UCHWAŁA NR XLII/323/2014                    
RADY POWIATU W KLUCZBORKU 
z dnia 27 czerwca 2014 r.

 

w sprawie przekształcenia Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” z siedzibą w Bogacicy w ,,Dom Dziecka w Bogacicy”, utworzenia jednostki organizacyjnej powiatu pod nazwą Dom Dziecka w Bąkowie oraz utworzenia jednostki organizacyjnej powiatu pod nazwą Centrum Administracyjnej  Obsługi Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych

 

Na podstawie art. 6 oraz art. 12 pkt. 8 lit.i  ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.                   o samorządzie powiatowym (t.j: Dz. U. z 2013 r., poz. 595, z późn. zm.), art. 12 ust. 1 pkt. 2 i ust. 2 ustawy  z dnia 27 sierpnia 2009 r., o finansach publicznych, (t.j: Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.) oraz,art.94, art. 180 pkt. 5 i pkt 8,  ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r., o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j: Dz. U. z 2013 r. poz. 135, z późn. zm.) uchwala się, co następuje:

 

§1. Z dniem 1 września  2014 roku przekształca się Dom Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” z siedzibą w Bogacicy w „Dom Dziecka w Bogacicy”.

2.  Domowi Dziecka w Bogacicy, nadaje się statut, stanowiący Załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

 

§2.1.  Tworzy się z dniem 1 września 2014 r. jednostkę organizacyjną pod nazwą "Dom Dziecka w Bąkowie" będącą jednostką budżetową Powiatu Kluczborskiego.

2. Uchwala się Statut „Domu Dziecka w Bąkowie”  stanowiący załącznik nr 2 do niniejszej Uchwały.

 

§3.1. Tworzy się z dniem 1 września 2014 r. jednostkę organizacyjną pod nazwą             "Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych " będącą jednostką budżetową Powiatu Kluczborskiego.

2. Centrum, o którym mowa w ust. 1, zapewnia obsługę administracyjno- finansową oraz organizacyjną placówkom opiekuńczo-wychowawczym prowadzonym przez Powiat Kluczborski.

3. Uchwala się Statut „Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych” stanowiący załącznik nr 3 do niniejszej Uchwały.

 

§ 4.1. Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych,              przejmuje wszelkie wierzytelności i zobowiązania Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” z siedzibą w Bogacicy.

2. Mienie Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” z siedzibą w Bogacicy, zgodnie
z dotychczasowym stanem posiadania staje się  mieniem  odpowiednio
Centrum Administracyjnej  Obsługi Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych,  mieniem Domu Dziecka w Bogacicy oraz mieniem Domu Dziecka w Bąkowie w częściach służących do realizacji zadań przez poszczególne placówki.

 

§5.1.Z dniem 1 września 2014r. pracownicy Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” stają się pracownikami Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych.

2.Z dniem 1 września 2014r. Dyrektor Domu Dziecka ,,Nasz Dom Bogacica-Bąków” staje się Dyrektorem Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych.

 

§6. Tracą moc Uchwały:

1)Nr XXVII/198/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 31 marca 2005r. w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Bąkowie i Domu Dziecka w Bogacicy w jedną placówkę wielofunkcyjną – Powiatowy Zespół Socjalizacyjno- Interwencyjny „ Nasz Dom ” Bogacica-Bąków,

2)Nr XLVI/274/2010 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 września 2010r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVII/198/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 31 marca 2005r. w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Bąkowie i Domu Dziecka w Bogacicy w jedną placówkę wielofunkcyjną - Powiatowy Zespól Socjalizacyjno-Interwencyjny ,,Nasz Dom” Bogacica-Bąków, 

3)Nr XLIX/281/2010 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 21 października 2010r. w sprawie nadania Statutu Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” w Bogacicy.

4)Nr XL/307/2014 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 24 kwietnia 2014r. w sprawie przekształcenia Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” z siedzibą  w Bogacicy w Centrum Opieki nad Dzieckiem w Bogacicy.

 

§7. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Kluczborku.

 

§8. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 1

                                               do Uchwały Nr XLII/323/2014

                                                                                  Rady Powiatu Kluczborskiego

                                                                                  z dnia 27 czerwca 2014r.

                                                                 

STATUT

DOMU DZIECKA W BOGACICY 

 

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1.Placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego Dom Dziecka w Bogacicy zwana dalej placówką jest jednostką budżetową powiatu kluczborskiego, nie posiadającą osobowości prawnej.

2.    Placówka ma siedzibę w Bogacicy  przy ul. Wiejska 2.

3.    Placówka przeznaczona jest dla 28 wychowanków.

4.    Na pieczęciach podaje się nazwę: Dom Dziecka w Bogacicy

 

§ 2. Podstawę prawną działania placówki stanowią w szczególności:

1)    Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 595, z późn. zm).

2)    Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn zm).

3)    Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tj. Dz.U z 2013 r. poz. 135, z późn. zm.).

4)    Ustawa z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r., Nr 223, poz. 1458, z późn. zm.).

5)    Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 roku w sprawie: instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011 r., Nr 292, poz. 1720).

6)    Niniejszy statut.

 

 

Rozdział II

Cele i zadania placówki

 

§ 3. Funkcjonowanie Placówki oparte jest na realizowaniu zadań z zakresu ustawy                 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej obejmujących w szczególności:

1.    Zapewnienie całodobowej opieki i wychowania dzieciom i młodzieży pozbawionym właściwej opieki rodzicielskiej.

2.    Sporządzanie diagnozy psychofizycznej wychowanka.

3.    Podejmowanie działań zmierzających do reintegracji rodzin dzieci i młodzieży przebywających w placówce.

4.    Zaspokajanie niezbędnych potrzeb bytowych, rozwojowych i zdrowotnych oraz kształcenie dzieci i młodzieży objętych opieką.

5.    Prowadzenie wszechstronnych działań mających na celu umożliwienie:

1)    powrotu do rodzin naturalnych,

2)    przystosowania dziecka do samodzielnego funkcjonowania w środowisku                     i możliwości pełnienia ról społecznych po opuszczeniu placówki,

3)    wyrównywanie opóźnień rozwojowych i szkolnych dziecka poprzez organizację zajęć socjalizacyjnych, korekcyjnych, kompensacyjnych, logopedycznych, terapeutycznych itp.

6.    Zapewnienie opieki psychologiczno-pedagogicznej odpowiedniej do potrzeb wychowanków.

7.    Współpraca z rodziną w celu usprawnienia jej umiejętności opiekuńczo wychowawczych.

 

Rozdział III

Organizacja placówki

 

§ 4. 1. Placówką kieruje Dyrektor Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych, zwany dalej Dyrektorem, przy pomocy ustanowionego  wychowawcy- koordynatora.

2.    Dyrektor reprezentuje placówkę na zewnątrz, ponosi odpowiedzialność za jej organizację, działania i funkcjonowanie.

3.    Obsługę ekonomiczno -administracyjną i organizacyjną placówki prowadzi Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych.

 

§ 5. Szczegółowy zakres działania placówki określa regulamin organizacyjny przyjęty Uchwałą  Zarządu Powiatu w Kluczborku.

 

§ 6. 1.Nadzór organizacyjny nad działalnością placówki sprawuje Starosta Kluczborski za pośrednictwem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku.

2. Nadzór merytoryczny nad realizacją zadań placówki sprawuje Wojewoda Opolski.

 

Rozdział IV

Gospodarka finansowa

 

§ 7. Placówka funkcjonuje na podstawie przyjętego dla jednostki rocznego planu finansowego

Rozdział V

Postanowienia końcowe

 

§ 8. Zmiana statutu wymaga formy właściwej dla jego ustanowienia.

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 2

                                                                                  do Uchwały Nr XLII/323/2014

                                                                                  Rady Powiatu w Kluczborku

                                                                                  z dnia 27 czerwca 2014r.

 

                                                                 

STATUT

DOMU DZIECKA  W BĄKOWIE

 

 

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1.1. Placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego Dom Dziecka w Bąkowie zwana dalej placówką jest jednostką budżetową powiatu kluczborskiego, nie posiadającą osobowości prawnej.

Placówka ma siedzibę w Bąkowie  przy ul. Szkolnej 2.   

2.    Placówka przeznaczona jest dla 14 wychowanków.

3.    Na pieczęciach podaje się nazwę: Dom Dziecka w Bąkowie

 

§ 2. Podstawę prawną działania placówki stanowią w szczególności:

1)    Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 595, z późn. zm).

2)    Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn zm).

3)    Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tj. Dz.U z 2013 r. poz. 135, z późn. zm.).

4)    Ustawa z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r., Nr 223, poz. 1458, z późn. zm.).

5)    Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 roku w sprawie: instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011 r., Nr 292, poz. 1720).

6)    Niniejszy statut.

 

Rozdział II

Cele i zadania placówki

 

§ 3. Funkcjonowanie Placówki oparte jest na realizowaniu zadań z zakresu ustawy                     o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej obejmujących w szczególności:

1.  Zapewnienie całodobowej opieki i wychowania dzieciom i młodzieży pozbawionym właściwej opieki rodzicielskiej.

2.    Sporządzanie diagnozy psychofizycznej wychowanka.

3.    Podejmowanie działań zmierzających do reintegracji rodzin dzieci i młodzieży przebywających w placówce.

4.    Zaspokajanie niezbędnych potrzeb bytowych, rozwojowych i zdrowotnych oraz kształcenie dzieci i młodzieży objętych opieką.

5.    Prowadzenie wszechstronnych działań mających na celu umożliwienie:

1)    powrotu do rodzin naturalnych,

2)    przystosowania dziecka do samodzielnego funkcjonowania w środowisku                       i możliwości pełnienia ról społecznych po opuszczeniu placówki,

3)    wyrównywanie opóźnień rozwojowych i szkolnych dziecka poprzez organizację zajęć socjalizacyjnych, korekcyjnych, kompensacyjnych, logopedycznych, terapeutycznych itp.

6.    Zapewnienie opieki psychologiczno-pedagogicznej odpowiedniej do potrzeb wychowanków.

7.    Współpraca z rodziną w celu usprawnienia jej umiejętności opiekuńczo wychowawczych.

 

Rozdział III

Organizacja placówki

 

§ 4. 1. Placówką kieruje Dyrektor Centrum Administracyjnej Obsługi  Placówek Opiekuńczo Wychowawczych, zwany dalej Dyrektorem przy pomocy ustanowionego wychowawcy - koordynatora.

2.    Dyrektor reprezentuje placówkę na zewnątrz, ponosi odpowiedzialność za jej organizację, działania i funkcjonowanie.

3.     Obsługę ekonomiczno -administracyjną i organizacyjną placówki prowadzi Centrum  Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo -Wychowawczych.

 

§ 5. Szczegółowy zakres działania placówki określa regulamin organizacyjny, przyjęty Uchwałą Zarządu Powiatu w Kluczborku.

 

§ 6. 1.Nadzór organizacyjny nad działalnością placówki sprawuje Starosta Kluczborski        za pośrednictwem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku.

2. Nadzór merytoryczny nad realizacją zadań placówki sprawuje Wojewoda Opolski.

 

 

Rozdział IV

Gospodarka finansowa

 

§ 7. Placówka funkcjonuje na podstawie przyjętego dla jednostki rocznego planu finansowego.

 

 

Rozdział V

Postanowienia końcowe

 

§ 8. Zmiana statutu wymaga formy właściwej dla jego ustanowienia.

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 3

do uchwały Nr XLII/323/2014

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 27 czerwca 2014r.

 

STATUT

CENTRUM  ADMINISTRACYJNEJ OBSŁUGI

PLACÓWEK OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYCH

 

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

 

 

§1. Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo –Wychowawczych,                  zwane dalej „Centrum” jest jednostką organizacyjną Powiatu Kluczborskiego, działającą na podstawie niniejszego Statutu oraz obowiązujących przepisów prawa.

2. Siedziba Centrum znajduje się w Bogacicy przy ulicy Wiejskiej 2, a obszarem działania jest teren Powiatu kluczborskiego.

3.Na pieczęciach podaje się nazwę: Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych.

§2. Podstawę prawną działania Centrum stanowią w szczególności:

1)     Ustawa z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U.z 2013r., poz. 595 z późn.zm.)

2)     Ustawa z  dnia 27 sierpnia 2009r., o finansach publicznych (Dz.U. z 2013r. ,poz. 885 z późn.zm.)

3)     Ustawa z dnia 9 czerwca Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny          i systemie pieczy zastępczej (tj.Dz.U. z 2013 r. poz. 135 z późn. zm. ).

4)     Ustawa z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych ( Dz. U. z 2008 r. ,poz.1458, z późn. zm.)

5)     Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 roku             w sprawie: instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011 r., poz. 1720).

6)     Niniejszy statut.

 

ROZDZIAŁ II

Przedmiot działalności

 

§3.1. Przedmiotem działalności Centrum jest:

1)zapewnienie obsługi ekonomiczno-administracyjnej oraz organizacyjnej wyodrębnionych organizacyjnie placówek opiekuńczo –wychowawczych prowadzonych przez Powiat Kluczborski

2) zapewnienie realizacji zadań w zakresie instytucjonalnej pieczy zastępczej sprawowanej przez placówki opiekuńczo – wychowawcze.

§4.1. Do zadań Centrum należy w szczególności:

1)  prowadzenie gospodarki finansowej Centrum oraz jednostek, o których mowa w §3 ust.1 pkt 1 w oparciu o roczne plany finansowe,

2)  prowadzenie rachunkowości Centrum oraz jednostek, o których mowa w §3 ust.1

pkt 1,

3)  sporządzanie sprawozdań finansowych,

4)  zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej w Centrum oraz jednostek, o których mowa w §3 ust.1 pkt 1,

5)  organizowanie pracy Centrum oraz jednostek, o których mowa w §3 ust.1 pkt 1,

6)  realizacja polityki kadrowej Centrum,

7)  prowadzenie spraw kadrowych pracowników Centrum,

8)  opracowywanie wewnętrznych zarządzeń, instrukcji i regulaminów oraz innych aktów wewnętrznych,

9)  prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem majątku.

 

 

ROZDZIAŁ  III

Organizacja wewnętrzna i zasady funkcjonowania

§6.1. Organizację i szczegółowy zakres działania Centrum określa Regulamin Organizacyjny, opracowywany przez Dyrektora Centrum i przyjęty Uchwałą Zarządu Powiatu w Kluczborku

 

§7.1. Pracą Centrum oraz jednostek, o których mowa w §3 ust.1 pkt 1,  kieruje i reprezentuje je na zewnątrz Dyrektor Centrum.

2. Dyrektora Centrum zatrudnia i zwalnia Zarząd Powiatu w Kluczborku.

3.Dyrektor Centrum działa jednoosobowo, na podstawie i w granicach pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu w Kluczborku

4. Dyrektor Centrum wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do wszystkich osób zatrudnionych w Centrum.

 

§8.1. Nadzór organizacyjny nad działalnością Centrum sprawuje Starosta  Kluczborski za pośrednictwem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku.

2. Nadzór w zakresie gospodarki finansowej a w szczególności wykonywania budżetu sprawuje Zarząd Powiatu w Kluczborku.

 

ROZDZIAŁ IV

Gospodarka finansowa

 

§9. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan finansowy Centrum, opracowywany przez Dyrektora Centrum i zatwierdzany przez Zarząd Powiatu  w Kluczborku.

 

 

ROZDZIAŁ V

Postanowienia końcowe

 

§10. Zmiany Statutu mogą być dokonane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

 

 

 

 

 

Uzasadnienie

 

         Podstawę podjęcia uchwały stanowią zmiany w zakresie funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych, wprowadzone Ustawą z dnia 9 czerwca 2011 roku                      o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j: Dz. U. z 2013 r. poz. 135, z późn. zm.). W myśl przepisu art. 230 cyt. Ustawy, liczba dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w art. 229 ust. 1-3 i 7 ustawy, po upływie okresu, o którym mowa w art. 229 ust. 8 ustawy, nie dłużej jednak niż do dnia 01.01.2021 r., nie może być wyższa niż 30. Upływ okresu, o którym mowa w art. 229 ust. 8 ustawy, nastąpił w dniu 01.01.2013 r.

W chwili obecnej na terenie Powiatu Kluczborskiego funkcjonuje jedna placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego – Dom Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” z siedzibą w Bogacicy. Zgodnie z § 3 ust. 1 Statutu Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Baków” (załącznik do Uchwały Nr XLIX/281/2010 Rady Powiatu w Kluczborku        z dnia 21 października 2010 r.), Dom Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” jest placówką typu socjalizacyjnego dla 48 dzieci, w tym 28 miejsc w Bogacicy i 20 miejsc w Bąkowie. Powyższy stan faktyczny nie jest zgodny z zapisami obowiązującej ustawy, w związku           z czym niezbędne jest wprowadzenie zmian organizacyjnych w funkcjonowaniu placówki. 

Nowelizacja przepisów zmusza do likwidacji ilości miejsc w jednej z placówek z 20 do 14 co nie jest korzystne ze względu na konieczność realizacji orzeczeń sądowych               w zakresie zapewnienia opieki dzieciom z naszego powiatu w placówce.

         Specyfika budynków oraz znaczące nakłady finansowe poniesione na realizację programu naprawczego, organizacyjne usprawnienie pracy, a przede wszystkim konieczność zapewnienia opieki dzieciom, wskazują na celowość podjęcia działań                 w kierunku przekształcenia.

         Jednocześnie, w celu zachowania porządku logicznego procesu przekształcenia, koniecznym jest zachowanie pewnej chronologii podejmowanych decyzji – w pierwszej kolejności wskazane jest przekształcenie Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” z siedzibą w Bogacicy w Dom Dziecka w Bogacicy, następnie utworzenie nowej placówki pod nazwą „Dom Dziecka w Bąkowie”, następnie utworzenie jednostki budżetowej Powiatu Kluczborskiego pod nazwą "Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych”. Podstawę prawną powołania tej ostatniej placówki, stanowi przepis art. 94 ust 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r., o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j: Dz. U. z 2013 r. poz. 135, z późn. zm.), w myśl którego Starosta może zapewnić wspólną obsługę ekonomiczno-administracyjną i organizacyjną prowadzonych placówek opiekuńczo-wychowawczych, w szczególności tworząc centra administracyjne do obsługi tych placówek lub zlecić realizację tego zadania na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn.).

Proszę o podjęcie uchwały w proponowanym brzmieniu.