Protokół Nr XIII/2011

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu  24 listopada 2011 r.

 

XIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1200 Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Zawadzki, który przywitał wszystkich radnych, pozostałych zebranych oraz zaproszonych gości, a następnie stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym i podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 14 radnych. W dalszej części obrad uczestniczyło 16 radnych. Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad, który przedstawia się następująco:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b
/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z XII sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w  sprawach:

a/zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2011 Nr IV/28/2010 Rady Powiatu w Kluczborku,

b/zmiany wieloletniej prognozy finansowej,

c/zaciągnięcia kredytu długoterminowego,

d/zmiany Uchwały Nr VII/46/2011 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 14 kwietnia 2011 r.
w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2011 rok,

e/wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy po umowach zawartych na czas oznaczony do 3 lat, których przedmiotem są te same nieruchomości stanowiące własność Powiatu Kluczborskiego,

f/określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej,

g/przyjęcia do realizacji zadania w zakresie przewozu dzieci niepełnosprawnych  z terenu gminy Kluczbork do Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego  w Kluczborku. 

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Informacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kluczborku o przeprowadzonej analizie oświadczeń majątkowych oraz korekt oświadczeń majątkowych za 2010 rok.
6
.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 19.10.2011 r. do 10.11.2011 r.

7. Wolne wnioski i zapytania.
8
. Zamknięcie obrad.

Do punktu 2 porządku obrad

 

Radny Stanisław Konarski zapytał o termin gwarancji na ulicę Fabryczną w Kluczborku.

 

Do punktu 3a porządku obrad

 

Pan Starosta zgłosił autopoprawkę Zarządu Powiatu do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie. Zmiany wprowadzone niniejszą autopoprawką wynikają z wniosków złożonych przez Dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia i Dokształcania Zawodowego w Kluczborku, Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Kluczborku, Dyrektora Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w związku z dodatkowo wypracowanymi dochodami. Z przyjęciem powyższej autopoprawki głosowało 14 radnych,  2 wstrzymało się od głosu. Kolejno Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie. Radni w obecności 16, 14 głosami za, przy 2 wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XIII/88/2011 w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2011 Nr IV/28/2010 Rady Powiatu w Kluczborku.

 

Do punktu  3b porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany wpf. Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową .Zmiany dotyczą roku 2011 i przedstawiają się następująco w poszczególnych kolumnach prognozy: „Dochody ogółem z tego” – zmniejszono plan dochodów o kwotę 264.528 zł, „ Dochody bieżące” –zwiększono plan o kwotę 256.071 zł, „Wydatki bieżące (bez odsetek i prowizji od kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych) w tym – zwiększono plan o kwotę 304.012 zł, „Wydatki majątkowe – zwiększono  plan o kwotę 1.260.000 zł, „Przychody (kredyty , pożyczki , emisje obligacji – zwiększono plan o kwotę 1.828.000 zł. W 2011 roku zwiększono dochody ze sprzedaży majątku o kwotę 528.000, „Wydatki majątkowe” Zmniejszono wydatki  o kwotę 1.300.000 zł

Zwiększono rozchody o kwotę 1.828.000 zł. Wprowadzono nowe zadanie bieżące realizowane z udziałem środków unijnych pn.  „Bliżej do celu „ realizowane prze Powiatowy Urząd Pracy . Ponadto zmniejszono środki na zadaniu: „Wsparcie rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim poprze utworzenie Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości”Środki na zadaniu Przebudowa ciągu komunikacyjnego DP 1332O na odcinku w km 0+007-1+100i DP 133O na odcinku 0+007-5+194 o długości 6,280 w wysokości 1.300.000 przeniesiono z roku 2013 na 2012. Urealniono „Wykaz przedsięwzięć” o umowy , których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i których płatności przypadają w okresie dłuższym niż rok.
Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań. Radni 13 glosami za, przy 3 wstrzymujących się podjęli uchwalę Nr XIII/89/2011 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

 

Do punktu 3c porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. Niniejszy projekt dotyczy zaciągnięcia kredytu długoterminowego do kwoty 1.828.000 zł.  Uruchomienie kredytu nastąpi w roku 2011 natomiast termin spłaty określony został na 30.04.2012 r.  Kredyt będzie przeznaczony na finansowanie planowanego deficytu jednostki samorządu terytorialnego. Wybór banku udzielającego kredyt nastąpi zgodnie z ustawą z dnia 29.01.2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Zabezpieczeniem kredytu będzie weksel in blanco, natomiast koszty obsługi kredytu nie przekroczą kwoty 14.000 Euro. Do powyższego projektu uchwały radni nie wnieśli żadnych zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 16 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, wstrzymało się 5, nie stwierdzono głosów przeciw. W związku z powyższym Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XIII/90/2011 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. 

 

Do punktu 3d porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr VII/46/2011 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 14 kwietnia 2011 r.
w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2011 rok. Powyższy projekt wprowadza zmiany
w podziale środków finansowych w obrębie art. 35 a ustawy, w którym wyszczególnione są zadania powiatu dotyczące rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, polegających na przeniesieniu środków z zakresu rehabilitacji  społecznej osób niepełnosprawnych, tj. dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych, uczestnictwa osób niepełnosprawnych oraz ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych oraz likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami, na dofinansowania zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów.
Dzięki przeniesieniu środków, możliwe będzie udzielenie dofinansowania dla większej liczby osób niepełnosprawnych dorosłych i dzieci w oparciu o złożone wnioski. Do projektu radni nie wnieśli zapytań. Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad powyższym projektem. Radni jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XIII/91/2011 w przedmiotowej sprawie.  

Do punktu 3e porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie  wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy po umowach zawartych na czas oznaczony do 3 lat, których przedmiotem są te same nieruchomości stanowiące własność Powiatu Kluczborskiego. Powyższy projekt uchwały określa indywidualne przypadki zawarcia kolejnych umów z tymi samymi stronami w zakresie nieruchomości gruntowych już wcześniej dzierżawionych osobom które wybudowały na tym gruncie obiekt budowlany (garaż) i korzystały z tego przedmiotu dzierżawy na podstawie umów zawartych na czas oznaczony do trzech lat. Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań, więc Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania. Radni jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XIII/92/2011 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3f porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej. Znowelizowana Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nałożyła na organ  stanowiący jednostki samorządu terytorialnego obowiązek określenia trybu oraz szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej. Projekt uchwały był poddany konsultacjom z organizacjami pozarządowymi. Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań, więc Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania. Radni jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XIII/93/2011 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3g porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji zadania w zakresie przewozu dzieci niepełnosprawnych  z terenu gminy Kluczbork do Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego  w Kluczborku.  W dniu 13.09.2011 r. do Starostwa Powiatowego w Kluczborku wpłynęło pismo Burmistrza Kluczborka nr AO.7240.1.2011.EC z dnia 13.09.2011 r. w sprawie odpłatnego dowozu ośmiu uczniów do Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Kluczborku środkiem transportu użytkowanym przez Ośrodek. Powyższa propozycja wynika z faktu, że Gmina Kluczbork nie jest w stanie zapewnić uczniom dojazdu do szkoły w godzinach późniejszych, tak, aby dzieci zbyt długo nie oczekiwały na rozpoczęcie zajęć lekcyjnych, a tego domagają się rodzice dowożonych uczniów. Uczniowie, których sprawa dotyczy są przywożeni do szkoły przed godziną 7.00 i kilkadziesiąt minut czekają na rozpoczęcie zajęć. Są to uczniowie niepełnosprawni, dla których długie oczekiwanie przed zajęciami jest bardzo męczące i powoduje, że na ostatnich godzinach lekcyjnych są zmęczeni  i zniechęceni do pracy. Ze względu na to, że Ośrodek jako placówka oświatowa nie może świadczyć usług transportowych odpłatnie na rzecz Gminy, a zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły jest obowiązkiem gminy, Rada Miejska w Kluczborku podjęła Uchwałę Nr XV/146/11 z dnia 4 listopada 2011 r. w sprawie przekazania Powiatowi Kluczborskiemu zadania dowozu dzieci niepełnosprawnych z terenu gminy Kluczbork do Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Kluczborku. Na realizację powyższego zadania Powiat otrzyma dotację celową. Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań, więc Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania. Radni jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XIII/94/2011 w przedmiotowej sprawie

Do punktu 4 porządku obrad

 

Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że okres gwarancji na wykonanie ulicy Fabrycznej w Kluczborku, był to okres 24 miesięcy, wygasa ona prawdopodobnie na przełomie października i listopada. Pan Starosta dodał, że dokładną datę zakończenia gwarancji zostanie przekazana radnemu Stanisławowi Konarskiemu pisemnie.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Przewodniczący rady poinformował, że Informacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kluczborku o przeprowadzonej analizie oświadczeń majątkowych oraz korekt oświadczeń majątkowych za 2010 rok jest dostępna do wglądu w Biurze Zarządu i Rady Powiatu.

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 19.10.2011 r. do 10.11.2011 r. Do powyższego sprawozdania nie wniesiono zapytań, radni w obecności 15 jednogłośnie przyjęli powyższe sprawozdanie.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

Głos zabrał pan Starosta, który odniósł się do zapytania radnej Ireny Kielar na poprzedniej sesji dot. oczyszczenia terenu szpitala z chwastów i wyremontowania budynków na tym terenie. Pan Starosta stwierdził, że wycinane są drzewa oraz, że z informacji inwestora wynika, że projekt ma być zakończony do końca przyszłego roku, inwestycja budowlana ma być zakończona w miesiącach letnich, natomiast cały projekt ma zostać zakończony do końca przyszłego roku. Pan starosta poinformował, że inwestor wyjaśnił, że opóźnienia wynikają z braku przekazania środków finansowych z NFOŚ. Radny Mirosław Misiak zapytał, czy jeżeli rozstrzygnięcie będzie niepomyślne to czy projekt będzie realizowany. Pan Starosta odpowiedział, że tak, niezależnie od pieniędzy z NFOŚ. Radna Irena Kielar zapytała, jakie formy medyczne będą w tym obiekcie. Pan Starosta odpowiedział, że  nieurochirurgia i artroskopia z rehabilitacją. Kolejno pan Starosta podziękował radnemu Pawłowi Prochocie za zaproszenie oraz za zaprezentowanie wykonanej inwestycji w Lasowicach Wielkich. Pan Starosta dodał, ze gmina Lasowice Wielkie bardzo się zaangażowała, aby tą inwestycję dofinansować, inwestycja kosztowała ponad 6 mln. zł., dofinansowanie było 50% , gmina Lasowice Wielkie ze swoich środków dołożyła 500 tys. zł. Pan Starosta podziękował władzom gminy Lasowice Wielkie. Kolejno Przewodniczący Rady poinformował o oddelegowaniu dwóch radnych w osobach Mirosława Misiaka i Wojciecha Smolnika do składu nowo powoływanej Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku. Kolejno Przewodniczący Rady zwrócił uwagę na terminowe przygotowanie opinii do projektu budżetu na 2012 rok. Pan Starosta zwrócił uwagę, aby terminy ustalenia komisji były zgodne z uchwałą dot. prac nad projektem uchwały budżetowej oraz, ze zgodnie z nowym zapisem w ustawie o finansach publicznych uchwala budżetowa musi być podjęta do końca stycznia 2012 roku. Kolejno głos zabrał radny Stanisław Konarski, który zaproponował, aby powołać niezależnego rzeczoznawcę, który  zająłby się stanem ulicy Fabrycznej w Kluczborku. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że zauważył, że drogi po remontach są paczerowane, oraz, że  stan ulicy Fabrycznej pogarsza się. Pan Starosta poinformował, że należałoby powyższy wniosek doprecyzować, czyli kto  znajdzie rzeczoznawcę, zapłaci za ekspertyzę oraz w jakim terminie miałaby ona zostać zrobiona, a także kto będzie nad tym sprawował nadzór. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że jeżeli droga jest jeszcze objęta gwarancją należałoby zwrócić się do wykonawcy tej drogi. Radny Mirosław Misiak stwierdził, że trzeba wiedzieć czy jest jeszcze gwarancja na wykonanie tej drogi, jeżeli jest to nie ma sensu powoływanie biegłego. Pan Starosta poinformował, że w chwili obecnej nie potrafi podać terminu gwarancji, ale upływa ona w październiku lub listopadzie br.  Pan Starosta poinformował, że pod drogą są położone płyty betonowe, projekt nie zakładał skruszenia tych płyt, gdyż koszt tego byłby bardzo wysoki. Ponadto pan Starosta stwierdził, że wykonawca wykonał to, co było w projekcie oraz, że wszystkie dokumenty dotyczące wykonania tej drogi są dostępne w Zarządzie Dróg Powiatowych. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że  droga jest w złym stanie i jeżeli wykonawca wykonał ją zgodnie z projektem tzn. że projekt obejmował 2 lata, gdyż po 2 latach droga zaczęła się niszczyć. Pan Starosta stwierdził, że wykonawca zabezpieczył drogę przed zimą, a ulica wygląda zupełnie inaczej aniżeli dwa lata temu przed remontem. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że projekt na tą drogę wykonała osoba kompetentna, która powinna przewidzieć, że płyty znajdujące się pod nawierzchnią wcześniej czy później dadzą o sobie znać, oraz, że na drodze Lasowice Wielkie była podobna sytuacja i płyty zostały skruszone i droga wygląda zupełnie inaczej aniżeli ulica Fabryczna. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że jeżeli wykonawca wykonał wszystko tak jak było w projekcie, to dlaczego wykonawca za darmo wykonał prace paczerowe skoro inwestycję wykonał zgodnie z projektem. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że powiat wydał duże pieniądze a skutek jest taki jak widać. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że mieszkańcy ulicy Fabrycznej zgłaszają, że z ulicą Fabryczną jest źle. Przewodniczący Rady poprosił wnioskodawcę pana Stanisława Konarskiego o doprecyzowanie swojego wniosku. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że jest lista rzeczoznawców w województwie opolskim i należy się zwrócić do jednego z nich o zrobienie takiej ekspertyzy i zapłacić za to, oraz, że tylko niezależny ekspert może wskazać na winnych zaistniałej sytuacji i wskazaniu ewentualnych winnych. Radny Mirosław Misiak zapytał czy radny Stanisław Konarski wie, ile taka ekspertyza będzie kosztować. Radny Stanisław Konarski odpowiedział, że 3-5 tys. zł., oraz, że należy zbadać czy masa bitumiczna jest zgodna z dokumentacją bitumiczną, oraz, czy projektant przewidział jak będzie wyglądać ta droga, po nałożeniu nawierzchni na płyty betonowe. Radny Stanisław Konarski dodał, że koszt ekspertyzy jest niewielki w porównaniu do przyjętej na dzisiejszej sesji uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu, którego koszt obsługi to około 35 tys. zł.

Przewodniczący Rady ogłosił 10 minut przerwy.

W dalszej części obrad uczestniczyło 17 radnych.

Radny Stanisław Konarski złożył wniosek, aby głosowanie w sprawie powołania niezależnego eksperta odbyło się w sposób imienny. Za powyższym wnioskiem głosowało 6 radnych, 10 głosowało przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. Kolejno Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad wnioskiem w sprawie powołania niezależnego biegłego.
Za powyższym wnioskiem głosowało 2 radnych, 8 głosowało przeciw, 7 wstrzymało się od głosu. Głos zabrał radny Mirosław Misiak, który stwierdził, że wniosek powinien być przygotowany szczegółowo, gdyż dot. poważnych zarzutów, oraz, że odrzucenie powyższego wniosku nie oznacza, że Rada nie chce się sprawą zająć, chodzi jedynie o doprecyzowanie powyższego wniosku. Pan Starosta stwierdził, że obowiązkiem Zarządu Powiatu jest sprawdzenia jaka jest sytuacja na ulicy Fabrycznej oraz rozwiązanie problemu, gdyż każdemu z radnych zależy na tej drodze. Przewodniczący Rady stwierdził, ze Komisja Rewizyjna powinna się tą sprawa zająć. Pan Stanisław Konarski stwierdził, że rzeczoznawcę nie trzeba nadzorować i jeżeli chodzi o wniosek to nie ma tutaj czego doprecyzowywać. Radny Stanisław Konarski poprosił radnych, aby zajęli się tą sprawą, gdyż jest ona bardzo poważna. Radny Mirosław Misiak złożył wniosek o zakończenie dyskusji, radni jednogłośnie go przyjęli. Radny Paweł Prochota zaproponował, aby zobaczyć wyremontowany odcinek drogi w Lasowicach Wielkich. Przewodniczący Rady podziękował radnemu Pawłowi Prochocie za gościnę oraz władzom gminy Lasowice Wielkie za uczestniczenie w dzisiejszej sesji.

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział i o godzinie 1320 zamknął  XIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

 

 

 

Na tym protokół zakończono.

                                                                                             

 

 

 

                                                           Przewodniczący Rady Powiatu

                                                           w Kluczborku

                                                           Władysław Zawadzki

 

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys