie są w związku z tym konsekwencje własnościowe. Pan Starosta zabierając głos poinformował, że do wyceny skorzystano z usług biegłego rzeczoznawcy z uprawnieniami i taki operat szacunkowy został wykonany na kwotę 3.071.170.00 zł. Pan Starosta stwierdził, że być może zbyt niska wycena miałby znaczenie, gdyby powiat chciał zbyć nieruchomość na rzecz podmiotu zewnętrznego, w tym przypadku zbycie ma nastąpić dla podmiotu, który jest w 100 % własnością powiatu, przeniesienie własności obiektu do spółki jest rozwiązaniem korzystnym i bezpiecznym, gdyż powiat nie traci kontroli nad majątkiem . Pan Starosta dodał, że jeżeli chodzi o bonifikatę od ceny , to wynika ona z troski o kondycję szpitala,   kwota 2,5 mln. jest rozsądna i dopasowana do możliwości finansowych spółki, co potwierdza również opinia organu spółki w tym  Rady Nadzorczej, zaciągnięty kredyt na kwotę 2,5 mln. nie będzie powodował istotnych problemów w funkcjonowaniu spółki oraz jej kondycji finansowej. Pan Starosta dodał, że na posiedzeniach Komisji Zdrowia i Komisji Budżetu kwestia ta była szczegółowo wyjaśniona. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który poinformował, że na posiedzeniu Komisji Zdrowia w dniu 13 grudnia 2011 r. wyniknęło, że Rada Nadzorcza podjęła decyzję o zaciągnięciu kredytu na 2,5 mln. , natomiast tydzień później Zarząd spółki nie wyraził na to zgody. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził ponadto, że Rada Nadzorcza spółki podejmując tą decyzję nie opierała się na wyliczeniach Zarządu Spółki. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, ze Zarząd Spółki i Rada Nadzorcza  miały wiedzę o operacie finansowym, i wyjaśnił, że na posiedzeniu Komisji Zdrowia w dniu 13 grudnia 2011 r. Zarząd spółki miał ekspertyzę dot. możliwości spłaty zaciągniętego potencjalnie kredytu na 2,5 mln. zł. i w odniesieniu do tego dokumentu członek Rady nadzorczej stwierdził, że tego dokumentu nie widział, jednak po tym posiedzeniu w oparciu o te dane przedstawił opinię, że sfinansowanie takiego przedsięwzięcia jest możliwe, dlatego wszystko zależy od tego, kto i jakie wskaźniki przyjmie, sprawa natomiast nie dotyczyła operatu szacunkowego. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że spora część radnych ma wątpliwości co do tego, jak głosować nad tym projektem uchwały. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, ze mamy tutaj do czynienia z dwoma płaszczyznami, jedna wynika z faktu, że sytuacja finansowa powiatu na koniec roku jest niedomknięta, gdyż nie udało się sprzedać stacji paliw PKS, stąd pomysł Zarządu Powiatu, aby zmusić spółkę szpitalną do zakupu działki zabudowanej budynkiem szpitala. Radny Tadeusz Konarski dodał, że pomysł ten przedkłada się na drugi aspekt: dostęp mieszkańców powiatu kluczborskiego do dobrych usług medycznych, powiat zmusza spółkę do zakupu czegoś, czego ona nie chce, z wypowiedzi  wynika, że zmuszając Zarząd spółki do zaciągnięcia kredytu równocześnie ograniczamy jego możliwości do rozwoju poprzez to zostaje ograniczony dostęp mieszkańców do opieki medycznej. Radny Tadeusz Konarski zaapelował do radnych, aby zastanowili się nad głosowaniem nad projektem tej uchwały. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że jest zadowolony z tego, że po 8 latach funkcjonowania szpitala w strukturach spółki prawa handlowego, o szpitalu mówi się dobrze, że wszystkim zależy na jego dobrym funkcjonowaniu i rozwoju, zwłaszcza ze strony członków komitetu referendalnego z 2004 roku, którzy twierdzili, że przekształcenie szpitala w spółkę będzie katastrofą. Pan Starosta stwierdził, ze w ciągu 8 lat pracy, podejmując trudne decyzje, szpital prosperuje dobrze. Pan Starosta stwierdził, że nie ma osoby, której bardziej zależy na rozwoju tego szpitala. Pan Starosta stwierdził, że powiat jest bardzo silnie powiązany ze szpitalem, więc w każdym czasie Rada Powiatu będzie można zareagować na ewentualne przykre skutki przedsięwzięcia. Pan Starosta dodał, że przedstawił wszystkim wyliczenia świadczące o tym, że ta transakcja jest możliwa, oraz, ze należy pamiętać o tym, że wszyscy jesteśmy członkami Rady Powiatu, i kondycja szpitala w dużym stopniu zależeć będzie od tego w jakiej kondycji będzie powiat. Pan Starosta dodał, że zmieniła się sytuacja w związku z kryzysem, ze zmianami w prawie finansowym, oraz, ze powiat musi osiągać dochody, trzeba poprawiać wskaźniki budżetowe po to, aby w przyszłości móc realizować kolejne przedsięwzięcia inwestycyjne w odniesieniu również do szpitala. Pan Starosta stwierdził ponadto, że dziwi go spokój części radnych w sytuacji gdy jest realne zagrożenie niewykonania dochodów majątkowych w 2011 roku na kwotę około 2,5 mln. zł.,  oraz martwienie się losem szpitala w perspektywie 10 lat, w sytuacji, gdy do końca roku pozostało kilka dni. Pan Starosta zaapelował o przegłosowanie tej uchwały i stwierdził, że zrobi wszystko, aby budżet powiatu zamknąć bez konsekwencji dla powiatu. Pan Starosta stwierdził, że Zarząd Powiatu jest zobowiązany do wykonania wszelkich czynności prawnych do końca br.  budżetowego, aby zamknąć budżet za 2011 rok. Pan Starosta stwierdził, że rozmowy z Zarządem szpitala prowadzone były od trzech miesięcy, natomiast Rada rozmawia o sprawie od kilku tygodni. Głos zabrała radna Irena Kielar stwierdziła, że kilkakrotnie pytała na Komisji Oświaty i Komisji Budżetu czy te 2,5 mln. zł jest niezbędne do zamknięcia budżetu 2011 i pan Starosta odpowiadał, że nie, natomiast w tej chwili przedstawia sprawę   zupełnie inaczej. Radna Irena Kielar stwierdziła, że nie jest winą radnych, że w budżecie 2011 była sprzedaż majątku na 18 mln. i nie jest winą radnych, że powiat majątku nie sprzedał. Pan Wicestarosta stwierdził, że trzeba odróżnić dwie rzeczy, wykonanie dochodów i zamknięcie budżetu a wykonanie kasowe i o takim wykonaniu była mowa na Komisji Budżetu. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że od samego początku powiat ma nieruchomości trudno zbywalne, są one o dużej wartości, ale trudni je zbyć. Pan Starosta stwierdził, że na nieruchomość w Polanowicach ogłaszano przetarg kilkakrotnie, powiat przejął nieruchomości i grunty  PKS, oraz, że jeżeli chodzi o majątek powiatu to jest on dosyć duży i trudnozbywalny.  Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który zgłosił wniosek o przegłosowanie imienne tej uchwały, gdyż jest ona bardzo ważna i dobrze byłoby, gdyby został w protokole ślad, kto i jak głosował. Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad powyższym wnioskiem. W głosowaniu udział wzięło 18 radnych, 15 głosowało za, nie było głosów przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. Kolejno Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad projektem uchwały w sprawie  zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku w formie bezprzetargowej oraz wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny. W głosowaniu udział wzięło 18 radnych, za podjęciem powyższej uchwały głosowali: Mieczysław Czapliński, Rudolf Gerlic, Wioletta Kardas, Leszek Mierzwa, Przemysław Panicz, Mariusz Pieńkowski, Piotr Pospiech, Paweł Prochota, Maciej Tomaszczyk, przeciw byli: Mariusz Buczek, Irena Kielar, Stanisław Konarski, Tadeusz Konarski, Leszek Krzyżanowski, Mirosław Misiak, Wojciech Smolnik, Robert Wietrzyk, wstrzymał się od głosu Władysław Zawadzki.  Radni 9 głosami za, przy 8 głosach przeciw i 1 wstrzymującym się podjęli Uchwałę Nr XIV/102/2011 w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku w formie bezprzetargowej oraz wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny.       

 

Do punktu 3 i porządku obrad

                                                

Kolejnym przedstawiony projektem uchwały był projekt w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej i w kształceniu na odległość.
Art. 42 ust. 7 pkt 3 ustawy Karta Nauczyciela nakłada na organ prowadzący szkołę lub placówkę obowiązek określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dla nauczycieli szkół niewymienionych w ust. 3 tego artykułu, a zatrudnionych w jednostkach oświatowych danej jednostki samorządu terytorialnego a także zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej i w kształceniu na odległość. Zapisy Uchwały dostosowano do obowiązujących przepisów prawnych związanych ze zmianą ustawy o systemie oświaty, a dotyczących przekształcania istniejących szkół dla dorosłych i planowanego do nich naboru. Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad powyższym projektem uchwały. W głosowaniu udział wzięło 17 radnych, Uchwała Nr XIV/103/2011 w sprawie
określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć
w formie zaocznej i w kształceniu na odległość został podjęta jednogłośnie.

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Pan Starosta odpowiedział na interpelację radnej Ireny Kielar, dot. podwyżek dla obsługi w jednostkach organizacyjnych powiatu. Pan Starosta stwierdził, że zgodnie z założeniami do budżetu państwa wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w roku 2012 wynosił 0% za wyjątkiem nauczycieli, którzy od września 2012 dostaną 3, 8% podwyżki, w budżecie powiatu założono 1%. Wskaźnik wzrostu wynagrodzeń dla pracowników administracji i obsługi. Pan Starosta wyjaśnił, że założenie takiego wskaźnika umożliwia jakąkolwiek regulację wynagrodzeń.  Takie rozwiązanie zastosowano również w zeszłym roku i było ono dosyć skuteczne. Pan Starosta stwierdził, że jeżeli chodzi o wynagrodzenia to nie wygląda to wcale tak źle.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił skargę skargi pani M. P. na pana Mirosława Żurawia – Dyrektora ZSP Nr 2 CKU w Kluczborku (skarga nr OR.1510.5.2011.DO z dnia 25.11.2011r.). Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że Komisja Rewizyjna statutowo jest przeznaczona do rozpatrywania skarg i nie ma potrzeby głosować upoważnienia dla Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi. Głos zabrał pan sekretarz, który stwierdził, że należałoby zmienić Statut w tym zakresie. Pan Sekretarz wyjaśnił, że mamy tu do czynienie z dwoma stanowiskami odnośnie zapisu w naszym Statucie,  z kontroli wynika, że Komisja Rewizyjna  powinna uzyskać przyzwolenie od Rady do rozpatrzenia skargi. Pan Sekretarz dodał, że jeżeli zapiszemy w Statucie wprost, że każda skarga, która wpłynie jest rozpatrywana przez Komisje Rewizyjną, to nie będzie problemu, ponadto nie każde pismo jest skargą i czy jest to skarga uznaje Rada Powiatu, a nie Komisja Rewizyjna. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że kpa jasno określa, co jest skargą a co nią nie jest oraz, że w przyszłości należy się zająć sprawą udzielania upoważnienia Komisji Rewizyjnej do rozpatrywania skarg. Przewodniczący Rady przystąpił do glosowania nad upoważnieniem Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia powyższej skargi. W glosowaniu udział wzięło 14 radnych, 10 głosowało za,
4 wstrzymało się od głosu, głosów przeciw nie stwierdzono.

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił skargę pani I.  G. na Starostę Kluczborskiego (skarga nr OR.1510.6.2011.DO z dnia 28.11.2011 r.) i przystąpił do głosowania nad upoważnieniem Komisji rewizyjnej do jej rozpatrzenia. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych, 11 głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu, nie stwierdzono głosów przeciw.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 14.11.2011 r. do 7.12.2011 r. Do powyższego sprawozdania nie wniesiono zapytań, więc Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad przyjęciem powyższego sprawozdania.

W głosowaniu udział wzięło 17 radnych, 13 głosowało za, 4 wstrzymało się od głosu, nie stwierdzono głosów przeciw.

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady nawiązał  do pisma,  które otrzymali wszyscy radni przed sesją, dotyczącego „18 dobrych zasad pomocnych w kontaktach z osobami z niepełnosprawnością” i przywiezionymi do Kluczborka przez pana Jerzego Smiatacza, niepełnosprawnego majora lotnictwa, mieszkającego w Kępnie, który chce rozpropagować je w Polsce w ramach swojej akcji pn. „Sztafeta zasad”. Przewodniczący Rady poprosił radnych o rozpropagowanie powyższej idei w swoich środowiskach.

Następnie Przewodniczący Rady i pan starosta złożyli życzenia świąteczne wszystkim obecnym.

 

Do punktu 9 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział i o godzinie 1400 zamknął  XIV sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

 

Na tym protokół zakończono.

                                                                                             

 

 

 

 

 

                                                           Przewodniczący Rady Powiatu

                                                           w Kluczborku

                                                           Władysław Zawadzki

 

 

 

 Protokołowała

Katarzyna Hołdys