Protokół Nr 33/2013

 

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu 27 maja 2013 r.

Przewodniczyła Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny  - Wioletta Kardas

             

Lista obecności w załączeniu.

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

            2.Analiza materiałów na XXXI sesję.

            3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.    

 

Zaproszeni:

 

1.      Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.      Rozalia Słoniowska – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu Starostwa Powiatowego.

 

Ad. 1

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny  przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad. 2

 

Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2013 Nr XXVII/209/2012 Rady Powiatu w Kluczborku. Pani Skarbnik poinformowała, ze najważniejsze zmiany w budżecie to Wprowadza się zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 485.946 zł w tym: zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 485.946 zł.  Wprowadzono  zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie  planowanych wydatków o kwotę 485.946 zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących jednostek budżetowych o kwotę 481.946 zł, zwiększenie wydatków majątkowych jednostek budżetowych o kwotę 4.000 zł. Wprowadzono  zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2013 rok. Ponadto  wprowadzono do uchwały budżetowej następujący rozdział klasyfikacji budżetowej: w dziale 754–Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, Rozdział 75495 – Pozostała działalność . Radni nie wnieśli zapytań do projektu , 6 głosami za, przy 1 wstrzymującym się przyjęli pozytywną opinie o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Pani Skarbnik wyjaśniła, że zmiany w powyższym projekcie uchwały są adekwatne do zmian w budżecie. Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie  ustalenia opłat za świadczenia udzielane przez Przedszkole Specjalne Nr 9 w Kluczborku. Radni nie wnieśli zapytań do projektu jednogłośnie 7 głosami za przyjmując pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości zabudowanej budynkiem szpitalnym stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego, położonej w Kluczborku przy ul. M.C. Skłodowskiej 23. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że od początku roku zarząd zajmuje się możliwością przekazania w leasing na rzecz banku, nieruchomości, które są własnością powiatu, chodzi o nieruchomość na Sienkiewicza i teraz, jeżeli Rada wyrazi na to zgodę, nieruchomość na Skłodowskiej. Pan Starosta dodał, że zrobione zostało dobre rozeznanie w tej kwestii, obiekt został dobrze przygotowany poprzez wydzielenie działki geodezyjnie, sporządzenie operatu szacunkowego metoda dochodową, z czego wynika, że biorąc pod uwagę wszelkie generowane przez ten obiekt dochody jego wartość wynosi 9,5 mln. zł.  Pan Starosta dodał, ze chciałby obie nieruchomości w tej formie wylizingować. Pan Starosta dodał, ze na korzyść od zeszłego roku w tej kwestii zmieniło się bardzo dużo, jeżeli chodzi o miasto Wrocław dostęp do informacji w tej kwestii był bardzo reglamentowany, teraz to się zmieniło, teraz to się zmieniło, gdyż umowy zostały sprawdzone prze wrocławski RIO i NIK. Pan Starosta dodał, ze chce przystąpić do zbycia w formie leasingu operacyjnego, gdyż jest to dla samorządu bardzo dobre rozwiązanie. Pan Starosta dodał, ze 100 |% tego obiektu jest wynajmowane, mamy regularnie otrzymywany czynsz, co jest istotne przy oszacowaniu prze oferenta ostatecznej wysokości tego leasingu brane są  pod uwagę dochody czy przychody jakie ten obiekt generuje. Pan Starosta dodał, że gdyby się udały te dwie transakcje dotyczące leasingu operacyjnego to w budżecie powiatu jeżeli chodzi o wskaźniki sytuacja wyglądałaby przyzwoicie i art., 243 w odniesieniu do lat przyszłych byłaby znacząco poprawiona. Pan Wicestarosta dodał, że czynsz, który obecnie jest płacony przez wynajmujących w dalszym ciągu będzie wpływał do budżetu powiatu. Radna Irena Kielar zapytała, czy jest jakiś bank zainteresowany tym przedsięwzięciem. Pan Starosta odpowiedział, że gronie instytucji, które są zainteresowane jest PKO BP, BPS,   Paris Bas. Radna Irena Kielar zapytała o długość trwania procedury przetargowej. Pan Starosta odpowiedział, że za każdym razem, gdy wartość zbywanej nieruchomości przekracza 100 tys. euro termin ogłoszenia to 60 dni. Radny Robert Wietrzyk zapytał o przewidywane odsetki od leasingu. Pan Starosta odpowiedział, że  można przyjąć wartość 6%. Pan Starosta dodał, ze w tym przypadku opłacałoby się rozpocząć rozliczanie wat, gdyż leasing operacyjny jest obwatowany. Radny Tadeusz Konarski zapytał, co będzie kryterium wyboru banku, czy tylko kwota wykupu czy również stawka odsetek po 5 czy 10 latach i okres spłaty. Pan Starosta odpowiedział, że będą to trzy elementy: wartość oprocentowania, okres spłaty, wartość leasingu i  na jakich warunkach. Radny Tadeusz Konarski zapytał, który z elementów jest obecnie najważniejszy. Pan Starosta odpowiedział, ze z jego perspektywy najważniejsze są odsetki. Radny Robert Wietrzyk zwrócił uwagę, że ciężko będzie to spłacać, rata plus odsetki. Pan Starosta powiedział, że tak, jednak trzeba brać pod uwagę wskaźnik. Pan Starosta dodał, że jeżeli nie osiągniemy dochodów, nie podniesiemy wskaźnika powiat ograniczy się do administrowania. Radni większością głosów 3 głosami za, przy 4 wstrzymujących zaopiniowali pozytywnie powyższy projekt uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXV/145/2008 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 sierpnia 2008r.  w sprawie przyjęcia do realizacji projektu pod nazwą „Dobry Start” w ramach Priorytetu VII Działania 7.1 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji, Podziałania 7.1.2 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez powiatowe centra pomocy rodzinie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków z Europejskiego Funduszu Społecznego. Radni jednogłośnie przyjęli pozytywna opinie o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli udziału Powiatu Kluczborskiego w procesie przygotowania płaszczyzny współpracy w ramach tworzonego Obszaru funkcjonalnego Kluczbork Kluczbork-Namysłów-Olesno. Radni jednogłośnie przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały.  Przewodnicząca komisji przedstawiła sprawozdanie zarządu powiatu z działalności, radni nie wnieśli do niego zapytań.

Głos zabrał pan Starosta, który  w związku z medialnymi informacjami o zadłużeniu powiatu i negatywnej opinii RIO o wykonaniu budżetu za 2012 r. odniósł się do powyższych kwestii.

Pan Starosta poinformował, że na negatywną opinię RIO o wykonaniu budżetu za 2012 rok wpłynęły trzy elementy: fakt wystąpienia w trakcie roku budżetowego odsetek od nieopłaconych zobowiązań, odsetki na dzień 31 grudnia 2012 były zapłacone, jednak występowały w trakcie roku budżetowego, drugi element to niezachowanie reguły zawartej w art. 242 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, która mówi o zrównoważeniu wydatków bieżących z dochodami bieżącymi, dochody bieżące nie mogą być niższe niż wydatki bieżące, trzecim elementem jest umowa z Siemensem i kwestia czy wliczać czy nie wliczać jej do zadłużenia powiatu. Pan Starosta przedstawił  krótką prezentację, w której odnosi się do poszczególnych elementów, na które zwróciła uwagę RIO w swojej opinii o wykonaniu budżetu powiatu za 2012 r. Powyższa prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu. 

Pan Starosta poinformował, że największą kwotę odsetek stanowi kwota zasądzona przez Sad Okręgowy w Opolu na rzecz Getin Banku. Pan Starosta wyjaśnił, ze z tytułu nieterminowego wykonania inwestycji dot. budowy wind w ZSLT i w Starostwie, naliczone zostały kary umowne, wykonawca podpisał cesję z Getin Bankiem na ta umowę, banku poszedł z tą sprawa do sądu, sąd zasądził zwrot środków i odsetki. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, ze wykonawca musiał wyrazić zgodę na cesję. Pan Starosta odpowiedział, że tak, ale jest to częsta procedura i nigdy nie było z tym problemów. Radny Wojciech Smolnik zapytał, czy sąd uznał, że niesłusznie naliczyliśmy kary umowne, skoro był taki zapis w umowie.
Pan Starosta odpowiedział, że tak.   Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że powiat nie był w stanie wyegzekwować od wykonawcy opóźnienia i stracił przez to 60 tys. zł.  Pan Starosta stwierdził, że wykonawca już nie istnieje.

Kolejno pan Starosta poruszył kwestie większych wydatków bieżących niż dochody bieżące, co jest jednym z elementów negatywnej opinii RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2012 rok. Kolejnym elementem jest udział (spływ) w podatkach, suma tych wszystkich zdarzeń spowodowała, że o około 800 tys. zł nie zrównoważyliśmy budżetu. Kolejno pan Starosta wyjaśnił sytuację, jeżeli chodzi o spór z RIO o umowę z Siemensem. Pan Starosta poinformował, ze w chwili obecnej czekamy na wyrok NSA w tej sprawie , obecnie mamy postanowienie NSA o wstrzymaniu wykonania uchwały RIO , co do sposobu wyliczenia zadłużenia , znaczy to tyle, że zadłużenie powiatu w chwili obecnej liczone jest ja dotąd, czyli bez zadłużenia wobec Siemensa. Radny Wojciech Smolnik zapytał dlaczego zarząd powiatu nie odwołał się od negatywnej opinii RIO o sprawozdaniu zarządu z wykonania budżetu za 2012 rok. . Pan Starosta wyjaśnił, że nie odwołano się głównie ze względu na argument RIO co do art. 242, którego to nie sposób podważyć, i opinia będzie w dalszym ciągu negatywna.  

Radny Tadeusz Konarski zapytał, dlaczego jest w ZSO Nr 1 jest dwóch doradców metodycznych, dlaczego nie są oni zatrudnieni jak inni doradcy w PODN, skąd to wynika. Pani Anna Turczyńska odpowiedziała, że są to osoby, które mają obniżkę w szkole. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, ze nie jest to dobre rozwiązanie i w tej kwestii można też było zrobić oszczędności. Pan Starosta wyjaśnił, że tutaj nie będzie oszczędności, gdyż te pieniądze i tak zostaną wydane. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że tracimy na tym. Pan Starosta wyjaśnił, że w ramach odpisu rekompensujemy sobie wydatki w szkole, płacimy zniżkę godzin i mamy dzięki temu dwóch doradców. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że jest to nie w porządku wobec innych szkół i chodziło o to, żeby ludzie mieli pełne etaty.
Pan Starosta odpowiedział, że nie jest tak.

Pan Starosta poinformował, że arkusze są bardzo oszczędne i rozsądne,  gdyż wszystko zależy od naboru.

 

Ad. 3

 

Przewodnicząca komisji poinformowała, że we wrześniu komisja uda się do Domu Dziecka w Bogacicy, gdyż jest to w planie pracy komisji.

Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła Informację o sposobie wykorzystania środków przeznaczonych na doskonalenie zawodowe nauczycieli w roku 2012. Kolejno członkowie komisji wyznaczyli panią Irenę Kielar i pana Rudolfa Gerlica na przedstawicieli Komisji do opiniowania wniosków o nagrody Starosty Kluczborskiego dla uczniów.  

  

Ad.4

 

Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

 

Przewodnicząca Komisji

 

                                                                                  Wioletta Kardas

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys