Protokół Nr 8/2015 z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 9 wrzesnia 2015 r.
Protokół Nr 8/2015
Z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 9 września 2015 r.
Przewodniczył radny Kazimierz Morawiec - Przewodniczący Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Lista obecności w załączeniu.
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Funkcjonowanie spółek wodnych na terenie powiatu kluczborskiego.
Zmiany w projekcie ustawy Prawo wodne dot. spółek wodnych.
Spotkanie z prezesami wszystkich spółek.
3.Wolne wnioski.
4.Zamknięcie posiedzenia.
Zaproszeni
1.Piotr Pośpiech-Starosta Kluczborski,
2.Jarosław Kielar-Burmistrz Kluczborka,
3.Jan Leszek Wiącek-Burmistrz Wołczyna,
4.Robert Świerczek-Burmistrz Byczyny,
5.Daniel Gagat-Wójt Lasowic Wielkich,
6.Tadeusz Błażejewski-Kierownik Wojewódzkiego Zarządu Melioracji Wodnych
Oddział w Kluczborku,
7.Piotr Grabuś-Prezes Spółki Wodnej w Kluczborku,
8.Ryszard Adaszyński-Prezes Spółki Wodnej w Wołczynie,
9. Arnold Warc- Prezes Spółki Wodnej w Lasowicach Wielkich,
10.Mieczysław Czapliński - Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska
i Leśnictwa.
Ad.1
Przewodniczący komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.
Ad.2
Głos zabrał Przewodniczący Komisji , który zaprosił do dyskusji i poprosił o przedstawienie sytuacji poszczególnych spółek wodnych w gminach. Głos zabrała pani Elżbieta Starościak-pracownik Urzędu Miejskiego w Kluczborku, która przedstawiła działalność spółki wodnej w Kluczborku.
Pani Elżbieta Starościak poinformowała, że spółka w gminie Kluczbork rozpoczęła działalność w roku 2012, ściągalność składek na poziomie 80%, zaczęliśmy ściągać przy pomocy starosta w, za pomocą decyzji, tyczy się to osób, które nie są członkami spółki ale korzystają z rowów, jest to ważne, gdyż jest to około 50%, osoby, które nie są członkami spółki a korzystają z rowów. Prace na rowach są bardzo kosztowne w związku z czym jest to bardzo ważne. W zeszłym roku spółka wykonała około 25 km. rowów, cała gmina Kluczbork ma około 250 km. rowów. Praktycznie powinno być członkami spółki około 3 tys. zł. a jest 300 osób. Gmina Kluczbork każdego roku przeznacza dotację celową w wysokości 30 tys. zł. dla spółki wodnej w Kluczborku. Ponadto spółka występuje do Wojewody Opolskiego o dotację, w tym roku spółka otrzymała 13 tys. zł. o połowę mniej niż w zeszłym roku.
Kolejno pan Arnold Warc opisał pokrótce działalność spółki wodnej w Lasowicach Wielkich. Spółka obejmuje 13 sołectw, 2 sołectwa wcale nie aktywne, 210 rowów melioracyjnych, spółka istnieje od 15 lat. Ściągalność w granicach około 40 tys. zł. 40 % ściągalności, więc nie łapiemy się na żadne dotacje, gdyż trzeba mieć przynajmniej 70 % ściągalności.
Pan Kazimierz Morawiec przedstawił spółkę wodną w Byczynie. Spółka Wodną w Byczynie działa od 2013 roku, w 2013 r. przystąpiono do inwentaryzacji , wcześniej ściągalność była na poziomie 40%, w roku 2014 ściągalność na poziomie 80 %, plan na 2014 zakładał wykonanie 22 km rowów, zrobiliśmy 35 km., za kwotę 146 tys. zł., za rok 2014 nie korzystaliśmy
z żadnej dotacji z Urzędu Wojewódzkiego, jedyna pomoc to pomoc gminy: biuro i pracownik, nie zatrudnialiśmy już na etat żadnego pracownika. W bieżącym roku wystąpiliśmy o dotację, zaległości na terenie gminy Byczyna jeżeli chodzi o rowy jest bardzo dużo. W tym roku jak na razie zrobiliśmy 10 km. rowów, przez okres letni wstrzymaliśmy się z pracami.
Kolejno glos zabrał pan Bogusław Adaszyński – Wiceburmistrz Kluczborka, który poinformował, ze jeżeli chodzi o spółkę wodna w Wołczynie to od kilka lat działa w miarę dobrze, większość prac jest wykonywana koparkami, rowy czyszczone są mechanicznie.
W ubiegłym roku dotacja od Wojewody 25 tys. zł. z w tym roku 18 tys. zł. , gmina nie przyznaje spółce dotacji, współpracuje ze spółką poprzez zatrudnienie robotników interwencyjnych. Sytuacja spółki jest w miarę stabilna, ściągalność na poziomie 60, 70 tys. zł. wpłat od rolników, spółka ma zatrudnionych dwóch robotników na stałe, główny problem brak środków, to, że wykonuje się prace systematycznie od kilku lat, po trochę, ale już są efekty.
Głos zabrał pan Tadeusz Błażejewski-Kierownik Wojewódzkiego Zarządu Melioracji Wodnych Oddział w Kluczborku. Pan Tadeusz Błażejewski pokrótce opisał stan i działalność wszystkich spółek wodnych w powiecie kluczborski. Wysokość dotacji z Urzędu Wojewódzkiego w br. jest skandalicznie niska. Do tej pory nie była zabroniona pomoc pomagania spółkom. Od tego roku odcięto środki więc taka działalność nie będzie możliwa. Dotacje z Opolskiego urzędu Opolskiego są to dotacje na roboty dodatkowe. Kilka lat temu zaczęto poruszać kwestię Natura 2000, ekologii, i wiele prac jest trudno wykonać w związku z powyższym, nie można nic zrobić bez zgłoszenia do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Na dzień dzisiejszy jest do rozliczenia 15 rzek. Kolejno pan Tadeusz Błażejewski przedstawił krótko plan prac utrzymaniowych na rzece Stobrawa. Nie wolno wykonywać tych prac w czasie lęgów ssaków i ptaków, można je zacząć nie wcześniej jak 15 października. Prośba do pana Starosty, aby była możliwość odebrania tych robót, jeżeli chodzi o spółki wodne.
Pan Tadeusz Błażejewski poinformował, że za kilka miesięcy gotowe będą elektroniczne mapy wszystkich gmin, całego powiatu kluczborskiego, które wszystkie spółki dostaną.
Przewodniczący komisji zapytał czy na rzekach będą jazy robione, na rzece Tratwa Miechowa. Pan Tadeusz Błażejewski odpowiedział, że ten jaz służył do zaopatrzenia stawu
w Kostowie, na dzień dzisiejszy nie jestem w stanie nic zrobić w tej sprawie.
Kolejno pan Mieczysław Czapliński - Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa przedstawił krótka prezentację na temat przewidywanych zmian do ustawy Prawo wodne. Powyższa prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pani Elżbieta Starościak stwierdziła, że gminy są bardzo obciążone kosztami jeżeli chodzi o spółki wodne, będzie jeszcze gorzej jak proponowane zmiany w Prawie wodnym wejdą
w życie. Pani Elżbieta Starościak stwierdziła, ze na razie nic jeszcze nie wiadomo, czy taka ustawa zostanie przyjęta. Burmistrz będzie musiał posiadać bazę jeżeli chodzi o melioracje w danej gminie. W związku z tym są i będą protesty gmin jeżeli chodzi o projekt tej ustawy.
W projekcie tej ustawy jest bardzo wiele niedomówień . Pani Elżbieta Starościak stwierdziła ponadto, że według projektu to gmina będzie ściągać składki z rolników i jest to dobrze, gdyż w chwili obecnej ściągalność jest taka jaka jest gdyż nie jest to obligatoryjne.
Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że w nowym projekcie ustawy kompetencje nadzorcze będą nie po stronie Starosty a po stronie Burmistrza. Pan Starosta za przykład podał ściągalność składek jeżeli chodzi o gospodarkę śmieciową, ściągalność poparta organem Burmistrzem i wszyscy płacą.
Pan Arnold Warc stwierdził, że najgorzej jest ze ściągalnością składek, mniejsi rolnicy płaca ale ci więksi nie. Nowy projekt ustawy to zmienia, składki będą obligatoryjne, ściągane przez Burmistrza.
Pani Elżbieta Starościak stwierdziła, ze bardzo dobry efekt dało wydawanie decyzji przez Starostę, zastosowanie tego środka spowodowało większa ściągalność.
Gmina przeznaczy środki a działać będzie spółka wodna.
Pan Starosta poinformował, że w każdej gminie spółki wodne zaczęły działać, przez wiele lat nie robiły za wiele.
Pan Starosta dodał, że było bardzo dużo uwag, wniosków zwłaszcza w czasie silnych opadów. Pan Starosta przedstawił Zestawienie długości rowów melioracyjnych zlokalizowanych w pasie dróg powiatowych. Powyższe zestawienie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pan Starosta stwierdził, że w tej kwestii musi być komunikacja pomiędzy powiatem a poszczególnymi gminami i spółkami wodnymi z poszczególnych gmin, powiat robiąc drogi powiat nie zrobi rowu bez konsultacji ze spółką wodną z danego terenu gminy, natomiast jeżeli spółka przygotowuje swój zakres działań melioracyjnych na dany rok, powiadamia
o tym powiat. Pan Starosta dodał, że pan Naczelnik Wydziału Rolnictwa wyśle do wszystkich spółek jako ustalenie z dzisiejszego posiedzenia komisji razem powyższą informację razem z załączoną mapa i prośbą o kontakt i bieżącą współpracę w tej materii.
Ad.3
Nie wniesiono wolnych wniosków.
Ad.4
Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła wspólne posiedzenie wszystkich komisji Rady Powiatu w Kluczborku.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji
Kazimierz Morawiec
Protokołowała
Katarzyna Hołdys
Załączniki (3) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Hołdys Katarzyna |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Hołdys Katarzyna |
Data wprowadzenia: | 2015-09-28 09:40:40 |
Opublikował: | Radom Adam |
Data publikacji: | 2015-09-28 12:48:37 |
Ostatnia zmiana: | 2015-09-28 12:48:53 |
Ilość wyświetleń: | 1015 |