Protokół Nr 41/2014

 

Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 24 września 2014 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Leszek Mierzwa

 

Porządek posiedzenia:

 

1.      Otwarcie posiedzenia.     

2.      Analiza materiałów na XLV sesję

3.      Kontrola wykonania budżetu za I półrocze 2014 roku.

4.      Wolne wnioski.

5.      Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

  1. Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu

 

Ad.1

 

Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie przyjęli porządek obrad dzisiejszego posiedzenia.

 

Ad.2

 

Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał na XLV sesję w następujących sprawach: zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2014
Nr XXXVIII/288/2013 Rady Powiatu w Kluczborku,
zmiany wieloletniej prognozy finansowej, udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Ciarce na zakup zestawu narzędzi hydraulicznych i aparatów ochrony dróg oddechowych, zmiany  Uchwały   Nr  XXXIX/295/2014  Rady   Powiatu    w  Kluczborku z dnia  6 marca 2014 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2014 rok, przyjęcia „Strategii Rozwoju Powiatu Kluczborskiego na lata 2014-2022"/. Ponadto w porządku sesji jest Informacja z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2014 roku wraz z Informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Kluczborskiego a także Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2014 roku.

W pierwszym projekcie uchwały wprowadza się zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 82.396 zł w tym:

zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 56.850 zł; zwiększenie dochodów majątkowych w kwocie 25.546 zł.  Ponadto wprowadzono  zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 82.396 zł w tym: wprowadzono nowe zadanie inwestycyjne: zakup samochodu dostawczego dla Zarządu Dróg Powiatowych, zakup maszyny czyszczącej dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 CKU, dotacja dla OSP Ciarka.

 Kolejnym omówionym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. W powyższym projekcie zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową . Zwiększono dochody bieżące o kwotę 67.261 zł, zwiększono dochody majątkowe o kwotę 25.546 zł., zwiększono wydatki bieżące o kwotę 54.566 zł., zmniejszono wydatki majątkowe o kwotę 38.241 zł. Ponadto  zaaktualizowano kwoty wydatków na zadaniach: Remont drogi powiatowej Nr 1337O
( Kuźnica Trzcińska) granica województwa wielkopolskiego - Wołczyn w km 0 + 000 -14+337 o długości 14,337 km, realizowanego w ramach programu wieloletniego pn. „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych - Etap II Bezpieczeństwo -Dostępność -Rozwój",  Remont drogi powiatowej Nr 1301O( Byczyna- Bruny-DP1337O) w km 0+ 059-13+072 o długości 13,013 km oraz drogi gminnej Nr 100504O (Miechowa - Proślice-Brzózka-Polanowice) na odcinku w miejscowości Proślice w km 4+538,25 - 5+068,25
o długości 0,530km. Kolejną omówioną uchwałą był projekt uchwały w sprawie udzielenia udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Ciarce na zakup zestawu narzędzi hydraulicznych i aparatów ochrony dróg oddechowych. Pan Starosta dodał, że jest to potrzebna pomoc, aby jednostka mogła pozostać w systemie, zarząd powiatu powziął decyzję o jej udzieleniu jeżeli rada wyrazi na to zgodę.

Kolejno pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXIX/295/2014 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 6 marca 2014 r.  w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2014 rok. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych, proponuje wprowadzenie zmian w podziale środków finansowych w obrębie  art.

Kolejnym przedstawionym  projektem uchwały był projekt w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Powiatu Kluczborskiego na lata 2014-2022" .

Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego na lata 2014-2022, zwana dalej „Strategią”, jest najważniejszym dokumentem określającym kierunki rozwoju Powiatu Kluczborskiego na lata 2014-2022. Jej celem jest wskazanie misji, wizji oraz celów strategicznych i operacyjnych, których realizacja w określonym horyzoncie czasowym przyczyni się do wielokierunkowego rozwoju oraz systematycznej poprawy warunków życia w powiecie kluczborskim.

Najważniejsze elementy Strategii (m.in. wizja, misja, mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia, a także cele i zadania) zostały opracowane w ramach warsztatów strategicznych i szerokich konsultacji z udziałem przedstawicieli gmin powiatu kluczborskiego, jednostek organizacyjnych gmin i powiatu, przedsiębiorców i stowarzyszeń.

Decyzją Zarządu Powiatu w Kluczborku projekt dokumentu został przekazany do konsultacji społecznych. W terminie konsultacji od 1 lipca do 31 lipca 2014 uwagi do projektu konsultowanego dokumentu wniesione zostały przez jeden podmiot – stowarzyszenie „Nasze Lasowice” z siedzibą w Lasowicach Małych. Uwagi i proponowane zmiany zostały ujęte
w dokumencie.

Z chwilą uchwalenia „Strategii Rozwoju Powiatu kluczborskiego na lata 2014-2022” staje się ona podstawowym, wieloletnim dokumentem strategicznym formułującym politykę rozwoju społeczno-gospodarczego powiatu z perspektywy lokalnej. W systemie zarządzania lokalnego Strategia jest dokumentem stanowiącym plan postępowania powiatowych władz samorządowych na swoim terenie i służy jako narzędzie zarządzania tym procesem.
Jako dokument informacyjny i promocyjny służy komunikowaniu się i współpracy z lokalną społecznością.

Radni jednogłośnie przyjęli pozytywne opinie o powyższych projektach uchwał na XLV sesję.

 

Ad.3

 

Pani Skarbnik przedstawiła Informację z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2014 r.

Pani Skarbnik poinformowała, że dochody na plan 72.762.925 zł. wykonano w kwocie 3664239,04 zł. co stanowi 50,39 % w tym dochody bieżące na plan 62747,242 zł. wykonanie to 35 036 008,26 zł. co stanowi 55,84 %, w tym dochody majątkowe na plan 10.015.683,00 zł. wykonanie to 1.628.230,78 zł. co stanowi 16,26 %. Pani Skarbnik poinformowała,
że pierwsze półrocze zamknęło się deficytem kasowym w kwocie 5.432.972,55 zł. gdyż w pierwszym półroczu zapłaciliśmy za inwestycje II etap Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości  kwotę 3 mln.237 tys. zł. ogółem z tego ponad 2 mln. 800 w tym roku oraz zapłaciliśmy za inwestycję w DPS zwiększenie efektywności energetycznej  na kwotę 1 mln. 881 tys. zł. ponadto zapłacono za inwestycję unowocześnienia bazy i zakup wyposażenia i sprzętu dla szkoły ZSP Nr 2  w kwocie 1 mln. 39 tys.

Rozchody wykonane są na poziomie 50%. Pani Skarbnik poinformowała, że powzięto kredyt na powyższe inwestycje gdyż dopiero w drugim półroczu zostaną środki z Regionalnego Programu Operacyjnego przekazane na nasze konto.

Pan Starosta dodał, że wysokie wykonanie wydatków na 30.06.2014 r.  wynika z tego, że trzeba było skończyć Inkubator, inwestycję w ZSP Nr 2 oraz inwestycję w Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku .

Pan Starosta dodał, że wszystkie bieżące płatności regulowane są w terminach,  wszystkie inwestycje zaplanowane na ten rok są w toku.

Pan Starosta dodał, że otrzymaliśmy ofertę z Nordea banku odnośnie emisji naszych obligacji, wyemitowane zostaną pieniądze do końca września więc będziemy mieli spłacony kredyt w rachunku bieżącym, wszystkie założenia , które były w były zaplanowane w budżecie na 2014 rok zostały zrealizowane lub są realizowane.

Pan Starosta stwierdził, że do końca roku trzeba wykonać wydatki, poza tym wyzwaniem będzie oświata, gdyż wychodzą w niej braki na wynagrodzeniach, chodzi głównie o Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy, pan Starosta dodał, ze koszty wynagrodzeń są  wyliczone średnimi i nie wychodzą, zwłaszcza jeżeli chodzi o dodatki.  Pan Starosta dodał,
że od 27 maja 2014 r. Starosta może być organizatorem robót publicznych i udało się zorganizować dwa etaty na tej zasadzie w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym,  w starostwie też są 3 osoby zatrudnione na zasadzie robót publicznych.

Radna Irena Kielar zapytała, czy do końca roku jest szansa wykonać dochody majątkowe.
Pan Starosta odpowiedział, że tak, gdyż nie są to wysokie założenia , jest to około 1 mln. zł.  

 

Ad.4

 

Nie wniesiono wolnych wniosków.

 

Ad.5

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Budżetu
i Rozwoju Gospodarczego podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu
i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

 

Na tym protokół zakończono.                      

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                        Przewodniczący Komisji                                                                                                                          Leszek Mierzwa

 

 

 

 

 

Protokołowała:

Katarzyna Hołdys