Protokół Nr 19/2016

 

 

Z posiedzenie Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego w dniu 22 listopada 2016 r.  

 

Przewodniczył radny Wojciech Smolnik - Wiceprzewodniczący Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego, radny Norbert Waliczek - Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego.

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza materiałów na XXV sesję.

3.Wolne wnioski.

                4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.      Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

2.      Mieczysław Zaleciński-Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego

 

Ad.1

 

Wiceprzewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Wiceprzewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie, 8 głosami za,  przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

 

Wiceprzewodniczący przedstawił projekty uchwał w następujących sprawach: w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2016, w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w sprawie zmiany Uchwały   Nr XVIII/135/2016  Rady   Powiatu    w  Kluczborku z dnia  27 kwietnia 2016 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2016 rok,w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2017 roku, w sprawie zmiany uchwały w sprawie prowadzenia obsługi finansowo-księgowej jednostek organizacyjnych powiatu przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku, zmieniającej Uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego oraz sprawozdanie zarządu powiatu  za okres od  13.10.2016 r. do 3.11.2016 r. Pani Skarbnik wyjaśniła, że wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 353.986 zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących w kwocie 419.186 zł; zmniejszenie wydatków majątkowych w kwocie 65.200 zł. Ponadto zmienia  się Plan wydatków inwestycyjnych – zmniejszenie wydatków inwestycyjnych na zadaniu pn.:Zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania do Wydziału Obsługi finansowo-księgowej jednostek organizacyjnych Powiatu Kluczborskiego”, „Opracowanie dokumentacji projektowo-wykonawczej na przebudowę drogi powiatowej nr 1311O (DK11 - Kujakowice - Byczyna - granica województwa łódzkiego (Gola)) na odcinku od km 0+014 do km 15+527 o długości 15,513 km wraz z uzyskaniem pozwoleń”. Zwiększenie wydatków inwestycyjnych na zadaniach pn. : „Kaucja gwarancyjna - Szpital (Stara Chirurgia)- budynek”, „Kaucja gwarancyjna - Szpital Stara Chirurgia) – grunt”, „Kaucja gwarancyjna - POR – budynek”, „Kaucja gwarancyjna - POR – grunt”, „Depozyt gwarancyjny - WODiDZ – budynek”, „Depozyt gwarancyjny - WODiDZ – grunt”.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że zmiany są zmianami kosmetycznymi, są to przeniesienia środków na wydatkach, zmianą znaczącą w budżecie na etapie końca roku jest pomniejszenie przez Wojewodę dotacji na DPS w kwocie 293 tys. zł. Radny Wojciech Smolnik zapytał czy budżet da radę zamknąć, pani Skarbnik  odpowiedział że został złożony wniosek do ministra odnośnie zwiększenia subwencji w związku z młodzieżą z Ukrainy, decyzja powinna być pod koniec listopada, wnioskowaliśmy o kwotę około 500 tys. zł. , ile dostaniemy tego na razie nie wiemy.

Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, ze bolesne jest obniżenie dotacji na DPS, wynika ona z tego, ze mamy najtańszy DPS w Kluczborku, wyliczenie dotacji polega na średnim koszcie pobytu mieszkańca w DPS , my jesteśmy jednym z najtańszych DPS – ów, nie opłaca się oszczędzać, im niższe koszty utrzymania mieszkańca tym mniejsza subwencja, ci którzy maja tanie DPS stracili na subwencji, ci którzy mają drogie DPS dostali większą dotację. Pan Starosta wyjaśnił, ze zmienił się sposób naliczania tej dotacji.

Pan Starosta dodał, ze oszczędzamy żeby zamknąć ten budżet, mamy nadzieję na subwencje oświatową w związku z przyjęciem dzieci z Ukrainy i Białorusi, na przyszły rok zapisaliśmy w budżecie wzrost wydatków na DPS , po to , aby dostać większą dotacje, wydatki na DPS są wydatkami bieżącymi.

Wiceprzewodniczący oddał głos Przewodniczącemu komisji. W dalszej części posiedzenia komisja obradowała w 9-osobowym składzie.

Radni nie wnieśli więcej zapytań i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Kolejnym przedstawionym projektem był projekt w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu
z wieloletnią prognozą finansową. Zwiększono dochody bieżące o kwotę 266.826 zł, zwiększono wydatki bieżące o kwotę 332.026 zł, zmniejszono wydatki majątkowe o kwotę 65.200 zł. Ponadto  zaktualizowano wydatki na zadaniach: pn. "Obsługa leasingu operacyjnego"," Obsługa leasingu operacyjnego 2016 - 2031", "Depozyt gwarancyjny dotyczący nieruchomości przy ul. Konopnickiej 11 w Kluczborku", "Kaucja gwarancyjna nieruchomości przy. ul. M. Curie Skłodowskiej w Kluczborku - budynek szpitala + grunt" oraz "Kaucja gwarancyjna nieruchomości przy ul. Sienkiewicza w Kluczborku - budynek POR + grunt", "Praktyka czyni mistrza". W związku z brakiem potwierdzenia rozstrzygnięcia wniosku o dofinansowanie wycofano z przedsięwzięć wydatków bieżących i majątkowych zadanie pn.: "Realizacja strategii niskoemisyjnych na obszarze Subregionu Północnego Województwa Opolskiego projekt RPO WO 2014-2020". W związku z wyrokiem Najwyższego Sądu Administracyjnego w Warszawie kwota z umowy zawartej z firmą Siemens S.A. na roboty budowlane została ujęta do długu. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.

Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XVIII/135/2016  Rady   Powiatu    w  Kluczborku z dnia  27 kwietnia 2016 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2016 rok.  Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych proponuje wprowadzenie zmian w podziale środków finansowych.  W związku z powstałymi oszczędnościami w zakresie rehabilitacji zawodowej w kwocie 19 084,92, a także w zakresie rehabilitacji społecznej na turnusach rehabilitacyjnych w kwocie 1 033zł, natomiast brakiem środków na dofinansowania do przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych konieczne jest przesunięcie środków w łącznej kwocie 20 117,92 zł z przeznaczeniem na przedmioty ortopedyczne. Powyższe zmiany są zgodne z planem finansowym środków z PFRON przekazanych do dyspozycji Powiatu Kluczborskiego na 2016 rok. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.

Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2017 roku.  Maksymalne stawki opłat
za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym, określone w art. 130a ust. 6a ustawy Prawo o ruchu drogowym ulegają corocznie zmianie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Maksymalne stawki opłat w 2017 r. za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym przyjęto zgodnie z obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2016 r., ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej „Monitor Polski” z dnia 5 sierpnia 2016 r. Radny Norbert Waliczek zapytał jaka jest ściągalność pieniędzy, które płaci powiat za ściągnięcie samochodu. Pani Skarbnik wyjaśnił, że za to nie ma ściągalności w ogóle. Pan Starosta poinformował, ze jest to zadanie powiatu, w cyklu rocznym otrzymujemy rekompensatę, wcześniej w kwocie 4 tys. zł. , obecnie w kwocie 2 tys. zł. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany uchwały w sprawie prowadzenia obsługi finansowo-księgowej jednostek organizacyjnych powiatu przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku. W 2015 roku dokonano zmiany ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym wprowadzając możliwość tworzenia w samorządach powiatowych wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych. Rada Powiatu w Kluczborku uchwałą Nr XV/108/2015 z dnia 29 grudnia 2015 roku utworzyła w Starostwie Powiatowym w Kluczborku Wydział do Obsługi Finansowo – Księgowej Jednostek Organizacyjnych Powiatu ujętych w załączniku Nr 2 do wymienionej uchwały. Dzisiejszą uchwała rozszerza załącznik Nr 2 o dodatkowe dwie jednostki organizacyjne tj. Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku oraz Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach.

Głos zabrał pan Starosta, który wyjaśnił, że rok temu wykonaliśmy ruch jeżeli chodzi o całą oświatę, dzięki sprawności pani Anny Szczygieł-naczelniczki Wydziału obsługi finansowo-księgowej jednostek organizacyjnych , pani Skarbnik i pięciu zatrudnionych osób w wydziale zajmującym się rozliczaniem finansowym jednostek oświatowych, mamy oszczędności, poza tym jest informacja na bieżąco, cały czas pod kontrolą, jest to dobrze monitorowane, są odpowiednie narzędzia informatyczne, poza oszczędnościami przepisy ustawy wymuszają centralizację obsługi finansowej jednostek. Od przyszłego roku dochodzi do tego jeszcze centralizacja wat, dla całego powiatu będzie jeden nip. Pani Skarbnik dodała, że zmierza do  tego, aby urząd skarbowy kontrolował poszczególne jednostki na miejscu przez przesyłaną dokumentację. Pan Starosta dodał, że chcemy przejąć obsługę na razie tych dwóch jednostek, będziemy to robić powoli i sukcesywnie. Pan Starosta dodał, że  w wyniku tego przejęcia nikt nie traci pracy, w DPS w Gierałcicach są osoby, które idą na emeryturę, w ZDP, jedna osoba idzie na emeryturę, druga zastąpi tą osobę, nikt pracy nie straci. Pan Starosta dodał, że przejęcie przez starostwo  obsługi finansowo-księgowej spowodowało również większą odpowiedzialność starosty.

Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.            
Kolejnym analizowanym projektem był projekt uchwały zmieniającej Uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego. Od 1 stycznia 2017 r. będzie obowiązywała centralizacja rozliczania podatku VAT. Powyższe zmiany wprowadzą obowiązek określenia w fakturach VAT Powiatu Kluczborskiego jako sprzedającego i nabywcy. Jednostki organizacyjne powiatu, które dotychczas wystawiały faktury, będą występować w fakturze jako „wystawiający” oraz jako „odbiorcy” a użycie skrótów nazw jednostek zostanie wprowadzone do oznaczania faktur i danej jednostki. Pan Starosta wyjaśnił, że zmiana do statutu dotyczy dopisania skrótów do każdej jednostki, aby móc wdrożyć nowy system rozliczania vatu. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił sprawozdanie z działalności zarządu powiatu.

Radny Norbert Waliczek zapytał o analizę możliwości zarządzania drogami powiatowymi w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego i postanowił zlecić ZDP opracowanie przedmiarów i kosztorysów inwestorskich na wyremontowaniu sieci dróg w zakresie niezbędnych prac remontowych na drogach powiatowych nie objętych dotychczas pracami remontowymi i inwestycjami. Radny Jakub Goliński poinformował, że mają być wybrane te fragmenty które kwalifikują się do tego, aby wykonać remont, ma być przebadana cała sieć dróg i z tej sieci wybrane te drogi , ile to będzie kilometrów i ile to będzie kosztowało.

Radny Norbert Waliczek poruszył kwestię budowy parkingu przy starostwie, radny Jakub Goliński stwierdził, że inwestycja będzie mała miejsce najprawdopodobniej w przyszłym roku. Pan Starosta stwierdził, że remont budynku przekroczył ramy finansowe i czasowe w związku z tym w porozumieniu z Burmistrzem Kluczborka postanowiono, że budowa parkingu zostanie przełożona na przyszły rok. Na dzień dzisiejszy zostanie zrobiona dokumentacja. Pan Starosta dodał, że w projekcie budżetu na 2017 rok zapisane jest około 11 mln. na inwestycje, jeżeli uda się pozyskać projekt z gospodarki niskoemisyjnej, po wprowadzeniu tych pieniędzy wydatki będą oscylowały w granicach 23 mln. zł.
Ponadto pan Starosta poinformował, że komisja zdrowia powinna spotkać się i podyskutować o kwestii związanej z  projektem dotyczącym tworzenia sieci szpitali publicznych, trzeba się zaznajomić z tym tematem. Pan Starosta poinformował, że  nasz szpital wchodzi do tej sieci ale nie będą kontraktowane usługi z podmiotami prywatnymi, prywatnymi z uwagi na strukturę własności a nie ze względu fakt posiadania czy nie posiadania kontraktu  z nfz., ponadto zyski ewentualnie wypracowane na działalności leczniczej będą musiały pozostać w szpitalu. Dla nas to nic nie zmienia dla prywatnych podmiotów oznacza to koniec biznesu.
Pan Starosta dodał, że  wczoraj opracowywano ofertę przejęcia tomografu komputerowego w naszym szpitalu, w czwartek będzie miało miejsce spotkanie z prezesem, z właścicielem kardiologii, aby rozmawiać o przejęciu kardiologii, sytuacja dla powiatu jest w porządku jedynie co może to powodować koszty. Pan Starosta stwierdził, że trudno jest podejmować decyzje, gdyż nie ma cały czas pewnych przepisów prawnych, decyzja dzisiaj podjęta niekoniecznie może być dobra w kontekście kilku miesięcy i zmieniającego się prawa. Pan Starosta poinformował, że pracownicy oddziału kardiologii w razie przejęcia chcą u nas zostać.

Radny Norbert Waliczek zapytał o zlecenie dla ZDP przygotowania sieci dróg najpilniejszych do remontów. Pan Starosta stwierdził, że udało się wyremontować drogi  wciągu 9 latna około 36 mln. zł. , wśród powiatów na Opolszczyźnie udało nam się zrobić najwięcej remontów dróg, na 395 km. wyremontowaliśmy około 160 km., oraz sporo obiektów. Ideą do której powinniśmy dążyć to wyremontowanie całej sieci, remont to wydatek bieżący, trzeba mieć dochód bieżący na ten cel, tylko skąd go brać. Pan Starosta dodał, że w skali kraju myśli się o partnerstwie publiczno-prywatnym.  Pan Starosta poinformował, że zarząd poprosił  ZDP o sporządzenie kosztorysu niezbędnych remontów na drogach powiatowych, możemy wówczas jeżeli rada się zgodzi na postępowanie na wyłonienie partnera prywatnego, któremu przekazalibyśmy utrzymanie dróg ze wszystkim włącznie z doprowadzeniem do stanu, parter prywatny musiałby najpierw wyłożyć pieniądze, dokończyć remont sieci i potem utrzymać dobry stan dróg na 10, 15, 20 lat a my mu sukcesywnie za to płacimy. Pan Starosta dodał, że partner prywatny byłby w stanie zrobić to za pieniądze które i tak wydajemy na ZDP. Kwestia najważniejsza jest ogłoszenie procedury i jej sensowne przeprowadzenie, ogłoszenie na wyłonienie partnera to jedno, partner zapozna się ze stanem dróg i dopiero wtedy złoży ofertę, i wtedy zobaczymy.  My wiemy ile to kosztuje każdego roku i jeżeli ktoś poda cenę za wysoką to my będziemy o tym wiedzieć. Radny Piotr Włodarczyk zapytał co będzie z zimowym odśnieżaniem, niesie to pewne zagrożenia. Radny stwierdził, że mino wszystko każdy będzie dążył do obniżenia kosztów, co z tego , że drogę wyremontują ale nie wiadomo jak ją wyremontują. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że  będzie musiał zrobić to dobrze aby w przyszłości jak najmniej inwestować w remonty.  Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że to zależy od okresów, dłuższe okresy są bezpieczniejsze. Pan Starosta dodał, że całą kwestię umów ppp nie reguluje tylko sam kontrakt ale ustawa o ppp i rozporządzenie ministra gospodarki w sprawie podziału ryzyk i tam muszą być wpisane po stronie partnera co najmniej dwa z trzech ryzyk, na pewno ryzyko budowy i ryzyko tzw. dostępności czyli utrzymania, jeżeli np. w drodze zrobi się dziura to przedmiot umowy traci dostępność, my w umowie określamy że partner ma 14 dni na przywrócenie dostępności, w dłuższej perspektywie partnerowi nie opłaca się robić z niższą jakością, gdyż w ciągu trwania umowy będzie musiał do tego więcej dopłacać.  Pan Starosta dodał, że fatalnie jest jeżeli ktoś oszukuje na jakości materiałów, trzeba pobierać próbki i badać materiał. Pan Starosta dodał, że jest to próba szukania rozwiązania tego problemu. Nawet jeżeli partner policzy powiedzmy 1,5 mln. zł. z utrzymaniem zimowym włącznie rocznie to obecnie wydajemy o wiele więcej. 

 

Ad.3


Nie wniesiono wolnych wniosków.  

Ad.4

 

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął wspólne  posiedzenie  komisji Rady Powiatu w Kluczborku. 

 

Na tym protokół zakończono.          

 

 

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia  i Bezpieczeństwa Publicznego

Norbert Waliczek



 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys