Protokół Nr 10/2015                                                          

 

 

Ze wspólnego posiedzenie Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego i Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, w dniu 25 listopada 2015 r.

 

Przewodniczył Radny Kazimierz Morawiec - Przewodniczący komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

    2.Analiza materiałów na XIV sesję.

    3.Wolne wnioski.

    4.Zamknięcie posiedzenia.            

 

Zaproszeni:

 

1.      Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

2.      Mieczysław Czapliński-Naczelnik Wydziału Rolnictwa , Ochrony Środowiska i Leśnictwa

 

Ad.1

 

Przewodniczący komisji Budżetu przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

 

Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał na XIV sesję w następujących w sprawach: zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2015, zmiany wieloletniej prognozy finansowej, ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2016 roku, przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, nadania imienia Technikum Nr 2 w Kluczborku wchodzącemu w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku,    ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2016 rok, ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół i placówek niepublicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania.

Radny Andrzej Kosmala zapytał o czym są spowodowane braki w oświacie. Pani Skarbnik odpowiedziała, że wiąże się to głównie z niedoszacowaną subwencją.

Pan Starosta dodał, że projektując budżet powiatu na 2016 rok, bardzo szczegółowo przeanalizowano i policzono rok bieżący jeżeli chodzi o oświatę powiatową. Są przyczyny obiektywne, które powodują wzrost wydatków, koszty wynagrodzeń diametralnie nie rosły, jednak nie wiemy jaki będzie nabór na kolejny rok, problemem są doraźne zastępstwa, które są wstrzymane od września, od stycznia do czerwca kosztowały one około 88 tys. zł.
Pan Starosta dodał, że nie chodzi tu o zastępstwa długotrwałe, ale o zastępstwa doraźne, przy zwolnieniach do tygodnia, ponadto w trakcie roku są awanse zawodowe, ilość urlopów na poratowania zdrowia, w sumie brak wystąpił na około 1mln. 500 tys. zł. Pan Starosta dodał, że w części tutaj uchwalamy pusty plan, nie znaczy to, że kasowo nie zamkniemy budżetu, tylko na to nachodzą wskaźniki, które nam każą zamknąć budżet po stronie dochodów i wydatków bieżących, tutaj musi być zrównoważenie.      
Szukając  przyczyn tego stanu jeżeli chodzi o budżet oświaty, to nie ma komina w wydatkach, subwencja spadła o ponad 1,5 mln. zł., nie tylko dlatego, że jest mniej uczniów, ale również wewnątrz subwencji figurują wagi z algorytmu, jeżeli spada waga spada subwencja.
Pan Starosta dodał, że  nasz problem polega na tym, że my nie za bardzo mamy z czego dołożyć pieniędzy, jak np. gminy, nie mamy dochodów własnych,  z podatków,  próbujemy uzyskać dochody, podnieść dochody własne,  warsztaty, kursy kwalifikacji zawodowej.
Pan Starosta poinformował, że pierwszy nabór na kwalifikacyjne kursy zawodowe był prowadzony od 
jesieni ubiegłego roku i w tym roku ilość ludzi na kwalifikacyjne kursy zawodowe wzrosła o tyle, że mamy subwencję wyższą na 2016 r. o ponad 600 tys. zł.
Pan Starosta dodał, ze przepisy nas ograniczają, nie można zaciągać kredytów.
Głos zabrał radny Robert Wietrzyk, który poinformował,  że dzieci w ogólniaku nie mają zajęć, jeżeli nauczyciel jest chory, nie ma zastępstwa,  a chcą dobrze zdać maturę i dostać się na studia, chodzi głównie o ogólniak i o przedmioty , które są zdawane na maturze.
Pan Starosta stwierdził, że zwróci na to uwagę, i to nie może być tak, że się zajęcia nie odbywają, jeżeli chory jest nauczyciel powyżej jednego tygodnia, dyrektor wyznacza kogoś
na zastępstwo, jeżeli chodzi o doraźne zastępstwo, do tygodnia czasu,  to trzeba zrobić to godzinami koleżeńskimi, karcianymi. Pan Starosta dodał, że odbyła się w tej sprawie narada z dyrektorami, i argumenty padały różne, np. że nie wyrabiają potem z podstawą programową, jednak to nie jest argument, gdyż w ciągu roku jest dużo wolnych dni z okazji dnia nauczyciela, wigilię, 11 listopada itp., tak nie może być. Radny Robert Wietrzyk stwierdził, że są dzieci, które chcą dobrze zdać maturę, więc im zależy na lekcjach, na tym, żeby lekcje się odbywały. Pan Starosta dodał, że my z jednej strony dwoimy się i troimy natomiast środowisko nauczycielskie ma samo problem, lekcje do tygodnia nie mogą przepadać, kolega powinien zastąpić kolegę chorego, tak jak w normalnym zakładzie pracy. Pan Starosta stwierdził, że trzeba będzie się temu przyjrzeć, gdyż rok 2016 też nie zapowiada się łatwo. Pan Starosta dodał, że i dyrektorzy i my musimy zwrócić uwagę na nabory do klas pierwszych, na łączenie kierunków w jednym oddziale, gdyż koszty funkcjonowania takiego oddziału jest bardzo wysoki.          
Kolejno radni wyrazili pozytywna opinię o projekcie uchwały  w sprawie zmian w budżecie Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej, radni pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2016 roku. Maksymalne stawki opłat za usunięcie pojazdu
z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym, określone w ustawie Prawo o ruchu drogowym ulegają corocznie zmianie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Maksymalne stawki opłat w 2016 r. za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywaniem parkingu strzeżonym przyjęto zgodnie z obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 4 sierpnia 2015r. W związku z powyższym zachodzi konieczność zmiany Uchwały Nr XLVI/341/2014 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 6 listopada 2014 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2015 r.  Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.

Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Wniosek na zadanie pn. „Ratowanie zabytkowego obiektu – kościół w Świniarach Wielkich” z wyszczególnieniem na wymianę, uzupełnienie, oczyszczenie belek podwalinowych i zrębowych, złożyła Parafia Rzymskokatolicka pw. Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Szymonkowie, reprezentowana przez ks. Proboszcza Tomasza Płukarskiego. Powołana komisja zgodnie z § 7 Uchwały Nr XIX/101/2007 r. Rady Powiatu dokonała analizy wniosku i zaproponowała Zarządowi Powiatu wysokość dotacji wskazanej w protokole z dnia 27.10.2015 r. Zarząd Powiatu postanowił pozytywnie zaakceptować złożony wniosek i zatwierdził wysokość dotacji wskazanej w projekcie niniejszej uchwały. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie  nadania imienia Technikum Nr 2 w Kluczborku wchodzącemu w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku. Technikum nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady technikum lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego. W dniu 31.08.2015 r.
do Starostwa Powiatowego w Kluczborku wpłynął wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku zawierający prośbę o nadanie Technikum Nr 2 w Kluczborku imienia Bohaterów Westerplatte. Jednocześnie wnioskodawcy
w uzasadnieniu podają, że w/w organy szkoły jednogłośnie opowiedziały się za tym, aby patronem szkoły zostali Bohaterowie Westerplatte, w związku z czym w szkole zostały podjęte różnorodne działania promujące żołnierzy walczących w obronie Westerplatte, od konkursów począwszy, na lekcjach i wystawach skończywszy. Ponadto nadanie imienia szkole będzie dla całej społeczności szkolnej zaszczytem, a także odpowiedzialnością i wyzwaniem. Będzie pomocą  w kształtowaniu u uczniów przywiązania do swojej szkoły oraz promowania jej pozytywnego wizerunku. Otworzy również możliwości poszerzenia działań szkoły w ramach Programu Wychowawczego Szkoły. Całe przedsięwzięcie
ma skonsolidować rodziców, nauczycieli oraz uczniów we wspólnym działaniu, wzbogacaniu tradycji i obrzędowości szkoły. Autorytet Bohaterów Westerplatte pomoże w kształtowaniu wśród młodzieży obywatelskich i etycznych postaw.  Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.            
Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2016 rok. Rada Powiatu ustala rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie, po zasięgnięciu opinii burmistrzów i wójtów gmin z terenu powiatu oraz samorządu aptekarskiego. Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy.

Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych oraz plan dyżurów aptek ogólnodostępnych w porze nocnej, niedziele, święta i dni wolne od pracy na terenie powiatu kluczborskiego
w 2016 roku przedstawiony w powyższym projekcie uchwały zostały pozytywnie zaopiniowane przez Wójta i Burmistrzów gmin z terenu powiatu kluczborskiego oraz Opolską Okręgową Izbę Aptekarską w Opolu.
Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.           
Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt  w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół i placówek niepublicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania. Zgodnie z obowiązującym od dnia 31 marca 2015 r. brzmieniem art. 90 ust. 4 ustawy z dnia ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty  Rada P
owiatu zobowiązana została do ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół o uprawnieniach szkół publicznych i niepublicznych placówek oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania. Nowa regulacja rozszerza kompetencje organu stanowiącego, upoważniając Radę Powiatu do ustalenia także trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania dotacji, a nie tylko jej wykorzystywania. Zgodnie z treścią art. 34 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw  Rada Powiatu w terminie do 31 grudnia 2015 r. ma obowiązek wprowadzenia w życie nowych uchwał dotacyjnych. Ponadto w związku z przeprowadzonymi kontrolami finansowymi w niepublicznych szkołach zaistniała potrzeba określania opisu wydatków ponoszonych
z otrzymanej dotacji i zobowiązania organu
prowadzącego dotowana jednostkę do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymywanych w ramach dotacji. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

 

Ad.3

 

Pan Starosta poinformował, że projekt budżetu radni już otrzymali, trzeba będzie zwołać komisje opiniujące projekt budżetu na 2016 rok.

 

Ad.4

 

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła  posiedzenie  komisji Rady Powiatu
w Kluczborku. 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 


Przewodniczący Komisji

   
Andrzej Kosmala

 

Przewodniczący Komisji

 

Kazimierz Morawiec

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys