Protokół Nr 33/2014

 

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej  Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 27 października 2014 r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Zapoznanie się z umowami leasingu na  budynkach: nieruchomość zabudowana

budynkiem szpitalnym położonym w Kluczborku przy ul. M.C. Skłodowskiej 23,

oraz nieruchomość zabudowana budynkiem biurowym Powiatowego Ośrodka

Rehabilitacyjnego położona przy ul. Sienkiewicza 20b.

3.Kontrola efektywności Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocja Powiatu – ilość złożonych wniosków, wartość przyznanych dotacji, koszty utrzymania Biura. 4.Informacja z wykonania budżetu za III kwartał 2014 r.
5.Wolne wnioski.
6.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.Mieczysław Czapliński-Wicestarosta,

2.Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

3. Marta Zamorowska-Kierownik Biura Funduszy pomocowych,
Mienia Powiatu i Promocji Powiatu.

 

Ad.1

 

Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia.        
Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie, czterema głosami za,  przyjęli porządek obrad dzisiejszego posiedzenia

 

Ad.2

 

Radny Mirosław Misiak zapytał kiedy powiat odkupi wyleasingowane dwie nieruchomości. Pani skarbnik odpowiedziała, ze co miesiąc oprócz kwoty spłaty płacona jest tzw. kaucja odkupowa, jest to 46%., około 20 tys. zł. miesięcznie, rata brutto wynosi 39 tys. zł. , od tego odliczamy podatek wat. Po 10 latach obie nieruchomości może powiat  od banku odkupić.

Radny Mirosław Misiak przypomniał, że powiat zainwestował w szpital w trudnym czasie około 24 mln. zł. 7 mln. 600 wróciło z ministerstwa zdrowia, 2 mln. zł zwrócił ZUS, 1 mln. ginekologia, 2,5 mln. zł. laryngologia. Radny Mirosław Misiak zapytał czy szpital ma jeszcze jakieś zadłużenie wobec powiatu, pani Skarbnik odpowiedziała, że nie. Radny Mirosław Misiak zapytał, czy jak przyjdzie nowy zarząd to ma czystą kartę jeżeli chodzi o szpital. Pani skarbnik odpowiedziała, że tak.

Radny Mirosław Misiak stwierdził, ze szpital spłaca jeszcze kredyt wzięty na wykup jednego z budynków szpitalnych (laryngologia).

Radny Mirosław Misiak stwierdził, że sytuacja w szpitalu jest ciężka, szpital nie rozwija się, jest ciasno w szpitalu, przez wiele lat zostało zrobione dużo z zewnątrz ale wewnątrz niewiele, personel bardzo słabo zarabia, nie ma sprzętu, szpital nie rozwija się. 
Pan Wicestarosta stwierdził, ze powiat dużo zainwestował w szpital, co jednak nie zwalnia nas od ciągłych działań. Pan Mirosław Misiak stwierdził, ze problem istnieje zwłaszcza
w kontekście szpitala powstającego obok szpitala powiatowego.

Radny Robert Wietrzyk podsumowując zapytał czy za wyleasingowane nieruchomości otrzymaliśmy 15 mln. zł., suma spłat to około 18,5 mln. zł. Pan Wicestarosta stwierdził,
że jest to tańsza opcja pozyskania środków finansowych  od zaciągnięcia kredytu. 

 

Ad.3                                                                 

 

Głos zabrała pani Marta Zamorowska- Kierownik Biura Funduszy pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu, która przedstawiła krótką informację o pozyskanych w bieżącej kadencji środkach unijnych i zrealizowanych za  pomocą środków zewnętrznych  inwestycjach.

W latach 2010-2014 zostały złożone i zrealizowane w Europejskim Funduszu Społecznym trzy wnioski z kwota dofinansowania ponad 2 mln. zł., tzw. projekty miękkie.

Środki pozyskane z Europejskiego Funduszu Społecznego na następujące zadania: Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli powiatu kluczborskiego – 1581 225, 67 zł., Zawodowy start w przyszłość – 198816,70 zł., Zawodowy start w przyszłość-352 673, 22 zł.

Środki pozyskane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego:

Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości dla wsparcia rozwoju gospodarczego w powiecie kluczborskim etap II- budynek przy ul. Moniuszki 11, 1860 530,20 zł, Wsparcie rozwoju gospodarczego w powiecie kluczborskim poprzez utworzenie Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości,- 2 851 629, 66 zł. , Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej powiatu kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych – 1662 044,04 zł. , Unowocześnienie bazy  w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Kluczborku poprzez zakup sprzętu i wyposażenia – 879 240, 15 zł. , Przebudowa ciągu komunikacyjnego łączącego DK45 z DK42 w Kluczborku- 1 434 450, 23 zł., złożony projekt (bez dofinansowania) i zrealizowany na Zagospodarowanie części warsztatów szkolnych ZSP Nr 2 CKU w Kluczborku – 980 tys. zł.

 Ponadto, powiat kluczborski bierze udział również w projektach jako partner, generalnie wartość projektów jest większa, gdyż w niektórych wymagany jest wkład własny powiatu kluczborskiego.

Jeżeli chodzi o tzw. projekty twarde finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego złożonych do RPO WO, złożono 6 wniosków, 5 uzyskało dofinansowanie, jednak realizowano 6, zagospodarowanie części warsztatów szkolnych,  realizowany w ZSP Nr 1 CKU w kwocie około 980 tys. zł. – powiat poniósł to zobowiązanie ze środków własnych., Reszta dofinansowania realizacji projektów to kwota około  8 mln. zł. : dwa Inkubatory, jeden na ulicy Sienkiewicza i drugi budynek przy ul. Moniuszki,  dwa Domy Pomocy Społecznej, ponadto kotłownia na biomasę w Wojewódzkim Ośrodku Szkolenia Zawodowego oraz Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, kolejny projekt dot. unowocześnienia bazy przy ZSP nr 2 CKU kolejny projekt dotyczył przebudowy ciągu komunikacyjnego ulica Moniuszki, Waryńskiego i część Jagiellońskiej , niewielkie pieniądze pozyskane  z PFRON około 40 tys. zł. na Przedszkole Specjalne przy SOSW w Kluczborku,. Pani kierownik dodała, ze Biurze Funduszy Pomocowych rozliczane są również wszystkie inwestycje projekty z Narodowego Programu przebudowy Dróg Lokalnych tzw. ze schetynówek, od strony technicznej projekty przygotowuje ZDP ale obsługa projektów  ich rozliczanie następuje  w Biurze Funduszy. Pani Kierownik Biura Funduszy pomocowych dodała że łącznie za cztery lata dofinansowanie zewnętrzne wyniosło około 11 mln. zł.

Pani kierownik odnosząc się do kosztów utrzymania Biura stwierdziła, ze etatów łącznie z Referatem Promocji Powiatu było 11, 2 osoby z Biura Informacji o Funduszach europejskich w chwili obecnej przeszły niejako pod Urząd Marszałkowski, w związku z czym obecnie jest osób 9, 3 osoby w Referacie Promocji Powiatu, Turystyki i Kultury oraz 6 osób w Biurze Funduszy Pomocowych.

Radny Mirosław Misiak zapytał na jakim etapie jest sprzedaż stacji paliw przy PKS i działek  w Smardach. Pan Wicestarosta wyjaśnił, że zainteresowanie zarówno działkami jak i stacją paliw przy PKS jest bardzo niewielkie, w zasadzie żadne. Pani Kierownik wyjaśniła, ze jeżeli chodziło działki to próbowano już sprzedać je oddzielnie, teraz próbujemy razem, ale efektu nie ma, rynek niejako jest w chwili obecnej nasycony jeżeli chodzi i sprzedaż działek budowlanych.

Pani Kierownik poinformowała, w sumie pozyskano około 18 mln. zł. w latach 2010-2014.

Radny Robert Wietrzyk zapytał, czy szykuje się jeszcze jakieś wyleasingowanie nieruchomości. Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie, gdyż powiat nie posiada takich nieruchomości, gdyż ani szpitala ani szkół bank nie chce leasingować.

 

Ad.4

 

Pani Skarbnik przedstawiła Informację z wykonania budżetu za III kwartał 2014 r.

Dochody zostały wykonane w 73,15 %, w tym dochody bieżące w 79,9%, dochody majątkowe w 23,66%. Przychody w tym kredyty i pożyczki wykonanie  w 100 %, nadwyżka z lat ubiegłych wykonanie  w100%, wydatki wykonano  w70,89%, w tym wydatki bieżące w 72,83%, wydatki majątkowe w 62,03%, rozchody wykonano w 70,35%. Na dzień 30.09.2014 r. kwota deficytu za III kwartał 2014 roku wyniosła 5.525.178,06 zł. Stan na rachunku bieżącym powiatu wynosi 3.189.846,00 na plusie.

Radni nie wnieśli zapytań do powyższej Informacji i jednogłośnie ją przyjęli.

 

Ad.5

 

Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

                                                                      

 

 

 

      Przewodniczący Komisji

                                                                                              Paweł Prochota

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys