Protokół Nr 37/2013

 

 

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu 28 października 2013 r.

Przewodniczyła Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny  - Wioletta Kardas

             

Lista obecności w załączeniu.

Porządek posiedzenia:

           

            1.Otwarcie posiedzenia.

            2.Analiza materiałów na XXXV sesję.

            3. Analiza informacji dot. naboru do szkól ponadgimnazjalnych powiatu kluczborskiego na rok szkolny 2013/2014. /radni otrzymali w dniu 25 września 2013 r.     przed wspólnym posiedzeniem komisji/.

            4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.    

 

Zaproszeni:

 

1.      Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.      Rozalia Słoniowska – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu Starostwa Powiatowego.

           

Ad. 1

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny  przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad. 2

 

Przewodnicząca komisji przedstawiła projekty uchwał w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej oraz w sprawie zmiany wpf. Głos zabrała pani Skarbnik, która przedstawiła powyższe projekty uchwał. Pani Skarbnik poinformowała, ze główne zmiany w budżecie to wprowadzenie zwiększenia dochodów bieżących i majątkowych, pochodzące głównie ze zwiększenia ekwiwalentu za zalesianie , a także zastępstwo procesowe, dotacja dla straży, zmiana w ZDP, ponadto wprowadzono dochody na wniosek kierowników jednostek oświatowych.  Pani Skarbnik dodała, że wszystkie dochody przeznaczono na wydatki.

Ponadto pani Skarbnik dodała, że nastąpiło urealnienie wydatków jeżeli chodzi o inwestycje do kwot poprzetargowych. Pani Skarbnik stwierdziła ponadto, że w związku z tym, że mamy wykonanie dochodów majątkowych ponad 100%, kwotę zaplanowaną na rok 2014 na remonty dwóch dróg, wprowadzamy do wydatków na ten rok, dotyczy to dróg przebudowywanych w ramach dotacji z Narodowego Programu Dróg Lokalnych, w kwocie około 800 tys. zł.

Radna Irena Kielar zapytała o zmniejszenie rezerwy celowej z tytułu nie udzielenia nagród dla nauczycieli, radna Irena Kielar stwierdziła, że nie jest to właściwe, radna Irena Kielar zapytała, czy nie będzie problemu z zamknięciem budżetu. Pani Skarbnik odpowiedziała, że dochody majątkowe zostały zrealizowane w wysokości ponad 100 % w związku ze sprzedażą w leasingu dwóch obiektów, na Sienkiewicza i Skłodowskiej-Curie, środki finansowe to ponad 15 mln. zł. Pani Skarbnik stwierdziła, że dochody te mogą być przeznaczone jedynie na wydatki majątkowe, te środki finansowe nie mogą zostać przeznaczone na wynagrodzenia czy jakąkolwiek inną działalność bieżącą. Pani Skarbnik dodała, ze jeżeli chodzi o zamknięcie budżetu 2013 to na pewno będzie zamknięty, jeżeli chodzi o spełnienie art. 242 ustawy o finansach publicznych, dot.  zrównoważenia dochodów bieżących i wydatków bieżących to tutaj będzie trudność. Radna Irena Kielar jaki będzie koszt tego kredytu zaciągniętego w leasingu. Pani Skarbnik odpowiedziała, że przygotowuje takie wyliczenie na wniosek radnego Tadeusza Konarskiego i na chwilę obecną  nie jest w stanie w pełni na to pytanie odpowiedzieć, na pewno jest to tańsze od kredytu. Pani Skarbnik dodała, że będzie można odliczyć wat, co jest ważne i z korzyścią dla powiatu.

Radny Robert Wietrzyk zapytał, czy te pieniądze już wpłynęły do powiatu. Pani Skarbnik odpowiedziała, ze tak. Rady Robert Wietrzyk zapytał, na co te pieniądze będą przeznaczone. Pani Skarbnik odpowiedziała, że częściowo na spłatę zadłużenia, częściowo na nadwyżkę budżetową, która poprawi nam wskaźniki, w przyszłym roku tą nadwyżkę będzie można przeznaczyć na wydatki bieżące. Pan Wicestarosta stwierdził, że bardzo ważne jest pokazanie nadwyżki budżetowej.

Pani Skarbnik dodała, że cały czas mamy niedobór w wydatkach bieżących. Pan Wicestarosta stwierdził, że udział w podatkach od osób fizycznych spadł, możemy nie wykonać założonego wykonania.

Radni jednogłośnie 8 głosami za, przyjęli pozytywną opinię o dwóch powyższych projektach uchwał.

Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła kolejny projekt uchwały w sprawie  zmiany Uchwały Nr XXIX/227/2013 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 21 marca 2013 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2013 rok. Radni jednogłośnie przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały.

Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie  ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2014 roku, radni nie wnieśli do projektu zapytań, jednogłośnie przyjmując pozytywna opinie o nim. Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Pan Wicestarosta poinformował, że projekt powyższej uchwały zawiera wszystkie zmiany jakie były, a także uwzględniono raport NIK, Isso. Radni nie wnieśli zapytań do projektu jednogłośnie przyjmując pozytywna opinie o nim.

Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2014 rok. Radni nie wnieśli zapytań do projektu jednogłośnie przyjmując pozytywną opinię o nim. Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na okres oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego. Radni jednogłośnie przyjęli pozytywna opinie o powyższym projekcie uchwały. Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie zgody na zawarcie z Burmistrzem Byczyny porozumienia dotyczącego przejęcia zarzadzania drogą gminną Nr 100504O (Miechowa-Proślice-Brzózka-Polanowice) na odcinku w miejscowości Proślice w km 4+538,25 o długości 0,530 km. Głos zabrał radny Maciej Tomaszczyk, który zwrócił uwagę, że w podstawie prawnej powyższej uchwały powinna być zmiana: podstawa powinna brzmieć: na podst. Art. 18 ust. 1 w związku z art. 7 ust. 1 pkt 2. Pan Wicestarosta poinformował, że chodzi o odcinek drogi gminnej, która łączy się z drogą powiatową, na remont której powiat złożył wniosek o dofinansowanie,  porozumienie jest potrzebne, aby dostać dofinansowanie na tą drogę.  Radni jednogłośnie przyjęli pozytywna opinie o powyższym projekcie uchwały.

Kolejno Przewodnicząca komisji  przedstawiła  Informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2013 roku wraz z Informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Kluczborskiego (opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2013 roku).

Głos zabrał pan Wicestarosta, który stwierdził, że opinia RIO w Opolu o sprawozdaniu z wykonania budżetu za I półrocze 2013 r. jest negatywna, zarząd Powiatu odwołał się od tej opinii, jednak odwołania to zostało przez Kolegium RIO w Opolu odrzucone. Pan Starosta stwierdził, że opinia RIO jest jedynie opinia, wskazówką, informacja dla radnych, nie jest jednak wiążąca, co stwierdziło w uzasadnieniu samo RIO.

Radni jednogłośnie przyjęli pozytywna opinie o powyższej Informacji.

Radna Irena Kielar zapytała, czy jest chętny na stację paliw przy PKS. Pan Wicestarosta odpowiedział, że w listopadzie będą rokowania. Radna Irena Kielar zapytała o kwotę przeznaczona na fundusz zdrowia. Pani Wanda opowiedziała, że jest to kwota 38 tys. zł., min. 500 zł., max. 2000 tys. zł na osobę. Radna Irena Kielar poruszyła kwestię skargi na lekarza PCZ S.A. w Kluczborku. Pan Wicestarosta wyjaśnił powyższą kwestię.

Ad. 3

 

Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła Informację Zarządu Powiatu o stanie realizacji zadań oświatowych w powiecie kluczborskim w roku szkolnym 2012/2013. Głos zabrała pani Rozalia Słoniowska- Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu, która przedstawiła powyższe sprawozdanie. 

Pani Naczelnik poruszyła sprawę projektu pn. Edu-nawigator, jest to projekt, który będzie realizowany przez Wojewódzki zakład Doskonalenia Zawodowego w Opolu, będzie aplikacja, gdzie będzie można uzyskać informacje o potrzebach bieżących rynku.

Radny Robert Wietrzyk zapytał o dużą ilość gimnazjalistów, które uciekły szkołom w powiecie kluczborski, z reguły są to dzieci najzdolniejsze, 145 dzieci poszło do szkół poza powiatem kluczborskim, a spoza powiatu przyszło około 50 uczniów.

Pani Naczelnik stwierdziła, że rynek potrzeb gimnazjalistów jest cały czas monitorowany, jednak cały czas mamy progi punktowe, które jednak są bardzo niskie, są jednak powiaty, które w ogóle progów nie stosują. Pani Naczelnik stwierdziła, ze pracujemy na to, aby jak najlepsza ofertę złożyć absolwentom gimnazjów, jest jednak wiele szkół ponadgimnazjalnych, które świetnie przygotowują do studiów. Pani Naczelnik stwierdziła, że może trochę sytuację poprawia tańsze bilety na dowozy do szkół. Pani Naczelnik stwierdziła, że bardzo dużą role odgrywają tutaj nauczyciele, opinia o nich jaka panuje o nich wśród uczniów.

Pani Naczelnik poruszyła kwestię kwalifikacyjnych kursów zawodowych, które będą wprowadzane do naszych szkół zawodowych, praca w tej kwestii ciągle trwa, gdyż jest to nowa rzecz.

Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od dnia 12.09.2013 r. do 15.10.2013 r. Radni nie wnieśli do sprawozdania zapytań, jednogłośnie wyrażając pozytywną opinię o nim.

 

Ad.4

 

Przewodnicząca komisji zaproponowała wizytę w Domu Dziecka w Bąkowie na dzień 13 listopada 2013 r. Członkowie komisji wyrazili zgodę.

Radny Wojciech Smolnik poprosił panią Skarbnik o kopie umów związanych z leasingiem operacyjnym na obiekty powiatowe.

Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

Przewodnicząca Komisji

 

                                                                                   Wioletta Kardas

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys