Protokół Nr 19/2016

 

Z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny w dniu 21 listopada 2016 r.

 

Przewodniczył radny Robert Wietrzyk – Zastępca Przewodniczącej Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny

 

Lista obecności w załączeniu.

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza materiałów na XXV sesję.

3.Wolne wnioski.

    4.Zamknięcie posiedzenia.            

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.      Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

2.      Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu.

 

Ad.1

 

Wiceprzewodniczący komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodnicząca komisji przedstawiła porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

 

Wiceprzewodniczący komisji przedstawiła projekty uchwał w następujących sprawach:
w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2016, w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w sprawie zmiany Uchwały   Nr XVIII/135/2016  Rady   Powiatu    w  Kluczborku z dnia  27 kwietnia 2016 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2016 rok, w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2017 roku, w sprawie zmiany uchwały w sprawie prowadzenia obsługi finansowo-księgowej jednostek organizacyjnych powiatu przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku, zmieniającej Uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego oraz sprawozdanie zarządu powiatu  za okres od  13.10.2016 r. do 3.11.2016 r.

Wiceprzewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2016. Powyższy projekt wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 353.986 zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących w kwocie 419.186 zł; zmniejszenie wydatków majątkowych w kwocie 65.200 zł. Ponadto zmienia  się Plan wydatków inwestycyjnych – zmniejszenie wydatków inwestycyjnych na zadaniu pn.:Zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania do Wydziału Obsługi finansowo-księgowej jednostek organizacyjnych Powiatu Kluczborskiego”, „Opracowanie dokumentacji projektowo-wykonawczej na przebudowę drogi powiatowej nr 1311O (DK11 - Kujakowice - Byczyna - granica województwa łódzkiego (Gola)) na odcinku od km 0+014 do km 15+527
o długości 15,513 km wraz z uzyskaniem pozwoleń”. Zwiększenie wydatków inwestycyjnych
na zadaniach pn.: „Kaucja gwarancyjna - Szpital (Stara Chirurgia)- budynek”, „Kaucja gwarancyjna - SzpitalStara Chirurgia) – grunt”, „Kaucja gwarancyjna - POR – budynek”, „Kaucja gwarancyjna - POR – grunt”, „Depozyt gwarancyjny - WODiDZ – budynek”, „Depozyt gwarancyjny - WODiDZ – grunt”.

Pani skarbnik wyjaśniła, że proponowane zmiany mają na celu porządkowanie budżetu, chodzi głównie o oświatę i o wynagrodzenia dla placówek oświatowych, są to zmiany powodujące przeniesienia wydatków pomiędzy rozdziałami, głównie aby zabezpieczyć środki na wynagrodzenia w oświacie. Radna Irena Kielar stwierdził, ze powyższe zmiany są głównie ze względu na oświatę. Pani skarbnik potwierdziła. Radna Wioletta Kardas stwierdziła,
że była mowa o tym już wcześniej, że będzie problem z oświata na koniec roku. Radna Irena Kielar zapytała czy brai w oświacie wiążą się z uczniami z Ukrainy i Białorusi Pani Skarbnik odpowiedziała, ze jeżeli chodzi o dzieci z Ukrainy to został złożony wniosek do ministerstwa i czekam  na odpowiedź, wniosek opiewa na kwotę 500 tys. zł. , na razie jeszcze nie mamy odpowiedzi. Radny Andrzej Olech zapytał jakiej kwoty brakuje jeżeli chodzi o oświatę,
ani skarbnik odpowiedziała ze jest to około 1,5 mln. zł. Pani skarbnik odpowiedziała, że oszczędności i ściskanie wydatków spowodowało, ze jest lepiej niż na początku zakładana „dziura” budżetowa.

Głos zabrał radny Jakub Goliński, który poinformował, że konstruując budżet na rok 2016 wiadomym było, że brakuje około 2 mln. 300 tys. żeby zamknąć oświatę, została przeprowadzona analiza i jednym ze świadomych ruchów była mowa o tym, że trzymiesięczne zus-y w oświacie zostaną prolongowane, kwota opiewała na sumę około 1 mln. 700 tys. zł., niestety nie została wyrażona na to zgoda. W związku z czym staramy się cały czas szukać innych możliwość w ramach budżetu, tam gdzie pokazują się oszczędności czy uwolnienia są przesuwane do oświaty. Ponadto przez to , ze zapowiedziane sa wzrosty akcyzy w związku z czym na komunikacji jest wzrost dochodów , też to jest przesunięte na oświatę. Radny Jakub Goliński poinformował, ze Wojewoda zmniejszył nam dotacje o 300 tys. na DPS , oraz na rodzinach zastępczych o kwotę około 13 tys. zł. Radny Jakub Goliński poinformował ze w tym roku subwencja wynosi około 23 mln. 600 tys. zł.- tyle wynosi subwencja na 2016 rok, radny Jakub Goliński poinformował, ze subwencje wylicza się według danych składanych na 30 września, jeżeli zadań dodatkowych przybywa to w ciągu roku można się starać o rezerwę, my  przeliczając to wszystko zestawiliśmy z rokiem bieżącym i okazało się że na 504 tys. zł. mamy za mało subwencji, w związku z tym wniosek został złożony do rezerwy ale czy pieniądze się pojawia nie wiemy. Przy konstrukcji budżetu na rok 2017 ministerstwo nie zaprognozowało tam dodatkowych kosztów związanych m.in. z przyjęciem młodzieży z Ukrainy i Białorusi, wyliczyli nam subwencje na poziomie 23 mln. zł. 100 tys. zł. , jednak subwencji ma być więcej o co najmniej 1,5 mln. zł.

Radny Andrzej Olech zapytał kiedy wyjaśniłaby się sytuacja, radny Jakub Goliński stwierdził, że na koniec listopada będziemy wiedzieć czy została przyznana rezerwa, nie wiemy w jakiej kwocie. Pani skarbnik stwierdziła, ze jeżeli nie wyjdzie rezerwa trzeba robić prolongaty płatności, tych których można. Radni nie wnieśli więcej zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali. Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt uchwały w sprawie zmiany wpf. Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową. Zwiększono dochody bieżące o kwotę 266.826 zł, zwiększono wydatki bieżące o kwotę 332.026 zł, zmniejszono wydatki majątkowe o kwotę 65.200 zł. Ponadto  zaktualizowano wydatki na zadaniach: pn. "Obsługa leasingu operacyjnego"," Obsługa leasingu operacyjnego 2016 - 2031", "Depozyt gwarancyjny dotyczący nieruchomości przy ul. Konopnickiej 11 w Kluczborku", "Kaucja gwarancyjna nieruchomości przy. ul. M. Curie Skłodowskiej w Kluczborku - budynek szpitala + grunt" oraz "Kaucja gwarancyjna nieruchomości przy ul. Sienkiewicza w Kluczborku - budynek POR + grunt", "Praktyka czyni mistrza". W związku z brakiem potwierdzenia rozstrzygnięcia wniosku o dofinansowanie wycofano z przedsięwzięć wydatków bieżących i majątkowych zadanie pn.: "Realizacja strategii niskoemisyjnych na obszarze Subregionu Północnego Województwa Opolskiego projekt RPO WO 2014-2020". W związku z wyrokiem Najwyższego Sądu Administracyjnego w Warszawie kwota z umowy zawartej z firmą Siemens S.A. na roboty budowlane została ujęta do długu.

Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali. Kolejno Wiceprzewodniczący komisji przestawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały   Nr XVIII/135/2016  Rady   Powiatu    w  Kluczborku z dnia  27 kwietnia 2016 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2016 rok.  Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych proponuje wprowadzenie zmian w podziale środków finansowych.  W związku z powstałymi oszczędnościami w zakresie rehabilitacji zawodowej w kwocie 19 084,92, a także w zakresie rehabilitacji społecznej na turnusach rehabilitacyjnych w kwocie 1 033zł, natomiast brakiem środków na dofinansowania do przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych konieczne jest przesunięcie środków w łącznej kwocie 20 117,92 zł z przeznaczeniem na przedmioty ortopedyczne. Powyższe zmiany są zgodne z planem finansowym środków z PFRON przekazanych do dyspozycji Powiatu Kluczborskiego na 2016 rok. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.

Kolejno Wiceprzewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały  w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2017 roku. Maksymalne stawki opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym, określone w art. 130a ust. 6a ustawy Prawo o ruchu drogowym ulegają corocznie zmianie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Maksymalne stawki opłat w 2017 r. za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym przyjęto zgodnie z obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2016 r., ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej „Monitor Polski” z dnia 5 sierpnia 2016 r. W związku z powyższym zachodzi konieczność zmiany Uchwały Nr XIV/96/2015 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 26 listopada 2015 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2016 r. Poniżej przedstawiam porównanie obecnie obowiązujących stawek z proponowanymi w niniejszym projekcie uchwały w odniesieniu  do maksymalnych stawek przyjętych przez Ministra Finansów. Radni nie wnieśli pytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.

Kolejnym przedstawionym projektem  był projekt w sprawie  zmiany uchwały w sprawie prowadzenia obsługi finansowo-księgowej jednostek organizacyjnych powiatu przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku. W 2015 roku dokonano zmiany ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym wprowadzając możliwość tworzenia w samorządach powiatowych wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych. Rada Powiatu w Kluczborku uchwałą Nr XV/108/2015 z dnia 29 grudnia 2015 roku utworzyła w Starostwie Powiatowym w Kluczborku Wydział do Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek Organizacyjnych Powiatu ujętych w załączniku Nr 2 do wymienionej uchwały. Dzisiejszą uchwała rozszerza załącznik Nr 2 o dodatkowe dwie jednostki organizacyjne tj. Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku oraz Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach. Radny Jakub Goliński-członek zarządu powiatu poinformował, ze w zeszłym roku przejęto placówki oświatowe, w tym roku kolejne ZDP i DPS w Gierałcicach, głównie z tego względu, że w Gierałcicach pani księgowa jest w wieku emerytalnym, a w ZDP główna księgowa dostanie kadry,  natomiast druga osoba przejdzie na emeryturę, natomiast do wydziału trzeba będzie zatrudnić jeszcze jedna osobę. Radny Jakub Goliński stwierdził że oprócz tego ze ta centralizacja jest ustawowo wskazana to poza tym są to oszczędności, w tym roku rzędu 300 tys. zł. , w przyszłym roku oszczędności będą sięgać rzędu 500,600 tys. zł. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Kolejnym analizowanym projektem był projekt uchwały zmieniającej Uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego. Od 1 stycznia 2017 r. będzie obowiązywała centralizacja rozliczania podatku VAT. Powyższe zmiany wprowadzą obowiązek określenia w fakturach VAT Powiatu Kluczborskiego jako sprzedającego i nabywcy. Jednostki organizacyjne powiatu, które dotychczas wystawiały faktury, będą występować w fakturze jako „wystawiający” oraz jako „odbiorcy” a użycie skrótów nazw jednostek zostanie wprowadzone do oznaczania faktur i danej jednostki.  Radny Jakub Goliński dodał, ze skróty są głównie ze względu na to, że nazwy pełne są zbyt długie. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do powyższego projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.

Kolejno Wiceprzewodniczący przedstawił sprawozdanie zarządu powiatu za okres od  13.10.2016 r. do 3.11.2016 r.

Radna Irena Kielar zapytała ośrodki finansowe w budżecie powiatu kluczborskiego na 2017 rok na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz maksymalnej wysokości udzielanego zasiłku pieniężnego. Radna Irena Kielar stwierdziła, że są szkoły, które zupełnie z tego nie korzystają, oraz, że należałoby dobrze o tym poinformować dyrektorów szkół.  Radny Jakub Goliński stwierdził, że rokrocznie pieniądze zostają na tym paragrafie. Pani Skarbnik stwierdziła, ze jak tylko wniosek wpłynie to nauczyciel dostaje pieniądze. Radny Jakub Goliński stwierdził, że poprosi panią Naczelnik aby sprawdziła kiedy dyrektorzy informują nauczycieli o tej możliwości, gdyż wszystkie narady są protokołowane.

Radna Irena Kielar zapytała jeszcze o zmiany w budżecie powiatu wprowadzające zmiany w uchwale budżetowej powiatu na 2016 rok polegające na zwiększeniu planu dochodów i wydatków o kwotę 10.100 zł na podstawie decyzji Wojewody Opolskiego z przeznaczeniem na realizację zadań związanych z zapewnieniem właściwego poziomu bezpieczeństwa podczas wizyty Papieża Franciszka oraz Światowych Dni Młodzieży – Kraków 2016 przez Komendy Powiatowe Państwowej Straży Pożarnej. Radna Irena Kielar zapytała o to czy z zamknięciem budżetu będzie problem na koniec roku. Pani skarbnik odpowiedziała, ze na razie nie wiadomo, nie wiemy jakie będą dochody, czy większe od założonego planu czy mniejsze, są to dochody na które nie mamy wpływu. Radny Jakub Goliński stwierdził, że do RIO został już złożony projekt budżetu powiatu na rok 2017.

 

Ad.3

W wolnych wnioskach radna Magdalena Durecka zaprosiła na 16 grudnia 2016 r. na 10-lecie studia piosenki, koncert z tej okazji odbędzie się w kinie.     

Ad.4

 

Przewodnicząca obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Zastępca Przewodniczącej komisji

 

Robert Wietrzyk

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys