Protokół Nr 17/2016

 

 

Z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w dniu 28 września 2016 r.

 

Przewodniczył radny Andrzej Kosmala – Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

    2.Wizyta w Domu Dziecka w Lasowicach Małych.

    3.Analiza materiałów na XXIII  sesję.

    4.Wolne wnioski.

    5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.      Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

2.      Dorota Papierkowska-Dyrektorka Domu Dziecka Bogacica-Bąków,

3.      Jakub Goliński-członek zarządu powiatu.

 

 

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego  przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

 

Głos zabrała pani Dorota Papierkowska-Dyrektorka Domu Dziecka Bogacica-Baków, która poinformowała, że młodzież z Dom dziecka w Bogacicy, Bąkowie, Lasowic, uczestniczy
w wielu konkursach, m.in. piłki nożnej, organizowane m.in. Kubę Błaszczykowskiego. Najbardziej prestiżowym konkursem jest konkurs Taurona, ogłoszony dla wszystkich domów dziecka  w Polsce. Na 86 domów dziecka Lasowice Małe wygrały ten konkurs, jest to wielka satysfakcja dla nas i dla dzieci. Niejednokrotnie już otrzymywaliśmy wyróżnienie, Bogacica ma sobą również już wygrana. Tą wygraną w kwocie 50 tys. zł. chcemy wykorzystać do budowy boiska sportowego dla dzieci  będzie to boisko m.in. do piłki nożnej, siatki.

Konkurs dotyczył ciekawych miejsc w Lasowicach Małych, na całą Opolszczyznę Lasowice Małe okazały się najbardziej interesujące dla Jury konkursu. Zarówno dzieci, jak i ich wychowawcy a także sołtys i mieszkańcy wsi Lasowice Małe, nadleśnictwo, byli bardzo zadowoleni i wszystkim należą się podziękowania.

Pani Dyrektor stwierdziła, że jest to ogromna satysfakcja, gdyż cieszymy się , że jesteśmy w stanie również coś pozyskać dla Domu Dziecka.

Pani Dyrektor poinformowała, że chciałaby, aby boisko powstało do końca października 2016 r. 

Kolejno członkowie komisji zapoznali się z prezentacją dotycząca uczestnictwa dzieci z Domu Dziecka w Lasowicach Małych w konkursie organizowanym przez firmę Tauron. Powyższa prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.3

Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał na XXIII sesję w następujących sprawach: w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2016,
w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w sprawie uchwalenia Rocznego programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi na 2017 rok”, w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne zbycie prawa własności nieruchomości położonych w obrębie wsi Bogacica stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Kluczbork, w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość lokalowa stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego położona na parterze budynku szpitalnego w Kluczborku przy ulicy M.C. Skłodowskiej 23-Pracownia Mammograficzna, w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość lokalowa stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego położona na parterze budynku szpitalnego w Kluczborku przy ulicy M.C. Skłodowskiej 23-Pracownia RTG, w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z Panem Andrzejem Butrą.

Przedstawienie Informacji z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2016 roku wraz z Informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Kluczborskiego
z uwzględnieniem Opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2016 roku. Sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od   12.08.2016 r. do 7.09. 2016 r. 

Pani Skarbnik wyjaśniła, ze wydatki majątkowe zwiększono ta termomodernizację budynku urzędu miejskiego i starostwa powiatowego, okazało się, że część płatności ubiegłorocznych przeszła na ten rok, o 229 tys. zł. , cena nie rośnie, lecz przesuwają się terminy realizacji tej inwestycji. Zwiększenie efektywności energetycznej na kwotę 150 tys. zł., jest to kwota niedoszacowana w budżecie na płatności wobec Siemensa.

Ponadto wprowadziliśmy z wydatków majątkowych kaucję, na poczet wykupu budynków wyleasingowanych, było to zaplanowane  w wydatkach bieżących, aby spełnić art. 242, czyli zrównoważyć dochody bieżące z wydatkami, a jest możliwość płacenia tego w ramach wydatków majątkowych, zarząd postanowił przenieść kwotę dotycząca przyszłego wykupu budynków do wydatków majątkowych, chodzi o budynek chirurgii, POR-u, i budynku ostatnio wyleasingowanego. Pani skarbnik stwierdziła, że trochę dzięki temu poprawia się wskaźnik, a poza tym jest możliwość spełnienia art. 242. Pani Skarbnik dodała, że zarząd robi wszystko , aby spełnić art. 242, aby był jak najmniejsze obciążenia wydatków bieżących, jest to główny czynnik przy opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej jeżeli chodzi o Budżet powiatu.

Radny Jakub Goliński dodał, że z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymaliśmy pieniądze na rewitalizację zabytkowego parku w Domu Pomocy Społecznej  w Kluczborku, po przetargu zostało około 20 tys. zł. co przeznaczyliśmy na remont solarów w WDiDZ w Kluczborku.  

Pani Skarbnik poinformowała, że zmiany powodują zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 958.850zł w tym: zmniejszenie dochodów bieżących w kwocie 202.476 zł; zwiększenie dochodów majątkowych w kwocie 756.374 zł . Ponadto wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków
o kwotę 958.850 zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących w kwocie 352.367 zł., zwiększenie wydatków majątkowych w kwocie 606.483 zł.

Zmiany dokonane w planie dochodów spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2016 rok
o kwotę 958.850 zł. 8.104 zł – zwiększenie dochodów na wniosek Dyrektora Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia i Dokształcania Zawodowego oraz Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku, 802.195 zł – zwiększenie dochodów z tytułu dotacji z RPO dotyczącej realizacji zadania pn. „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej Powiatu Kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych”, 10.318 zł – zwiększenie dochodów z tytułu dotacji pochodzących z powiatów na kształcenie młodzieży w Wojewódzkim Ośrodku Doskonalenia i Dokształcania Zawodowego w Kluczborku,  9.452 zł – zwiększenie dochodów na wniosek Dyrektora Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych z tytułu wpływu darowizn,  150.000 zł – zwiększenie dochodów z dotacji pochodzących z projektu pn. „ Erasmus+” realizowanego w Zespole Szkół Licealno- Technicznych w Kluczborku, 53.594 zł – zwiększenie dochodów z tytułu środków na pokrycie kosztów utrzymania dzieci w pieczy zastępczej pochodzących z gmin powiatu kluczborskiego. Zmniejszenia: 74.813 zł – zmniejszenie dochodów w związku ze zmianą klasyfikacji dochodów i wydatków. Jeżeli chodzi o wydatki to: zmiany dokonane w planie wydatków spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2016 rok o kwotę 958.850 zł. 150.659 zł – zwiększenie wydatków z przeznaczeniem raty leasingowe dotyczące spłaty nieruchomości przy ul. Konopnickiej 11 w Kluczborku,  21.497 zł – zwiększenie wydatków na wniosek Naczelnika Wydziału Komunikacji i Transportu na pokrycie kosztów bieżących oraz Naczelnika Wydziału,  372.960 zł – zwiększenie wydatków na wniosek Dyrektorów Jednostek: Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1, Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego, Zespołu Szkół Ogólnokształcących, Zespołu Szkół Licealno – Technicznych, Młodzieżowego Domu Kultury oraz Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Kluczborku,  18.600 zł – zwiększenie wydatków na ubezpieczenie osób nie objętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego,  9.452 zł – zwiększenie wydatków na wniosek Dyrektora Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych,  65.000 zł – zwiększenie wydatków na wniosek Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach oraz Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku,  44.500 zł – zwiększenie wydatków na wniosek Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa na pokrycie wydatków bieżących oraz kwartalnej opłaty za badanie jakości powietrza. Jeżeli chodzi o zmniejszenia to:  183.466 zł – zmniejszenie wydatków w związku ze zmianą klasyfikacji dochodów i wydatków kaucji dotyczącej wykupu nieruchomości przy ul. M. Curie Skłodowskiej 23 oraz ul. Sienkiewicza 20B,  117.975 zł – zmniejszenie wydatków na wniosek Dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego oraz Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Kluczborku, 28.860 zł – zmniejszenie wydatków na Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku.
W plan wydatków inwestycyjnych – zwiększono wydatki inwestycyjne na zadaniu pn. „Termomodernizacja budynku Urzędu Miejskiego i Starostwa Powiatowego w Kluczborku”, „ Pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w zakresie branży mostowej przy realizacji remontu drogi powiatowej nr 1324O (Smardy – Dębiniec)” oraz „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej powiatu kluczborskiego”.

Zmniejszono wydatki inwestycyjne na zadaniu pn. „Pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w zakresie branży mostowej przy realizacji remontu drogi powiatowej Nr 1344 (Wołczyn – Murów – DW454) na odcinku o długości 9,080 km”. Wprowadzono nowe wydatki inwestycyjne pn. ”Kaucja na poczet wykupu nieruchomości przy ul. M. Curie Skłodowskiej 23 - Szpital (Stara Chirurgia)- budynek”, „Kaucja na poczet wykupu nieruchomości przy ul. M. Curie Skłodowskiej 23 - Szpital (Stara Chirurgia) – grunt”, „Kaucja na poczet wykupu nieruchomości przy ul. Sienkiewicza 20 B - POR – budynek”, „Kaucja na poczet wykupu nieruchomości przy ul. Sienkiewicza 20 B - POR – grunt” ,” Kaucja na poczet wykupu nieruchomości przy ul. Konopnickiej 11 - WODiDZ – budynek” oraz „Kaucja na poczet wykupu nieruchomości przy ul. Konopnickiej 11 - WODiDZ – grunt”, „Remont instalacji solarnej w kotłowni internatu WODiDZ”.

Ponadto  zaktualizowano załącznik Plan dotacji na 2016 rok – w związku z rezygnacją z dotacji przez OSP w Byczynie.

Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany wpf.

Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową. Zwiększono dochody bieżące o kwotę 1.508.742 zł, zwiększono dochody majątkowe o kwotę 135.000 zł, zwiększono wydatki bieżące o kwotę 1.508.742 zł,

Zwiększono wydatki majątkowe o kwotę 135.000 zł.

Wprowadzono nowe przedsięwzięcia pn. „Bliżej siebie" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego, zwiększono środki na zadaniu pn. „Wsparcie innowacyjności MŚP Subregionu Kluczbork - Namysłów - Olesno" oraz zmniejszono środki na zadaniach pn. „Remont ciągu komunikacyjnego o długości 16,650 km, składającego się z odcinka nr 1324O (Smardy - Dębiniec) w km 0+000 - 11 + 892 i odcinka drogi powiatowej nr 1321O (Kluczbork-Jakubowice) w km 0 + 000 - 4 + 765" oraz  „Remont drogi powiatowej Nr 1344O (Wołczyn - Murów - DW 454) na odcinku w km 0 + 010 – 9 +100, długości 9,080 km w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 - 2019". Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie go pozytywnie zaopiniowali.

Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Rocznego programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi na 2017 rok”. Powyższy projekt uchwały zawiera wszystkie elementy określone w Ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz określa współpracę pomiędzy Samorządem Powiatu Kluczborskiego, a organizacjami pozarządowymi w 2017 roku. Projekt został wcześniej poddany konsultacjom zgodnie z wymogami wyżej wspomnianej ustawy. Podejmując każdorazowo niniejszą uchwałę, Rada Powiatu w Kluczborku deklaruje wolę kształtowania współpracy z organizacjami pozarządowymi na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności, wyraża również w ten sposób intencję realizacji swoich zadań ustawowych. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne zbycie prawa własności nieruchomości położonych w obrębie wsi Bogacica stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Kluczbork.  Burmistrz Kluczborka w imieniu Gminy Kluczbork wystąpił z wnioskiem i nieodpłatne przekazanie na jej rzecz dwóch działek  na których zostały zlokalizowane tłocznie ścieków sanitarnych, w związku z realizacją zadania:  „Budowa kanalizacji sanitarnej w Bogacicy".

Art. 13 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowi m. in., że nieruchomość może być przedmiotem darowizny na cele publiczne, a także przedmiotem darowizny dokonywanej pomiędzy Skarbem Państwa a jednostką samorządu terytorialnego, a także między tymi jednostkami. W umowie darowizny określa się cel, na który nieruchomość jest darowana. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie je pozytywnie zaopiniowali.

Kolejnym projektem był projekt w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość lokalowa stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego położona na parterze budynku szpitalnego w Kluczborku przy ulicy M.C. Skłodowskiej 23-Pracownia Mammograficzna. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.

Kolejnym projektem był projekt uchwały  w sprawie  wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość lokalowa stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego położona na parterze budynku szpitalnego w Kluczborku przy ulicy M.C. Skłodowskiej 23-Pracownia RTG. Radni nie wnieśli zapytań do projektu uchwały i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.

Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z panem Andrzejem Butrą.

Głos zabrał  Jakub Goliński-członek zarządu powiatu, który poinformował,  że pan Minister Rolnictwa i Rozwoju wsi wystosował wniosek do rady powiatu w Kluczborku  o wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z panem Andrzejem Butrą – zatrudnionym na stanowisku Dyrektora Opolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Łosiowie, przyczyna rozwiązania stosunku pracy nie jest związana z wykonywanie m przez radnego funkcji radego powiatu. Pan Jakub Goliński stwierdził, że załączone przez pana ministra uzasadnienie nie jest  żadnym uzasadnieniem, aby organ czyli rada powiatu nie został posadzony o bezczynność musi zostać poddana pod głosowanie uchwała w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z panem Andrzejem  Butrą, dlatego też taki projekt uchwały będzie przedstawiony na sesji radnym powiatowym, nie znaczy to jednak, że rada powiatu taką uchwałę musi podjąć.  

Przewodniczący komisji przystąpił do głosowania nad pozytywna opinią powyższego projektu uchwały. Radni jednogłośnie negatywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Głos zabrała radna Irena Kielar, która zapytała o pismo dyrektora ZSP Nr 2 CKU
w Kluczborku w sprawie wyrażenia zgody na realizację zajęć z przedmiotów zawodowych teoretycznych w ZSP Nr 2  CKU w zawodach: mechanik samochodowy, ślusarz, elektryk, dlaczego zarząd nie wyraził zgody na powyższe. Radny Jakub Goliński poinformował, że jeżeli chodzi o przedmioty zawodowe teoretyczne to może ono się odbywać w szkole lub w WODiDZ, Wydział Edukacji przygotował wyliczenia kosztów powyższego, i z punktu widzenia powiatu korzystniejsza opcja to opcja prowadzenia tych zajęć w WODiDZ, pani dyrektor jeszcze raz o to zawnioskowała, i otrzymała taka samą odpowiedź od zarządu powiatu, zarząd nie wyrazil zgody na powyższe.

Radny Andrzej Kosmala poruszył jeszcze kwestię Sprawozdania z wykonania budżetu powiatu z I półrocze 2016 r.

Pani Skarbnik poinformowała, że opinia RIO o sprawozdaniu  z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2016 r. jest pozytywna.

Radna Irena Kielar zapytała czy w II półroczu bieżącego roku będzie problem na wynagrodzenia w oświacie, zwłaszcza w związku z utrzymaniem uczniów z Ukrainy,
za których subwencja naliczona będzie dopiero w 2017 roku.

Pani Skarbnik odpowiedziała, że problem jest i to duży jeżeli chodzi o płace. Staramy się o prolongatę płatności ZUS-u na przyszły rok, staramy się dyscyplinować dyrektorów, działania zarządu zmierzają do zmniejszenia wydatków. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który poinformował, że na 30 września 2016 r.  składa się informacje o naliczenie subwencji na przyszły rok, istnieje jednak tzw. wyodrębniona rezerwa na działalności dodatkowe, w zeszłym roku były to pieniądze na gabinety lekarskie w szkołach, otrzymaliśmy po 5 tys. zł. zawsze z rezerwy można korzystać, jeżeli przybywa zadań do września do końca roku. Radny Jakub Goliński poinformował, że jeżeli pokażemy, że zadań przybywa będziemy mogli z tego skorzystać. Jednak warunkiem jest aby liczba uczniów względem zeszłego roku była wyższa, bierze się pod uwagę wszystkich uczniów, jeżeli taka sytuacja będzie, że nowych uczniów jest więcej niż absolwentów, będziemy mogli taki wniosek z rezerwy złożyć. Pan Jakub Goliński poinformował, że jest szansa, że będzie więcej uczniów  w związku
z uczniami z Ukrainy i Białorusi, ponadto na kursach kwalifikacyjnych jest również tendencja wzrostowa, będziemy to wiadomo dopiero na początku października. Radny Jakub Goliński dodał, że z rezerwy można skorzystać również na odprawy dla nauczycieli, w przypadku, jeżeli w tym roku nauczycieli będzie nie więcej niż w zeszłym roku, jednak zobaczymy to dopiero również na początku października
. Pan Jakub Goliński stwierdził, że jeżeli wpiszemy się w te obostrzenia i będzie to dla nas korzystne to będziemy wnioskować o środki finansowe z rezerwy.  Radny Jakub Goliński stwierdził, że jeżeli nie będzie tych środków trzeba sobie poradzić z naszych środków .

Pani Skarbnik stwierdziła, że z tego względu robimy prolongaty płatności. Radny Jakub Goliński poinformował ponadto, że biorąc pod uwagę wielkość subwencji jest ona taka sama w przypadku ucznia z Ukrainy jak na polskiego ucznia, w zależności od tego czy uczeń jest w szkole zawodowej, liceum czy technikum są różne wagi, waga jest o wiele większa
w przypadku uczniów z niepełnosprawnością.

 

Ad.4

 

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął   posiedzenie  komisji  Rady Powiatu  
w Kluczborku. 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

 

Przewodniczący komisji
               Andrzej Kosmala

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys