Uchwała Nr VI/52/2015
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 26 marca 2015 r.
w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za rok 2014
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn: t.j: Dz.U. z 2013 r., poz. 595 z późn.zm.), art. 112 ust. 12 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn: Dz. U. z 2015 r., poz. 163), art. 76 ust. 4 pkt 15 oraz art. 182 ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r., poz. 135, z późn. zm.), Rada Powiatu w Kluczborku uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za rok 2014, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku
Andrzej Butra
Załącznik do Uchwały Nr VI/52/2015
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 26 marca 2015 r.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI
POWIATOWEGO CENTRUM
POMOCY RODZINIE W KLUCZBORKU
ZA 2014 ROK
Kluczbork – marzec – 2015
Wstęp
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR) jest jednostką organizacyjną powiatu powołaną w celu wykonywania zadań własnych powiatu z zakresu pomocy społecznej oraz polityki prorodzinnej, a także wykonywania w oparciu o środki PFRON zadań na rzecz osób niepełnosprawnych.
Istotą działalności PCPR jest udzielanie osobom i rodzinom takiego wsparcia, które umożliwi im w miarę samodzielna egzystencję, aktywność społeczną, skuteczną realizację ról społecznych, dając szansę na zaspokojenie podstawowych potrzeb, rozwój, integrację i funkcjonowanie w społeczeństwie oraz coraz lepsze radzenie sobie z pojawiającymi się problemami.
Kompetencje oraz zadania powiatu określają:
- ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej,
- ustawa z dnia 25 lipca 2005r. o przeciwdziałanie przemocy w rodzinie
- ustawa z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w zakresie zadań dotyczących osób niepełnosprawnych,
- ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wpieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
I. Do zadań własnych realizowanych przez PCPR w 2014 roku (jak i w latach poprzednich) realizowanych w oparciu o ustawy o pomocy społecznej oraz przeciwdziałaniu przemocy należało:
1) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
2) organizowanie i prowadzenie specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego dla rodzin naturalnych i zastępczych, a także terapii rodzinnej;
3) realizacja działań w ramach interwencji kryzysowej, w tym prowadzenie Ośrodka Interwencji Kryzysowej we współpracy z Caritas;
4) kierowanie osób do domów pomocy społecznej;
5) pomoc w integracji ze środowiskiem osób opuszczających niektóre rodzaje, resocjalizacyjnych, zakłady dla nieletnich;
6) przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz pokrywanie wydatków związanych z kontynuowaniem nauki osobom opuszczającym niektóre, schroniska, zakłady poprawcze, domy pomocy społecznej;
7) organizowanie szkoleń dla kadry pomocy społecznej z terenu powiatu;
8) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;
9) sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej oraz podejmowanie działań wynikających z rozeznanych potrzeb;
10) współpraca - na zasadzie partnerstwa - z organizacjami pozarządowymi, Kościołem katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi w celu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej;
11) podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb.
1. Działalność Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w zakresie poradnictwa specjalistycznego oraz interwencji kryzysowej
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w związku ze swoją działalnością statutową od 2002r. prowadzi interwencję kryzysową, poradnictwo prawne i psychologiczne.
Zatrudnia dwóch psychologów, radcę prawnego oraz pracownika socjalnego.
W 2014r. z pomocy skorzystało 313 osób będących w różnorodnych kryzysach rodzinnych (typu konflikt, alkoholizm, itp.). W tym 50 osób było doświadczonych zjawiskiem przemocy domowej.
Poradnictwo prawne
PCPR udziela poradnictwa prawnego w zakresie:
- ochrony prawnej dziecka,
- alimentacji,
- spraw o znęcanie nad rodziną,
- rozwodów i separacji,
- spraw o przymusowe leczenie,
- działalności edukacyjnej w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie - edukowanie ofiar przemocy w zakresie przysługujących im praw.
Poradnictwo psychologiczne
- W ramach poradnictwa psychologicznego PCPR podejmuje następujące zadania:
- poradnictwo psychologiczne i terapię psychologiczną dla rodzin będąc w kryzysie w tym dla ofiar przemocy domowej oraz psychoedukację dla sprawców przemocy;
- terapia krótkoterminowa skoncentrowana na problemie; terapia długoterminowa przy złożonej sytuacji problemowej osoby; terapia rodzinna i małżeńską;
- mediacje;
- poradnictwo i terapia z powodu: rozpadu rodziny, śmierci bliskiej osoby, przewlekłej choroby, choroby psychicznej (zaburzenia lękowe, depresyjne, psychozy, zaburzenia osobowości);
- określenie stanu psychicznego i głębokości psychicznych oraz społecznych skutków kryzysu (w tym również: diagnozowanie ofiar i sprawców przemocy domowej głównie na potrzeby prowadzonych terapii oraz toczących się postępowań sądowych),
- przeprowadzenie interwencji nastawionej na pomoc w pokonaniu przez klienta zewnętrznych trudności i zmniejszenie najdotkliwszych objawów reakcji kryzysowej także poprzez współpracę z instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dziecka (policją, sądem, prokuraturą, OPS, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną),
- przyjmowanie telefonicznych zgłoszeń w ramach interwencji kryzysowej na całodobowy telefon interwencyjny,
- prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej oraz usamodzielniających się wychowanków z pieczy zastępczej;
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej oraz okresowej oceny rodzin zastępczych (w zakresie badań psychologicznych, wystawiania opinii psychologicznej oraz uczestnictwa w zespole ds. pieczy zastępczej) – w 2014 objęto diagnozą i pomocą psychologiczną 43 rodziny zastępcze (80 osób).
Grupa wsparcia
W 2014r. prowadzona była grupa wsparcia dla ofiar przemocy. Zajęcia odbywały się raz w tygodniu od września do grudnia. Prowadzone były przez psychologa.
Punkt konsultacyjny
Ze względu na duże zapotrzebowanie na specjalistyczne poradnictwo prawne dodatkowo został uruchomiony Punkt Konsultacyjny (w godzinach popołudniowych), gdzie osoby uwikłane w przemoc domową mogły korzystać z doradztwa psychologicznego oraz prawnego.
Działalność Ośrodka Interwencji Kryzysowej
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku pomaga osobom doświadczonym przemocą rodzinie w sposób kompleksowy, udzielając pomocy psychologicznej, prawnej oraz zabezpieczając schronienie.
W związku z powyższym PCPR od 2002r. prowadzi Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej. Od 2013r. Ośrodek działa w budynku Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku przy ul. Sienkiewicza 20 B.
Obsługę hostelową i pomoc specjalistyczną osobom umieszczonych w Ośrodku zapewnia PCPR. Ośrodek oferuje pobyt ofiarom przemocy do czasu ustabilizowania ich sytuacji mieszkaniowej i socjalnej, nie dłużej jednak niż 3 miesiące. Po opuszczeniu Ośrodka kontynuowana jest pomoc prawna i psychologiczna. Osoby umieszczane są na wniosek Komendy Powiatowej Policji oraz Ośrodków Pomocy Społecznej.
Na przestrzeni 13 lat działalności (do 2014r. włącznie) w Ośrodku przebywało 197 osób.
Zespół Interdyscyplinarny
Zgodnie z nowelizacją Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 1 sierpnia 2010 r. kontynuuje się spotkania Zespołu Interdyscyplinarnego, w skład którego wchodzą przedstawiciele jednostek organizacyjnych pomocy społecznej; Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych; policji, oświaty; ochrony zdrowia; organizacji pozarządowych, kuratorzy. Posiedzenia Zespołu Interdyscyplinarnego odbywają się w zależności od potrzeb (Zespół zwoływany jest do każdej sporządzonej Niebieskiej Karty), jednak nie rzadziej niż raz na trzy miesiące. PCPR uczestniczy w Zespole Interdyscyplinarnym oraz powoływanych grupach roboczych. Pracownicy PCPR również sporządzają Niebieskie Karty. W trakcie spotkań omawiane są problemy rodzin w stosunku, do których zachodzi podejrzenie, że występuje u nich zjawisko przemocy domowej. Ustala się wspólnie zakres działań pomocowych dla konkretnej rodziny, by kompleksowo i szybko wypracować wyjście z kryzysu dla danej rodziny (również w tym celu, by działania instytucji nie wykluczały się wzajemnie). Na spotkania Zespołu często zapraszane są osoby, wobec których została sporządzona Niebieska Karta (osoba pokrzywdzona i sprawca). Zespół powołuje grupy robocze pracujące z rodziną do momentu ustania przemocy w rodzinie.
W okresie od 1.01.2013r. do 31.12.2013r. odbyło się 52 spotkania zespołu interdyscyplinarnego, powołano 21 grup roboczych.
Wdrażanie i realizacja programów kierunkowych
PCPR opracowało i realizuje Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Działań Profilaktycznych w Powiecie Kluczborskim na lata 2013 – 2018.
Realizacja programów oddziaływań korekcyjno – edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie opracowało program korekcyjno – edukacyjny dla sprawców przemocy, na chwilę obecną Program nie jest realizowany . Powodem jest brak uprawnień pracowników do prowadzenia zajęć. Wymagane jest specjalistyczne szkolenie, które na chwilę obecną z uwagi na koszty nie może być sfinansowane. Nie mniej jednak prowadzone są indywidualne konsultacje i psychoedukacja dla zgłaszających się do PCPR sprawców przemocy domowej.
Kierowanie do specjalistów, propagowanie telefonów zaufania
PCPR udostępnia osobom zgłaszającym się po pomoc, a także na swojej stronie internetowej opracowany przez siebie i systematycznie uaktualniany Powiatowy Biuletyn Informacyjny, który powstał w 2010 r. w oparciu o środki z Urzędu Marszałkowskiego. Informator dotyczy uzyskania pomocy w zakresie problemów alkoholowych, narkotykowych, tytoniowych, przemocy w rodzinie oraz wykluczenia społecznego. Zawiera informacje o organizacjach pozarządowych, jednostkach samorządowych i instytucjach publicznych oferujących- szeroko rozumianą - pomoc społeczną. Skierowany jest do osób i rodzin, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej obejmuje gminy: Kluczbork, Wołczyn, Byczynę i Lasowice Wielkie.
Biuletyn jest dostępny na stronie e-mail: kluczbork@pcpr-kluczbork.pl
Prowadzenie działań zmierzających do podniesienia kwalifikacji osób mających w swojej pracy kontakt z ofiarami i sprawcami przemocy
Wzorem lat ubiegłych, pracownicy PCPR uzupełniali swoje kwalifikacje. W 2014r. wzięli udział w szkoleniu „Mediacje – zaawansowane techniki rozwiązywania konfliktów bez przemocy w rodzinie – profesjonalny warsztat mediacyjny” oraz „Praca z rodziną w sytuacji rozstania się rodziców”.
2. Pomoc instytucjonalna. Domy pomocy społecznej.
Domy pomocy społecznej świadczą usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nich przebywających. W Domach umieszczane są osoby wymagające całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, które nie mogą samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu i którym nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych (ustawa o pomocy społecznej – art.54).
Domy pomocy społecznej w ciągu ostatnich kilku lat stały się nowoczesnymi instytucjami świadczącymi usługi na wysokim poziomie ze szczególnym uwzględnieniem intymności, godności i poczucia bezpieczeństwa mieszkańców oraz stopnia ich sprawności fizycznej i psychicznej.
Formą kompleksowego zaspokajania potrzeb ludzi potrzebujących stałej opieki całodobowej w naszym powiecie są dwa domy pomocy społecznej, z którymi PCPR współpracuje.
- Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku wraz z filią mieszczący się przy ul. Wołczyńskiej liczący 95 miejsc. Dom świadczy całodobowe usługi poprzez pielęgnację i rehabilitację osób w podeszłym wieku.
Filia Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku przy ul. Sienkiewicza dla osób niepełnosprawnych fizycznie całodobowo, świadczący usługi dla 45 –ciu mieszkańców.
- Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach dla dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie mężczyzn zapewnia opiekę i rehabilitację 70 mieszkańcom.
Koszt utrzymania w naszych DPS-ach w 2014 r. wynosił:
w Gierałcicach – 2 840,00 zł.
W Kluczborku – 2 550,77 zł.
Domy Pomocy Społecznej w Kluczborku spełniają obowiązujące standardy i otrzymały wpisy do rejestru domów pomocy społecznej prowadzonego przez Wojewodę Opolskiego.
Osoby umieszczane i opuszczające DPS w latach 2012-2014
Rok |
Liczba osób umieszczonych |
Liczba osób opuszczających DPS |
Liczba osób, które odeszły, ogółem |
Zgony |
Przeniesienia |
Odeszły do rodziny*
lub rezygnacje* |
2012 |
43 |
45 |
39 |
4 |
3** |
2013 |
40 |
37 |
30 |
7 |
- |
2014 |
35 |
30 |
27 |
- |
3 |
- Projekty unijne
„Dobry Start”
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku od 2008 roku realizuje projekt systemowy pod nazwą „Dobry Start”.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VII Promocja integracji społecznej, Działanie 7.1 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.2 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez powiatowe centra pomocy rodzinie.
Celem głównym projektu jest aktywizacja społeczna i zawodowa osób korzystających ze wsparcia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku.
W roku 2014 r. projekt adresowany był do osób niepełnosprawnych będących w wieku aktywności zawodowej, nieaktywnych zawodowo zamieszkałych na terenie powiatu kluczborskiego.
Udział w projekcie wzięło łącznie 51 osób, w tym: 26 kobiet i 25 mężczyzn. Każdy uczestnik został objęty odmianą kontraktu socjalnego.
Zrealizowano następujące formy wsparcia:
1) W ramach aktywizacji społecznej:
Warsztaty przedsiębiorczości i poszukiwania pracy.
Warsztaty dla każdej grupy trwały 5 dni i obejmowały 25 godzin dydaktycznych.
Uczestnicy zdobywali wiedzę na temat rynku pracy, zakładania spółdzielni socjalnych, pisania życiorysu, listu motywacyjnego i prowadzenia rozmowy z pracodawcą.
Udział w warsztatach wzięło 40 osób, w tym: 20 kobiet i 20 mężczyzn.
Warsztaty socjokulturalne
Warsztaty socjokulturalne zorganizowano w atrakcyjnym turystycznie Zakopanem.
Podczas 6-dniowego wyjazdu zorganizowano: trening umiejętności społecznych (warsztaty z psychologiem i pedagogiem), zwiedzanie wraz z przewodnikiem Krakowa oraz Zakopanego, kolację integracyjną połączoną z konkursami wiedzy o Tatrach.
Udział w warsztatach wzięło 35 osób, w tym: 18 kobiet i 17 mężczyzn.
2) W ramach aktywizacji zdrowotnej:
Turnus rehabilitacyjny
W okresie letnim uczestnicy projektu wzięli udział w 14 dniowym turnusie rehabilitacyjnym, który został zorganizowany przy współudziale środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, w nadmorskim ośrodku rehabilitacyjnym.
Uczestnicy turnusu korzystali z szeregu zabiegów z grupy fizykoterapii (laser, lampa sollux, pole magnetyczne), kinezyterapii (ćwiczenia indywidualne z fizjoterapeutą) oraz krioterapii miejscowej.
W turnusie uczestniczyło 37 osób, w tym: 19 kobiet i 18 mężczyzn.
3) W ramach aktywizacji zawodowej:
Doradztwo zawodowe.
Z chwilą przystąpienia do projektu każdy uczestnik został objęty wsparciem doradcy zawodowego
w postaci indywidualnych konsultacji.
Celem konsultacji było rozpoznanie indywidualnych potrzeb i możliwości uczestników projektu, dobór odpowiedniego kierunku szkolenia oraz udzielenie wsparcia w zakresie powrotu i wejścia na rynek pracy. Przy współudziale doradcy dla każdego uczestnika projektu został opracowany Indywidualny Plan Działania(IPD).
W spotkaniach uczestniczyło 51 osób, w tym: 26 kobiet i 25 mężczyzn.
Staże zawodowe
W ramach projektu 5 osób zostało skierowanych do odbycia stażu na konkretnym stanowisku pracy. Uczestnicy odbywali staż w zakładzie pracy chronionej, w przedszkolu, szkole, firmie prywatnej. Naukę zawodu zdobywali na takich stanowiskach jak: sekretarka, opiekunka do dzieci, strażnik- portier, konserwator i pracownik gospodarczy.
Poprzez udział w stażu i zdobyciu nowych umiejętności zawodnych uczestnicy mogli odzyskać zdolność oraz możliwość do zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej.
Do odbycia stażu zostało skierowanych 5 osób w tym: 2 kobiety i 3 mężczyzn.
4) W ramach aktywizacji edukacyjnej:
Zorganizowano 5 szkoleń i kursów w następujących zakresach tematycznych:
Kurs pracownika administracyjno-biurowego
Celem kursu było nabycie teoretycznej i praktycznej wiedzy w zakresie organizowania pracy biurowej. Szkolenie trwało 10 dni i obejmowało 70 godzin dydaktycznych.
W trakcie szkolenia uczestniczki zdobywały głównie praktyczną wiedzę z zakresu obsługi podstawowych urządzeń biurowych oraz obsługi programu PŁATNIK. Ważnymi elementami szkolenia były również zagadnienia z zakresu prawa pracy, zasad efektywnej komunikacji oraz autoprezentacji i kultury zawodu.
Udział w kursie wzięły 2 osoby, w tym: 2 kobiety.
Kurs pracownika ochrony osób i mienia z obsługą monitoringu
Kurs zorganizowano dla osób zainteresowanych opanowaniem podstawowej wiedzy teoretycznej i praktycznej niezbędnej do wykonywania zawodu strażnik-portier z obsługą urządzeń monitorujących.
Program kursu obejmował m.in. ochronę osób i mienia, zasady udzielania pierwszej pomocy, techniki samoobrony oraz system monitoringu wizyjnego. Ogółem kurs trwał 70 godzin dydaktycznych.
Udział w kursie wzięło 10 osób, w tym: 1 kobieta i 9 mężczyzn.
Podstawy obsługi komputera
Szkolenie trwało 60 godzin (łącznie 10 dni), podczas których uczestnicy zdobywali podstawową wiedzę i nabywali podstawowych umiejętności w zakresie wykorzystania komputera.
Tematyka kursu obejmowała obsługę edytora tekstów Word, podstawy Internetu i poczty elektronicznej.
W szkoleniu uczestniczyło 9 osób, w tym: 5 kobiet i 4 mężczyzn.
Szkolenie komputerowe-poziom średnio zaawansowany
Szkolenie organizowane na poziomie zaawansowanym trwało 60 godzin (łącznie 9 dni).
Celem szkolenia było pogłębienie lub uzupełnienie wiedzy uczestników szkolenia z zakresu obsługi komputera. Tematyka kursu obejmowała poznanie zaawansowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego Excel, prezentacje w Power Point, pogłębienie wiedzy o systemie operacyjnym Windows.
Udział w szkoleniu wzięło 6 osób, w tym: 1 kobieta i 5 mężczyzn.
Kurs florystyki
Kurs trwał 54 godziny (9 dni), prowadzony był głównie w formie praktycznych ćwiczeń z zakresu tworzenia wiązanek ozdobnych i okolicznościowych.
Ponadto uczestnicy szkolenia zdobywali wiedzę o podziale roślin ozdobnych, narzędziach stosowanych w aranżacji roślin oraz artykułach dekoratorskich stosowanych w artystycznym układaniu wiązanek.
Udział w kursie wzięły 4 osoby, w tym: 4 kobiety.
31 grudnia 2014 r. PCPR w Kluczborku ostatecznie zakończyło realizację projektu.
Od początku projektu tj. od czerwca 2008 roku aż do momentu jego zakończenia udział w projekcie wzięły 263 osoby, w tym: 124 kobiety i 139 mężczyzn.
Głównymi odbiorcami projektu były osoby niepełnosprawne (łącznie 223 uczestników, w tym: 106 kobiet i 117 mężczyzn).
4. Działalność Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w zakresie rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych.
Do zadań zleconych przez administrację rządową realizowanych przez PCPR należy dofinansowanie do rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych wykonywanych na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r.o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.
Do zadań Powiatu realizowanych przez PCPR w ramach cytowanej ustawy w ubiegłym roku należało:
1) realizacja zadań w zakresie rehabilitacji społecznej oraz przestrzegania praw osób niepełnosprawnych zgodnie z założeniami wynikającymi z powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych oraz powiatowego programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych;
2) współpraca z instytucjami administracji samorządowej w realizacji cytowanych programów;
3) współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej;
4) dofinansowanie ze środków PFRON :
a) uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
b) sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
c) zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
d) likwidacja barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,
e) rehabilitacji dzieci i młodzieży,
f) dofinansowanie kosztów działania warsztatów terapii zajęciowej;
5) realizacja pilotażowego programu „Aktywny Samorząd” finansowanego ze środków PFRON;
6) merytoryczna obsługa kolejnej edycji PFRON-oskiego Programu wyrównywania różnic między regionami.
Środki finansowe na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych przekazuje Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).
Wysokość środków przekazanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację w 2014 roku określonych zadań, dla powiatu kluczborskiego wynosiła 1.011.403,00 w tym 503.874,00zł z przeznaczeniem na rehabilitację społeczną (bez WTZ) realizowaną przez PCPR była to zdecydowanie niewystarczająca ilość środków finansowych, która nawet w połowie nie zabezpieczyły potrzeb niepełnosprawnych wnioskodawców. Z uwagi na powyższe we wrześniu ubiegłego roku bieżące wnioski nie mogły być już zrealizowane.
Poniżej przedstawiono w ujęciu tabelarycznym zakres realizowanych spraw. Tabela obrazuje ilość osób niepełnosprawnych, których wnioski o dofinansowanie na poszczególne programy zostały rozpatrzone pozytywnie oraz wysokość środków, na ich pokrycie.
L.P. |
Nazwa zadania |
Ilość osób korzystających |
Wartość |
1. |
Dofinansowanie kosztów działania WTZ |
30 |
443.880,00 |
2. |
Dofinansowanie sportu, kultury rekreacji |
6 |
20.612,00 |
3. |
Zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny dla jednostek |
1 |
6.932,00 |
4. |
Zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze |
236 |
211.543,00 |
5. |
Dofinansowanie do uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym |
157 |
129.599,00 |
6. |
Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych |
37 |
135.187,00 |
7. |
Zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej |
- |
63.649,00 |
ra |
Razem |
|
1.011.402,00 |
8. |
Aktywny samorząd |
65 |
266.581,79 |
9. |
Program wyrównywania różnic między regionami II |
- |
-
|
Formy dofinansowania:
1) Turnusy rehabilitacyjne są to zorganizowane, aktywne formy rehabilitacji, połączone z elementami wypoczynku, których celem jest ogólna poprawa psychofizycznej sprawności oraz rozwijanie umiejętności społecznych uczestników, między innymi przez nawiązywanie i rozwijanie kontaktów społecznych, realizację i rozwijanie zainteresowań, a także przez udział w innych zajęciach przewidzianych programem turnusu.
Tryb rozpatrywania wniosków i przyznawania wysokości dofinansowań do turnusów określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 15 listopada 2007 roku w sprawie turnusów rehabilitacyjnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 230 poz. 1694 z póź.zm).
Zgodnie z ww. przepisami dofinansowanie uzależnione jest od stopnia niepełnosprawności wnioskodawcy, z uwagi na znacznie ograniczone środki finansowe, wysokość dofinansowania w 2014r została obniżona, zgodnie z przepisami o 10% i wynosiła:
- dla uczestnika ze znacznym stopniem niepełnosprawności – 909,00zł
- dla uczestnika z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności – 841,00 zł
- dla uczestnika z lekkim stopniem niepełnosprawności -782,00zł
- dla dziecka niepełnosprawnego oraz uczącej się i niepracującej młodzieży do 24 r. -929,00
- dla niezbędnego opiekuna – 606,00 zł
2) Likwidacja barier funkcjonalnych
Likwidacja barier architektonicznych(LBA) w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej polega na pracach adaptacyjnych, budowlano-instalacyjnych, zmierzających do poprawy funkcjonalności pomieszczeń mieszkalnych, głównie pomieszczeń sanitarnych oraz komunikacji wewnątrz mieszkań. Prowadzone są także prace budowlane i montażowe zewnętrzne umożliwiające samodzielne funkcjonowanie (dotyczy głównie osób na wózkach inwalidzkich i poruszających się z trudem przy pomocy kul).
O dofinansowanie ze środków PFRON mogą ubiegać się: osoby niepełnosprawne, które mają trudności w poruszaniu się.
Zrealizowane wnioski w ramach dofinansowania do LBA dotyczyły: adaptacji istniejących łazienek do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez poszerzenie otworów drzwiowych, wykonanie stanowiska prysznicowego w miejsce wanny, montaż uchwytów łazienkowych, wymiany posadzki na antypoślizgową, oporęczowania schodów.
Likwidacja barier w komunikowaniu się dotyczy w szczególności osób z dysfunkcją narządu słuchu, mowy i wzroku. Polega na umożliwianiu tym osobom samodzielnego życia w społeczeństwie, np. poprzez zakup i montaż telefonów bezprzewodowych, łącza Internetu.
O dofinansowanie mogą się ubiegać osoby niepełnosprawne, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności, pod warunkiem, że likwidacja barier umożliwi lub w znacznym stopniu ułatwi tym osobom wykonywanie podstawowych, codziennych czynności lub kontaktów z otoczeniem.
Likwidacja barier technicznych dotyczy likwidacji przeszkód w wykonywaniu podstawowych, codziennych czynności, wynikających z rodzaju niepełnosprawności oraz braku zastosowania odpowiednich urządzeń i przedmiotów umożliwiających zwiększenie samodzielności i niezależności życiowej osoby niepełnosprawnej.
3) Sport, kultura, rekreacja i turystyka osób niepełnosprawnych
O dofinansowanie mogą ubiegać się osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, jeżeli:
- prowadzą działalność na rzecz osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej 2 lata przed dniem złożenia wniosku,
- udokumentują zapewnienie odpowiednich do potrzeb osób niepełnosprawnych warunków technicznych i lokalowych do realizacji zadania,
- udokumentują posiadanie środków własnych lub pozyskanych z innych źródeł na sfinansowanie przedsięwzięcia w wysokości nie objętej dofinansowaniem ze środków Funduszu.
Z tej formy dofinansowania z dużym zainteresowaniem korzystają organizacje pozarządowe oraz jednostki organizacyjne z terenu powiatu kluczborskiego. Niestety poważnym ograniczeniem jest niewystarczająca ilość środków finansowych.
4) Przedmioty ortopedyczne oraz sprzęt rehabilitacyjny
Dofinansowanie do przedmiotów ortopedycznych umożliwia codzienne funkcjonowanie osobom niepełnosprawnym. PCPR udzielało dofinansowań osobom niepełnosprawnym na podstawie złożonego wniosku wraz z fakturą VAT za zakupiony przedmiot ortopedyczny, z wyszczególnionym limitem i odpłatnością Narodowego Funduszu Zdrowia oraz udziałem własnym wnioskodawcy. Na podstawie obowiązujących przepisów ze środków PFRON wysokość dofinansowania wynosiła do 100% sumy limitu Narodowego Funduszu Zdrowia oraz wymaganego udziału własnego osoby niepełnosprawnej w zakupie tych przedmiotów.
Dofinansowane wnioski dotyczyły m. in. aparatów słuchowych dla dzieci i osób dorosłych, indywidualnych przedmiotów pionizujących wózków inwalidzkich protez ortopedycznych kończyn dolnych i kończyn górnych, butów ortopedycznych, materaców i poduszek przeciwodleżynowych oraz środków higienicznych, jak cewniki, pieluchomajtki itp.
Sprzęt rehabilitacyjny to sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć rehabilitacyjnych, mający na celu osiągnięcie przy aktywnym uczestnictwie osoby niepełnosprawnej możliwie najwyższego poziomu jej funkcjonowania, jakości życia i integracji społecznej.
O dofinansowanie mogą się ubiegać:
- indywidualne osoby niepełnosprawne stosownie do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności,
- osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i jednostki nie posiadające osobowości prawnej, jeżeli prowadzą działalność związaną z rehabilitacją osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej 2 lat przed dniem złożenia wniosku, deklarują środki własne w wysokości co najmniej 40% wartości zadania i nie posiadają wymagalnych zobowiązań wobec PFRON.
Wysokość przyznanych przez PFRON środków finansowych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej określonych w ustawie przypadających według algorytmu na przestrzeni lat 2010 – 2014 kształtowała się następująco:
2010r. |
2011r. |
2012r. |
2013r. |
2014r. |
876.341,00 |
877 281,00 |
1.307.179,00 |
875.844,00 |
1.011.403,00 |
5. „ Program wyrównywania różnic między regionami”.
Został wprowadzony do naszego województwa Uchwałą nr 27/2003 Rady Nadzorczej PFRON z dnia 05 czerwca 2003 r.
Zasadą programu było wsparcie działań na wyrównywanie różnic między regionami w obszarze zatrudnienia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, w tym na wyposażenie nowych miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych (obszar C), wyposażenie obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny, likwidację barier w placówkach edukacyjnych i zakładach opieki zdrowotnej w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania (obszar B) oraz likwidację barier transportowych ( obszar D ). W 2014 r. rozpoczęła się kolejna edycja ” Programu wyrównywania różnic między regionami II”. Do programu ponownie przystąpił Powiat Kluczborski.
W 2014r. Gmina Byczyna złożyła 2 wnioski o dofinansowanie ze środków PFRON projektów w ramach programu, jeden na rzecz Gminy Byczyna w obszarze D, a drugi na rzecz Publicznej Szkoły Podstawowej w Biskupicach w obszarze B.
W związku z tym, że terminem podpisania umowy pomiędzy Oddziałem Opolskim PFRON i Powiatem Kluczborskim planowano najwcześniej na miesiąc wrzesień 2014 r., Gmina Byczyna odstąpiła od realizacji zadania w obszarze B (prace związane z przystosowaniem planowano wykonać w okresie wakacyjnym, podpisanie umowy we wrześniu uniemożliwiły ten zamysł).
Na podstawie decyzji Pełnomocników Zarządu Funduszu PFRON przyznano środki finansowe na realizację projektu z obszaru D w wysokości pomniejszonej niż pierwotnie zakładano i w związku z tym Gmina Byczyna zrezygnowała z realizacji projektu w obszarze D programu.
6. Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności
Od lutego 2001 przy PCPR działa powołany przez Starostę w ramach zadań z zakresu administracji rządowej Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności, działający na podstawie przepisów cytowanej już ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych i przepisów wykonawczych, PCPR zapewnia obsługę biurową i księgową Zespołu.
Zespół orzeka osoby dorosłe oraz od 01.02.2002r. dzieci z Powiatu kluczborskiego. Od 1 lipca 2014r. na mocy nowych przepisów prawnych Zespół wydaje karty parkingowe dla osób niepełnosprawnych. W okresie od lipca do grudnia 2014 wydano 197 karty parkingowe.
Do tej pory karty wydawane były przez starostwo powiatowe.
W komisjach lekarskich orzekają lekarze specjaliści tj. 3 internistów, ortopeda, 2 neurolog, 1 psychiatra- neurolog oraz pediatra na komisjach dziecięcych. Dodatkowo w skład komisji orzekających wchodzą pracownicy socjalni, doradcy zawodowi, psycholodzy i pedagog.
W roku 2014 dla osób dorosłych wydano 1 510 orzeczeń o stopniu niepełnosprawności w tym 271 orzeczeń dla dzieci.
Dwóch pracowników zatrudnionych w PCPR wykonuje swoje obowiązki w ramach pracy w Zespole.
Współpraca
PCPR współpracuje ze specjalistycznymi placówkami instytucjonalnymi pomocy społecznej w naszym powiecie, są to;
- Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku wraz z filią dla osób w podeszłym wieku mieszczący się przy ul. Wołczyńskiej 25.
Dom świadczy całodobowe usługi poprzez pielęgnację i rehabilitację osób w podeszłym wieku.
Filia Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku przy ul. Sienkiewicza 20 dla osób niepełnosprawnych fizycznie.
2. Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach dla dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie mężczyzn. Jest placówką pobytu całodobowego, świadczącą usługi 70 –ciu mieszkańcom.
- Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych oraz podległe placówki w Bogacicy oraz w Bąkowie .
- Warsztat Terapii Zajęciowej w Kluczborku ul. Katowicka 9 prowadzony przy Caritas Diecezji Opolskiej Rejon Kluczbork. Warsztat jest placówką pobytu dziennego, w której rehabilitacja dla 30 uczestników odbywa się zgodnie z indywidualnym programem terapeutycznym dostosowanym do możliwości osób niepełnosprawnych. Warsztat Terapii Zajęciowej prowadzi 6 pracowni artystyczno–plastyczną, krawiecką, rękodzielniczą, komputerową gospodarstwa domowego oraz aktywności zawodowej.
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Kluczborku,
- Towarzystwo Przyjaciół Dzieci o/Kluczbork
- Stowarzyszenie Rodzin i Przyjaciół Osób Zaburzeniami Psychicznymi „Nadzieja „
- Świetlice terapeutyczno – wychowawcza „Parasol” I i II
- Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów
- Związek Kombatantów
Prężnie działające organizacje pozarządowe są oparciem dla niepełnosprawnych i spełniają szereg ról, w tym:
· określają potrzeby i priorytety dotyczące życia osób niepełnosprawnych,
· przyczyniają się do podnoszenia świadomości społeczeństwa i propagowania zmian,
· stwarzają możliwości rozwijania umiejętności w różnych dziedzinach oraz zapewnienia swoim członkom wzajemnego wsparcia i wymianę informacji,
· reprezentują środowiska osób niepełnosprawnych,
· prowadzą działania w zakresie rehabilitacji społecznej, zawodowej i leczniczej na rzecz swoich członków.
Organizacje pozarządowe były w głównej mierze inicjatorami takich działań jak powiatowe festyny integracyjne, które zrzeszają nie tylko osoby niepełnosprawne, w imprezach tych uczestniczyli przedstawiciele władz samorządu gminnego i powiatowego, młodzież z kluczborskich szkół i przedszkoli integracyjnych, organizacje pozarządowe oraz mieszkańcy Powiatu. Spotkania takie były również okazją do wymiany informacji na temat różnych form pomocy dostępnych w naszym powiecie.
Wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2016 r.
LP. |
NAZWA ZADANIA |
|
1 |
Utworzenie mieszkań chronionych dla wychowanków opuszczających pieczę zastępczą |
2 |
Bieżące doposażenie placówek opiekuńczo wychowawczych
w niezbędny sprzęt |
3 |
Utworzenie i organizacja nowej placówki opiekuńczo wychowawczej w Lasowicach Wielkich. |
4 |
Modernizacja domów pomocy społecznej |
|
|
|
II. Od 2012. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku pełni funkcję organizatora rodzinnej pieczy zastępczej na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, która weszła w życie w 2012r.
W ramach sprawowanej funkcji w 2014r. zrealizowano następujące zadania:
- prowadzono nabór kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- kwalifikowano kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej;
- organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej we współpracy z Ośrodkami Adopcyjno-Opiekuńczymi;
- kierowano rodziny zastępcze na szkolenia mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby;
- współpracowano ze środowiskiem lokalnym, ośrodkami pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a oraz z organizacjami społecznymi;
- prowadzono poradnictwo i terapię dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej;
- zapewniono pomoc prawną osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w zakresie prawa rodzinnego;
- dokonywano okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej;
- zapewniono rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym możliwość skorzystania z poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego;
- zgłaszano do ośrodków adopcyjnych informacje o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;
1. Rodzinna piecza zastępcza.
Rodziny zastępcze.
Podstawowym ogniwem pieczy zastępczej jest rodzina zastępcza. Obok adopcji jest ona najbardziej wskazaną formą opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, stanowiąc bliskie dziecku środowisko, pozwala nawiązać nowe, a czasem jedyne więzi emocjonalne zapobiegając w ten sposób negatywnym dla rozwoju dziecka skutkom sieroctwa.
Działalność rodzin zastępczych od 2012r. regulują przepisy ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, która weszła w życie 1 stycznia 2012r.
Umieszczenie dziecka w rodzinie zastępczej następuje na mocy postanowienia sądu w celu sprawowania nad nim opieki w sytuacji gdy rodzice dziecka nie są w stanie wypełniać tego podstawowego obowiązku w związku z czym mają ograniczoną władzę rodzicielską bądź są jej pozbawieni.
Rodzina zastępcza zapewnia dziecku całodobową opiekę i wychowanie i jest zobowiązana do:
1) traktowanie dziecka w sposób sprzyjający poczuciu godności i wartości osobowej;
2) zapewnienia dostępu do przysługujących świadczeń zdrowotnych;
3) zapewnienia kształcenie, wyrównywanie braków rozwojowych i szkolnych;
4) zapewnienia rozwoju uzdolnień i zainteresowań;
5) zaspokojenia jego potrzeb emocjonalnych, bytowych, rozwojowych, społecznych oraz religijnych;
6) zapewnienia ochrony przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w życie prywatne dziecka;
7) umożliwiania kontaktu z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba że sąd postanowi inaczej.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami rodzinną pieczę zastępcza stanowią:
1) rodziny zastępcze,
a) spokrewnione;
b) niezawodowe;
c) zawodowe, w tym zawodowe pełniące funkcję pogotowia rodzinnego i zawodowe specjalistyczne;
2) rodzinne domy dziecka.
W roku 2014 w powiecie kluczborskim funkcję rodziny zastępczej pełniło 83 rodzin, z czego 55 rodziny były to rodziny spokrewnione, 28 rodzin niezawodowych. Powyższą funkcję jedna z rodzin pełniła będąc jednocześnie rodziną spokrewnioną i niezawodową. W rodzinach zastępczych spokrewnionych przebywało 70 dzieci, w rodzinach niezawodowych 38. W roku 2014 utworzono 10 rodzin zastępczych oraz rozwiązano 10. W rodzinach tych zostało umieszczonych 15 dzieci, które przed umieszczeniem przebywały w rodzinie biologicznej jest to 13 dzieci oraz zostały przeniesione z rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej 2 dzieci. Wychowankowie którzy w roku 2014 roku opuścili rodzinną pieczę zastępczą usamodzielnili się 6 osób, wróciły do rodziny biologicznej 4 dzieci, oraz zostały umieszczone w innej pieczy zastępczej 8 dziecko.
Jedna z rodzin zastępczych spokrewnionych zmieniła miejsce zamieszkania i od roku 2014 nie jest pod kontrolą i monitoringiem PCPR w Kluczborku. Rodziny te zapewniały opiekę 2 dzieciom.
Na mocy obowiązujących przepisów:
- rodzinie zastępczej spokrewnionej przysługuje świadczenie w wysokości 660zł miesięcznie na dziecko;
- rodzinie zastępczej zawodowej oraz niezawodowej 1000 zł;
- w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności rodzina zastępcza otrzymuje dodatkowo 200 zł;
- rodzinie zastępczej zawodowej oraz prowadzącemu rodzinny dom dziecka przysługuje wynagrodzenie nie niższe niż 2.000 zł miesięcznie ;
- rodzinie zastępczej zawodowej pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego przysługuje wynagrodzenie nie niższe niż 2.600 zł miesięcznie;
- natomiast w okresie pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka w wysokości 80 %.
Od dnia 19 września 2014 roku dochód dziecka tj. otrzymywane alimenty, renta rodzinną oraz uposażenie rodzinne, nie jest brany pod uwagę, dlatego tez przysługujące świadczenie nie jest pomniejszane jak to miało miejsce wcześniej. Rodzinie zastępczej przysługuje dodatek nie wyższy niż 200 zł. miesięcznie na dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności.
Rodzina zastępcza niezawodowa i zawodowa wg cyt. ustawy może otrzymywać środki finansowe na utrzymanie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego w wysokości odpowiadającej kosztom ponoszonym przez rodzinę zastępczą niezawodową albo zawodową na czynsz, opłaty z tytułu najmu, opłaty za energię elektryczną i cieplną, wodę, gaz, odbiór nieczystości stałych i płynnych, dźwig osobowy, antenę zbiorczą, abonament telewizyjny i radiowy, usługi telekomunikacyjne oraz związanym z kosztami eksploatacji, obliczonym przez podzielenie łącznej kwoty tych kosztów przez liczbę osób zamieszkujących w tym lokalu lub domu jednorodzinnym i pomnożenie przez liczbę dzieci i osób, które osiągnęły pełnoletniość przebywając w pieczy zastępczej. Zostały opracowane procedury udzielania powyższych świadczeń.
W 2014r. rodziny nie korzystały z tej formy pomocy jednak niezbędnym jest zabezpieczenie w budżecie środków finansowych na realizacje zadania w roku bieżącym.
Rodzinie zastępczej oraz prowadzącemu rodzinny dom dziecka może zostać przyznane jednorazowo:
1) dofinansowanie do wypoczynku poza miejscem zamieszkania dziecka w wieku od 6. do 18. roku życia — raz w roku;
2) świadczenie na pokrycie:
a) niezbędnych kosztów związanych z potrzebami przyjmowanego dziecka,
b) kosztów związanych z wystąpieniem zdarzeń losowych lub innych zdarzeń mających wpływ na jakość sprawowanej opieki — jednorazowo lub okresowo.
W 2014r. udzielono 19 świadczeń w łącznej wys. 6850 zł.
W 2014r. na pomoc dla rodzin zastępczych oraz pełnoletnich usamodzielnianych wychowanków z tych rodzin wydatkowano w ramach własnego budżetu kwotę 1 046 922,25 zł. Ponadto w 2014 r. rodzina zawodowa niespokrewniona z dzieckiem otrzymała wynagrodzenie w wysokości 5 096 zł.
W 2014 r. na terenie innych powiatów w rodzinach zastępczych umieszczonych było 18 małoletnich pochodzących z terenu powiatu kluczborskiego, kosztów pobytu ww. małoletnich wyniosły 199 544,73 zł.
W rodzinach zastępczych na terenie naszego powiatu przebywało 7 dzieci, których miejscem zamieszkania przed umieszczeniem w rodzinie były inne powiaty. Zgodnie z zawartymi porozumieniami powiat kluczborski w 2014 r. otrzymał od tych jednostek dotacje celowe w łącznej wysokości 94 844,02 zł.
Na mocy aktualnych przepisów gminy mają obowiązek partycypować w kosztach utrzymania dzieci pochodzących z ich terenów a umieszczonych w pieczy zastępczej. W związku z powyższym w roku 2014r. udział gmin wyniósł: 97 335,36 zł
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie czuwa nad prawidłowym procesem wychowawczym dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych i sprawuje nadzór nad wypełnianiem obowiązków rodzin zastępczych oraz współpracuje w tym zakresie z sądem rodzinnym. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w funkcjonowaniu rodziny zastępczej bądź dziecka umieszczonego w tej rodzinie podejmowane są działania interwencyjne.
Zgodnie z obowiązującą ustawą, dokonuje oceny sytuacji rodziny zastępczej oraz umieszonego w niej dziecka. Oceny te dokonywane są w konsultacji oraz przy udziale rodziny zastępczej, pedagoga, psychologa, właściwego asystenta rodziny, przedstawiciela ośrodka adopcyjnego, koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, rodziców dziecka, z wyjątkiem rodziców pozbawionych władzy rodzicielskiej. W uzasadnionych przypadkach zapraszani są również, kuratorzy sądowi oraz koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej. Na podstawie oceny dokonuje się zasadności dalszego pobytu dziecka w pieczy zastępczej, oraz przekazuje się ją do właściwego Sądu. W sytuacji gdy rodzina uzyska negatywną ocenę, kolejna przeprowadzana jest w ciągu 6 miesięcy. W sytuacji gdy następna ocena jest negatywna PCPR sporządza wniosek do Sądu o uchylenie postanowienia.
Zgodnie z obowiązująca ustawą w 2014 roku Zespół ds. Pieczy sporządził i przekazał do właściwego Sądu 69 ocen dalszej zasadności dzieci w rodzinnej pieczy zastępczej oraz oceny predyspozycji do pełnienia funkcji rodziny zastępczej. Na prośbę Sądu Rejonowego w Kluczborku zostały również sporządzone oceny kandydatów na rodzinę zastępczą zgodnie z art. 42 wyżej cytowanej ustawy. Dla porównania -w roku 2013 sporządzono takich ocen 13.
Organizator Rodzinnej Pieczy Zastępczej zakwalifikował 10 osób w roku 2014 kandydatów na szkolenie rodzin zastępczych niezawodową organizowane przez Katolicki Ośrodek Adopcyjny w Opolu, 6 osób zostało przeszkolonych.
Organizator Rodzinnej Pieczy Zastępczej dokonuje również oceny rodziny zastępczej pod względem predyspozycji do pełnienia powierzonej jej funkcji oraz jakości wykonywanej pracy. Powyższej oceny dokonuje się w szczególności w konsultacji z koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej oraz asystentem rodziny pracującym z rodziną dziecka. Oceny dokonuje się w pierwszym roku funkcjonowania rodziny, kolejną sporządza się po roku a następne nie rzadziej niż co trzy lata.
Zgodnie z cyt. Ustawą o wspieraniu i systemie pieczy zastępczej, rodziny zastępcze zostały objęte opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, który został wyznaczony przez Organizatora Rodzinnej Pieczy Zastępczej.
Opieką koordynatora zostały objęte rodziny na ich wniosek, a także rodziny w których występowały problemy opiekuńczo – wychowawcze, które w opinii Zespołu ds. Pieczy Zastępczej wymagały takiego rodzaju wsparcia.
W roku 2014 - 46 rodzin oraz 69 dzieci zostało objętych pomocą i wsparciem 2 koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej.
2. Usamodzielnienia wychowanków z rodzin zastępczych i placówek opiekuńczych
Z dniem wejście w życie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej pełnoletni wychowankowie opuszczający rodziny zastępcze i placówki opiekuńczo-wychowawcze byli objęci przez PCPR pomocą mającą na celu ich życiowe usamodzielnienie i integracją ze środowiskiem, a także pomocą:
- pieniężną na usamodzielnienie w wysokości od 1650 zł do 6600 zł. w zależności od okresu pobytu wychowanka w pieczy zastępczej oraz typu pieczy zastępczej;
- pieniężną na kontynuowanie nauki w wysokości 500 zł miesięcznie;
- na zagospodarowanie w formie rzeczowej w kwocie nie niższej niż 1500zł. z przeznaczeniem na wyposażenie mieszkania w niezbędne urządzenia domowe, pomoce naukowe, sprzęt rehabilitacyjny, sprzęt który pomoże podjąć zatrudnienie.
Warunkiem otrzymania ww. pomocy było zobowiązanie się wychowanka do realizacji indywidualnego programu usamodzielnienia, który opracowywany był wspólnie z opiekunem usamodzielnienia. Program usamodzielnienia określał sposób oraz formy współdziałania i wspierania osoby usamodzielnianej w kontaktach z rodziną i środowiskiem, uzyskania wykształcenia zgodnego z możliwościami i aspiracjami osoby usamodzielnianej, uzyskania kwalifikacji zawodowych, pomocy w ustaleniu uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego, pomocy w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych, podjęcia zatrudnienia, a także w uzyskaniu przysługujących świadczeń.
W roku 2014 PCPR realizowało proces usamodzielnienia z 54 wychowankami z rodzin zastępczych i wychowankami z placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Przyznane i wypłacone świadczenia dla pełnoletnich usamodzielniających się wychowanków w 2014 r. |
Pochodzących z rodzin zastępczych |
Pochodzących z placówek |
Rodzaj świadczenia |
ilość świadczeń |
kwota
|
ilość świadczeń |
kwota |
Kontynuowanie nauki |
232 |
121 171,00 |
115 |
66 064,00 |
pieniężne na usamodzielnienie |
5 |
36 264,00 |
6 |
13 188,00 |
zagospodarowanie w formie rzeczowej |
4 |
19 940,00 |
5 |
16 281,00 |
RAZEM |
241 |
177 375 |
126 |
95 533 |
3. Instytucjonalna piecza zastępcza.
Placówki opiekuńczo – wychowawcze.
Najczęstszymi powodami umieszczania dzieci w powiecie kluczborskim w domach dziecka lub rodzinach zastępczych jest bezradność rodziców w sprawach opiekuńczo - wychowawczych uzależnienia rodziców od alkoholu, przemoc w rodzinie, niewydolność wychowawcza, związane z tym złe warunki mieszkaniowe, w których dzieci nie mają możliwości prawidłowego rozwoju.
W powiecie kluczborskim funkcjonują 2 placówki opiekuńczo-wychowawcze w Bogacicy i w Bąkowie, które na mocy obowiązujących przepisów zostały przekształcone. Obsługę administracyjną placówkom zapewnia Centrum Administracyjnej Obsługi z siedzibą w Bogacicy.
Placówki zapewniają pobyt dla 42 dzieci w tym: 28 miejsc w Bogacicy i 14 miejsc w Bąkowie.
Średni miesięczny koszt utrzymania dziecka w placówkach prowadzonych przez powiat kuczborski w 2014 roku wynosił 2 835,75 zł.
Zgodnie z art. 191 ust. 1 pkt. 2 Ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej powiat właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej ponosi średnie miesięczne wydatki przeznaczone na jego utrzymanie w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
W 2014 roku 11 dzieci z powiatu kluczborskiego były umieszczone na ternie innych powiatów.
Wysokość wydatków oraz inne kwestie związane z umieszczeniem dziecka w placówce uregulowane są w zawartych pomiędzy powiatami porozumieniach (art. 191 ust.5 cyt. Ustawy).
Zgodnie z zawartymi porozumieniami na pokrycie wydatków pobytu małoletnich
w placówce powiat kluczborski wydatkował 456 731,35 zł.
W naszych placówkach opiekuńczo-wychowawczych przebywało łącznie 10 dzieci, których miejscem zamieszkania przed skierowaniem do placówki był inny powiat.
Na podstawie zawartych porozumień powiat kluczborski w 2014 roku otrzymał
od wyżej wymienionych powiatów dotacje w łącznej wysokości 211 801,93 zł.
Z daniem 1 stycznia 2012r. weszła w życie nowa Ustawa regulująca funkcjonowanie instytucjonalnej pieczy zastępczej – placówek opiekuńczo-wychowawczych – Ustawa z dnia
9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Ustawa ta reguluje także zasady finansowania przez gminy, które są właściwe ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w instytucjonalnej pieczy zastępczej. Wysokość tego finansowania w 2014 roku wyniosła 10%,30%, lub 50% średniego miesięcznego wydatku przeznaczonego na utrzymanie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
Na podstawie podpisanych porozumień z gminami w sprawie współfinansowania kosztów pobytu dzieci w pieczy zastępczej w 2014 roku udziału gmin wyniósł:
154 992,83 zł.,
w tym udział poszczególnych gmin przedstawiał się następująco:
- Gmina Kluczbork – 66 877,23 zł
- Gmina Byczyna – 68 523,17 zł
- Gmina Wołczyn – 12 761,40 zł
- Lasowice Wielkie – 6 831,03 zł
Napływ dzieci w 2014 roku do placówek opiekuńczo –wychowawczych z podziałem na wiek dzieci
Przedział wiekowy |
Liczba dzieci umieszczonych w 2014 r. w placówkach opiekuńczo-wychowawczych |
Liczba dzieci umieszczonych w 2014 r. poza Powiatem Klb. |
Ogółem |
2-6 lat |
3 |
- |
3 |
7-10 lat |
3 |
- |
3 |
11-14 lat |
4 |
1 |
5 |
15-18 lat |
3 |
- |
3 |
Ogółem |
13 |
1 |
14 |
4. Odpłatność rodziców biologicznych za pobyt dzieci w rodzinach zastępczych i w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Zgodnie z delegacją ustawową rodzice dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych lub w całodobowych placówkach opiekuńczo-wychowawczych zobowiązani są do ponoszenia opłat za pobyt dzieci do wysokości miesięcznego kosztu utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej lub w całodobowej placówce opiekuńczo-wychowawczej.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku decyzją administracyjną odstępuje od ustalenia opłaty, ustala bądź zwalnia rodziców biologicznych z ponoszenia opłat za pobyt ich dzieci w rodzinach zastępczych i w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, biorąc pod uwagę zasady określone w Uchwale Nr XVIII//135/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 26 kwietnie 2012r. w sprawie warunków umorzenia w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowanie od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy.
Ze względu na trudną sytuację materialną postępowanie administracyjne w większości przypadków zakończyło się odstąpieniem od ustalenia ww. opłaty bądź zwolnieniem z jej ponoszenia.
Sytuacja rodziców biologicznych dzieci przebywających w rodzinach zastępczych jest ustalana w oparciu o przeprowadzany wywiad środowiskowy. W większości przypadków rodzice biologiczni dziecka są oprócz niewydolności wychowawczej w bardzo trudnej sytuacji materialnej i życiowej (bezrobocie, niepełnosprawność, uzależnienia, długotrwała choroba, trudne warunki mieszkaniowe, inne sytuacje kryzysowe w rodzinie) i objęci są pomocą, w tym finansową, przez właściwe ośrodki pomocy społecznej.
Niejednokrotnie zdarzają się również przypadki, gdy nieznane jest miejsce pobytu rodzica biologicznego (brak meldunku, nieprzebywanie pod adresem zameldowania, brak informacji o miejscu pobytu rodzica biologicznego), co znacznie utrudnia, a wręcz uniemożliwia pracę z rodziną i podjęcie kroków w kierunku ustalenia alimentów, jak również odpłatności.
Znaczna liczba dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych ma zasądzone już alimenty od rodziców biologicznych. W większości egzekucja tak ustalonych alimentów jest bezskuteczna, co potwierdzone jest przedkładanymi w toku postępowania administracyjnego zaświadczeniami od komornika.
Dochody powiatu wypracowane z tytułu odpłatności rodziców biologicznych za pobyt dzieci w pieczy zastępczej oraz zwroty nienależnie pobranych świadczeń i odsetki od nieterminowych wpłat wyniosły: 34 502,42 zł
Wszystkie realizowane przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie zadania w 2014r. były zgodne z Powiatową Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2011-2020 oraz Powiatowym Programem na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2012-2014.
Wykaz potrzeb w zakresie pieczy zastępczej na 2015 r.
|
Ilość |
Koszt roczny |
Wynagrodzenie rodziny zastępczej |
|
|
zawodowej ( nie mniej niż 2 000 zł ) |
1 |
24 000 |
pogotowie rodzinne ( nie mniej niż 2 600, ) |
1 |
31 200 |
Szkolenie dla kandydatów na rodziny zastępcze |
8 |
3 000 |
Poradnictwo specjalistyczne, psychologiczne, terapia, prawne |
- |
- |
Szkolenie dla rodzin zastępczych |
|
2 000 |
Zatrudnienie pomocy domowej (umowa zlecenie) dla rodziny zastępcze powyżej 3 dzieci |
1 |
8 400 |
Zatrudnienie na umowę zlecenie/umowa o pracę : |
|
|
1 Koordynatora na 15 rodzin zastępczych |
3 |
60 000 |
Koszty utrzymania dziecka |
|
|
rodzina spokrewniona- nie mniej niż 660 zł |
81 |
648 600 |
nowe rodziny spokrewnione – nie mniej niż 660 zł |
10 |
79 200 |
rodzina zawodowa- nie mniej niż 1000zł |
- |
- |
rodzina niezawodowa- nie mniej niż 1000 zł |
10 |
100 000 |
Rodzinie zastępczej : |
|
|
Dofinansowanie do wypoczynku -dzieci od 6-18 lat |
|
1 000 |
Jednorazowo na przyjęcie dziecka |
15 |
15 000 |
Jednorazowo lub okresowo na zdarzenie losowe |
4 |
4 000 |
Przeprowadzenie remontu |
|
4 000 |
Pomoc dla osób usamodzielnianych |
|
|
Kontynuacja nauki - nie mniej niż 500 zł |
24 |
144 000 |
Usamodzielnienie : |
|
28 800 |
Zagospodarowanie (możliwe w formie rzeczowej ) |
17 |
14 400 |
osoby niepełnosprawne |
2 |
6 000 |
Razem |
|
1 173 600 |
Statystyka.
PCPR posiada dobre warunki lokalowe oraz odpowiednie wyposażenie stanowisk pracy. Pracownicy zatrudnieni w PCPR posiadają odpowiednie przygotowanie merytoryczne oraz spełniają wymagania wynikające z obowiązujących przepisów.
W 2014r. w PCPR zatrudnionych było 18 osób /17,5 etatów/.
Obsługa prawna PCPR oraz interwencji kryzysowej, usługi informatyczne oraz koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej realizowane są w formie umów zleceń.
W ramach realizowanych zadań w 2013r. z pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie skorzystało 1 687 osób z tego 1 115 osób niepełnosprawnych (bez Zespołu ds. Orzekania
o Niepełnosprawności )
Finansowanie :
pieczy zastępczej i usamodzielnianych wychowanków – 1 046 922,25 zł w tym;
- udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dzieci
w rodzinach zastępczych – 857 601, 14 zł
- świadczenia dla usamodzielniających się wychowanków – 36 264,00 zł
- świadczenia na kontynuowanie nauki – 121 171,11 zł
- zasiłki na zagospodarowanie – 19 940,00 zł
- wynagrodzenie 1 zawodowej rodziny zastępczej – 5 096,00zł
- zdarzenia losowe- 2 250,00 zł
- wypoczynek dzieci – 750,00
- świadczenia jednorazowe z tyt. Zabezpieczenia niezbędnych potrzeb przyjmowanych do rodziny zastępczej dzieci – 3 850,00 zł
- placówki opiekuńcze 195 533,07 zł w tym :
- świadczenia dla usamodzielniających się wychowanków- 113 188,00 zł
- świadczenia na kontynuowanie nauki – 66 064,07 zł
- zasiłki na zagospodarowanie – 16 281,00 zł
- powiatowy zespół ds. orzekania o niepełnosprawności – 161 104,00 zł.
- interwencja kryzysowa – 38 286,00 zł.
PLAN PRACY
POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE
W KLUCZBORKU NA ROK 2015r.
LP. |
ZADANIE
|
ODPOWIEDZIALNY |
TERMIN REALIZACJI |
1. |
Organizowanie specjalistycznego poradnictwa |
Dyrektor |
Cały rok |
2. |
Prowadzenie Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej
|
Dyrektor
Psycholog |
Cały rok |
3. |
Współpraca z Domami Pomocy Społecznej w Gierałcicach i Kluczborku oraz domami dziecka w Bąkowie i Bogacicy |
Dyrektor
Pracownik ds. Pomocy Instytucjonalnej |
Cały rok |
4. |
Kierowanie do DPS i placówek opiekuńczych i wychowawczych
|
Pracownik
ds. Pomocy Instytucjonalnej |
Cały rok |
5. |
Piecza zastępcza, przygotowywanie dokumentacji, wypłata świadczeń dla rodzin zastępczych, nadzór |
Pracownik ds. rodzin zastępczych
Pracownik socjalny(2)
Koordynator rodzinnej pieczy zastępczej (3) |
Cały rok |
6. |
Usamodzielnienia wychowanków opuszczających pieczę zastępczą |
Pracownik socjalny(2)
Koordynator rodzinnej pieczy zastępczej (3) |
Cały rok |
7. |
Rozpatrywanie wniosków i przygotowywanie umów w zakresie likwidacji barier funkcjonalnych |
Dyrektor
Pracownik ds. Rehabilitacji Społecznej
|
Cały rok |
8. |
Rozpatrywanie wniosków i przyznawanie dofinansowań do turnusów rehabilitacyjnych, imprez integracyjnych
|
Dyrektor
Pracownik ds. Rehabilitacji Społecznej
|
Cały rok |
9. |
Przyznawanie dofinansowań do przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych, sprzętu rehabilitacyjnego |
Dyrektor,
Pracownik ds. Rehabilitacji Społecznej |
Cały rok |
10. |
Diagnoza potrzeb, opracowywanie i realizacja programów i strategii rozwiązywania problemów społecznych |
Dyrektor |
Doraźnie |
11. |
Organizowanie szkoleń dla kadry pomocy społecznej z terenu Powiatu |
Dyrektor |
Cały rok |
12. |
Organizacja, działalność Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności a także sprawozdawczość |
Przewodnicząca
Dyrektor
Główna księgowa |
Cały rok |
13. |
Sprawozdawczość z działalności PCPR, plan pracy i wykaz potrzeb |
Dyrektor |
Cały rok |
14. |
Współpraca z ośrodkami pomocy społecznej, sądem rodzinnym i instytucjami w zakresie realizowanych zadań oraz z organizacjami pozarządowymi |
Dyrektor,
Psycholog,(2)
Pracownik socjalny(2)
Koordynator rodzinnej pieczy zastępczej (3) |
Cały rok |
15. |
Realizacja projektów |
Dyrektor
Główny księgowy
Pracownicy PCPR |
Cały rok |