Protokół Nr 39/2014

ze wspólnego posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu

w Kluczborku oraz Komisji ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 24 czerwca 2014r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego - Mirosław Misiak oraz Przewodniczący Komisji ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska- Andrzej Butra.

Lista obecności w załączeniu.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.
2.Analiza materiałów na XLII sesję Rady Powiatu.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.    

 

 Zaproszeni:

1.Wanda Słabosz - Skarbnik Powiatu,

2.Mieczysław Zaleciński - Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich,

                                         Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia

                                 Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

3.Artur Nowak-Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa

 

 

Ad.1.

Przewodniczący komisji przywitali wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawili porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań i jednogłośnie przyjęli porządek obrad dzisiejszego posiedzenia.

Ad.2.

Członkowie obu komisji przystąpili do analizy materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 27 czerwca 2014r.

Pani Skarbnik omówiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu.

Wyjaśniła, że w przedmiotowej uchwale wprowadza się zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 87.740 zł w tym:

- zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 87.740 zł,

Wprowadza się także zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 87.740 zł w tym:

-zwiększenie wydatków bieżących jednostek budżetowych o kwotę 84.736 zł

- zwiększenie wydatków majątkowych jednostek budżetowych w kwocie 3.004 zł

Wprowadza się również zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2014.

Do projektu uchwały członkowie obu komisji nie wnieśli uwag zatwierdzając go jednogłośnie.

Kolejno członkowie komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową.

Zwiększono dochody bieżące o kwotę 98.510 zł, wydatki bieżące o kwotę 95.506 zł oraz  wydatki majątkowe o kwotę  3.004 zł.

Do przedłożonego projektu także nie wniesiono uwag w związku z czym zatwierdzono go jednogłośnie przez obie komisje.

Następnie członkowie komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.

Pan Starosta zabierając głos poinformował, że Rada Powiatu w Kluczborku w dniu 19.12.2013 r podjęła Uchwałę Budżetową Nr XXXVIII/288/2013, która została zmieniona w dniu 29 maja 2014 roku , uchwałą Nr XLI/313/2014. W uchwale tej zapisano przychody z emisji papierów wartościowych na kwotę 7.000.000 zł.

Celem emisji obligacji jest pozyskanie środków finansowych i przeznaczenie ich na :

-sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Powiatu Kluczborskiego – z tym że środki z emisji będą wykorzystane na współfinansowanie wydatków majątkowych powiatu

-spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów.

Powiat Kluczborski wyemituje obligacje komunalne w łącznej liczbie 70 sztuk o wartości 100.000 zł każda, na łączną kwotę 7.000.000 zł.

Emisja obligacji zostanie dokonana w trybie oferty niepublicznej i zostanie skierowana do indywidualnych adresatów w liczbie mniejszej niż 100 osób.

Obligacje będą obligacjami na okaziciela, nie będą posiadały formy dokumentu, wierzytelności wynikające z obligacji nie będą zabezpieczone.

Obligacje zostaną wyemitowane w 2014r. w seriach:

-seria A 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2023 r.

-seria B 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2024 r.

-seria C 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2025 r.

-seria D 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2026 r.

-seria E 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2027 r.

-seria F 14 na kwotę 1.000.000 zł  –wykup w 2028 r.

-seria G 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2029 r.

Celem emisji obligacji jest pozyskanie środków finansowych i przeznaczenie ich na :

-sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Powiatu Kluczborskiego – z tym że środki z emisji będą wykorzystane na współfinansowanie wydatków majątkowych powiatu

-spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów

Emisja obligacji nastąpi nie później niż do 30 listopada 2014 roku.

Sprzedaż obligacji nastąpi do dnia 30 listopada 2014 roku.

Radny Wojciech Smolnik zapytał, czy z tych 7.000.000,00-zł kwota 5.100.000,00,-zł zostanie przeznaczona na spłatę zadłużenia.

Pan Starosta odpowiadając radnemu stwierdził, że tak ta kwota zostanie przeznaczona właśnie na ten cel.

Do przedłożonego projektu uchwały członkowie obu komisji nie wnieśli uwag w związku z czym zatwierdzili przedłożony projekt.

Ponadto Pan Starosta poinformował członków obu komisji, że spór z Regionalną Izbą Obrachunkową dotyczący uchwał wpf w Naczelnym Sądzie Administracyjnym został przez Powiat wygrany.

W dniu 17 czerwca 2014r. odbyły się dwie sprawy dotyczące wpf.

Skarga Powiatu została uwzględniona, wyrok Sądu został uchylony i sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia do WSA.

Przewodniczący Komisji Zdrowia zapytał, czy jest już uzasadnienie wyroku.

Pan Starosta poinformował, że jeszcze nie, ale w najbliższym czasie na pewno będzie i radni zostaną o tym poinformowani na sesji.

Kolejnym projektem jaki został przygotowany na najbliższą sesję był projekt w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVI/191/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.

Pan Wicestarosta poinformował, że Powiat jest zobowiązany do przekazywania części oświatowej do szkół niepublicznych zgodnie z art.90 ust.3c dotacje dla szkół niepublicznych przekazywane są w 12 ratach do ostatniego dnia każdego miesiąca.

Od 2014 r. , na podstawie Ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw powiat ma obowiązek wypłacić część grudniową dotacji w terminie do 15 grudnia, stąd konieczność zmiany niniejszej uchwały.

Ponadto doprecyzowane zostało pojęcie uczniów uczęszczających na zajęcia w szkołach, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poprzez możliwość wskazania liczby uczniów niepełnosprawnych.  

Pan Przewodniczący Komisji Zdrowia zapytał jak to się praktycznie przedstawia czy jest tak, że trzeba najpierw wykazać uczniów, a następnie taką subwencję przekazać i czy powiat otrzymuje jakąś pulę, z której trzeba ,,wykroić” jakąś część i przeznaczyć na te szkoły.

Pan Starosta wyjaśnił, że ta część zostaje zabrana z naszych szkół publicznych.

Pan Starosty stwierdził, że powiat też nie jest z tego zadowolony ponieważ w szkołach niepublicznych płacone jest czesne i pomimo tego trzeba do nich dopłacać, co najmniej 50% kosztów jednego ucznia jaki ponosimy w naszej szkole publicznej.

Pan Starosta poinformował również, że każda szkoła niepubliczna w miesiącu wrześniu zobowiązana jest przekazać sprawozdanie o ilości uczniów i na tej podstawie przekazywana jest subwencja. 

Innych zapytań nie zgłoszono w związku z czym zatwierdzono jednogłośnie powyższy projekt uchwały.

Następnie członkowie Komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie przekształcenia Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” z siedzibą w Bogacicy w ,,Dom Dziecka w Bogacicy”, utworzenia jednostki organizacyjnej powiatu pod nazwą Dom Dziecka w Bąkowie oraz utworzenia jednostki organizacyjnej powiatu pod nazwą Centrum Administracyjnej  Obsługi Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych

Pan Starosta zabierając głos poinformował, że  na kwietniowej sesji Rady Powiatu została podjęta uchwała dostosowującą strukturę naszych Domów Dziecka do nowej ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej i co najważniejsze nadzór prawny nam tej uchwały nie uchylił.

Na dzień dzisiejszy Domy Dziecka, które są tworzone nie mogą posiadać więcej niż 14 podopiecznych. Dla nas byłaby jak stwierdził Pan Starosta sytuacja bardzo zła, gdyż w Bogacicy mamy 28 podopiecznych, a w Bąkowie 20.

Nowelizacja przepisów zmusza do likwidacji ilości miejsc w jednej z placówek z 20 do 14 co nie jest korzystne ze względu na konieczność realizacji orzeczeń sądowych w zakresie zapewnienia opieki dzieciom z naszego powiatu w placówce.

Specyfika budynków oraz znaczące nakłady finansowe poniesione na realizację programu naprawczego, organizacyjne usprawnienie pracy, a przede wszystkim konieczność zapewnienia opieki dzieciom, wskazują na celowość podjęcia działań w kierunku przekształcenia.

Jednocześnie, w celu zachowania porządku logicznego procesu przekształcenia, koniecznym jest zachowanie pewnej chronologii podejmowanych decyzji – w pierwszej kolejności wskazane jest przekształcenie Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” z siedzibą w Bogacicy w Dom Dziecka w Bogacicy, następnie utworzenie nowej placówki pod nazwą „Dom Dziecka w Bąkowie”, następnie utworzenie jednostki budżetowej Powiatu Kluczborskiego pod nazwą ,,Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych”. Podstawę prawną powołania tej ostatniej placówki, stanowi przepis art. 94 ust 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r., o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w myśl którego Starosta może zapewnić wspólną obsługę ekonomiczno-administracyjną i organizacyjną prowadzonych placówek opiekuńczo-wychowawczych, w szczególności tworząc centra administracyjne do obsługi tych placówek lub zlecić realizację tego zadania na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Ponadto Pan Starosta poinformował, że zostały podjęte rozmowy z Pastorem Pieronem, aby w Domu Tolerancji i Kultury w Lasowicach Małych została utworzona jeszcze jednostka 14 osobowa.     

W związku z brakiem zapytań członkowie komisji zatwierdzili jednogłośnie przedmiotowy projekt.

 

Ad.3.

 

Pan Starosta zaprosił ponownie wszystkich członków obu komisji na otwarcie Inkubatora Przedsiębiorczości przy ul.Moniuszki, które odbędzie się w dniu 26.06.2014r. o godz.1500. 

Innych spraw nie poruszano.

 

Ad.4.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący obu komisji podziękowali wszystkim za udział zamykając dzisiejsze posiedzenie.

 

Przewodniczący Komisji                                                      Przewodniczący Komisji

 

 

     Mirosław Misiak                                                                   Andrzej Butra      

 

   Protokołowała

 

Joanna Strzelczyk