Protokół Nr 3/2015

 

 

Z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego  w dniu 24 marca  2015 r.

 

Przewodniczył radny Norbert Waliczek - Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego.

 

Lista obecności w załączeniu.

 

1.Otwarcie posiedzenia.

    2.Analiza stanu bezpieczeństwa powiatu kluczborskiego w   kontekście działań

Policji. Ocena stanu bezpieczeństwa sanitarnego powiatu kluczborskiego za 2014  rok.

3. Analiza materiałów na VI sesję.

    4.Wolne wnioski.

    5.Zamknięcie posiedzenia.            

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

2. Mieczysław Zaleciński-Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego
i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku,

3.Małgorzata Zabierowska- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
w Kluczborku,

4. Rafał Pniewski- I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji.

 

Ad.1

 

Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie przyjęli porządek obrad dzisiejszego posiedzenia.

 

Ad.2

 

Przewodniczący komisji poinformował, że na Komisji Budżetu podczas analizy powyższego sprawozdania padło zapytanie dotyczące braku w Sprawozdaniu ze stanu bezpieczeństwa powiatu kluczborskiego w  kontekście działań Policji informacji dotyczącej nielegalnej wycinki drzew na terenie gminy Wołczyn oraz sprawa reportażu, który był w TVP Info.   Głos zabrał pan Rafał Pniewski- Zastępca Komendanta Powiatowego Policji, który wyjaśnił, że sprawę dot. wycinki drzew w całości przejęła Komenda Wojewódzka, gdyż zakres pewnych czynności przy tym postępowaniu wykraczał poza kompetencje Komendy Powiatowej.

Jeżeli chodzi o interwencje dotyczące działalności pubu przy ul. Sybiraków, pan Komendant wyjaśnił, że generalnie to, co dla jednych jest zakłóceniem ładu i porządku publicznego
dla innych jest normalnym funkcjonowaniem miasta. Policja realizuje tam interwencje, które kończą się pouczeniami, w kilku przypadkach zostały nałożone mandaty karne, pan Komendant dodał, że większość zgłoszeń jest anonimowa. Pan Komendant poinformował, że w Kluczborku jest kilka takich miejsc gdzie policja musi interweniować, co związanie jest z imprezami w miejscach, gdzie znajdują się punkty gastronomiczne, interwencje na ul Sienkiewicza i Mickiewicza nie są specjalnie większe niż na innych ulicach miasta.

Przewodniczący komisji poruszył kwestię bezpieczeństwa na akwenie wodnym w Kluczborku i zapytał, czy nie mogłoby być skuteczniejszej ochrony, jeżeli chodzi o parkowanie samochodów, zwłaszcza w czasie lata, gdy jest tam dużo ludzi. Pan Rafał Pniewski- Zastępca Komendanta Powiatowego Policji stwierdził, że znaki są, jest jedynie kwestia ich  przestrzegania, w okresie od maja do października jest tam więcej policji i staży miejskiej aby zapewnić bezpieczeństwo na tej drodze w kwestii parkowania.

Przewodniczący komisji poruszył kwestię bezpieczeństwa na drogach. Pan komendant poinformował, że jeżeli chodzi o zagrożenia w ruchu drogowym w kwestii wypadków jest spadek ale jest wzrost rannych w tych wypadkach, podstawowymi  problemem jest nadmierna prędkość,  nie ustąpienie pierwszeństwa przejazdu i nie zachowanie bezpiecznej odległości. Ponadto duży wpływ na zdarzenia drogowe są piesi.

Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że dochodzi do demonizowania prędkości.

Pan Komendant stwierdził, że na pierwszym miejscu jest wymuszenie pierwszeństwa jako główny powód wypadków. Policja zatrzymuje prawo jazdy również w takich wypadkach, gdy stwierdza, że osoba zagroziła bezpieczeństwu na drodze.

Najbardziej narażeni na zdarzenia w ruchu drogowym są piesi, i jest prowadzona akcja w tej kwestii akcja policji, gdyż kierowcy często nie ustępują pierwszeństwa pieszym nawet
w miejscach, które są dla pieszych przeznaczone, kwestie kamizelek odblaskowych, policjanci kładą nacisk aby piesi i rowerzyści takie kamizeli posiadali. 

Przewodniczący komisji zapytał o wniosek o zmianę organizacji ruchu w węźle wieluńskim, jaki będzie ciąg dalszy tej sprawy. Pan Komendant odpowiedział, że ze strony zarządcy drogi nie ma jeszcze odpowiedzi. Pan Starosta stwierdził, że już kilka lat temu taki wniosek był zgłaszany, niemniej pojawia się argument przebudowy drogi w ramach S-11.

Radny Piotr Włodarczyk zapytał czy jest możliwość wysłania patrolu, zwłaszcza w okresie letnim,  na ul. Powstańców, Graniczną i Różaną i tzw. getto przy ul. Wołczyńskiej, zdarzeń nie ma tam za wiele ale mieszkańcy zgłaszają tego typu problemy, chodzi głównie o działalność prewencyjną.

Pan Komendant stwierdził, że wystarczy zadzwonić w sytuacjach, gdy mieszkańcy są zagrożeni i patrol jest wysyłany.

Pan Starosta poruszył kwestię ilości patroli jakie pracują na terenie powiatu. Pan Komendant odpowiedział, że na pierwszej zmianie znajduje się patrol Byczyna-Wołczyn, na drugiej zmianie tez Byczyna-Wołczyn, po jednym patrolu, sporadycznie na trzecia zmianę jest tak , ze Byczyna i Wołczyn obstawiają swoje rejony całodobowo. Jeżeli chodzi o Kluczbork to na rano jest jeden patrol, na druga zmianę jeden do dwóch patroli i każdorazowo na trzecią zmianę do dwóch patroli. Ponadto trzeba pamiętać, że są dzielnicowi, którzy kierowani są
w obchód na pierwsza i druga zmianę, a w weekendy są dodatkowymi patrolami, są jeszcze przewodnicy służb z psami , którzy pełnią służbę w terenie. Ponadto w weekendy zmiany
są obstawiane przez policjantów nieumundurowanych, w miejsca w zależności od zdarzeń, jakie się generują, odbywa się to na zasadzie akcyjności.   

Pan Starosta poruszył jeszcze kwestie budynku dla policji w Wołczynie, aby móc tam zorganizować posterunek policji zgodny ze standardami.

Pan Komendant stwierdził, że na dzień dzisiejszy nie wiadomo gdzie będzie stacjonowała policja w Wołczynie.  Pan Komendant stwierdził, że do końca czerwca trzeba tą kwestię rozwiązać.

Radny Andrzej Olech zapytał, czy na terenie naszego powiatu są jakieś wiadomości na temat zorganizowanych grup przestępczych.

Informacje takie są w gestii Komendy Wojewódzkiej.

Pan Starosta stwierdził, że najlepsza wydaje się lokalizacja w budynku Dworca w Wołczynie.

Przewodniczący komisji podziękował za przybycie panu Komendantowi.

Kolejno Przewodniczący komisji podziękował za przygotowanie materiału odnośnie Sprawozdania Sanepidu.

Radna Wioletta Kardas zapytała o stężenie azotanów  wodzie w gminie Byczyna oraz   o DPS w Gierałcicach dot. zakupu kawy i słodyczy ze środków podopiecznych tego DPS-u.

Głos zabrała pani Małgorzata Zabierowska- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kluczborku, która poinformowała, że w gminie Byczyna woda jest najgorsza, wszystkie wodociągi są złe. Głownie chodzi o azotany , mangan, żelazo i mętność oraz  nikiel, który jest na granicy, mieszkańcy stosują filtry, które jeszcze zwiększają ilość manganu i niklu.  Obecnie Dobiercice są na etapie przebudowy, która ma poprawić jakość wody. Jeżeli chodzi o azotany, który nie jest problemem nowym, dot. Kostowa i  Kastelu i  nie można sobie z tym problemem poradzić, azotany nie są na bardzo tragicznym poziomie, norm jednak trzeba dotrzymywać. Wszystkie te informacje są ogłaszane i ludzie musza wiedzieć co piją.

Radny Norbert Waliczek stwierdził, że jeżeli chodzi o małe dzieci i kobiety w ciąży są zagrożone jeżeli długo spożywają taka wodę.

Jeżeli chodzi o parametry w żywieniu, to trzeba pamiętać, że inaczej jest w szkole czy szpitalu, są stawki układane i według tej stawki dziecko czy pacjent jest żywiony.
Jeżeli chodzi o Gierałcice tam powinna być dieta dostosowana do całodziennego żywienia i podopieczni sobie dokupują żywność. Jeżeli chodzi o szkołę, przedszkola czy szpitale to nie ma ustawowych parametrów co do żywienia.

Przewodniczący komisji podziękował pani Małgorzacie Zabierowskiej za analizę sprawozdania.

 

Ad. 3

 

Przewodniczący Komisji przedstawił projekty uchwał na VI sesję w następujących sprawach:

zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2015 Nr III/29/2014 Rady Powiatu w Kluczborku, zmiany wieloletniej prognozy finansowej, radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższe projekty uchwał. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie  zmieniająca Uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie przesunięcia terminu wykupu obligacji. Pani Skarbnik wyjaśniła że nastąpi wykup większej ilości obligacji aniżeli było zaplanowane w budżecie, dzięki wolnym środkom wprowadzonym do budżetu, co spowoduje zmniejszenie naszego zadłużenia. Radni jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali. 

Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie  przekazania środków finansowych na Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej. Pan Starosta wyjaśnił, że powiat wyłoży jedynie 10 tys. zł. a reszta będzie z projektu. Radni jednogłośnie przyjęli pozytywna opinie o nim. Kolejnym projektem uchwały był projekt uchwały w sprawie  uchwały  wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych, ustalonych z tytułu trwałego zarządu dla Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości, radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie przyjęli pozytywna opinie o nim. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, radni jednogłośnie przyjęli pozytywną  opinie o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie  określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2015 rok, radni jednogłośnie powyższy projekt zaopiniowali. Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie  przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za rok 2014, radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie go pozytywnie zaopiniowali.

Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku, radni jednogłośnie powyższy projekt pozytywnie zaopiniowali. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Powiatu Kluczborskiego, których właścicielem zarządzającym jest Powiat Kluczborski, udostępnionych dla operatorów publicznego transportu zbiorowego i przewoźników drogowych oraz ustalenia warunków i zasad korzystania z tych obiektów, radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie powyższy projekt zaopiniowali. Kolejnym projektem był projekt w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego poparcia  „Apelu Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie utworzenia na terenie województwa opolskiego bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego", Województwo Opolskie jako jedyne w kraju nie posiada na swoim terenie bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W związku z powyższym czas dotarcia zespołu Lotniczego Pogotowia Ratunkowego z bazy w Gliwicach lub Wrocławia do miejsca wypadku znacznie  się wydłuża, co może skutkować zagrożeniem dla zdrowia i życia osób w nim uczestniczących.  Zarząd Powiatu w Kluczborku uważa za konieczne utworzenie na terenie województwa opolskiego bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego na lotnisku w Opolu - Polskiej Nowej Wsi, którego centralne usytuowanie w województwie, umożliwi lotniczym zespołom ratownictwa medycznego na szybkie dotarcie do miejsca wypadku, katastrofy, czy też klęsk żywiołowych, na wystąpienie których narażeni są mieszkańcy naszego województwa. Utworzenie bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego przyczyni się do podniesienia poprawy i podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia mieszkańców naszego powiatu i województwa. Radny Norbert Waliczek zapytał, czy po stronie powiatu byłoby utrzymanie takiego obiektu. Pan Starosta odpowiedział, że nie oraz, że ze strony powiatu powyższa uchwała miałaby jedynie formę wsparcia. Radni jednogłośnie powyższy projekt zaopiniowali. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie  zmieniająca uchwałę w sprawie powołania Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu w Kluczborku , zmieniająca uchwałę w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Rady Powiatu w Kluczborku oraz kolejny w sprawie zmieniająca uchwałę w sprawie powołania Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku, zmieniająca uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie powołania Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku, przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2015 rok. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali oba projekty uchwał. Kolejno Przewodniczący komisji ds. wsi przedstawił  jeszcze Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku za 2014 rok, Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa sanitarnego powiatu kluczborskiego za 2014 rok, Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej powiatu kluczborskiego za rok 2014,  Sprawozdanie z realizacji programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2014 r. oraz  sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres  od  27 stycznia 2015 r.  do  3 marca 2015 r.           

 

Ad.4

 

Radny Wojciech Smolnik zapytał jaki sens ma nasze głosowanie nad poszczególnymi projektami uchwał, głosowanie nie jest w żadnym stopniu wiążące jeżeli nie piszemy opinii
o danym projekcie i nie odczytujemy jej na sesji. W takiej sytuacji Przewodniczący komisji powinien odczytać na sesji, że dana komisja wszystkie projekty uchwał zaopiniowała pozytywnie. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że stylu pracy na komisji nie narzuca Statut, jest to indywidualną sprawa komisji w jaki sposób pracuje jeżeli chodzi o analizę poszczególnych projektów uchwał. Pan Starosta dodał, że wie, iż w wielu radach na sesjach komisje faktycznie odczytują i opinie poszczególnych komisji nt. poszczególnych projektów. Rady Wojciech Smolnik stwierdził, że jeżeli chodzi o uchwały dot. kwestii zdrowia czy oświaty, to na sesji można się sugerować opinią resortowej komisji.

Radny Andrzej Olech stwierdził, ze na komisjach jest szansa na głębsze zapoznanie się z projektami uchwał.

  

Ad.5

 

Przewodnicząca obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia
    i Bezpieczeństwa Publicznego

Norbert Waliczek

 

 

 

 

 

 

Protokołowała:

Katarzyna Hołdys