Protokół Nr 10/2015

 

 

Ze wspólnego posiedzenie Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego i Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny w dniu 23 listopada 2015 r.

 

Przewodniczyła radna Wioletta Kardas - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny oraz radny Norbert Waliczek-Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego.

 

Lista obecności w załączeniu.

 

 Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Wizyta w ZOL w Wołczynie, wizyta w DPS w Gierałcicach.

3.Analiza materiałów na XIV sesję.

4.Wolne wnioski.

    5.Zamknięcie posiedzenia.            

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.Krzysztof Dzierżyński-Kierownik Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Wołczynie,

2.Adam Artymicz-Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach,

3.Józef Maciołek- Dyrektor NZOZ, Dyrektor ds. Medycznych w PCZ SA.

4.Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

5.Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu,

6. Mieczysław Zaleciński-Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku. 

 

Ad.1

 

Przewodnicząca komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

 

Pan Krzysztof Dzierżyński- Kierownik Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Wołczynie przedstawił i krótko scharakteryzował placówkę.

Zakład Opiekuńczo-Leczniczy jest zakładem stacjonarnym udzielającym całodobowych świadczeń zdrowotnych, obejmujących swoim zakresem  leczenie,  pielęgnację  i rehabilitację  osób  nie  wymagających  hospitalizacji   oraz  zapewnia   im  pomieszczenia  i  wyżywienie odpowiednie   do   stanu   zdrowia.   Do ZOL-u nie może być przyjęty pacjent
z chorobą psychiczną i w terminalnej fazie choroby nowotworowej.
 Celem Zakładu Opiekuńczo – Leczniczego jest: objęcie całodobową opieką i leczeniem osób, które przebyły ostrą fazę leczenia szpitalnego, mają ukończony proces diagnozowania, leczenia pooperacyjnego lub intensywnego leczenia zachowawczego, nie wymagają już dalszej hospitalizacji, jednak ze względu na stan zdrowia i stopień niepełnosprawności oraz brak możliwości samodzielnego funkcjonowania w środowisku domowym wymagają stałego nadzoru lekarskiego, profesjonalnej pielęgnacji i rehabilitacji, w szczególności poprzez: opiekę lekarską, opiekę pielęgniarską,  usprawnianie ruchowe i działania rehabilitacyjne, leczenie farmakologiczne,  zapewnienie niezbędnych konsultacji specjalistycznych, zapewnienie niezbędnych badań diagnostycznych,  ustalenie i stosowanie diety,  zapobieganie powikłaniom wynikającym z procesu chorobowego i unieruchomienia, zmniejszenie skutków upośledzenia ruchowego i przygotowania do życia w społeczeństwie. Osoba przebywająca w ZOL-u ponosi koszty wyżywienia i zakwaterowania. Miesięczną opłatę ustala się w wysokości odpowiadającej 250% najniższej emerytury,  z tym że opłata nie może być wyższa niż kwota odpowiadająca 70% miesięcznego dochodu, w  rozumieniu   przepisów o  pomocy społecznej osoby przebywającej w ZOL-u.  ZOL zlokalizowany jest w scenerii zieleni drzew. otaczający ogród w okresie letnim stwarza warunki do wypoczynku na świeżym powietrzu. Na dwóch kondygnacjach dysponujemy 35 miejscami w pokojach 2 - 3 osobowych, pokojami dziennego pobytu z RTV, salą rehabilitacyjną, łazienką wyposażoną w wannę z hydromasażem. W Zakładzie Opiekuńczo - Leczniczym w Wołczynie zatrudnieni są: kierownik, lekarz, rehabilitant, pielęgniarka oddziałowa, 11 pielęgniarek odcinkowych, 5 salowych. Praca ustawicznie wspomagana jest przez wolontariuszy.

Pan Krzysztof Dzierżyński poinformował, że na dzień dzisiejszy zakontraktowanych jest 34 podopiecznych. Pan Kierownik poinformował, że wszystkie łózka jakie posiada ZOL są z materacami przeciwodleżynowymi, zostały zakupione przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Pan kierownik poinformował, że 99 % , sprzętu została zakupiona przez Wielka Orkiestrę Świątecznej Pomocy,  m.in. oprócz łóżek z materacami inny sprzęt: ssaki, podnośniki i inne.

Radna Wioletta Kardas zapytała ile kosztuje pobyt za jedną osobę. Pan Józef Maciołek poinformował, ze jest to kwota około 3 tys. zł., obecnie zakontraktowanych jest 34 łóżek,
o jedno cały czas walczymy.

Kolejno członkowie komisji udali się do Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach.

Pan Adam Artymicz-Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach przedstawił i krótko scharakteryzował placówkę.

Placówka przeznaczona jest dla osób niepełnosprawnych intelektualnie, koszt pobytu w placówce to  około 2752 zł. Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach  zapewnia mieszkańcom - osobom dorosłym, niepełnosprawnym intelektualnie warunki do bezpiecznego i godnego życia, intymności, wolności oraz umożliwia rozwój osobowości. Opieramy się na pracy wykwalifikowanego i doświadczonego personelu. Dom gwarantuje sumienność i uczciwość realizacji obowiązków wynikających z opieki nad osobami niepełnosprawnymi. Dom jest jednostką zapewniającą mieszkańcom opiekę całodobową oraz zaspokojenie niezbędnych potrzeb bytowych, opiekuńczych, społecznych i religijnych w formach i zakresie wynikających z indywidualnych potrzeb na poziomie obowiązującego standardu.

Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach jest jednostką budżetową powiatu kluczborskiego.  Usytuowany jest 12 km od Kluczborka na trasie Wołczyn - Opole. DPS jest domem przeznaczonym dla osób niepełnosprawnych intelektualnie w którym zamieszkuje 70 osób.
W tym 10 osób są to osoby tylko leżące, wymagające opieki 24h na dobę.  Mieszkańcami są mężczyźni w wieku 20 - 65 roku życia. Większość podopiecznych to osoby ze znacznym
i głębokim stopniem upośledzenia umysłowego oraz ze złożonymi schorzeniami współistniejącymi. W budynku przebywa 70 -pięciu pensjonariuszy podzielonych na sześć grup według stopnia upośledzenia. Każdej grupie przydzielone są odpowiednie pomieszczenia mieszkalne i sanitarne.

Podstawowym celem działania Naszego Domu jest zapewnienie stałego pobytu oraz opieki medycznej, pielęgniarskiej i rehabilitacji osobom dorosłym niepełnosprawnym intelektualnie i fizycznie. Pokoje są 1-2-3-4 osobowe, jadalnia, pokoje dziennego pobytu, gabinet zabiegowy, usługi pielęgnacyjne, sala rehabilitacyjna, pracownia terapii z dostępem
do internetu, sala rehabilitacyjna, aparat telefoniczny, zajęcia terapeutyczne, turnusy rehabilitacyjne, wycieczki i imprezy okolicznościowe, kaplica, samochód przystosowany
dla osób niepełnosprawnych, opieka specjalistycznego personelu-psycholog, opieka lekarska.

 

Ad.3

 

Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał na  XIV sesje w następujących sprawach: zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2015, zmiany wieloletniej prognozy finansowej, ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2016 roku, przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, nadania imienia Technikum Nr 2 w Kluczborku wchodzącemu w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku, ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2016 rok, ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół i placówek niepublicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że w związku z brakami w oświacie, trzeba było zwiększyć dochody o kwotę około 600 tys. zł , wprowadziliśmy dochody w jednostkach chociaż wiemy, że nie będą one wypracowane, ora z po stronie zastępstwa procesowego, wiąże się to głównie z brakami jakie występują w oświacie, w ten sposób oświata zostanie zamknięta  włącznie
z grudniem, jednak płatności zusowskie zostaną prawdopodobnie prolongowana na styczeń. Radna Irena Kielar zapytała czy nie będzie problemu z zamknięciem budżetu 2015, pani Skarbnik odpowiedziała, że na razie trudno powiedzieć.
Radna Wioletta Kardas zapytała, czy faktycznie zostaną zlikwidowane księgowości w placówkach oświatowych i cała księgowość przejdzie do starostwa. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który wyjaśnił, że jest taka ewentualność, decyzja jeszcze nie zapadła, jest to jeden z wariantów, wszystko na
to wskazuje , ze tak będzie. Nie są brane pod uwagę tylko jednostki oświatowe, decydujące tu są sprawy związane  ze zmienia prawo, wszystkie jednostki będą rozliczane na jednym NIP-e. Radny Jakub Goliński stwierdził, ze na 9 grudnia zaplanowane jest kolejne spotkanie z dyrektorami, tak , aby jak najmniej boleśnie przez to przejść, są osoby, które już mogą iść na emeryturę, świadczenie emerytalne. Radni jednogłośnie, 11 głosami za przyjęli pozytywna opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie
ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2016 roku, radni jednogłośnie pozytywnie projekt zaopiniowali. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie
przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Radni jednogłośnie powyższy projekt uchwały zaopiniowali. Wniosek na zadanie pn. „Ratowanie zabytkowego obiektu – kościół w Świniarach Wielkich” z wyszczególnieniem na wymianę, uzupełnienie, oczyszczenie belek podwalinowych i zrębowych, złożyła Parafia Rzymskokatolicka pw. Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Szymonkowie, reprezentowana przez ks. Proboszcza Tomasza Płukarskiego. Powołana komisja zgodnie z § 7 Uchwały Nr XIX/101/2007 r. Rady Powiatu dokonała analizy wniosku i zaproponowała Zarządowi Powiatu wysokość dotacji wskazanej w protokole z dnia 27.10.2015 r. Zarząd Powiatu na posiedzeniu w dniu 29.10.2015 r. postanowił pozytywnie zaakceptować złożony wniosek i zatwierdził wysokość dotacji wskazanej w projekcie niniejszej uchwały. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie  nadania imienia Technikum Nr 2 w Kluczborku wchodzącemu w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku. Technikum nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady technikum lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego. W dniu 31.08.2015 r.
do Starostwa Powiatowego w Kluczborku wpłynął wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku zawierający prośbę o nadanie Technikum Nr 2 w Kluczborku imienia Bohaterów Westerplatte. Jednocześnie wnioskodawcy
w uzasadnieniu podają, że w/w organy szkoły jednogłośnie opowiedziały się za tym, aby patronem szkoły zostali Bohaterowie Westerplatte, w związku z czym w szkole zostały podjęte różnorodne działania promujące żołnierzy walczących w obronie Westerplatte,
od konkursów począwszy, na lekcjach i wystawach skończywszy. Ponadto nadanie imienia szkole będzie dla całej społeczności szkolnej zaszczytem, a także odpowiedzialnością
i wyzwaniem. Będzie pomocą  w kształtowaniu u uczniów przywiązania do swojej szkoły oraz promowania jej pozytywnego wizerunku. Otworzy również możliwości poszerzenia działań szkoły w ramach Programu Wychowawczego Szkoły. Całe przedsięwzięcie ma skonsolidować rodziców, nauczycieli oraz uczniów we wspólnym działaniu, wzbogacaniu tradycji i obrzędowości szkoły. Autorytet Bohaterów Westerplatte pomoże w kształtowaniu wśród młodzieży obywatelskich i etycznych postaw.  Radni nie wnieśli zapytań do projektu
i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.            
Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2016 rok. Radni jednogłośnie powyższy projekt uchwały zaopiniowali.       
Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt  w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół i placówek niepublicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania. Zgodnie z obowiązującym od dnia 31 marca 2015 r. brzmieniem art. 90 ust. 4 ustawy z dnia ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty  Rada P
owiatu zobowiązana została do ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół o uprawnieniach szkół publicznych i niepublicznych placówek oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania. Nowa regulacja rozszerza kompetencje organu stanowiącego, upoważniając Radę Powiatu do ustalenia także trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania dotacji, a nie tylko jej wykorzystywania. Zgodnie z treścią art. 34 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw  Rada Powiatu w terminie do 31 grudnia 2015 r. ma obowiązek wprowadzenia w życie nowych uchwał dotacyjnych. Ponadto w związku z przeprowadzonymi kontrolami finansowymi w niepublicznych szkołach zaistniała potrzeba określania opisu wydatków ponoszonych
z otrzymanej dotacji i zobowiązania organu
prowadzącego dotowana jednostkę do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymywanych w ramach dotacji. Radni jednogłośnie powyższy projekt zaopiniowali.

Radna Irena Kielar zapytała o gabinety pielęgniarskie  w szkołach, od kiedy będą i czy są na to zaplanowane pieniądze. Głos zabrała pani Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu, która poinformowała, że są 4 takie gabinety, w tej chwili są przeprowadzane tam prace remontowe. Radny Jakub Goliński poinformował, że subwencja przewidywała zakup sprzętu i my otrzymaliśmy po 5 tys. na każdy gabinet, jednak żeby nie wstawiać sprzętu do tych gabinetów, które są w złym stanie, postanowiona najpierw gabinety te lekko wyremontować.

Radny Norbert Waliczek zapytał o pismo z Powiatowego Urzędu Pracy w sprawie braku środków na wynagrodzenia i pochodne, pani Skarbnik poinformowała, że brakło 18 tys. zł. ale w związku z prolongowanie ZUS-u te pieniądze  w PUP  zostały.

 

Ad.4

 

Nie wniesiono wolnych wniosków.

 

Ad.5

 

Przewodnicząca obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła wspólne  posiedzenie  komisji Zdrowia
i Komisji Oświaty Rady Powiatu w Kluczborku. 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

Przewodnicząca komisji

 

Wioletta Kardas

 

 

 

 

 

Przewodniczący komisji

 

Norbert Waliczek

 

 

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys