Protokół Nr IV/2010

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu  30 grudnia 2010 r.

 

IV sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1200 Przewodniczący Rady Władysław Zawadzki. Powitał wszystkich radnych, pozostałych zebranych oraz zaproszonych gości, a następnie stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym i podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 19 radnych. Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszym, który przedstawia się następująco:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku Obra

c/zatwierdzenie protokołu z III sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2011 rok (projekt budżetu radni otrzymali w dniu 8 grudnia 2010 r.),

 -omówienie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami,

 -przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały  

   budżetowej,

-przedstawienie opinii i wniosków komisji stałych,

-przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu w sprawie opinii i wniosków komisji  

 i radnych,

-dyskusja nad wniesioną autopoprawką i jej przegłosowanie,

- głosowanie nad projektem uchwały budżetowej,

b/uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej, (radni otrzymali projekt powyższej uchwały wraz z projektem budżetu w dniu 8 grudnia 2010 r.),

c/ ustalenia wysokości diet radnych Rady Powiatu w Kluczborku

d/rozpatrzenia skargi pani Zofii Jagieły na panią Ewę Sygullę – Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku,

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku.

6. Wolne wnioski i zapytania.

7. Zamknięcie obrad.  

 

Głos zabrał radny Mariusz Pieńkowski, który wystąpił z wnioskiem o wycofane z porządku obrad punktu 3c dot. uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet radnych Rady Powiatu w Kluczborku, gdyż projekt tej uchwały nie był omawiany na komisjach. Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad powyższym wnioskiem . Za jego przyjęciem głosowało 13 radnych, przeciw było 4, 2 wstrzymało się od głosu.  Kolejno przystąpiono do głosownia nad nowym porządkiem obrad, w głosowaniu udział wzięło 19 radnych, 17 głosowało za, nie było głosów przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. Nowy porządek obrad przedstawia się następująco:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku Obra

c/zatwierdzenie protokołu z III sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2011 rok (projekt budżetu radni otrzymali w dniu 8 grudnia 2010 r.),

 -omówienie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami,

 -przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały  

   budżetowej,

-przedstawienie opinii i wniosków komisji stałych,

-przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu w sprawie opinii i wniosków komisji  

 i radnych,

-dyskusja nad wniesioną autopoprawką i jej przegłosowanie,

- głosowanie nad projektem uchwały budżetowej,

b/uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej, (radni otrzymali projekt powyższej uchwały wraz z projektem budżetu w dniu 8 grudnia 2010 r.),

c/rozpatrzenia skargi pani Zofii Jagieły na panią Ewę Sygullę – Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku,

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku.

6. Wolne wnioski i zapytania.

7. Zamknięcie obrad.  

 

Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z III sesji Rady Powiatu. Do protokołu radni nie wnieśli zapytań, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał powyższy protokół pod głosowanie. W obecności 19 radnych, 19 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się, Rada Powiatu zatwierdziła protokół z III sesji Rady Powiatu
w Kluczborku.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Głos zabrała radna Irena Kielar, która zapytała o realizację kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia na poszczególnych oddziałach . Kolejno radny Wojciech Smolnik zapytał o dalszy ciąg remontu ulic Jagiellońskiej i Jana Pawła. Następnie głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który zapytał o informacje nt. książeczek RUM w związku ze zmianami, które wchodzą od 1 stycznia 2011 r. Kolejno głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który zapytał o sytuację kredytu zaciągniętego w 2008 roku.  Następnie głos zabrał radny Stanisław Konarski, który zwrócił się z prośbą, aby radni otrzymywali wszystkie dokumenty, jeżeli chodzi o skargi, albo nie otrzymywali ich w ogóle. Kolejno głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który zapytał czy jest już jakieś rozstrzygnięcie w sprawie skargi do TK. Odpowiedzi na powyższe zapytania i interpelacje udzielił pan Starosta w pkt. 4.

 

Do punktu 3 a porządku obrad

 

Pan Starosta przedstawił prezentację projektu budżetu powiatu kluczborskiego na 2011 rok. Powyższa prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Na sfinansowanie założonych do realizacji zadań powiatu w 2011 roku, planuje się dochody
w łącznej kwocie – 66.443.592,- zł, oraz przychody w łącznej kwocie 5.398.969,- .zł. Dochody własne powiatu planuje się uzyskać z następujących źródeł: począwszy od roku 2004 sprawy związane z dochodami budżetowymi jednostek samorządu terytorialnego reguluje ustawa z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Ustawa ta określa: źródła dochodów oraz zasady ustalania i gromadzenia tych dochodów, zasady ustalania i przekazywania subwencji ogólnej oraz dotacji celowych z budżetu państwa. Źródła dochodów zostały w ustawie sklasyfikowane zgodnie z Konstytucją RP i są nimi: dochody własne, subwencja ogólna, dotacje celowe z budżetu państwa. Zasadnicze zmiany w systemie finansowania samorządów, a w szczególności powiatów to: zwiększone udziały w podatkach bezpośrednich: PIT w powiatach z 1,0% w 2003r. wzrósł do – do 8,42% w 2004 r, zaś od 2005 r. wynosi 10,25%, co w powiecie kluczborskim daje prognozowaną kwotę 6.888.273 zł., CIT w powiatach z 0% w 2003r. obecnie wynosi – 1,40%, co w powiecie kluczborskim daje prognozowaną kwotę 250.000 zł. Ponadto występują  inne zmiany w grupie dochodów własnych: gminy, powiaty i województwa otrzymają dodatkowy dochód w postaci części dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, powiaty otrzymają 25% ( do końca 2003 r. było to 5%) dochodów z tytułu gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, w powiecie kluczborskim daje to prognozowaną kwotę 219.250 zł. Zgodnie z art. 7 ustawy, dochodem jednostek samorządu terytorialnego będzie subwencja ogólna. Jednostki samorządu terytorialnego będą otrzymywały subwencję ogólną składającą się z części: wyrównawczej, równoważącej (gminy i powiaty), regionalnej (województwa), oświatowej. Zgodnie z ustawą
o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa na: zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami, w powiecie kluczborskim w 2011 roku wyniesie to –5.878.927 zł. Jeżeli chodzi o pozostałe  ważniejsze źródła dochodów własnych wypracowywanych przez powiat to w dziale 750 -  Administracja publiczna 2.042.570 zł. Dochody zaplanowane we wskazanym dziale będą wypracowywane przede wszystkim przez pracowników Starostwa Powiatowego w Kluczborku. W szczególności są to dochody z tytułu  opłat komunikacyjnych związanych z wydawaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych pojazdów, świadectw kwalifikacyjnych, sprzedaży tablic rejestracyjnych oraz sprzedaży mienia. Ponadto wpływy z opłat komunikacyjnych zakłada się na poziomie 1.550.000 zł. Kolejna poważna pozycja dochodowa to sprzedaż mienia powiatu, które odrębnymi uchwałami Rady Powiatu zostało lub zostanie przeznaczone do zbycia. W ramach sprzedaży mienia powiatu zamierza się uzyskać kwotę 3.190.014 zł dochodów zaplanowanych w dziale 700 – gospodarka mieszkaniowa. Nieruchomości przeznaczone do zbycia są następujące: działki budowlane w Bogacicy (szt.8), działki budowlane w Smardach (szt. 28), lokale mieszkalne w Bogacicy i w Polanowicach (szt.2), budynki gospodarcze (Polanowice) (szt.2), działka zabudowana budynkiem  581/93 Polanowice (szt.1).      W dziale 758 – Różne rozliczenia 25.000 zł. Dochody powyższe planuje się pozyskać z tytułu odsetek od środków pieniężnych gromadzonych na rachunkach bankowych. Środki klasyfikowane w omawianym dziale dotyczą odsetek od środków gromadzonych na rachunku budżetu oraz rachunków wszystkich jednostek organizacyjnych powiatu. W dziale 801 – Oświata i wychowanie 1.547.366,- zł oraz w dziale 854 –Edukacyjna opieka wychowawcza 519.590 zł. Łącznie dochody planowane do uzyskania w ramach powiatowej oświaty wyniosą 2.066.956 zł. Wskazane dochody będą pochodziły z usług świadczonych przez jednostki oświatowe różnym podmiotom w trakcie roku budżetowego, np.: najem lokali, odpłatność za kursy i szkolenia, sprzedaż wyrobów gotowych, itp. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż po przeprowadzonym remoncie Pracowni Ćwiczeń Praktycznych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku, pracownia produkuje i sprzedaje posiłki dla kluczborskiego szpitala i innych podmiotów gospodarczych z terenu powiatu. Plan na 2011 rok zakłada wykonanie dochodów na kwotę przekraczającą 448.471 zł. Znaczną część dochodów w tej grupie jednostek powiatu, bo aż 977.080 zł, wypracowuje Wojewódzki Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku. Ośrodek pobiera odpłatność od innych jednostek samorządu terytorialnego za kursu teoretycznej nauki zawodu dla uczniów prowadzone przez WODiDZ. W dziale 801 – oświata i wychowanie ujęto również dochody z dotacji celowych otrzymywanych na mocy porozumień zawartych między samorządami. Ponadto zaplanowano dotacje celowe otrzymywane przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku, który zajmuje się doradztwem metodycznym.
W ramach omawianych dochodów powiat otrzyma 157.293 zł z gmin, które korzystają
z pracy ośrodka oraz  64.831 zł z sąsiednich powiatów. W dziale 852 – Opieka społeczna oraz dziale 853 – Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej zamierza się uzyskać dochody w kwocie 5.871.530,- zł. Dochody własne wypracowywane w tym dziale to przede wszystkim 70% udział domów pomocy społecznej w świadczeniach emerytalnych i rentowych pensjonariuszy tych domów. Środki te w całości przeznaczane są na koszty utrzymanie podopiecznych i stanowią 3.356.480 zł. Pozostałe dochody wypracowywane przez domy pomocy społecznej wyniosą 69.900 zł. łącznie 3.425.900zł. Dotacja celowa z budżetu państwa na finansowanie domów pomocy społecznej wyniesie 2.273.000 zł. Łącznie środki na finansowanie tego zadania wynoszą 5.699.380 zł. Planuje się również dochody z tytułu 2,5% odpisu przysługującego samorządowi powiatowemu za wykonywanie merytorycznej
i finansowej obsługi środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, co stanowi 20.000 zł. Począwszy od 2005 roku w grupie dochodów w opiece społecznej ważną pozycję dochodową  stanowią dotacje celowe otrzymywane od innych samorządów w związku z pobytem dzieci pochodzących z tych samorządów w placówkach opiekuńczo – wychowawczych na terenie powiatu kluczborskiego. W związku z czym w 2011 roku z tego tytułu uzyskamy dotację w wysokości 79.825 zł. Zmiana przepisów nakłada na samorząd powiatowy w Kluczborku obowiązek finansowania dzieci pochodzących z naszego powiatu a umieszczonych na terenie innych powiatów, co powoduje konieczność przekazywania środków innym samorządom. W konsekwencji od 2005 roku ważną rolę w finansowaniu domów dziecka pełnią rozliczenia poziome między samorządami. Zadanie to podobnie jak finansowanie rodzin zastępczych stało się zadaniem finansowanym w całości przez powiaty. Na ten cel powiat nie będzie otrzymywał dotacji z budżetu państwa. Od 2006 roku wprowadzono nowy element dochodów uzyskiwanych w dziale 853-pozostałe zadania
w zakresie polityki społecznej. Jest to 7% środków wynikających z przyznanego limitu środków funduszu pracy przyznany dla powiatu na rok budżetowy. Środki te przeznacza się na finansowanie wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń pracowników Powiatowego Urzędu Pracy. Na podstawie limitu środków przyznanego na 2011 rok zaplanowano z tego tytułu kwotę 500.700 zł Kolejną poważną pozycją dochodową w budżecie powiatu na 2011 rok, stanowiącą  17% planowanych   dochodów   ogółem     środki   na  dofinansowanie zadań  własnych  powiatu (zarówno bieżących  jak  i inwestycyjnych). Są to środki pochodzące z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych na lata 2008-2011 oraz  Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego a przeznaczone na realizację remontów i inwestycji na drogach i  w obiektach jednostek organizacyjnych powiatu kluczborskiego. Jeżeli chodzi o przychody budżetu, to w budżecie powiatu kluczborskiego na 2011 rok, zaplanowano przychody w łącznej kwocie 5.398.969- zł Przychody z zaciągniętych kredytów i pożyczek na rynku krajowym na kwotę 5.398.969- zł zamierza się przeznaczyć w części na przypadającą na 2011 rok spłatę zadłużenia Powiatu Kluczborskiego (wykup obligacji, spłata kredytów) oraz jako zabezpieczenie wkładu własnego w programach do których Powiat Kluczborski będzie składał aplikacje na dofinansowanie realizacji inwestycji  i  remontów ( Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych oraz Regionalny Program Operacyjny Województwa Opolskiego). Kredyt na dofinansowanie zadań zostanie uruchomiony tylko wtedy gdy dane zadanie uzyska dofinansowanie z ww. programów.  Największą pozycję wydatkową budżetu powiatu na 2011 rok, stanowią wydatki związane z wynagrodzeniami i pochodnymi od wynagrodzeń, wynoszące 56,0% całości planu wydatków. Wskazana w tabeli kwota będzie wydatkowana na sfinansowanie wynagrodzeń dla pracowników zatrudnionych we wszystkich jednostkach budżetowych powiatu. Są to między innymi: nauczyciele, funkcjonariusze straży pożarnej, urzędnicy i pracownicy obsługi. Kwotę 7.728.782 zł zamierza się wydatkować na pokrycie kosztów bieżącego utrzymania jednostek budżetowych powiatu oraz realizację ustawowych zadań. W tej grupie wydatków należy wyodrębnić: rezerwę ogólną i celową   638.703 zł. Ważną pozycją po stronie wydatków stanowić będzie obsługa zadłużenia , która w 2011 roku wynosić będzie 1.850.000 zł co stanowi 3 % ogółu wydatków. Dotacje celowe udzielane
z budżetu powiatu wyniosą 1.023.323 zł i zostaną przeznaczone na zadania wymienione
w załączniku o dotacjach . Znaczący wzrost wydatków w ramach udzielanych dotacji celowych z budżetu powiatu wynika z prawnego obowiązku finansowania dzieci z naszego powiatu umieszczanych w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo – wychowawczych na terenie innych jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto zamierza się udzielić dotacji celowych dla jednostek z terenu Powiatu Kluczborskiego realizujących zadania pożytku publicznego oraz dotacji na konserwację i remont obiektów zabytkowych. Wydatki majątkowe  budżetu, wyniosą 12.799.440 zł a w ujęciu procentowym stanowią 19,0 % ogółu wydatków budżetu. Budżet powiatu kluczborskiego na 2011 rok zawiera także kwotę rozchodów wynoszącą 4.872.510 zł, przeznaczoną na spłatę zaciągniętych kredytów długoterminowych oraz wykup wyemitowanych wcześniej obligacji komunalnych. Kwota ta zabezpiecza 100% przypadających do spłaty na 2011 rok kwot zobowiązań długoterminowych powiatu kluczborskiego. Jeżeli chodzi o wydatki według podziału klasyfikacji budżetowej to w ramach działu 010 – Rolnictwo i łowiectwo kwotą 30.337,- zł zamierza się  sfinansować: 01005 – Prace geodezyjno urządzeniowe na potrzeby rolnictwa – 8.000,- zł, zadanie będzie realizowane przez Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru
i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Kluczborku.  Środki zgodnie
 z otrzymaną dotacją celową na zadania z zakresu administracji rządowej zostaną przeznaczone na: opracowanie dokumentacji geodezyjnej dla gruntów pod budynkami
i gruntów pozostawionych rolnikom do dożywotniego użytkowania, prowadzenie aktualizacji
 i modernizacji ewidencji gruntów i budynków na obszarach wsi objętych pracami scaleniowo-wymiennymi, 01008 – Melioracje wodne – 22.337,- zł, w tym rozdziale ujęto środki na dotacje celowe udzielane z budżetu powiatu na podstawie porozumień
z jednostkami samorządu terytorialnego. Zadania w zakresie utrzymania urządzeń melioracji wodnych w imieniu Starosty prowadzi gmina Wołczyn – wartość dotacji 22.337 zł. W ramach działu 020 – Leśnictwo, kwotą 77.202,- zł zamierza się sfinansować: 02001 – gospodarka leśna - w ramach wskazanego rozdziału plan wynoszący 9.645 zł. realizowany będzie na wypłaty ekwiwalentów dla rolników z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolnej
i przeznaczenia ich pod zalesianie, środki na ten cel powiat otrzymuje z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, 02002 – nadzór nad lasami niepaństwowymi - jest to zadanie własne powiatu, realizowane przez Nadleśnictwa w Kluczborku i Namysłowie Kwota dotacji dla tych nadleśnictw w 2010 roku wyniesie 67.557 zł. W ramach działu 600 – Transport i łączność, kwotą 11.251.579 zł, zamierza się sfinansować: 60014 – drogi publiczne powiatowe - środki zaplanowane w tym rozdziale zostaną przeznaczone na sfinansowanie kosztów utrzymania Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku, a przede wszystkim na utrzymanie i konserwację dróg powiatu kluczborskiego, zimowe utrzymanie
i remonty. W tym rozdziale klasyfikacji budżetowej będą realizowane inwestycje  i  remonty na drogach powiatowych w ramach programów do których powiat kluczborski składa wnioski
o dofinansowanie a mianowicie: w ramach Narodowego Programu  Przebudowy Dróg Lokalnych na lata 2008-2011 zamierza się dofinansować następujące zadania remontowe: „Przebudowa ciągu komunikacyjnego DP 1332O na odcinku w km 0+007-1+100 i DP 1330O na odcinku 0+007-5+194 o długości 6,280, Remont drogi powiatowej nr 1330O  Chudoba - Zagwiździe na odc. Lasowice Wielkie - skrzyżowanie z drogą krajową Nr 45 w km 5+195 - 7+217,5 , w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego zamierza się dofinansować następujące zadanie inwestycyjne: „Przebudowa ciągu komunikacyjnego łączącego DK 45 z DK 42 w Kluczborku (drogi powiatowe nr 2129O ul. Jagiellońska w km od 0+000 do 0+220, nr 2127O ul. Moniuszki w km od 0+000 do 0+437, nr 2097O ul. Grunwaldzka w km od 0+262 do 360, nr 2121O ul. Waryńskiego w km od 0+000 do 0+466) wraz z remontem kanalizacji deszczowej . W ramach działu 700 – Gospodarka mieszkaniowa – kwotą 3.528.959,- zł zamierza się sfinansować: 70005 –gospodarka gruntami i nieruchomościami -  kwotę 147.259 zł przeznacza się na zadania realizowane przez Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Kluczborku polegające na gospodarowaniu gruntami i nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa. Są to czynności związane z przygotowaniem umów, przeszacowaniami wartości i prowadzeniem dokumentacji .W wyżej wymienionym rozdziale uwzględniono również wydatki na media i remonty budynków będących własnością Powiatu Kluczborskiego oraz uregulowanie stanu prawnego nieruchomości powiatowych. Natomiast kwotę 3.381.700 zł przeznacza się na realizację inwestycji pn.: ”Wsparcie rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim poprzez utworzenie inkubatora przedsiębiorczości i innowacji”, na dofinansowanie której powiat kluczborski będzie się ubiegał w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Opolskiego poddziałanie 1.1.1 Wsparcie instytucji otoczenia biznesu. Zakres inwestycji: zakup przez Powiat Kluczborski nieruchomości zabudowanej, remont pomieszczeń, zakup sprzętu i wyposażenia. W projektowanym inkubatorze znajdować będą się powierzchnie do wynajęcia dla nowopowstałych podmiotów gospodarczych, sala szkoleniowa oraz powierzchnie magazynowe. Realizowany będzie także projekt: „Przebudowa budynku przy ul .Sienkiewicza – Powiatowe Centrum Rehabilitacji”. W ramach działu 710 – Działalność usługowa – kwotą 736.107,- zł zamierza się sfinansować: 71013 – prace geodezyjne i kartograficzne wykonywane przez Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Środki w wysokości 125.000,- zł zostaną przeznaczone na kontynuację opracowywania mapy numerycznej powiatu kluczborskiego. 71014 – opracowania geodezyjne i kartograficzne - środki finansowe zaplanowane na poziomie 20.000 zł wydatkowane będą na realizację zadań z zakresu administracji rządowej, polegających na zapewnieniu nadzoru oraz serwisu nad systemem informatycznym związanym z prowadzeniem ewidencji gruntów i budynków oraz weryfikacji poprawności baz danych ewidencyjnych celem przekazania w formie SWDE do ARiMR. 71015 – nadzór budowlany - środki w wysokości 317.107,- zł, przeznaczone są na bieżące funkcjonowanie Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Kluczborku. 71030- Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym – środki finansowe w wysokości 274.000 zł  przeznaczone są na działalność funduszu w  tym na zadanie inwestycyjne pn.” Zakup Specjalistycznego oprogramowania służącego do zintegrowanego prowadzenia operatu ewidencyjnego części opisowej i kartograficznej”. W ramach działu 750 – Administracja publiczna –kwotą 7.015.562,- zł zamierza się  sfinansować: 75011 – urzędy wojewódzki – 173.320,- zł, w tym rozdziale klasyfikowane są wydatki przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku, 75019 –  rady powiatów – 288.265,- zł, wydatki dotyczą kosztów diet radnych , 75020 – starostwa powiatowe - wydatki tego rozdziału w wysokości 6.259.644,- zł, przeznaczone są na pokrycie kosztów funkcjonowania urzędu Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Wydatki związane z wynagrodzeniami pracowników wyniosą 4.860.717 zł, w tym naliczono środki na wypłaty obligatoryjnych nagród jubileuszowych oraz odpraw emerytalnych. Łączna kwota uwzględnia również pozostałe wydatki bieżące, które wynoszą wg. planu 1.293.422 zł, a  z czego finansowane będą między innymi następujące wydatki urzędu: zakup materiałów i wyposażenia, druków ścisłego zarachowania do Wydziału Komunikacji 600.000 zł, zakup energii ok. 100.000 zł, zakup usług i wykonanie tablic rejestracyjnych dla Wydziału Komunikacji ok. 510.000 zł., 75045 – kwalifikacja wojskowa –wydatki  na kwotę  31.000,- zł, przeznacza się na pokrycie kosztów przeprowadzenia poboru do wojska w 2011 roku, 75075 – promocja jednostek samorządu terytorialnego – 180.681,- zł, środki te zostaną przeznaczone na wydatki związane
 z promocją powiatu tj. druk wydawnictw i folderów, udział w targach i wystawach promocyjnych, organizacja gminno-powiatowych dożynek,  obchody dnia strażaka, umowy na obsługę językową i tłumaczenia, koszty współpracy między partnerskimi powiatami.
W 2011 roku planowane jest również kontynuowanie  publikacji materiału prasowego na łamach „Kulis Powiatu” i w innej prasie, 75095 – pozostała działalność – 82.652 zł, środki te przeznacza się na opłacanie składek członkowskich stowarzyszeń  i organizacji , w których powiat kluczborski jest członkiem, a także na wynagrodzenia i działalność bieżącą Lokalnego Punktu Informacji Europejskiej. W ramach działu 752 – Obrona narodowa –3.000,- zł, zamierza się sfinansować: 75212 – pozostałe wydatki obronne- wydatki w kwocie 3.000 zł. zostaną przeznaczone na działania związane z obronnością. W ramach działu 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa –   kwotą 3.296.000,- zł, zamierza się sfinansować: 75411 – Komendy Powiatowe Państwowej Straży Pożarnej - wydatki w wysokości 3.266.000 zł. związane będą z bieżącym funkcjonowaniem Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku., także zakupem samochodu specjalistycznego wraz z osprzętem, 75412 – Ochotnicze straże pożarne wydatki w kwocie 30.000 zł. zostaną przeznaczone na dotację celową na zakup samochodu do Chocianowic. W ramach działu 757 – Obsługa długu publicznego – kwotą 1.850.000,- zł zamierza się sfinansować: 75702 – obsługa papierów wartościowych i kredytów - koszty obsługi zaciągniętych kredytów długoterminowych oraz wyemitowanych obligacji wynoszą 1.850.000,- zł. W ramach działu 758 – Różne rozliczenia – kwotą 638.703,- zł zamierza się  sfinansować: 75818 – rezerwy ogólne i celowe – rezerwa ogólna budżetu powiatu wynoszącą 100.625 zł, może być uruchamiana w trakcie roku budżetowego z przeznaczeniem na uzupełnienie planowanych wydatków. rezerwa celowa wynosząca 45.756 zł, może być rozdysponowana na nagrody Starosty Kluczborskiego przyznawane corocznie z okazji Święta Edukacji Narodowej, rezerwa celowa wynosząca 75.000 zł,  może być rozdysponowana na wydatki bieżące z zakresu zarządzania kryzysowego, rezerwa celowa wynosząca 417.322 zł może być rozdysponowana na wydatki związane ze wzrostem płac nauczycieli o 7 % od miesiąca września 2011 roku. W ramach działu 801 – Oświata i wychowanie – kwotą 21.025.068,- zł oraz działu 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza – kwotą 4.707.675 z, zamierza się sfinansować: w ramach działów  801 – oświata i wychowanie oraz  854 – edukacyjna opieka wychowawcza ponoszone są wydatki związane z oświatą i dziedzinami pokrewnymi. Wydatki ponoszone na kształcenie młodzieży oraz działalności z tym związaną wyniosą według planu na 2011 rok 25.732.743 zł, a w ujęciu procentowym 38%, ogółu wydatków budżetu. Środki przeznaczone na powiatową oświatę zostaną wydatkowane na następujące cele: 18.302.533 zł – będą kosztowały wynagrodzenia osobowe nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w jednostkach oświatowych powiatu wraz pochodnymi od wynagrodzeń odprowadzanymi przez pracodawcę, 610.889 zł – zostanie wydatkowane na dotacje celowe dla szkół niepublicznych, 35.724 zł – przeznaczono na nagrody Starosty Kluczborskiego z okazji Święta Edukacji Narodowej,  178.852- przeznaczono na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli. W ramach działu 851 – Ochrona zdrowia kwotą 1.870.320,- zł, zamierza się  sfinansować: 85111 – szpitale ogólne - kwotę 37.320 zł planuje się w 2011 roku przeznaczyć na wydatki bieżące
w tym 37.320 na dotację dla SP ZOZ w Kluczborku, 85149 – programy polityki zdrowotnej - kwotę 25.000 zł planuje się w 2011 roku przeznaczyć na zakup szczepionek przeciwko meningokokom typu C., 85156 – składki na ubezpieczenie zdrowotne – są to wydatki związane z opłacaniem ubezpieczenia zdrowotnego osobom pozostającym bez pracy i bez prawa do zasiłku. Środki na ten cel wynoszą 1.808.000,- zł, w tym 18.000 zł przeznaczone jest na ubezpieczenia zdrowotne wychowanków domu dziecka. W ramach działu 852 – Pomoc społeczna – kwotą  9.001.395,- zł zamierza się sfinansować: 85201 – placówki opiekuńczo-wychowawcze  - wydatki w wysokości 1.507.704,- zł przeznacza się na pokrycie kosztów funkcjonowania Domów Dziecka Zespół „NASZ DOM”  Bogacica-Bąków. Kwotę 44.450 zł planuje się wydatkować w formie dotacji celowych, przeznaczonych na finansowanie dzieci pochodzących z powiatu kluczborskiego a umieszczonych w placówkach opiekuńczo – wychowawczych na terenie innych powiatów,  85202 – Domy Pomocy Społecznej - wydatki w wysokości 5.619.833,- zł przeznacza się na pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem Domów Pomocy Społecznej w Kluczborku i Gierałcicach , 85204 – rodziny zastępcze - wydatki w wysokości 1.152.482,- zł, związane z wypłatami zasiłków dla rodzin zastępczych. Zadanie realizuje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku. Wymieniona kwota zawiera dotacje celowe w wysokości 134.606 zł, udzielone innym jednostkom samorządu terytorialnego, na terenie których przebywają w rodzinach zastępczych dzieci z terenu naszego powiatu. Szczegółowy wykaz zawiera załącznik  do projektu uchwały budżetowej, 85218 – Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie - wydatki w wysokości 669.926,- zł, przeznacza się na pokrycie kosztów funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku, 85220 – jednostki poradnictwa - środki w wysokości 2.000,- zł zabezpieczono na potrzeby związane z funkcjonowaniem ośrodka interwencji kryzysowej, 85228- usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze –środki na w wysokości 5000 zł przeznaczone zostaną dotacje celowe dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych. W ramach działu 853 – Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej kwotą 1.547.365 zł, zamierza się sfinansować: 85311 – rehabilitacja zawodowa - wydatki w kwocie 49.320,- zł, będą ponoszone w formie dotacji celowej na dofinansowanie działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej w 2011 roku
w wysokości 10% kosztów utrzymania jednostki, 85321 –zespoły ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności -  wydatki w kwocie 95.000,- zł, będą ponoszone na pokrycie kosztów związanych z orzekaniem o stopniu niepełnosprawności dzieci i dorosłych przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności, 85333 – Powiatowe Urzędy Pracy wydatki w wysokości 1.382.107,- zł przeznacza się na pokrycie kosztów funkcjonowania Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku, 85395 – Pozostała działalność wydatki w wysokości 20.938,-zł przeznacza się na realizację przez Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy w Kluczborku projektu „Program zajęć dodatkowych wspierających rozwój kompetencji kluczowych uczniów szkół gimnazjalnych województwa opolskiego w roku szkolnym 2010/2011” .Projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim w Opolu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W ramach działu 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska kwotą 230.000 zł zamierza się sfinansować: 90002- Gospodarka odpadami – wydatki w kwocie 105.000 zł w tym na dotację celową na realizację zadania inwestycyjnego pn.: Organizacja i selektywna zbiórka odpadów na terenie gminy Byczyna, 90004-Utrzymanie zieleni w miastach i gminach – wydatki
w kwocie 50.000 zł w tym na realizację zadania: Utrzymanie zieleni w miastach i gminach, 90005 – Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu –wydatki w kwocie 20.200 zł., 90095 – Pozostała działalność –  wydatki w wysokości 54.800 zł na inne zadania z zakresu ochrony środowiska. W ramach działu 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego kwotą 89.603,- zł, zamierza się sfinansować: 92105 – pozostałe zadania w zakresie kultury - wydatki w zakresie kultury planuje się wydatkować w następujący sposób: 25.426,- zł – dotacje na działalność pożytku publicznego w dziedzinie kultury, 92116 – biblioteki – środki tego rozdziału obejmują dotację celową w wysokości 34.177 zł dla Miejskiej i Gminnej Biblioteki Publicznej w Kluczborku w ramach zawartego porozumienia, dotyczącego wypełniania funkcji biblioteki powiatowej. Obowiązek taki ciąży na samorządzie powiatowym na mocy ustawy, 92120 – ochrona zabytków - środki tego rozdziału obejmują dotacje celowe w wysokości 30.000 zł z przeznaczeniem na remont i konserwację obiektów zabytkowych wpisanych do rejestru zabytków z terenu powiatu kluczborskiego. W ramach działu 926 – Kultura fizyczna i sport kwotą 71.176 ,- zł, zamierza się sfinansować: 92605 – zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu - wydatki w zakresie kultury fizycznej
i sportu przeznacza się m.in. na: 20.153,- zł, - dotacje na działalność pożytku publicznego
w dziedzinie sportu.

 

Następnie pani Skarbnik odczytała pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej do projektu budżetu. Kolejno Przewodniczący wszystkich komisji odczytali opinie Komisji do projektu budżetu na 2011r. Następnie pani Skarbnik odczytała stanowisko Zarządu Powiatu w sprawie opinii wniosków komisji i radnych. Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił autopoprawkę Zarządu Powiatu do projektu budżetu na 2011 r. W ramach powyższej autopoprawki w § 4 projektu uchwały budżetowej kwotę rezerwy ogólnej 107.000 zł, zastępuje się kwotą 100.625 zł., kwotę rezerwy celowej 35.724 zł. przeznaczonej na nagrody Starosty Kluczborskiego zastępuje się kwota 45756 zł., kwotę rezerwy celowej 420 979 zł. Przeznaczonej na zabezpieczenie środków na podwyżki dla nauczycieli zastępuje się kwotą 417.322 zł. Ponadto zmniejszono wydatki ogółem o kwotę 10.000 zł. przenosząc je do rozdziału 80195 – Pozostała działalność z przeznaczeniem na stypendia dla uczniów, zmiana ta spowodowana jest mylnym wyborem rozdziału, z którego środki na stypendia dla uczniów powinny być wypłacane. Ponadto zwiększono wydatki o kwotę 10 000 zł. z przeznaczeniem na stypendia Starosty za osiągnięcia w nauce dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Nie wniesiono zapytań do powyższej autopoprawki więc, Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania. W głosowaniu udział wzięło 18 radnych i wszyscy głosowali za przyjęciem powyższej autopoprawki. Następnie głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że autopoprawka złożona przez Zarząd wynika z faktu, że Zarząd projektując budżet nie uwzględnił uchwały podjętej przez Radę Powiatu dotyczącej podziału środków finansowych na nagrody dla nauczycieli. Radny Tadeusz Konarski poinformował również, że w projekcie budżetu nie ma uwzględnionych środków finansowych dla etatowego członka Zarządu oraz na podwyżkę dla pana Starosty, w związku z powyższym deficyt finansowany z kredytu wzrośnie . Radny Tadeusz Konarski powiedział, że przy projektowaniu budżetu wskaźniki powinny być takie same dla wszystkich, żeby wszyscy pracownicy byli równi traktowani. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że na jego pytanie dot. wskaźnika podwyżki płac dla pracowników administracyjnych w starostwie powiatowym i innych jednostkach organizacyjnych pani Skarbnik odpowiedziała , że 1 % , natomiast dla pana Starosty jest to ponad 10%, ponadto podwyżka dla pana Starosty była w 2007 roku, kolejna w maju 2009 roku, teraz kolejna, 1% podwyżka dla pracowników to około 10 zł. Radny Tadeusz Konarski powiedział, że trzeba o tym głośno mówić, że pracownicy traktowani są niejednakowo oraz, że niedługo dowiemy się jakie pieniądze zarabiać będzie etatowy członek Zarządu. Radny Tadeusz Konarski poinformował, że Porozumienie Samorządowe złoży projekt uchwały zmieniającej Statut, gdyż kolejny płatny w formie diety członek Zarządu pan Maciej Tomaszczyk jest niepotrzebny. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że ma nadzieję , że przy planowaniu budżetu na kolejny rok budżetowy 2012 Zarząd zachowa się bardziej przyzwoicie.  Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że mimo, iż zna wagę dokumentu jakim jest budżet powiatu, zagłosuje przeciw uchwaleniu budżetu w takiej formie. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że jeżeli chodzi o korektę naliczenia odpisu, to dotyczy ona jedynie przesunięcia proporcji jeżeli chodzi o środki, które pozostają w dyspozycji starosty
i Dyrektorów szkół oraz, że uchwała zakłada, że w dyspozycji w starosty ma pozostać 25 %, w dyspozycji dyrektorów szkól 75 %, natomiast w projekcie budżetu zapisano 20% w dyspozycji Starosty, 80 % w dyspozycji Dyrektorów szkół, skorygowane zostało to w niniejszej autopoprawce. Pan Starosta dodał, że po to są prace Komisji nad projektem budżetu, aby takie rzeczy korygować. Pan Starosta stwierdził, że dużo zarzutów pada pod adresem etatowego członka Zarządu oraz wzrostu wynagrodzenia Starosty. Pan Starosta powiedział, że jeżeli chodzi o wzrost jego wynagrodzenia, to jest faktem iż całą poprzednią kadencję, do maja 2009 r. poziom wynagrodzenia starosty nie zmieniał się, gdyż po wyborze na starostę Rada wynagrodzenia nie zmieniła. W tym roku Rada ustalając wynagrodzenia ustaliła je o 864 zł wyższe, ponadto pan Starosta poinformował, że dodatkowych świadczeń i nagród członek Zarządu zgodnie z prawem nie ma. Następnie pan Starosta stwierdził, że nieprawdą jest, że etatowy członek Zarządu zarabia wielkie pieniądze, 150 tys. zł. rocznie, jest to nieprawda, prawdą jest, że jak dotąd członek zarządu nie pobiera żadnego wynagrodzenia, jeżeli zacznie pobierać będzie to informacja publiczna i każdy będzie mój się z nią zapoznać. Pan Starosta poinformował, że jeżeli chodzi o plan finansowy założony na koszty wynagrodzeń dla pracowników Starostwa Powiatowego to nie będzie on zmieniany
w roku 2011, nie będzie też z tego tytułu zwiększania deficytu. Ponadto pan Starosta stwierdził, że finansowanie wynagrodzenia pana Starosty oraz etatowego członka Zarządu nie odbędzie się kosztem innych pracowników, sam fakt przyjęcia etatowego członka Zarządu do Starostwa nie spowoduje wzrostu liczby pracowników Starostwa w kontekście roku 2011. Ponadto pan Starosta dodał, że to co powiedział znajdzie swoje odzwierciedlenie w 100 %
w rzeczywistości oraz, że pan radny Tadeusz Konarski odwoła to, co mówił na temat kosztów pracy etatowego członka Zarządu. Pan Starosta poinformował, że jeżeli chodzi o wskaźnik wzrostu wynagrodzeń dla pracowników obsługi administracji oprócz nauczycieli, gdyż tylko oni mają zagwarantowaną podwyżkę 7 % od września, zakłada się 1 % wzrost wynagrodzeń, w miarę posiadanych środków płace będą rosły. Głos zabrał Przewodniczący Rady, który stwierdził, że po wyborze Starosty musiała być uchwała o ustaleniu wynagrodzenia dla niego, gdyż taka jest procedura oraz, że wynagrodzenie to nie należy do najwyższych
w województwie opolskim. Głos zabrał radny Maciej Tomaszczyk, który odniósł się do wypowiedzi radnego Tadeusza Konarskiego dot. projektu uchwały w sprawie zmiany Statutu Powiatu odnośnie zmniejszenia liczby członków Zarządu Powiatu do trzech i stwierdził, że  wcześniej był wniosek o 5 członków Zarządu oraz , że tytuł uchwały nie może brzmieć
o zmniejszenie liczby członków Zarządu o Macieja Tomaszczyka a o nieetatowego członka Zarządu. Przewodniczący Rady zgłosił wniosek o zamknięcie dyskusji w tym temacie i przejście do głosowania nad projektem budżetu . Za powyższym wnioskiem głosowało 10 radnych, 4 było przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. Kolejno radny Leszek Krzyżanowski zgłosił wniosek o kontynuację dyskusji. Za powyższym wnioskiem głosowało 4 radnych, 11 przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad projektem uchwały budżetowej powiatu kluczborskiego na 2011 rok. W powyższym głosowaniu udział wzięło 19 radnych, 14 głosowało za, 3 głosowało przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. Radni podjęli Uchwałę Budżetową Powiatu Kluczborskiego na 2011 rok Nr IV/28/2010.

