Protokół Nr VIII/2011

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu  26 maja 2011 r.

 

VIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1200 Przewodniczący Rady Władysław Zawadzki. Powitał wszystkich radnych, pozostałych zebranych oraz zaproszonych gości, a następnie stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym i podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 18 radnych.

Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Leszkowi Krzyżanowskiemu, który stwierdził, że na posiedzeniu Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w dniu 25 maja 2011 r. komisja dyskutowała na temat wycofania z porządku sesji punktu 7 dotyczącego udzielenia upoważnienia Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi pana J.K na panią Elżbietę Gabryś – Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku.

W związku z powyższym radny uważa, że takie upoważnienie Rady jest zbędne.

Kolejno o głos w powyższej sprawie poprosił Sekretarz Powiatu, który wyjaśnił, że jeśli chodzi o stanowisko w zakresie upoważniania bądź nie upoważniania przez Radę Powiatu Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi to tak się złożyło, że Starostwo jest świeżo po przeprowadzonej kontroli z Urzędu Wojewódzkiego w zakresie rozpatrywania skarg i wniosków. Pan Sekretarz stwierdził, że dopóki nie pojawi się konkretna regulacja w Statucie naszego powiatu to taka procedura upoważnienia jest niezbędna.

Ponadto Pan Sekretarz poinformował, że protokół z przedmiotowej kontroli jest oczywiście do wglądu w Wydziale Organizacyjnym i można się z nim zapoznać.

Pan Sekretarz zacytował w związku z powyższym kilka ustaleń z w/w kontroli:,,…należy pamiętać, że Rada Powiatu jest organem kolegialnym, który wyraża swoje stanowisko                w formie uchwały, co odnosi się do skarg rozpatrywanych jak i również tych, w których nie jest właściwa……”.

Wypowiedź organu czyli Rady w kwestii uznania braku swojej właściwości do rozpatrzenia skargi, a w rezultacie przekazania skargi zgodnie z właściwością musi mieć formę uchwały”         

Pan Sekretarz podsumowując wypowiedź stwierdził, że w tym wypadku musiałyby zajść zmiany w Statucie, by skarga mogła być rozpatrywana bez upoważnienia Rady.

Radny Leszek Krzyżanowski odnosząc się do wypowiedzi Pana Sekretarza stwierdził,                  iż dziwi go fakt, że ten sam organ wypracowuje różne stanowiska. Jako przykład podał swoją skargę, gdzie Rada Powiatu nie upoważniła Komisji Rewizyjnej do jej rozpatrzenia                         i odrzuciła ją. Kolejno Wojewoda stwierdził w swoim piśmie, że Rada nie powinna takiej decyzji podejmować.

Ponadto Rady poinformował, że Komisja Rewizyjna po miesiącu jednak rozpatrzyła jego skargę. Zdaniem radnego Leszka Krzyżanowskiego zapis w Statucie w w/w sprawie powinien być niezwłocznie zmieniony, gdyż przepisy muszą być jasne i precyzyjne dla wszystkich.    

 

            Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszym, który przedstawia się następująco:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z VII sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Prezentacja pana Mieczysława Zalecińskiego –Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia - pt. „Charakterystyka zagrożeń powiatu kluczborskiego oraz ocena ich wystąpienia” na wniosek Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego.

4.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2011 Nr IV/28/2010 Rady Powiatu w Kluczborku,

b/zmiany wieloletniej prognozy finansowej,

c/zaciągnięcia kredytu długoterminowego,

d/zmiany uchwały Rady Powiatu w Kluczborku Nr VII/43/2011 z dnia 14 kwietnia 2011 r.
w sprawie przesunięcia terminu wykupu obligacji,

e/zasad udzielania dotacji celowej ze środków budżetu powiatu kluczborskiego
na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji w zakresie ochrony środowiska
i gospodarki wodnej,

f/przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2011 rok.

5.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

6.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres
od 5.04.2011 r. do 4.05.2011 r.

7.Udzielenie upoważnienia Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi pana J.K
na panią Elżbietę Gabryś – Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku.   

8. Wolne wnioski i zapytania.

9. Zamknięcie obrad.

 

Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z VII sesji Rady Powiatu.                    Do protokołu radni nie wnieśli zapytań, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał powyższy protokół pod głosowanie. W obecności 18 radnych, 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się, Rada Powiatu zatwierdziła protokół z VII sesji Rady Powiatu w Kluczborku.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

 

Rany Leszek Krzyżanowski zapytał jakie działania zostały podjęte w sprawie zakupu                    i wyposażenia naszych jednostek w sprzęt AED. Radny poinformował, że sprawa ta była poruszana w kadencji 2006-2010. Radny stwierdził także, iż Pan Starosta wypowiedział się   w tej kwestii, że będą czynione działania, aby wyposażyć np.placówki oświatowe w w/w sprzęt ratujący życie. Radny ponadto zapytał czy jest przygotowany wstępny plan zakupu np. rozłożony na okres 4 lat dla każdej placówki w/w sprzętu. 

Innych zapytań nie zgłoszono.

 

Do punktu 3 porządku obrad

 

 

Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Mirosławowi Misiakowi, który poinformował radnych, że prezentacja na temat ,, Charakterystyki zagrożeń powiatu kluczborskiego oraz oceny ich wystąpienia” przedstawiona została przez Pana Mieczysława Zalecińskiego-Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia        i była tematem posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego.

Również Komisja Zdrowia zwróciła się z wnioskiem do Pana Przewodniczącego Rady o przedstawienie prezentacji na sesji Rady.

Zdaniem Przewodniczącego Komisji prezentacja ta jest bardzo wartościowa i dlatego warto, aby wszyscy radni mogli się z nią zapoznać, a nie tylko członkowie Komisji Zdrowia, gdyż reprezentując powiat powinni mieć oni wiedzę na powyższy temat. 

Kolejno Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Mieczysławowi Zalecińskiemu- Naczelnikowi Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia, który omówił szczegółowo prezentację dotyczącą ,,Charakterystyki zagrożeń Powiatu Kluczborskiego oraz oceny ryzyka ich wystąpienia”.

Powyższa prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Do punktu

 

 

Radni zapoznali się z projektem uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2011 Nr IV/28/2010 Rady Powiatu w Kluczborku.

Zmiany dokonane w planie dochodów spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2011 rok             o kwotę 370.350 zł jak i zmiany dokonane w planie wydatków spowodują ich zwiększenie                w budżecie na 2011 rok o kwotę 370.350 zł.

Ponadto w planie przychodów i rozchodów budżetu powiatu kluczborskiego zaktualizowano załącznik zmieniając paragraf dla wolnych środków za 2010 r. .

W planie wydatków inwestycyjnych zaktualizowany został załącznik w wyniku czego zmniejszono środki na następujących zadaniach:

Zaktualizowano załącznik zmniejszając środki na zadaniu :

-„Remont DP2128O (ul.Jana Pawła II w Kluczborku ) i odcinka DP 2129O (ul.Jagiellońska            w Kluczborku)” jednocześnie zmieniając nazwę tego zadania

 -„Remont drogi powiatowej Nr 1319O Ligota Dolna – Bogacica – Jasienie”

Zwiększając środki na zadaniu:

-Przebudowa budynku przy ul.Sienkiewicza – Powiatowe Centrum Rehabilitacji

Wprowadzono nowe zadanie pn.”Remont dróg gminnych – ulic Słowackiego, Sienkiewicza, Reymonta , Kochanowskiego ,Chopina, i Wolności w Kluczborku”

Do projektu nie wniesiono żadnych uwag w związku z tym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Radni w obecności 18 radnych, 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr VIII/51/2011 w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2011 Nr IV/28/2010 Rady Powiatu                            w Kluczborku.

 

Do punktu 3 b porządku obrad

 

 

Kolejnym projektem uchwały Przedstawionym przez Przewodniczącego Rady był projekt               w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

W przedmiotowym projekcie uchwały zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową. Zmiany dotyczą roku 2011             i przedstawiają się następująco w poszczególnych wierszach prognozy:

- Wiersz 1 „Dochody ogółem z tego” – zwiększono  plan dochodów o kwotę 370.350 zł

- Wiersz 1a „ Dochody bieżące” –zwiększono plan o kwotę 369.610 zł

- Wiersz 1b „ Dochody majątkowe” - zwiększono plan o kwotę 740 zł

- wiersz 1c „ ze sprzedaży majątku” – zwiększono plan o kwotę 740 zł

- Wiersz 2 „Wydatki bieżące (bez odsetek i prowizji od kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych) w tym – zwiększono plan o kwotę 352.182 zł

-Wiersz 2a „na wynagrodzenia i składki od nich naliczane”–zwiększono plan o kwotę 215.664 zł

- Wiersz 10 „Wydatki majątkowe, w tym:”– zwiększono plan o 17.168 zł

- wiersz 10 a „Wydatki majątkowe objęte limitem art. 226 ust . 4 ufp”– zwiększono plan              o kwotę 40.000 zł w związku z rozszerzeniem zakresu przedsięwzięcia pn.:„Przebudowa budynku przy ulicy Sienkiewicza  - Powiatowe Centrum Rehabilitacji”.

Dodano wiersze 21 a „Pokrycie deficytu  przychodami z kredytów” i 21 b Pokrycie deficytu przychodami z wolnych środków”, w których pokazano źródła sfinansowania deficytu budżetowego w 2011 roku i latach poprzednich.

Dodano wiersz 24 „Sposób sfinansowania spłaty długu w tym:” , w który w rozbiciu pokazano źródła spłaty długu w całym okresie obowiązywania Wieloletniej Prognozy Finansowej.

Ponadto w wykazie przedsięwzięć do WPFzwiększono plan o kwotę 40.000 zł w związku            z rozszerzeniem zakresu przedsięwzięcia pn. „Przebudowa budynku przy ulicy Sienkiewicza  -Powiatowe Centrum Rehabilitacji”.

Do projektu nie wniesiono zapytań.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Radni w obecności 18, przy 18 głosach za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr VIII/52/2011 w w/w sprawie.

 

Do punktu 3 c porządku obrad

 

 

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym kolejny projekt uchwały w sprawie  

zaciągnięcia kredytu długoterminowego.

Przedmiotowy projekt uchwały dotyczy zaciągnięcia kredytu długoterminowego do kwoty   5.398.969 zł z okresem spłaty od 2012 do 2026 roku. Kredyt będzie przeznaczony na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów, a także finansowanie planowanego deficytu jednostki samorządu terytorialnego. Wybór banku kredytującego nastąpi zgodnie z ustawą z dnia               29 stycznia 2004 r.-Prawo zamówień publicznych, a zabezpieczeniem kredytu będzie weksel              in blanco.

W uchwale budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2011 Nr IV/28/2009 z dnia 30.12.2010 r. zaplanowano po stronie przychodów zaciągnięcie kredytów i pożyczek na rynku krajowym jako środki przeznaczone na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań               z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów, a także finansowanie planowanego deficytu jednostki samorządu terytorialnego.

Radni do przedmiotowego projektu w w/w punkcie nie wnieśli żadnych zapytań.

W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.                      W obecności 18 radnych, za podjęciem głosowało 14 radnych, przeciw było 2, wstrzymało się 2 radnych. Radni podjęli uchwałę Nr VIII/53/2011 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.

 

Do punktu 3 d porządku obrad

 

 

Przewodniczący Rady przystąpił do następnego punktu obrad jakim był projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu w Kluczborku                           Nr VII/43/2011 z dnia 14 kwietnia 2011 r. w sprawie przesunięcia terminu wykupu obligacji.

W uchwale Rady Powiatu w Kluczborku Nr VII/43/2011 z dnia 14.04.2011 wprowadzono zmiany związane z nowym sposobem wyliczania wskaźnika zadłużenia od 2014 roku dla każdego samorządu , który zgodnie z art. 243 ustawy o finansach publicznych jest relacją łącznej kwoty przypadającej w danym roku budżetowym:

-spłat rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi za dany rok odsetkami

-wykupów papierów wartościowych wraz z należnymi odsetkami i dyskontem od papierów wartościowych

-potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych poręczeń oraz gwarancji

do planowanych dochodów ogółem budżetu. Relacja ta nie może przekroczyć średniej arytmetycznej z obliczonych dla ostatnich trzech lat  dochodów bieżących powiększonych       o dochody ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych o wydatki bieżące do dochodów ogółem. Jest to duże ograniczenie dla samorządów i w naszym przypadku powoduje konieczność przesunięcia terminu wykupu obligacji serii C, E ,F, G wyemitowanych                    w II emisji na dalsze lata. Natomiast termin wykupu obligacji serii J,K wyemitowanych                   w III emisji zostanie przesunięty na rok 2012 co jest uzgodnione z Emitentem. W  efekcie spowoduje to, iż będziemy posiadali do rozliczenia tylko obligacje wyemitowane w II emisji.  

Ponadto w paragrafie 4 tej uchwały powstał błąd pominięto słowa  „na rok 2020 kwotę 1.200.000 zł”. Zmiany wprowadzone niniejszą uchwałą mają na celu uzupełnienie tego paragrafu korygując błąd.

Radny Tadeusz Konarski zabierając głos stwierdził, że chciałby zgłosić swoje uwagi, które          w zasadzie powinny być zgłoszone przy poprzedniej uchwale, ale jego zdaniem jest to jak najbardziej aktualne przy przedmiotowym projekcie uchwały jak i odnoszą się one również do uchwały, która została już podjęta. Radny jak poinformował chce pokazać jak wygląda sytuacja finansowa powiatu kluczborskiego.

Radny stwierdził, że ze sprawozdania oraz bilansu jaki otrzymali radni za rok 2010 od Zarządu Powiatu wynika, iż stan zobowiązań na dzień 31.12.2010r. wynosi 34.528.621,73,-zł.

Stan ten zdaniem radnego w ciągu jednego roku wzrósł o 2.367.000,-zł.

Radny także stwierdził, że zadając pytanie na posiedzeniu Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego ile wynosi zadłużenie powiatu Pani Skarbnik poinformowała go, że to zadłużenie wynosi około 55%. Radny zwrócił uwagę, że ustawowy próg wynosi 60%, czyli jak uważa radny powiat zbliża się do tego progu.  

Zdaniem radnego podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego oraz uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu w Kluczborku Nr VII/43/2011 z dnia 14 kwietnia 2011 r. w sprawie przesunięcia terminu wykupu obligacji może budzić pewne obawy pod względem ekonomicznym.

Konsekwencją uchwały o podjęciu kredytu i projektu w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu w Kluczborku Nr VII/43/2011 z dnia 14 kwietnia 2011 r. w sprawie przesunięcia terminu wykupu obligacji jest kwota 5.398.969,-zł na samą obsługę kredytu, czyli jak radny uważa kolejny element prowadzący do zadłużania się powiatu.

Radny stwierdził również, iż przesunięcie wykupu obligacji na rok 2019, 2020 oraz rozłożenie spłaty w/w kredytu (2012-2026) może wydawać się odległym terminem nie mniej jednak dane te budzą pewne obawy i powinno to dać Wysokiej Radzie do myślenia jeśli chodzi o zaciąganie kolejnych zobowiązań tym bardziej, że kredyt zaciągany nie będzie tylko przeznaczony na  wykup obligacji, ale również na spłatę zobowiązań.

Radny poinformował zebranych, że taka sytuacja jego osobiście niepokoi i będzie głosował przeciwko tej uchwale.         

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Radni w obecności 18 radnych, 14 głosami za, przy 4 głosach przeciw                                       i braku głosów wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr VIII/54/2011 w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu w Kluczborku Nr VII/43/2011 z dnia 14 kwietnia 2011 r. w sprawie przesunięcia terminu wykupu obligacji.

 

 

Do punktu 3 e porządku obrad

 

 

Następnie radni zapoznali się z projektem uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji celowej ze środków budżetu powiatu kluczborskiego na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Przepisy ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy-Prawo ochrony środowiska, wprowadziły konieczność określenia przez Radę Powiatu w Kluczborku zasad udzielania dotacji celowych osobom fizycznym, wspólnotom mieszkaniowym, osobom prawnym, przedsiębiorcom oraz jednostkom sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska                        i gospodarki wodnej.

Do projektu nie wniesiono żadnych zapytań w związku z tym Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Radni w obecności 18 radnych, głosowali jednogłośnie 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się. Rada podjęła uchwałę Nr VIII/55/2011 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3 f porządku obrad

 

 

Przewodniczący Rady przedstawił radnym kolejny projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2011 rok.

Powyższy projekt został przygotowany w związku z zapisami ustawy o samorządzie powiatowym-art.17 ust.2, który mówi, że ,,komisje podlegają Radzie Powiatu w całym zakresie swojej działalności, przedkładają jej swoje plany pracy i sprawozdania                               z działalności”.

Radni do przedłożonego projektu nie wnieśli uwag.

Przewodniczący Rady poddał przedmiotowy projekt uchwały pod głosowanie radnych.

Radni w obecności 18 radnych, 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i braku głosów wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr VIII/56/2011 w w/w sprawie.    

 

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

 

Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Staroście, który odpowiadając na zapytanie radnego Leszka Krzyżanowskiego dotyczące zakupu defibrylatorów ratujących życie                    w przypadku zawału do jednostek wyjaśnił, że taki sprzęt na dzień dzisiejszy nie został zakupiony. Jak stwierdził Pan Starosta sprzętem takim dysponują wyspecjalizowane służby natomiast urzędy i inne jednostki powiatu nie dysponują takim sprzętem.

Starosta stwierdził ponadto, że jego zdaniem patrząc na deklarację radnego, który tą interpelację zgłosił należałoby bardzo wiele wydatków z budżetu ,,wyciąć” , a nie generować następne.

Pan Starosta wyjaśnił, że przedstawiając uchwałę, która została przed chwilą podjęta większością głosów, deficyt wynosi 526.000,-zł i tyle wynosi zadłużenie przy tak ogromnej skali inwestycji jaka jest realizowana w roku bieżącym.

Ponadto Pan Starosta stwierdził, iż żeby móc podjąć taki zakres inwestycji, zdobyć i przyjąć do budżetu powiatu na dzień dzisiejszy 8 mln.zł środków zewnętrznych, a w zeszłym roku ponad 9 mln.zł potrzebny jest udział własny.

Zbudowanie ulgi finansowej w budżecie, która pozwoliła na wygenerowanie udziału własnego i zdobycie tych pieniędzy to zdaniem Pana Starosty skutek w postaci rolowania zadłużenia już istniejącego w budżecie powiatu.

Pan Starosta również stwierdził, że w związku z takim, a nie innym stanowiskiem trudno mówić o generowaniu kolejnych wydatków.

Pan Starosta poinformował, że z czasem najprawdopodobniej takie urządzenia zostaną zakupione dla naszego urzędu. Pan Starosta na dzień dzisiejszy nie jest w stanie odpowiedzieć kiedy to nastąpi, będą czynione starania, aby ten sprzęt systematycznie nabywać w ramach możliwości finansowych.

Kolejno o głos poprosił radny Leszek Krzyżanowski, który nawiązując do wypowiedzi stwierdził, że ,,lekka nutka złośliwości” ze strony Starosty była nie na miejscu.

Radny ponadto chciałby przypomnieć, że inicjatywa jaką wykazała się rada przyjmując w drodze głosowania wniosek jaki złożył radny w dniu 16 września 2010r. nie była po to, aby wyposażać jednostki starostwa powiatowego w w/w sprzęt, ale żeby zainicjować wśród gmin zakup takiego sprzętu i pomóc im dofinansowując np. połowę kosztów.                     

Radny poinformował, że koszt zakupu sprzętu wynosi 4 tys.zł.i jego zdaniem , co roku można by taki sprzęt do każdej gminy zakupić. Sprzęt ten zdaniem radnego jest bardzo ważny, gdyż ratuje on życie ludzkie.

Radny stwierdził również, że zdaje sobie sprawę z kondycji finansowej starostwa, ale trzeba szukać możliwości pokrycia zakupu sprzętu z innych źródeł.

Radny uważa, że sprzęt taki przydałby się w Gminie Lasowice Wielkie, Gminie Wołczyn, Gminie Byczyna. Ponadto jak stwierdził radny budynki, w których znajduje się taki sprzęt powinny być oznakowane w razie jakiegokolwiek zdarzenia.

Zdaniem radnego jest to bardzo istotny problem i jego zdaniem chodzi tu o profilaktykę działań w tym kierunku.

Pan Starosta dodając na zakończenie stwierdził, że tego rodzaju sprzęt jest na wyposażeniu jednostek ratowniczo-gaśniczych OSP w poszczególnych Gminach. Sprzęt jest obsługiwany przez wyspecjalizowanych ratowników.

Zdaniem Pana Starosty każda z gmin może taki sprzęt zakupić i nie ma sensu, żeby podejmować uchwały lub podpisywać porozumienia. Starosta poinformował, że z naszej strony takie poczynania są prowadzone, ale w sposób bardziej wyspecjalizowany czego przykładem jest oczekiwanie na rozstrzygnięcie konkursu na ratownictwo medyczne.

Posiadamy trzy samochody w pełni wyposażone i oczekują one na kontrakt.

Pan Starosta poinformował radnych, że od zakupu sprzętu AED się nie odżegnuje i w miarę możliwości sprzęt tego typu zostanie zakupiony. 

 

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

 

Przewodniczący Rady przedstawił radnym sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu

w Kluczborku za okres od 5.04.2011r. do 4.05.2011r.

Radna Irena Kielar odnosząc się do sprawozdania Zarządu Powiatu z dnia 5 kwietnia 2011r.pkt.4,w którym jest mowa o ubieganiu się o środki w ramach Kryteriów podziału 0,6% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2011stwierdziła, że po wizytach Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny można uznać jej zdaniem najbardziej poszkodowany jest jeśli chodzi o pomoce i remonty Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku.

Radna poprosiła, aby w szkole tej w pierwszej kolejności została wyremontowana biblioteka.

Ponadto radna zwróciła uwagę, że szkoła ta także nie otrzymała żadnych środków na dokonanie ekspertyz dotyczących zabezpieczenia przeciwpożarowego budynków szkolnych oraz zabezpieczenia środków finansowych na wykonanie remontu stropów budynku szkoły.

Pan Starosta wyjaśniając stwierdził, że jeśli chodzi o punkt sprawozdania dot.Kryteriów podziału 0,6% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej to priorytetem przy wnioskach były sprawy dotyczące bezpieczeństwa, załącznikiem nieodzownym przy składaniu wniosków było posiadanie stosownych decyzji.

Jeśli chodzi natomiast o Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 Pan Starosta stwierdził,                że nie zgadza się z tym, co radna powiedziała.

Jak poinformował Pan Starosta ta szkoła jak i również 7 innych obiektów jest ujęta                           w zadaniu, które obecnie jest realizowane (izolacja pionowa przyziemia, wymiana okien).

Ponadto ocieplony został stropodach w tym obiekcie.

Zdaniem Starosty skala przedsięwzięć jeśli chodzi o tą szkołę i inne zdaniem Starosty jest duża. Starosta poinformował również, że na przestrzeni kilku lat wyremontowana została także Pracownia Ćwiczeń Praktycznych oraz sala gimnastyczna.

Starosta na zakończenie swojej wypowiedzi stwierdził, że jego zdaniem w/w szkoła nie jest traktowana po macoszemu.       

Starosta uważa także, że nie można wykonywać prac wewnątrz budynku np.malowania, wymiany centralnego ogrzewania  skoro będą wymieniane okna, gdyż mija się to z celem.         

Pan Starosta poinformował również, że w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku kończą się prace związane z osuszaniem przyziemia, izolacją pionową, wyremontowane zostały szatnie, ocieplony jest stropodach, a następnym etapem będzie wymiana stolarki okiennej, drzwiowej oraz centralnego ogrzewania.

Radna Irena Kielar odnosząc się do wypowiedzi Pana Starosty wyjaśniła, że nie chciała, aby jej wypowiedź została odebrana jako negatywna. Radna uważa, że w placówkach oświatowych zostało przez te lata wiele zrobione.

Radna uważa także, że może by się udało, aby ze środków wypracowanych przez PĆP pokryć część wydatków na remont w szkole.

Kolejno radny Tadeusz Konarski zabierając głos odniósł się do wypowiedzi Pana Starosty  stwierdzając, że rzeczywiście Komisja Oświaty odwiedziła wszystkie placówki oświatowe, którymi zarządza powiat i jego zdaniem to samo powinien zrobić Zarząd Powiatu, gdyż na  zadawane pytanie podczas wizyt w placówkach : ,,czy Zarząd Powiatu był w danej placówce” Komisja otrzymywała negatywną odpowiedź.

Nikt zdaniem radnego nie oczekuje, że podczas prowadzonych prac remontowych                       w placówkach będzie coś robione wbrew logice remontowo-inwestycyjnej.

Radny uważa jednak, że Zarząd powinien jako organ kolegialny dokonać takich wizyt po to, aby wiedział o czym mówi. 

Do powyższej wypowiedzi nawiązał Wicestarosta, który stwierdził, że nie rozumie tej wypowiedzi, gdyż połowę składu Zarządu stanowi Starosta i Wicestarosta i zapewnia, że w naszych placówkach bywają bardzo często. Zdaniem Wicestarosty być może radnemu chodzi o pozostałych dwóch członków, ale jego zdaniem nic nie stoi na przeszkodzie, aby oni odwiedzali nasze placówki.

Innych zapytań nie zgłoszono w związku z czym Przewodniczący Rady poddał sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 5.04.2011r. do 04.05.2011r. pod głosowanie radnych.

Radni w obecności 17 radnych, 13 głosami za, przy braku głosów przeciw i 4 głosach wstrzymujących się przyjęli powyższe sprawozdanie. 

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

 

Kolejno Przewodniczący Rady poinformował Radnych, że do Rady Powiatu wpłynęła skarga Pana J.K na Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku w związku z powyższym konieczne jest upoważnienie Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku do przeprowadzenia czynności kontrolnych w zakresie rozpatrzenia skargi. Radni w drodze głosowania 14 głosami za, przy braku głosów przeciw i 4 głosach wstrzymujących się upoważnili Komisję Rewizyjną do podjęcia stosownych działań w przedmiotowej sprawie.

 

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

 

Przewodniczący Rady poinformował wszystkich radnych, że wpłynęła odpowiedź przesłana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu na interpelację zgłoszoną przez Pana Leszka Mierzwę dotyczącą przebudowy dróg Nr 45 (ul.M.C.Skłodowskiej)                  z drogą Nr 2093 O (ul.Drzymały) i drogą Nr 1316 (ul.Strzelecką).

Przewodniczący Rady odczytał radnym treść przedmiotowej odpowiedzi. 

Następnie o głos poprosił Pan Starosta, który stwierdził, że chciałby odnieść się do zarzutów postawionych w wypowiedzi radnego Tadeusza Konarskiego odnośnie tego, że Zarząd Powiatu nie bywa w jednostkach oświatowych naszego powiatu.

Pan Starosta uważa, że Zarząd Powiatu nie jest po to, aby kolegialnie w składzie 4 osób chodzić po naszych szkołach. Starosta ponadto oświadczył, że w naszych placówkach jest bardzo często i o różnych porach, nie tylko w godzinach pracy.

Starosta ponadto poinformował, że jest autorem wielu projektów i zbudował finansowanie wraz z pracownikami do tych projektów.

Innych zapytań i wolnych wniosków nie zgłoszono.

 

 

Do punktu 9 porządku obrad

 

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział i o godzinie 1307  zamknął VIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

                                                                                                 Przewodniczący Rady
                                                                                                  WładysławZawadzki

 

 

 

 

     Protokołowała

 

  Joanna Strzelczyk