Protokół Nr 27/2013

 

Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 28 maja 2013 roku.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Leszek Mierzwa

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

      2. Sytuacja finansowa Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku m.in. wpływ udzielonego kredytu bankowego
      na funkcjonowanie jednostki i jego bieżące problemy, dostępność  mieszkańców powiatu do świadczonych usług.

      3.Analiza materiałów na XXXI sesję .

      4. Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.    

 

Zaproszeni:

 

1.      Józef Maciołek – Prezes Zarządu , Dyrektor NZOZ, Dyrektor ds. Medycznych,

2.      Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu.

 

Ad.1

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny  przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2

 

Głos zabrał pan Józef Maciołek, który przedstawił sytuację finansową Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku. Pan Józef Maciołek odniósł się do wpływu zaciągniętego przez szpital  kredytu na zakup budynku laryngologii. Pan Józef Maciołek poinformował, że generalnie można stwierdzić, że sytuacja przed i po kredycie, jeżeli chodzi o pacjenta, nic się nie zmieniło, zaciągnięcie kredytu przez szpital na powyższy cel nie wpłynęło w żadnym stopniu na sytuację pacjenta.         
Kolejno pan Józef Maciołek przedstawił analizę średnich wydanych w przeliczeniu na  pacjenta przed i po zaciągnięciu powyższego  kredytu. Powyższa analiza stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Józef Maciołek stwierdził, że jest co raz więcej roszczeń pacjentów, więc lekarze bojąc się robią więcej badań, w związku z czym pieniędzy więcej wydają na badania, aby zabezpieczyć lekarzy.

Kolejno pan Józef Maciołek odniósł się do wpływu zaciągniętego kredytu na finanse spółkę PCZ SA.  Prezes Zarządu PCZ SA stwierdził, że jeżeli chodzi o wpływ zaciągniętego kredytu na finanse firmy, to nie  jest źle, wcześniej szpital również spłacał kredyt. Obecnie szpital spłaca 30 tys. raty miesięcznie, a  czynsz wynosi 10 tys. zł. Pan Dyrektor poinformował,
że budynek laryngologii został zakupiony za kwotę 2 mln. 430 tys., za dwanaście miesięcy spłaciliśmy 265 tys. kapitału , odsetek 136 tys. zł.  Pan Dyrektor poinformował, że czynsz maił zostać podniesiony do 30 tys. zł. więc w sumie opłacało się zaciągnąć kredyt za zakup tego obiektu. Pan Prezes poinformował, że zarząd spółki zrobił wszystko, aby nie zadłużać szpitala, i wynik szpitala jest z zyskiem, około 200 tys. zł., jednak naprawdę na plusie jest to kwota około 160 tys. zł. Założenie zarządu spółki jest takie aby nie zadłużać szpitala, zabezpieczenie pacjentów maksymalnie a niekoniecznie uzyskiwanie zysku, wszystkie pieniądze na plusie i tak zostaną zainwestowane, gdyż jest dużo urządzeń, które szpital będzie musiał obligatoryjnie zakupić. Przewodniczący komisji zapytał, czy spółka ma jeszcze jakieś inne zobowiązania. Pan Józef Maciołek odpowiedział, że nie.
      
Kolejno pan Józef Maciołek przedstawił plan zakupów na nowy rok, jest to sprzęt, który zakupić trzeba koniecznie. Pan Józef Maciołek poinformował, ze sam sterylizator kosztował będzie około 230 tys. zł. Pan Starosta poinformował, ze zarząd spółki planuje zakupić następujące urządzenia: zakup kolejnego aparatu usg – 130 tys. zł., kardiomonotor-13 tys. zł., rektoskop-7 tys. zł., sterylizator-230 tys. zł., aparat do znieczulania-200 tys. zł., oraz uruchomienie publicznych usług świadczonych drogę elektroniczną w szpitalu-przystąpienie do programu unijnego- na wartość 1 mln. 223 tys. zł., z czego środków własnych spółka musi mieć 15 %. W 2012 r. spółka zainwestowała około 1 mln. zł. Pan Józef Maciołek dodał, ze potrzeba około 280 tys. zł na dodatkowe remonty, uruchomienie apteki szpitalnej.

Kolejno pan Józef Maciołek przedstawił dwa warianty dostosowania szpitala do rozporządzenia  Ministra Zdrowia z dnia 26.06.2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, które zacznie obowiązywać od 2016 roku, chociaż nie wiadomo, czy termin ten nie zostanie przesunięty.

Pierwszy wariant dotyczy jedynie przystosowania obecnego obiektu szpitala, w starej jego strukturze, bez rozbudowy czy budowy tzw. łącznika pomiędzy budynkami szpitala.  
Drugi wariant łączy się z rozbudową szpitala i pozyskaniem na nią środków finansowych z funduszy norweskich. Jeżeli chodzi o pierwszy wariant, pan Dyrektor opisał, co jest w szpitalu obecnie robione, aby dostosować poradnie i sale do nowych standardów. Pan Józef Maciołek dodał, że plan dostosowawczy szpitala został pozytywnie zaopiniowany przez Sanepid. Pozostało jeszcze do zrealizowania 5 mln. zł. do 2016 roku. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, ze jeżeli chodzi o koszty leczenia pacjenta sytuacja przed i po zaciągnięciu kredytu się nie zmieniła. Pan starosta dodał, ze wynik spółki jest zadowalający, zważywszy na inwestycje jakie poczyniła spółka, oprócz sprzętu medycznego, był zakup nowego agregatu prądotwórczego.

Pan Starosta dodał, że rozporządzenie , które ma zacząć obowiązywać od 2016 r., nasz plan dostosowawczy, czyli możliwość funkcjonowania szpitala w realiach nowego rozporządzenia w roku 2016, i jest to bardzo ważne, gdyż nie ma wiele takich szpitali.

Pan Dyrektor dodał, że na bezpieczeństwo finansowe szpitala zaciągnięty kredyt nie wpływa, to co jest najważniejsze to uzyskane kontrakty. Pan Józef Maciołek poinformował, że jeżeli chodzi o oddział wewnętrzy i pediatryczny  kontrakt jest lepszy, nie udało się ginekologii i neonatologii zrobić nadwykonań, dlatego kontrakty są mniejsze. Pan Józef Maciołek przybliżył punktacje na kontraktowania z NFZ i stwierdził, że  generalnie  kontrakty uzyskane na ten rok są lepsze niż na rok ubiegły. Przewodniczący komisji zapytał, gdzie są największe kolejki w zakresie potrzeb. Pan Józef Maciołek odpowiedział, że jest to chirurgia urazowa
i chirurgia ogólna. Pan Józef Maciołek stwierdził, ze potrzebna jest poradnia chirurgii ogólnej. Radny Leszek krzyżanowski stwierdził, ze  wielu pacjentów trafia do Olesna do szpitala, Pan Józef Maciołek odpowiedział, że wszelkie urazy ma obsługiwać poradnia chirurgii ogólnej jeżeli jest czynna, jeżeli jest nieczynna to robi to SOR, w Kluczborku SOR-u nie ma, więc pacjent jedzie do Olesna, u nas nie ma całodobowego dyżur poradni chirurgicznej ani SOR-u. Radny Leszek krzyżanowski zapytał, dla czego nasz szpital nie może takich usług realizować. Radny Leszek krzyżanowski stwierdził, że Olesno niechętnie przyjmuje urazówki z Kluczborka,. Pan Józef Maciołek poinformował, że u nas nie ma chirurgii urazowej.

Pan Józef Maciołek stwierdził, że w przypadku budowy tzw. łącznika pomiędzy budynkami szpitala, to będzie możliwość budowy centrum ratunkowego. Pan Józef Maciołek stwierdził, że budowa tego łącznika –obiektu wcześniej czy później będzie konieczna.

Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że w takim powiecie ja powiat kluczborski powinna być chirurgia urazowa. Pan Józef Maciołek odpowiedział, ze chirurgia urazowa jest dostępna ale tylko w godzinach kontraktu, nie całodobowo.