 

Do punktu 3 b porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej, która jest nieodłączną częścią uchwały budżetowej i przystąpił do głosowania nad powyższym projektem W głosowaniu udział wzięło 19 radnych, za głosowało 17, 2 wstrzymało się od głosu, nie było głosów przeciw. Radni podjęli uchwałę Nr IV/29/2010 w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej.   

 

Do punktu 3 c porządku obrad

 

Przewodniczący   Rady przedstawił projekt uchwały  w sprawie rozpatrzenia skargi pani Zofii Jagieły na panią Ewę Sygullę – Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku. Głos zabrała radna Irena Kielar, która poinformowała, że dokładnie zapoznała się ze skargą pani Zofii Jagieły, ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej w tej sprawie oraz protokołem z posiedzenia Komisji Rewizyjnej i stwierdziła, że bardzo niedobrze jest iż nikt nie udzielił pomocy pani Dyrektor w tej sprawie, gdyż pani Dyrektor pełni tą funkcję od 3 lat, natomiast sprawa skargi sięga 25 lat wstecz. Ponadto radna Irena Kielar stwierdziła, że pani Dyrektor ZSP Nr 1 od momentu otrzymania funkcji Dyrektora tej szkoły ma od niektórych osób cichy mobbing. Radna Irena Kielar stwierdziła, że to wstyd, że pani Dyrektor ma za to odpowiadać, że kiedyś ktoś coś zaniedbał, a pani skarżąca powinna publicznie przeprosić panią Dyrektor, poza tym ta sprawa powinna trafić gdzie indziej. Głos zabrał radny Mirosław Misiak, który stwierdził, że skarga dotyczyła pracownika jednostki organizacyjnej powiatu, więc rozpatrzyć ją musiała Komisja Rewizyjna. Ponadto radny Mirosław Misiak stwierdził, że Komisja Rewizyjna stwierdziła, że pani Dyrektor postąpiła właściwie, natomiast wszystko to co działo się dookoła tej sprawy nie było przedmiotem postępowania Komisji Rewizyjnej. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że postępowanie Dyrektora jednostki oświatowej w tym przypadku było wzorcowe, natomiast organ prowadzący jakim jest powiat dla tej jednostki, urzędnicy pracujący w starostwie powinni udzielać wsparcia merytorycznego i prawnego w takich przypadkach dyrektorom placówek, a w tym przypadku takiego wsparcia nie było. Głos zabrał radny Maciej Tomaszczyk, który stwierdził, że ta sprawa jest nie do końca zrozumiała, osoba skarżąca stała się osoba oskarżoną oraz, że zabrakło jedynie informacji, że Pani ta sfałszowała swoje świadectwo.  Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że pani Dyrektor oddała sprawę do prokuratury, oryginał świadectwa znalazł się w ZUS. Radny Maciej Tomaszczyk dodał, że Prokuratura prowadziła postępowanie sprawdzające dotyczące nie pani skarżącej, ale ówczesnego kierownika tej szkoły jednocześnie krewnego osoby skarżącej, i postępowanie umorzyła . Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że nie ma nic do zarzucenia pani Dyrektor oraz Komisji Rewizyjnej, ale Rada powinna zrozumieć również stronę skarżącą , która od pół roku stara się uzyskać dokument ukończenia szkoły, posiada oryginalne świadectwo jej ukończenia, ale duplikatu nie może dostać, gdyż w szkole nie ma dokumentacji na podstawie której można wydać duplikat świadectwa. Osoba skarżąca wycofała część skargi dot. aroganckiego
i nieprofesjonalnego zachowania pani Dyrektor. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że osoba  skarżąca została pouczona, że może dochodzić swoich praw na drodze sądowej z powództwa cywilnego, gdyż Komisja Rewizyjna nie jest organem, który jest do tego uprawniony. Głos zabrał radny Mirosław Misiak , który stwierdził, że jedyną drogą dla tej Pani jest droga sądowa, w tej chwili należy głosować nad skargą. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że z dyskusji wynika, że zaistniała tutaj warstwa merytoryczna
w wypowiedziach radnego Mirosława Misiaka, warstwa emocjonalna i warstwa polityczna, gdyż bardzo łatwo niektórzy wystąpili z zarzutem do organu prowadzącego o brak wsparcia dla Dyrektora. Pan Starosta  poinformował, że jeżeli chodzi o tą skargę, to sprawa nie jest oczywista. Osoba skarżąca nie może ubiegać się o pracę, gdyż nie może uzyskać ze szkoły, do której chodziła, poświadczenia, że ją skończyła, osoba ta przychodząc do Urzędu jest petentem i musi być dobrze traktowana. Pan Starosta powiedział, że zgadza się ze zdaniem radnego Macieja Tomaszczyka, gdyż rozmawiał również z tą panią, sprawa ta nie jest prosta, gdyż sprawa dotyczy kwestii sprzed dwudziestu lat. Głos zabrał radny Robert Wietrzyk, który stwierdził, że na dzień dzisiejszy osoba skarżąca posiada swoje świadectwo. Głos zabrał radny Maciej Tomaszczyk, który zapytał radnego Roberta Wietrzyka, czy jesteśmy wszyscy pewni tego, że osoba skarżąca ukończyła w 1990 roku tą szkołę. Następnie głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że Komisja Rewizyjna nie ma możliwości, aby sprawdzić, czy świadectwo jest prawdziwe czy podrobione. Ponadto radny Leszek Krzyżanowski dodał, że pan Starosta powinien zlecić kontrolę w ZSP Nr 1 w Kluczborku. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który zgłosił wniosek o zakończenie dyskusji w tym temacie. W głosowaniu nad powyższym wnioskiem udział wzięło 18 radnych , 14 osób głosowało za, 1 przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. Następnie Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi pani Zofii Jagieły na panią Ewę Sygullę – Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku. W głosowaniu udział wzięło 19 radnych, 16 glosowało za, 1 przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. Radni podjęli uchwałę Nr IV/30/2010 w sprawie rozpatrzenia skargi pani Zofii Jagieły na panią Ewę Sygullę – Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku.

 

 

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielił pan Starosta. Pan Starosta poinformował, że na obecnym etapie kontraktowanie z NFZ jest już prawie zakończone, oraz, ze udało się również uzyskać kontrakt dla kardiologii. Jeżeli chodzi o ulice Jagiellońską i Jana Pawła, to nowa nawierzchnia oraz roboty towarzyszące i oznakowanie, co jest zadaniem powiatu zostaną wykonane po zimie, gdyż w tym roku zima przyszła bardzo szybko i po prostu nie zdążono tego zrobić, w budżecie pieniądze są na to zadanie zabezpieczone. Pan Starosta stwierdził, że kolejne pytanie dot. książeczek RUM oraz, że wszystkie informacje na ten temat są na stronie internetowej NFZ. Ponadto pan Starosta poinformował, że jeżeli chodzi
o kredyt długoterminowy zaciągnięty w 2008 r., to był to kredyt uruchamiany w trzech transzach, w latach 2008, 2009 i 2010 , w tej chwili cała jego wielkość została uruchomiona
i wprowadzona do budżetu, spłata rozłożona są na 20 lat, zaciągnięty został na spłatę wcześniejszych zobowiązań więc nie zwiększył zadłużenia powiatu. Kolejno pan Starosta wyjaśnił, że radny nie może w każdej chwili wejść do komórki organizacyjnej i kserować dokumenty, gdyż znajdują się w nich dane wrażliwe. Radny Stanisław Konarski zwrócił uwagę, że radny powinien otrzymywać komplet dokumentów dot. skargi. Pan Starosta stwierdził, że odnośnie skargi dot. Wydziału Budownictwa to radni otrzymali te dokumenty, które strona skarżąca zawarła w swojej skardze. Kolejno pan Starosta poinformował, że jeżeli chodzi o wniosek złożony do TK o zbadanie zgodności z prawem przepisów ustawy o ZOZ, nie ma żadnej informacji z TK. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że jeżeli kopie dokumentów dot. skarg są przekazywane radnym do rozpatrzenia, to żeby to był komplet dokumentów a nie wybrane dokumenty. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że nikt dokumentów nie wybierał , a radni otrzymali kserokopie dokumentów, które wpłynęły wraz ze skargą, tak więc strona zdecydowała się je ujawnić, ponadto Komisja Rewizyjna bada sprawę i ma dostęp do wszystkich dokumentów.  Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który zapytał, co byłoby w sytuacji, gdyby to Rada rozpatrywała skargę a nie Komisja Rewizyjna, wówczas wszystkie dokumenty dostępne byłyby dla całej Rady. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że radny Stanisław Konarski ma dostęp do wszystkich dokumentów, ale na odpowiednim etapie postępowania.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Radni przystąpili do zatwierdzenia sprawozdania z  Zarządu Powiatu z dnia 15 grudnia 2010r. Radni w obecności 19 jednogłośnie przyjęli jednogłośnie powyższe sprawozdanie.

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że nie mógł się wypowiedzieć
w pkt. dot. uchwalania budżetu powiatu na 2011 rok, więc chce odnieść się do tego punktu teraz. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że radny Maciej Tomaszczyk w swojej wypowiedzi stwierdził, że była grupa radnych, która chciała mieć pięć członków Zarządu
a teraz chce mieć trzech, i radny Leszek Krzyżanowski był w tej grupie, więc wyjaśnia, że chodziło o członka Zarządu społecznego, takiego, który nie pobierałby pensji ani diety. Kolejno radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że nieznana jest cały czas kwota zarobków etatowego członka Zarządu, i niemożliwe jest, aby Skarbnik nie zabezpieczył w budżecie środków na ten cel. Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że wielokrotnie pytał o to na komisjach i nie dostał odpowiedzi. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski który zaproponował, aby sesje Rady Powiatu odbywały się w godzinach popołudniowych, około godz. 14 lub 15, 
że względu na to, że praktycznie każdy z radnych pracuje zawodowo. Następnie radny Tadeusz Konarski stwierdził, że zwrócił się z prośbą do pani Skarbnik o wyliczenie skutku finansowego jeżeli chodzi o podwyżkę dla pana Starosty i zatrudnienie etatowego członka Zarządu, oraz, że wyliczenia, które radny otrzymał są nieprecyzyjne. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że osoby, które zajmują się finansami, powinny robić to bardziej precyzyjnie. Radny Tadeusz Konarski powiedział również, że jest jak najbardziej za tym, aby szeroka reprezentacja jeżeli chodzi o ugrupowania polityczne była w Zarządzie Powiatu, oraz, że wszystkich pracowników jednostek powiatu należy traktować jednakowymi wskaźnikami. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że do dyskusji dot. zarobków etatowego członka Zarządu powrócimy wtedy, gdy będą już jakieś fakty na ten temat, oraz, że to, co powiedział radny Tadeusz Konarski jest zwyczajnie złośliwe. Ponadto pan Starosta stwierdził, aby radny Tadeusz Konarski w przypadkach , gdy chce jakąś informację od Pani Skarbnik stosował Statut Powiatu oraz precyzyjnie pisał o jaką konkretną informację chodzi, wtedy straci możliwość bycia złośliwym. Pan Starosta stwierdził, że zna dobrze pracę Pani Skarbnik i nie pozwoli, aby pod jej adresem radny Tadeusz Konarski formułował tego typu zarzuty oraz, że jeżeli chodzi o wyliczenia finansowe zachodzą różnego rodzaju niuanse, oraz, że jeżeli chodzi o koszty podwyżki dla Starosty i wynagrodzenia etatowego członka Zarządu to, etatowy członek Zarządu może zarabiać mniej niż Dyrektor Administracji Oświaty , więc te koszty będą na rozsądnym poziomie i nie zmienią planu finansowego starostwa, nie wygenerują dodatkowych wydatków, nie zwiększą zatrudnienia. Pan Starosta stwierdził, że wie, że temat jego zarobków i zarobków etatowego członka Zarządy jest tematem bardzo medialnym, ale jest to tani populizm, fakty są takie, że etatowy członek zarządu jeszcze nie pracuje i nie zarabia a już wyliczane jest jego wynagrodzenie na 150 tys. rocznie. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że etatowy członek Zarządu zostanie „pokryty”
z finansów …,(na sali rozległ się śmiech) oraz, że pan Lewandowski jak zwykle stara się przeszkadzać w sesji i może dobrze byłoby gdyby pan Naczelnik Wydziału Budownictwa
w ogóle nie uczestniczył w sesjach Rady Powiatu. Przewodniczący Rady poprosił o spokój na sali.  Radny Leszek Krzyżanowski przypomniał, że radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że zostanie przygotowany projekt uchwały w sprawie zmian w dietach radnych, aby z tych oszczędności mógł być utrzymany etatowy członek Zarządu, radny Leszek Krzyżanowski stwierdził ponadto, że osobiście nic do pana Artura Nowaka nie ma, i nie jest to atak  na jego osobę tylko aspekt finansowy, z którym radny Leszek Krzyżanowski się nie zgadza. Głos zabrał radny Andrzej Butra, który poparł wniosek radnego Tadeusza Konarskiego w sprawie odbywania sesji w godzinach 15-16, ponadto radny Andrzej Butra stwierdził, aby radni przychodzili na sesje przygotowani wtedy nie będzie zbędnego bicia piany . Przewodniczący Rady stwierdził, ze wniosek dot. zmiany godzin sesji zostanie przez komisje przedyskutowany na kolejnych komisjach.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział i o godzinie 1400  zamknął IV sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Przewodniczący Rady Powiatu

w Kluczborku

Władysław Zawadzki

 

   Protokołowała

Katarzyna Hołdys