Protokół Nr 13/2004

 

Z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 23 stycznia 2004r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczył:

Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza i opiniowanie projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2004r.

3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 28.01.2004r.

4.Sporządzenie planu pracy komisji na I półrocze 2004r.

5.Wolne wnioski.

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek obrad w dniu dzisiejszym. Członkowie komisji nie wnieśli uwag do proponowanego porządku i jednogłośnie go przyjęli.

Ad.2.

Członkowie komisji analizowali projekt uchwały budżetowej powiatu na 2004r. wraz

z załącznikami. Projekt ten obejmuje: dochody i wydatki powiatu, dochody i wydatki związane z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami realizowanych przez powiat, plan przychodów i rozchodów budżetu powiatu, plan przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego, plan przychodów
i wydatków środków specjalnych, plan wydatków inwestycyjnych, wykaz zadań remontowych, plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej, zakres zadań i kwoty dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień oraz zakres zadań i kwot dotacji udzielonych z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych funkcjonujących na terenie powiatu. W projekcie budżetu zawarta jest również szczegółowa informacja opisowa oraz wykaz mienia Starostwa Powiatowego w Kluczborku i mienia Powiatu Kluczborskiego. Skarbnik przypomniał wszystkim członkom komisji,

że przy uchwalaniu budżetu musi być zachowana procedura uchwalania budżetu, tzn.,
że wnioski złożone przez poszczególne komisje do projektu budżetu zostaną przedstawione przez jej przewodniczących na sesji, po czym Rada będzie dyskutować nad nimi i osobno

nad każdym głosować. Następnie zostanie poddana głosowaniu cała uchwała budżetowa. Skarbnik poinformował radnych, że Komisja Oświaty oraz Komisja Zdrowia przedłożyły już do Zarządu Powiatu swoje wnioski. Komisja Oświaty wnioskuje, aby z budżetu Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku koszty jednego etatu pedagogicznego /kwota około 35.000,-zł./ przenieść na zajęcia pozalekcyjne w szkołach. Natomiast Komisja Zdrowia proponuje, aby zadanie inwestycyjne polegające na uzbrojeniu działek w Smardach przesunąć

w realizacji o jeden rok, a uzyskaną w ten sposób kwotę 160.000,-zł. przeznaczyć na zakup laparoskopu dla Szpitala Powiatowego w Kluczborku. Realizacja tych dwóch wniosków jest zdaniem Skarbnika możliwa, ale musimy pamiętać, że zadanie polegające na uzbrojeniu działek w Smardach przewidziane jest do wykonania ze środków finansowych, pochodzących z emisji obligacji komunalnych. Zadanie to jest również zapisane w wieloletnim programie inwestycyjnym i wciągu najbliższych trzech lat musimy się z tego wywiązać oraz przeznaczyć środki z emisji obligacji właśnie na to zadanie.

Na zapytanie radnego Mariusza Pieńkowskiego co będzie z wcześniej złożonym wnioskiem
w sprawie budowy chodnika w Wołczynie, Skarbnik wyjaśnił, że najprawdopodobniej gmina Wołczyn w br. sporządzi dokumentację, a samo wykonanie zadania nastąpi w 2005r.

Uczestniczący w posiedzeniu Skarbnik Powiatu poinformował zebranych, że obowiązuje
już nowa ustawa z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, która co prawda daje powiatowi trochę więcej swobody w dysponowaniu środkami finansowymi, ale jednocześnie wnosi wiele zmian. Niebezpieczeństwem dla budżetu powiatu może być brak w dużej części wykonania dochodu z tytułu udziału powiatu w podatkach
od osób prawnych, od osób fizycznych i innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej. Poza tym, zdaniem Skarbnika w budżecie powiatu brakuje praktycznie na wszystko. W dziale “pomoc społeczna” zmieniły się między innymi zasady finansowania pobytu osób
w domach dziecka oraz domach pomocy społecznej, co będzie niekorzystnie wpływać
na budżet powiatu. Ponadto Rada Powiatu zgodnie z nowymi zapisami ustawy musi do końca miesiąca marca br. opracować i przyjąć nowe zasady finansowania zadań w tym zakresie.
Poważne trudności finansowe na pewno pojawią się też w dziale “oświata i wychowanie”.
Co prawda powiat otrzymał na zadania z tego zakresu zwiększoną subwencję oświatową,
ale jednocześnie, wyżej wspomniana przez Skarbnika nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wprowadziła dodatkowo nowe zadania. Chodzi tu między innymi
o realizację zadań w zakresie gospodarowania środkami na odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami, a także finansowanie dodatków i premii dla opiekunów praktyk zawodowych. Ponadto jest też zaplanowany, zgodnie z zapisami ustaw wzrost płac nauczycieli. Obciążeniem dla powiatu są również awanse zawodowe naszych nauczycieli i urlopy dla poratowania zdrowia, z których korzysta część nauczycieli. Skarbnik poinformował członków komisji, że nie ma już możliwości oszczędzania w tym dziale jeśli chodzi o samych nauczycieli. W związku z powyższym proponuje się poszukać jeszcze oszczędności w administracji i obsłudze szkół. Obliczono,
że ogółem w naszych szkołach i placówkach na 389,2 etaty nauczycielskie przypada

135 etatów administracji i obsługi. W związku z tym, że powiat zakłada utrzymanie wszystkich szkół oraz placówek i nie zmniejszanie ilości etatów nauczycielskich, konieczne jest więc zmniejszenie ilości etatów administracyjnych. Zarząd Powiatu opracował wstępną propozycję zmniejszenia etatów administracyjnych w naszych szkołach o 25%, co zostało przedstawione już na posiedzeniu Komisji Oświaty. Komisja Oświaty przyjęła propozycję Zarządu ze zrozumieniem i zaakceptowała proponowane zmiany, zwracając uwagę, aby jak najmniej osób faktycznie utraciło pracę. Skarbnik poinformował radnych, że Zarząd Powiatu przygotowuje już kilka propozycji dotyczących pozyskania oszczędności w tym zakresie, między innymi zmiany w funkcjonowaniu warsztatów szkolnych Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 w Kluczborku poprzez poszerzenie ich działalności o usługi na rzecz Szpitala Powiatowego.
W toku dyskusji nad projektem budżetu członkowie komisji uznali, że zadaniem priorytetowym w 2004r. jest wyposażenie w sprzęt medyczny i uruchomienie nowego Oddziału Chirurgicznego Szpitala Powiatowego w Kluczborku. Radni uznali, że byłoby to możliwe, ale należało by wtedy zrezygnować w bieżącym roku z wykonania zaplanowanej wcześniej inwestycji – budowy drogi Roszkowice-Borek w gminie Wołczyn oraz planowanego uzbrojenia działek budowlanych w Smardach gmina Kluczbork. Z tego tytułu można by przeznaczyć kwotę około 2 mln. złotych na wyposażenie i uruchomienie Oddziału Chirurgicznego. Przewodniczący Komisji powiedział, że powinien zostać sporządzony wykaz sprzętu medycznego, niezbędnego do uruchomienia nowego oddziału i jak najszybciej powinien on zostać zakupiony. Natomiast pozostały, potrzebny sprzęt będzie dokupowany według potrzeb. Ponadto członkowie komisji w swojej opinii budżetu na 2004r. zaproponowali również, aby rozpocząć budowę chodnika przy ul. Byczyńskiej w Wołczynie w zakresie sporządzenia dokumentacji. Komisja Rolnictwa zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2004r. uwzględniający powyższe wnioski komisji.

Przewodniczący Komisji poddał projekt budżetu powiatu i opinię komisji pod głosowanie. Jednogłośnie, 6 głosami za, przyjęto projekt budżetu i opinię komisji w tej sprawie /pismo
Nr RP/K.Rol.-0053/2/2004/.

Ad.3.

Członkowie komisji po wcześniejszym zapoznaniu się z materiałami na najbliższą sesję

Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 28.01.2004r. nie wnieśli do nich uwag ani zapytań.

W materiałach tych znajdują się projekty uchwał w następujących sprawach:

-uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2004r./analizowany i zaopiniowany
przez radnych w pkt 2 porządku posiedzenia komisji/,

-zmiany uchwały Nr II/11/2002 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 listopada 2002r.

w sprawie ustalenia wysokości diety radnych Rady Powiatu w Kluczborku,

-zatwierdzenia planu Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym
i Kartograficznym,

-zmiany uchwały Nr XXVII/189/2001 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 7 czerwca 2001r.

w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia w tabeli stawek miesięcznych,

-ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania

nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych

innych składników wynagrodzenia, a także wysokość i szczegółowe zasady przyznawania

dodatku mieszkaniowego,

-likwidacji szkoły w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku.

W materiałach na sesję znajduje się również sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu

w Kluczborku za okres od 11.12.2003r. do 09.01.2004r.

Do powyższych materiałów radni nie wnieśli zapytań,

Ad.4.

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby w planie pracy komisji na I półrocze 2004r. ująć następujące tematy:

-analiza i opiniowanie projektu budżetu powiatu na 2004r.,

-realizacja zadań z zakresu ochrony środowiska, gospodarki wodno-ściekowej i gospodarki

odpadami na terenie powiatu /informacja nt. działań dot. usunięcia skutków pożaru

składowiska ogumienia w m. Trzebiszyn/,

-zalesianie gruntów VI klasy i terenów zalewowych powiatu,

-fundusze sapardowskie,

-dopłaty dla rolników, informacja nt. wniosków o przyznanie rolnikom kwot mlecznych,

-oczyszczalnie ścieków na terenie powiatu,

-ocena rynków rolnych po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej,

-analiza materiałów na poszczególne sesje Rady Powiatu /na bieżąco/.

Członkowie komisji opowiedzieli się za uwzględnieniem w planie pracy komisji powyższych propozycji. W drodze głosowania radni jednogłośnie, 6 głosami za, przyjęli plan pracy komisji na I półrocze 2004r.

Ad.5.

Radny Stanisław Stenzel zapytał Skarbnika Powiatu na jakim etapie jest sprawa rejestracji spółki Powiatowe Centrum Zdrowia w Kluczborku. Skarbnik wyjaśnił, że sprawa ta trochę przeciąga się ze względu na działalność radnego Rady Miejskiej w Kluczborku, który utrudnia procedurę rejestracji spółki i jednocześnie naraża powiat na dodatkowe koszty.
Radni nie poruszali innych spraw. W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział w obradach i zamknął posiedzenie komisji
w dniu dzisiejszym. Na tym protokół zakończono.

 

 

Przewodniczący Komisji:

Władysław Zawadzki

 

Protokołowała:

Katarzyna Stanisławska