Radny Leszek Krzyżanowski zapytał, czy w ramach wewnętrznego transportu pacjenta mamy podpisaną umowę z pogotowiem w Opolu. Pan Józef Maciołek odpowiedział, że spółka ma podpisane dwie umowy, jedna jest na transport specjalistyczny czyli z lekarzem z Wojewódzką Stacją Pogotowia Ratunkowego w Opolu, transport medyczny: z sanitariuszem i bez sanitariusza, to jest mowa z firmą pana Wilka. Pan Józef Maciołek dodał, że Opole startuje w wielu konkursach, wszystkie wygrywa a nie wystawia odpowiedniej ilości  pojazdów. Pan Józef Maciołek dodał, że w sytuacjach zagrożenia życia polecenie dla lekarzy kluczborskich mają powiadamiać koordynatora i brać karetkę systemową.   Radna Irena Kielar zapytała, czy będzie diabetologia. Pan Józef Maciołek odpowiedział, że zostanie wyznaczony nowy termin, gdyż nasz oferent wystawił rażąco niska ofertę. Pan Starosta stwierdził, że są konkursy adresowane do dwóch czy jednego powiatu
 a są konkursy ogólnowojewódzkie, i startują szpitale z całego województwa. Pan Starosta poinformował, ze problem tkwi również w braku lekarzy. Radny Tadeusz Konarski zapytał, ile wynosi całościowy koszt kredytu razem z odsetkami. 
całościowy (za 10 lat) koszt kredytu z obsługą, który zaciągnęła spółka Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. na zakup budynku oddziału laryngologii i pediatrii,
-średnie wynagrodzenie na etat kalkulacyjny personelu lekarskiego, personelu  pielęgniarskiego i salowych,-koszty utrzymania zarządu spółki PCZ S.A. w Kluczborku. Radny Tadeusz Konarski poprosił o odpowiedź na piśmie.

Pan Józef Maciołek poinformował, że koszty obsługi zarządu spółki maja pensje o 1/3 niższe od poprzedniego zarządu. Ponadto zarząd obecny bardzo wnikliwie kontroluje koszty działania zarządu.

Radny Maciej Tomaszczyk zapytał o kwestię koronera. Pan Starosta odpowiedział, że problem ten został rozwiązany pod koniec ubiegłego roku, dorzucono nowe zadanie Staroście, to powiat ma wskazać takiego lekarza. 

Radny Stanisław Konarski zapytał w jakich obszarach działalności szpital wypracowuje zyski. Pan Józef Maciołek stwierdził, że kredyt spłacają pracownicy szpitala, którzy nie dostali nagród, podwyżek itp. Radny Stanisław Konarski zapytał, czy są kontrakty nie wykonane. Pan Józef Maciołek odpowiedział, że dokonuje się przesunięć tam, gdzie są niewykonania, ponadto można stwierdzić, że na ginekologii nie wykonano kontraktu. Radny Stanisław Konarski zapytał, czy jest jakaś działalność, którą szpital chciałyby wykonywać ale z przyczyn zewnętrznych nie może. Pan Józef Maciołek odpowiedział, że tak, głównym problemem i przeszkodą tutaj jest brak miejsca, szpital musi zostać rozbudowany.

Radna Irena Kielar stwierdził, że błędem był sprzedaż budynku chirurgii. Pan Starosta odpowiedział, ze nie było to błędem i wyjaśnił, że nie ma nic atrakcyjnego w obiekcie położonym kilkaset metrów od szpitala, koszt jego adaptacji i remontu sięgnie 20 mln. zł., nie ma działalności polegającej na opiece długoterminowej, która zwróciłaby się, docelowe jest połączenie budynków szpitala tzw. łącznikiem, przekleństwem szpitala w Kluczborku była i jest jego budowa pawilonowa, w przyszłości powinien być to szpital zespolony.

Pan Starosta poinformował, że  zgodnie z projektem, który jest realizowany w obiekcie powstaje neurochirurgia, artroskopia, na wartość 10,mln. zł. z czego jest dofinansowanie unijne i dofinansowanie z NFOŚ. Realizacja tego przedsięwzięcia jest możliwa, gdyż zainteresowanie i wsparcie dał pan dr Dariusz Łątka oraz pan dr Marek Czarner wraz ze swoimi asystentami. Gdyby ta inwestycja się powiodła byłoby to z korzyścią dla pacjentów., jednak koszty tego przedsięwzięcia będą ogromne i częściowo pokrywane z działalności komercyjnej.

Radny Tadeusz Konarski zapytał, czy w ogóle są perspektywy na budowę tego tzw. łącznika , ile to w ogóle ma kosztować, czy jest zrobiony jakiś kosztorys.

Pan Józef Maciołek odpowiedział, ze jest zrobiony już projekt inwestycji, jest koncepcja, dokumenty, które potrzebne są, aby aplikować o środki z funduszy norweskich są gotowe. Pan Józef Maciołek stwierdził, że koncepcja jest bardzo dobra. Jednak projekt norweski zakłada opiekę nad matka i dzieckiem albo osobami starszymi, więc tutaj trzeba się tego trzymać. Pan Józef Maciołek stwierdził, że zadanie jest bardzo trudne dla powiatu ale w perspektywie czasu konieczne.

Pan Józef Maciołek poinformował, że jest wielki problem  z lekarzami, nie ma lekarzy, młodzi wyjeżdżają do większych ośrodków, a lekarze emerycie są już do końca wykorzystywani. Radny Tadeusz Konarski stwierdził że należałoby zwrócić uwagę na szkolenie dla kadry lekarskiej związane z empatią, nad niektórymi lekarzami trzeba pracować.

Pan Józef Maciołek stwierdził, ze społeczeństwo nie dopuszcza do siebie, ze człowiek musi umrzeć, że są przypadki, gdy medycyna nic już nie może zrobić, utrzymuje się ludzi przy życiu za pomocą różnych urządzeń i farmaceutyków. Mamy do czynienia z jednej strony z przedłużeniem życia  a z drugiej rodzi to inne problemy.

 

Ad. 3

 

Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał  na XXXI sesję. Do projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2013 Nr XXVII/209/2012 Rady Powiatu w Kluczborku, zmiany wieloletniej prognozy finansowej,radni nie wnieśli zapytań i 9 głosami za przyjęli pozytywne opinie o dwóch powyższych projektach uchwał. Kolejnym projektem był projekt w sprawie ustalenia opłat za świadczenia udzielane przez Przedszkole Specjalne Nr 9 w Kluczborku, radni do projektu nie wnieśli zapytań jednogłośnie przyjmując pozytywna opinię o nim. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości zabudowanej budynkiem szpitalnym stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego, położonej w Kluczborku przy ul. M.C. Skłodowskiej 23, radni 6 głosami za przy 2 wstrzymujących się wyrazili pozytywna opinie o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany Uchwały Nr XXV/145/2008 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 sierpnia 2008 r. ,  w sprawie przyjęcia do realizacji projektu pod nazwą „Dobry Start” w ramach Priorytetu VII Działania 7.1 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji, Podziałania 7.1.2 Rozwój  i upowszechnianie aktywnej integracji przez powiatowe centra pomocy rodzinie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków z Europejskiego Funduszu Społecznego, radni do projektu nie wnieśli zapytań jednogłośnie przyjmując pozytywna opinie o nim. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli udziału Powiatu Kluczborskiego w procesie przygotowania płaszczyzny współpracy w ramach tworzonego Obszaru funkcjonalnego Kluczbork Kluczbork-Namysłów-Olesno. W kolejnej perspektywie finansowej 2014-2020 Polska otrzyma z budżetu Unii Europejskiej 105,8 mld Euro, w tym 72,9 mld Euro na Politykę Spójności. W okresie tym dodatkowo nacisk położony zostanie na podejście terytorialne w odniesieniu do zakresu realizowanych projektów. W związku z powyższym 6 lutego 2013 r. Zarząd Województwa Opolskiego skierował do miasta Brzeg, Kędzierzyn-Koźle, Kluczbork, Nysa korespondencję dotyczącą tworzenia partnerstw w ramach obszarów funkcjonalnych. Miasta te w Strategii Województwa Opolskiego otrzymały rangę ośrodków subregionalnych, wokół których powinny powstać obszary funkcjonalne. Działania zainicjowane przez miasto Kluczbork i Zarząd Województwa Opolskiego doprowadziły do przygotowania porozumienia na temat powołania obszaru funkcjonalnego Kluczbork, obejmującego powiaty Kluczbork, Namysłów, Olesno oraz gminy wchodzące w ich skład. W perspektywie finansowej 2014-2020 w krajowych programach operacyjnych planowanych do realizacji, zabezpieczono między innymi środki finansowe na projekty składane właśnie przez obszary funkcjonalne. Udział Powiatu Kluczborskiego w obszarze funkcjonalnych Kluczbork pozwoli na skorzystanie z tych dodatkowych środków. W związku z powyższym podjęcie uchwały o przystąpieniu Powiatu Kluczborskiego do wielostronnego porozumienia w sprawie utworzenia Obszaru funkcjonalnego Kluczbork Kluczbork-Namysłów-Olesno jest uzasadnione i korzystnie może wpłynąć na rozwój powiatu. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i 9 głosami za przyjęli pozytywną opinie o powyższym projekcie uchwały.

 

Ad.4

 

Przewodniczący Rady przypomniał o oświadczeniach majątkowych, gdyż termin ich złożenia dobiega końca. Nie wniesiono wolnych wniosków.

 

Ad.5

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

 

Na tym protokół zakończono.                      

 

 

 

 

 

 

                                                                                  Przewodniczący Komisji                                                                               Leszek Mierzwa

 

 

Protokołowała:

Katarzyna Hołdys