Uchwała Nr XXXVIII/289/2013

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 19 grudnia 2013

 

w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej

 

         Na podstawie art.230 ust.6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r.poz.885 z późn. zm.)

Rada Powiatu uchwala co następuje:

 

§ 1. Uchwala się wieloletnią  prognozę finansową na lata 2014-2029 zgodnie z załącznikiem Nr 1 do uchwały.

 

2. Uchwala się wykaz przedsięwzięć zgodnie z załącznikiem Nr 2 do uchwały.

 

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem  podjęcia z mocą obowiązywania od 01.01.2014 roku

 

 

 

OBJAŚNIENIA DO WILELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ

POWIATU KLUCZBORSKIEGO

 

Obowiązek sporządzenia Wieloletniej Prognozy Finansowej wynika z przepisów nowej ustawy o finansach publicznych  z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r.poz.885 z późn.zm. ) . Zgodnie z tymi przepisami Wieloletnia Prognoza Finansowa ma mieć charakter uchwały projektującej najważniejsze wielkości finansowe jednostki samorządu terytorialnego w okresie roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat. Okres objęty wieloletnią prognozą finansową nie może być jednak krótszy niż okres na jaki przyjęto limity wydatków na przedsięwzięcia. Integralną częścią Wieloletniej Prognozy Finansowej jest prognoza kwoty długu , sporządzana na okres na który zaciągnięto lub planuje się zaciągnąć zobowiązania.
W przypadku Powiatu Kluczborskiego Wieloletnia Prognoza Finansowa obejmuje lata 2014- 2029, jest to bowiem  okres na który zaciągnięto zobowiązania z tytułu kredytów. Załącznik o przedsięwzięciach obejmuje lata 2014-2023.

 

         Wieloletnia Prognoza Finansowa dla każdego roku objętego prognozą powinna określać co najmniej:

1) dochody bieżące oraz wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym na obsługę długu, gwarancje i poręczenia;

2) dochody majątkowe, w tym dochody ze sprzedaży majątku, oraz wydatki majątkowe budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

3) wynik budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

4) przeznaczenie nadwyżki albo sposób sfinansowania deficytu;

5) przychody i rozchody budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem długu zaciągniętego oraz planowanego do zaciągnięcia;

6) kwotę długu jednostki samorządu terytorialnego, w tym relację, o której mowa w art. 243, oraz sposób sfinansowania spłaty długu;

7) objaśnienia przyjętych wartości.

  

 Zarząd Powiatu w Kluczborku przedstawia projekt uchwały  Wieloletniej Prognozy Finansowej zgodny z zasadami jej tworzenia . Jedną z podstaw przy projektowaniu  Wieloletniej Prognozy Finansowej jest utrzymanie zgodności z projektem uchwały budżetowej , w zakresie dochodów , wydatków i wyniku finansowego.

 

Wieloletnia Prognoza Finansowa dla Powiatu Kluczborskiego obejmuje wyżej wymienione wartości w załączniku Nr 1 do uchwały, który ma formę tabelaryczną. Poniżej omówione zostaną wszystkie pozycje :

Pozycja 1. Dochody ogółem

 

Dochody ogółem: stanowią sumę dochodów bieżących jednostki z dochodami majątkowymi .

Dochody bieżące:

Przy wyliczaniu dochodów bieżących na okres prognozy przyjęto  minimalny wzrost  dochodów  bieżących na stałym poziomie, ponieważ opierając się na wskaźnikach podanych jako wytyczne Ministra Finansów , kwoty dochodów były nieproporcjonalnie duże do wydatków , powodowało to powstawanie bardzo dużych nadwyżek co w przypadku naszego powiatu było mało realistyczne.

Dochody majątkowe:

Jednym z elementów dochodów majątkowych jest sprzedaż majątku. W 2014 ujęliśmy te składniki naszego mienia , które będą podlegać sprzedaży  .Dużą część działek przeznaczonych do sprzedaży mamy już wycenioną . I kwoty tu ujęte stanowią realny stan posiadania . Widzimy znaczny spadek dochodów w tej grupie gdyż większość mienia udało nam się sprzedać w 2013 roku.Zamierzamy przeznaczyć do zbycia w 2014 roku następujące nieruchomości :

- działki budowlane w Smardach (28 szt)                    

- lokal mieszkalny w w Polanowicach        ( szt 2)         -                     

- budynki gospodarcze ( Polanowice) (szt 2)                         

- działka zabudowana budynkiem przy ul. Żeromskiego w Kluczborku

 

Natomiast w kolejnych latach dochody ze  sprzedaży majątku stopniowo zmniejszamy , gdyż nie możemy ocenić realistycznie wyceny nieruchomości . W związku z powyższym od roku 2019 dochody ze sprzedaży majątku zaplanowaliśmy  na poziomie 100.000 zł rocznie.

Zakładamy także iż uzyskamy dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego w wysokości 3.291.866 zł. W 2014 roku  w oparciu o wyżej wymienione środki będziemy realizować trzy projekty. Będą to :

- Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości dla wsparcia rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim - etap II budynku przy ul. Moniuszki

 

-Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej Powiatu Kluczborskiego m. in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych

-Unowocześnienie bazy ZSP Nr 2 CKU w Kluczborku poprzez zakup sprzętu i wyposażenia

W roku 2015 i latach kolejnych także planujemy uzyskać dofinansowanie na nasze zadania inwestycyjne ale kwoty te stopniowo zmniejszaliśmy , gdyż nie wszystkie programy posiadają już wytyczne ,iż będzie można do nich aplikować. W związku z powyższym od roku 2019 nie ujmowaliśmy w dochodach majątkowych dochodów z dotacji inwestycyjnych.

Wydatki ogółem: stanowią sumę wydatków majątkowych i wydatków bieżących

Wydatki bieżące razem – to suma wydatków bieżących wraz z wydatkami na obsługę długu

Wydatki bieżące (bez odsetek i prowizji od kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych) .

Zgodnie z wytycznymi ustawy w tej części ujęliśmy :

- wydatki na wynagrodzenia i pochodne

- z tytułu gwarancji i poręczeń – nie uwzględnialiśmy w planowaniu wydatków z tego tytułu , gdyż z doświadczenia naszego wynika iż takie sytuacje u nas nie występują

- wydatki na świadczenia dla osób fizycznych

- wydatki na dotacje celowe

- wydatki na bieżące funkcjonowanie jednostek organizacyjnych Powiatu

Wydatki bieżące na obsługę długu , a więc wydatki z tytułu odsetek od kredytów , pożyczek i obligacji zgodnie z posiadanymi umowami .

 

Wydatki majątkowe: W 2014 ujęto wydatki zgodnie z załącznikiem inwestycyjnym do uchwały budżetowej . W 2014 roku ujęto wydatki na programy , których realizacja nie zostanie ukończona w 2013.Są to :

- Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości dla wsparcia rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim - etap II budynku przy. ul. Moniuszki

-Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej Powiatu Kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych

-Unowocześnienie bazy ZSP Nr 2 CKU w Kluczborku poprzez zakup sprzętu i wyposażenia  .

 

Ponadto planujemy rozpocząć nowe zadania :

- Termomodernizację budynku Domu Dziecka w Bogacicy

- Remont lokalu przy ul. Jagiellońskiej 1

- Remont budynku przy Żeromskiego

 a także przy udziale środków w Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zrealizować zadanie pn.

"Likwidacja barier architektonicznych w celu umożliwienia niepełnosprawnym poruszania się  w pomieszczeniach Przedszkola Specjalnego przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym  

 

W kolejnych latach ujęto wydatki majątkowe na przedsięwzięcie pn: „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej na terenie Powiatu Kluczborskiego” , którego realizacja będzie trwała do 2020 roku. Innych zadań inwestycyjnych nie ujmowaliśmy , gdyż horyzont czasowy nie pozwala prawidłowo określić wielkości planowanych inwestycji , a tym bardziej kosztów ich realizacji. Przyjęliśmy więc stałą kwotę 100.000 na tego typu zadania by podkreślić iż takie działania będą podejmowane.

 

 Wynik budżetu . Jest różnica pomiędzy dochodami , a wydatkami. W 2014 roku planujemy deficyt budżetowy , którą mamy zamiar pokryć przez nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych , a także przychody z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych na   rynku krajowym. W kolejnych latach planujemy powstanie nadwyżek budżetowych .

 

Przychody budżetu: Przychody budżetu w 2014 roku zaplanowano do wysokości 12.000.000 zł . Obejmują one nadwyżkę budżetową pochodzącą z 2013 roku powstałą w związku z dodatkowym wypracowaniem środków finansowych z tytułu sprzedaży mienia ponad przyjęty plan w kwocie 6.500.000 zł. Ponadto zaplanowano także przychody w wysokości 5.500.000 zł z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych na rynku krajowym. Nadwyżka i przychody z tytułu kredytu zostaną  przeznaczone na pokrycie deficytu budżetowego , który powstał w związku z koniecznością pokrycia wkładu własnego w projektach inwestycyjnych  kontynuowanych w ramach realizacji  Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego tj.

-Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości dla wsparcia rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim - etap II budynku przy ul. Moniuszki

-Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej Powiatu Kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych

-Unowocześnienie bazy ZSP Nr 2 CKU w Kluczborku poprzez zakup sprzętu i wyposażenia które będą kosztować budżet Powiatu w 2014 roku  prawie  7 milionów złotych .

Przychody przeznczone będą również na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań.

W kolejnych latach nie planujemy zwiększania zadłużenia.

 

 Rozchody budżetu :ujęliśmy tutaj kwotę rozchodów z tytułu spłat kredytów i wykupu obligacji zgodnie z zawartymi umowami. W 2014 roku rozchody wyniosą 4.626.264 zł.
W kolejnych latach natomiast ujęto również spłatę nowo zaciągniętego kredytu.

 

 Kwota długu : Ujęto tu kwoty kapitału  do spłaty z tytułu zaciągniętych kredytów i wyemitowanych obligacji . W związku ze złożoną skargą do Najwyższego Sądu Administracyjnego w Warszawie na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały zmieniającej Wieloletnią Prognozę Finansową w części dotyczącej nie ujmowania do długu umowy na zadanie pn. : „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej na terenie Powiatu Kluczborskiego” . Sąd Najwyższy do czasu rozpatrzenia skargi wydał postanowienie o wstrzymaniu wykonalności uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w powyższej sprawie. Powiat Kluczborski biorąc pod uwagę niniejszy fakt nie zalicza do długu wyżej wspomnianej umowy .

 

Zadłużenie/dochody ogółem – max 60% - Jest to  wskaźnik zadłużenia który obowiązywał  do roku 2013. Zgodnie z jego konstrukcją zadłużenie jst nie może przekroczyć pułapu 60 %. Widzimy iż ten wskaźnik jest spełniony w całym okresie objętym prognozą mimo iż nie ma obowiązku jego zachowania.

 

 Relacja zrównoważenia wydatków bieżących  zgodnie z art .242 - Jest to różnica pomiędzy dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi. Jak już wcześniej wspomnieliśmy nie może być sytuacji , w której wydatki bieżące będą przekraczać dochody bieżące. Taka sytuacja  będzie występowała w Powiecie Kluczborskim w 2014 roku - wydatki bieżące są większe niż  dochody bieżące . Jednocześnie ustawa pozwala na pokrycie deficytu na działalności bieżącej przychodami z tytułu nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych . W 2014 roku zaplanowano nadwyżkę w wysokości 6.500.000 zł .
W związku z powyższym relacja wynikająca z art. 242 ustawy o finansach publicznych zostanie zachowana. W kolejnych latach mamy nadwyżkę dochodów na działalności bieżącej przez cały okres obowiązywania Wieloletniej Prognozy Finansowej.

 

Planowana łączna kwota spłaty zobowiązań do dochodów ogółem.  Jest to tzw. „15% „ wskaźnik spłaty zobowiązań . Widzimy iż w całym okresie objętym prognozą jest niższy niż 15 % mimo iż obowiązywał tylko do roku 2013.

 

 Kwota zobowiązań związku współtworzonego przez jst przypadających do spłaty w danym roku budżetowym podlegająca doliczeniu zgodnie z art. 244 ustawy
o finansach publicznych . Powiat Kluczborski nie współtworzy związku jst w związku
z powyższym kwoty nie zostały ujęte.

 

 Maksymalny dopuszczalny wskaźnik spłaty z art. 243.ufp. Jest to pozycja ,
w której dla poszczególnych lat ujętych w prognozie ujęto wskaźnik spłaty według wytycznych art. 243 .

 

Spełnienie wskaźnika spłaty z art. 243 ufp po uwzględnieniu art. 244 . Widzimy iż ta relacja jest spełniona w  2014 roku. i w pozostałych latach prognozy.

 

Informacje uzupełniające o wybranych rodzajach wydatków budżetowych: Zawarliśmy także informacje wynikając z art. 226.ust 4. wykazaliśmy tu wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane, wydatki związane z funkcjonowaniem organów JST , wydatki bieżące oraz majątkowe objęte limitem art. 226 ust 4 ustawy o finansach publicznych . wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane – wzrost w kolejnych latach wyliczony w oparciu o wskaźnik inflacji przedstawiony przez Ministra Finansów

- wydatki związane z funkcjonowaniem jst – ujęliśmy tu kwoty zawarte w rozdziale 75011 – Urzędy Wojewódzkie , rozdziale 75020 – Starostwa Powiatowe , rozdziale 75019 – Rady Powiatu. – w kolejnych latach wzrost został wyliczony w oparciu o wskaźnik inflacji podany przez Ministra Finansów.

Wydatki bieżące objęte limitem art. 226 ust 4 ufp .- w tej części WPF ujęliśmy wydatki wynikające z załącznika o przedsięwzięciach . W naszym przypadku są to wydatki z tytułu umów  których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy , a także wydatki na programy realizowane z udziałem środków
z Unii Europejskiej

Wydatki majątkowe objęte limitem art. 226 ust.4 to suma wydatków majątkowych ujętych w załączniku o przedsięwzięciach , głównie zadań inwestycyjnych realizowanych w 2014 roku , a także w latach kolejnych zgodnie z zawartymi umowami.

Kolejnym elementem zamieszczonym w Wieloletniej Prognozie Finansowej jest załącznik Nr 2 – Wykaz przedsięwzięć do WPF , w którym ujęto na lata 2014-2023 przedsięwzięcia przez które należy rozumieć wieloletnie:

1) programy, projekty lub zadania,

 w tym związane z:

a) programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa  w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3,

b) umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym;

3) gwarancje i poręczenia udzielane przez jednostki samorządu terytorialnego.

W Powiecie Kluczborskim planowane są przedsięwzięcia  na okres od 2014-2023 roku
w następujących kategoriach:

1.programamy finansowane z udziałem środków, o których mowa  w art. 5 ust. 1  pkt 2 i 3,

- Lokalny Punkt Informacyjny realizowany przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku.

- Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu kluczborskiego - realizowany przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku.

- DOBRY START - Projekt "Dobry Start- realizowany przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

- Doskonalenie nauczycieli do pracy w zmieniającej się szkole - realizowany przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli

- Kreuję swoje życie - realizowany przez Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku

- Lepsze praktyki dla nauczycieli kształcenia zawodowego - realizowany przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli

-Wzrost aktywności zawodowej w Gminie Wołczyn i Byczyna - realizowany przez Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku

- Zawodowy Start w Przyszłość -realizowany przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku.

- PO Klucz do biznesu 2 ! realizowany przez Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku

  

1.2 Wydatki na programy i projekty lub zadania związane z umowami partnerstwa publiczno-prywatnego:

-Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności Publicznej Powiatu Kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych

1.3.Wydatki na programy, projekty lub zadania pozostałe :

- Obsługa leasingu operacyjnego - w ramach wydatków bieżących

-  Remonty cząstkowe dróg - w ramach wydatków majątkowych