Protokół Nr 24/2013

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej  Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 24 maja 2013 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota

 

Porządek posiedzenia:

 

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza Informacji za I kwartał 2013 roku.

3.Analiza Sprawozdania Zarządu Powiatu z przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2012 rok wraz z Informacją o stanie mienia Powiatu Kluczborskiego.

4.Analiza opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu o Sprawozdaniu Zarządu Powiatu Kluczborskiego za 2012 rok.

5.Analiza sprawozdania finansowego za 2012 rok.

6.Przygotowanie i głosowanie wniosku w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu w Kluczborku.

7.Wolne wnioski.

8.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.Piotr Pośpiech-Starosta Kluczborski,

2.Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu.

 

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli  uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2

 

Pani Skarbnik przedstawiła Informację za I kwartał 2013 r.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że dochody zostały wykonane na plan 74.908.898, 00 wykonanie wynosi 18.876.672, 18, czyli w 25,20%. Wydatki na plan 70.306.500,00 wykonano 18.229.300,92 czyli 25,93 %, w tym wydatki bieżące na plan 59.125.078,00 wykonano 16.187.176,82 co stanowi 27,38 %, oraz wydatki majątkowe na plan 11.181.422,00 wykonano 2.042.124,10 co stanowi 18,27%.  Rozchody na plan 4.602.398,00 wykonano 1.089.924,76, co stanowi 23,69 %. Pani Skarbnik wyjaśniła, ze jeżeli chodzi o przychody to jest zaciągnięty kredyt w rachunku bieżącym, przychody na bieżący rok nie były planowane, kredyt w rachunku bieżącym musi być spłacony do końca roku.  Pani Skarbnik poinformowała, że jest obowiązek wykazywania go w sprawozdawczości, stąd też to wykonanie jest pokazane w Informacji w wysokości 1.939.771,46 zł.

Pani Skarbnik poinformowała, że na dzień 31 marca 2013 r. kwota wolnych środków za I kwartał 2013 r. wyniosła 647,371,26 zł.

Radny Leszek Mierzwa zapytał, skąd 18% wykonania wydatków majątkowych. Pani Skarbnik odpowiedziała, że jest to zgodne z założonym planem wydatków, płatności za roboty wykonane w poprzednim roku i przeniesione na I kwartał bieżącego roku.

Więcej zapytań nie wniesiono do powyższej Informacji.     

 

Ad.3

 

Radny Mirosław Misiak zapytał o zbycie pałacyku w Polanowicach, na jakim etapie jest zbycie. Pan Starosta odpowiedział, że na dzień dzisiejszy  jest wola stron, transakcja ma być zrealizowana z pieniędzy z budżetu państwa na mieszkania dla repatriantów, wniosek jest złożony w Urzędzie Wojewódzkim, jeżeli tylko gmina Byczyna dostanie dotację to dojdzie do transakcji, optymistycznie można założyć, że do końca czerwca.  Radny Mirosław Misiak zapytał na jakim etapie jest sprzedaż PKS-u. Pan Starosta wyjaśnił, że cały czas dąży do sprzedaży, przy każdej nieruchomości , której wartość przekracza 100 tys. euro ogłoszenie przetargu musi być 60-dniowe, obecnie działka stacji paliw jest podzielona na dwie, stacja i budynek tachografu, są to dwie odrębne nieruchomości, być może łatwiej będzie to zbyć. 

Jeżeli chodzi o działki na Smardach to nie ma zainteresowania . Pan Starosta poinformował, że bardzo pracuje nad leasingiem operacyjnym, gdyż pozwoliłoby to na wykonanie całego planu i poprawę wskaźników. Pan Starosta dodał w powyższej kwestii, że jest zgoda Rady powiatu na przeznaczenie do leasingu obiektu na Sienkiewicza, na następnej sesji będzie projekt uchwały w tej sprawie odnośnie budynku starej chirurgii, obecnie robione jest rozeznanie wśród instytucji finansowych odnośnie leasingowania. Radny Leszek Mierzwa zapytał, czy procedurę leasingu przeprowadzamy aby podnieść wskaźniki. Pan Starosta odpowiedział, że aby podnieść dochody majątkowe, gdyż niczym innym tych wskaźników nie poprawimy. Radny Mirosław Misiak zapytał, na jak długi okres czasu obiekty miałyby być leasingowane. Pan Starosta odpowiedział, że dobrze byłoby jak by to było 10 lat , leasing operacyjny może tyle trwać.   Pan Starosta dodał, że jest to bardzo złożona rzecz.

 

Ad.4

 

Radny Robert Wietrzyk zapytał, czy Zarząd Powiatu odwołał się od negatywnej opinii RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2012 rok. Pan Starota odpowiedział, że nie. Pan Starosta wyjaśnił, ze Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu Uchwałą Nr 149/2013 z dnia 25 kwietnia 2013 r. negatywnie zaopiniowała Sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu Kluczborskiego za 2012 rok. Pan Starosta wyjaśnił, że powyższa negatywna opinia wiąże się z: wykazaniem wykonania odsetek w niektórych działach i rozdziałach , niezachowaniem reguły zawartej w art. 242 ust 2 ustawy o finansach publicznych , przekroczeniem wskaźnika zadłużenia w przypadku zaliczenia do długu zobowiązania wobec Siemensa sp. z o.o. wynikającego z umowy Nr FP/29/2010 z dnia 25 listopada 2010 r. Pan Starosta stwierdził, że głównym powodem nie odwołania się od negatywnej opinii RIO było  niezachowanie reguły zawartej w art. 242 ust 2 ustawy o finansach publicznych. Pan Starosta wyjaśnił, że przepis ten mówi, że muszą się równoważyć wydatki bieżące z dochodami bieżącymi.  Pan Starosta poinformował, że w 2012 r. zamknięto budżet kasowo, ale wykonane dochody bieżące były niższe od wydatków bieżących i dodał również,  że przy tym zapisie ustawowym  odwołanie byłoby bezprzedmiotowe. Pani Skarbnik poinformowała, że subwencja tegoroczna została zaangażowana do zamknięcia kasowego budżetu 2012 , ale ona  w świetle sprawozdawczości nie pokazuje się jako dochód bieżący z roku 2012 a jako przychód a przychodem nie można pokrywać wydatków bieżących.

Radny Robert Wietrzyk zapytał czy zarząd powiatu po raz pierwszy otrzymał negatywną opinię z wykonania budżetu. Pan Starosta odpowiedział, że tak.

Pan Starosta odnosząc się do nieprawidłowości stwierdzonych przez Regionalna Izbę Obrachunkową w Opolu w  Sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu za 2012 rok, które spowodowały wydanie negatywnej opinii o nim oraz aby przybliżyć członkom komisji powyższe zastrzeżenia i odpowiedzi na nie,   przedstawił krótką prezentację, w której odniósł się do zastrzeżeń zawartych w negatywnej opinii o wykonaniu budżetu powiatu za 2012 rok. Powyższa prezentacja-wyjaśnienie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Głos zabrała pani Skarbnik , która poinformowała, że odnośnie wykazania wykonania odsetek w niektórych działach i rozdziałach, to odsetki wystąpiły, gdyż w określonych terminach płatności zobowiązań nie było fizycznie środków na rachunku bankowym. Z wierzycielami u których można było dokonać prolongaty płatności zawarte  zostały ugody . Natomiast niektóre firmy tj. ZUS , zakład energetyczny, zakład komunalny, ZEC, gazownia i inne nie udzieliły zgody na przesunięcie terminu płatności.  Ponadto pani Skarbnik wyjaśniła, że  w rozdziale 70005 kwota odsetek jest duża 62782,29 zł. , jest to kwota, która powiat musiał zapłacić Getin Bankowi, w związku z Wyrokiem Sądu, dotyczyło to wcześniej potrąconej z faktury kwoty umownej za niewykonanie w terminie windy, która znajduje się w budynku ZSP Nr 1 przy budynku Starostwa Powiatowego.  Głos zabrał pan Starosta, który zwrócił uwagę, że RIO w Opolu podsumowało kwoty odsetek, które powstały w trakcie roku na poszczególnych działach, co nie znaczy, że one wystąpiły na koniec roku. Radny Robert Wietrzyk zapytał jaka była w sumie kwota zapłaconych odsetek. Pani Skarbnik odpowiedziała, że jest to około 80 tys. zł. 

Pani Skarbnik kolejno przedstawiła analizę budżetu powiatu kluczborskiego w oparciu o art. 242  ustawy o finansach publicznych. Pani Skarbnik wyjaśniła, że dochody ogółem w oświacie w kwocie 26  501 123, 52 zł.  składają się z  subwencji oświatowej i dochodów budżetowych, natomiast wydatki na oświatę pochłonęły kwotę 27 615 534,07 zł.,
to spowodowało brak w budżecie na działalności bieżącej 1 114 410, 55 zł. Pomimo nadwyżki w dochodach pomiędzy dochodami a wydatkami w pozostałych działach takich jak pomoc społeczna, administracja, powstał brak w relacji dochodów do wydatków bieżących, który wyniósł 762 559, 06 zł.

Pani Skarbnik poinformowała, że jest to główny czynnik negatywnej opinii, gdyż jest to naruszenie art. 242 ustawy o finansach publicznych. Radny Robert Wietrzyk stwierdził, że subwencja jest mocno niedoszacowana, gdyż pomimo dużych wypracowywanych dochodów pieniędzy brakuje.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że na  wyliczony wynik finansowy na działalności bieżącej największy wpływ miał niedobór w oświacie, spowodowany m.in. nadpłaceniem  średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego o kwotę 326.230,13 zł , a także  koszty poniesione przez Powiat Kluczborskim w ramach udzielonych nauczycielom urlopów na poratowanie zdrowia w kwocie 479.739,76 zł , a także nie wypracowane dochody bieżące w jednostkach oświatowych. Największy brak wystąpił w Wojewódzkim Ośrodku Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego na kwotę
220.920,12 zł . Braki ujawnione zostały także w innych jednostkach oświatowych na ogólną kwotę 87.520,54 zł . jednostki mimo nie wypracowania dochodów otrzymały środki na wydatki do wysokości przyjętego planu w celu zapewnienia ich utrzymania. 

W całym rozliczeniu budżetu ważne było także niewykonanie dochodów  z udziału w podatków od osób fizycznych w kwocie 212.354 zł . Do ostatniego dnia roku nie było wiadomo jaka będzie ostateczna wielkość wykonania tych dochodów , gdyż rozliczenie  otrzymujemy dopiero do 10 stycznia następnego roku. Pomimo wypracowania dodatkowych dochodów i mniejszego wykonania wydatków do planu z czego powstała nadwyżka dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi w jednostkach nie oświatowych  w wysokości 351.851,06 zł to i tak wystąpiła konieczność zaangażowania  subwencji oświatowej otrzymanej w grudniu 2012 roku przeznaczonej na wynagrodzenia wypłacane w styczniu 2013 roku celem kasowego zamknięcia budżetu.

Radny Robert Wietrzyk stwierdził, że może należałoby przejrzeć zatrudnienie w administracji jednostek organizacyjnych w powiecie pod kontem oszczędności.

Radny Mirosław Misiak zapytał co za sobą niesie negatywna opinia RIO w Opolu z wykonania budżetu powiatu za 2012 rok.

Kolejno pani Skarbnik przedstawiła analizę wykonania dochodów i wydatków bieżących w stosunku do planu w kontekście art. 242 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Z analizy wynika, że braki   w pokryciu wydatków bieżących dochodami bieżącymi w rozbiciu na główne działy budżetu przyrównane do planu . Największy braki powstał w  oświacie  , stanowi kwotę 1.045.260,55 zł. Kolejną pozycję stanowią braki w dziale dochody od osób prawnych i osób fizycznych w tym udziały w podatkach , które wyniosły 197.360,05 zł . Nadwyżki powstałe w innych działach tj. pomoc społeczna , administracja publiczna spowodowały w rozliczeniu niedobór w wysokości 830.493,49 zł. Jednak do wyliczenia reguły wynikającej z art. 242 ust 2 ustawy o finansach publicznych , w której bierze pod uwagę tylko wykonanie wydatków bieżących do dochodów bieżących to ten niedobór wyniósł 762.559,49 zł . Różnica pomiędzy tymi kwotami wynika z minimalnie większego wykonania dochodów pod plan w  niektórych działach i niewykonania wydatków w stosunku do planu. Można zauważyć , że rzeczywisty brak był nawet większy w stosunku do planowanych dochodów i wydatków.

Kolejno pani Skarbnik wyjaśniła kwestię nieuwzględnienia umowy z firmą Siemens w długu powiatu. Pani Skarbnik wyjaśniła, że  RIO  w Opolu zarzuca nam, że nie  dodaliśmy kwoty zadłużenia względem Siemensa w kwocie 16 mln. zł do zadłużenia powiatu  pomimo orzeczenia WSA w tej sprawie, który nakazał nam zadłużenie to do długu dodać, wtedy zadłużenie powiatu wyniosłoby ponad 79 %. zł. Pani Skarbnik wyjaśniła, że na chwilę obecną otrzymaliśmy postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego,  w którym sąd wstrzymuje wykonanie Uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu. Obecnie trzeba czekać na rozprawę i wyrok NSA w powyższej sprawie.

Kopia powyższego Postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Radny Robert Wietrzyk zapytał, co w przypadku, gdy wyrok będzie dla nas niekorzystny.

Pan Starosta stwierdził, że wówczas trzeba jak najszybciej zmniejszać zadłużenie, zaproponujemy Radzie inne rozwiązanie w postaci przeniesienia umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, wówczas nie jest to zaliczane do długu, lub obligacje przychodowe, lub  wcześniejsze  spłacenie zadłużenia wobec Siemensa.     
Pan Starosta stwierdził, że sytuacja z Siemensem nie wynika z przeinwestowania czy niedopatrzenia.

Radny Mirosław Misiak zapytał, czy opinia RIO o wykonaniu budżetu jest jedynie pomocniczym narzędziem dla radnych, czy ma jakieś inne konsekwencje. Pan Starosta odpowiedział, że RIO w świetle nowych przepisów weszłoby do działania w przypadku gdy  w przyszłym roku  zacznie obowiązywać art. 243-indywidualny wskaźnik spłat, gdy nie będziemy umieli uchwalić budżetu na rok 2014, gdyż od 1 stycznia 2014 zacznie obowiązywać art. 243 uofp,  wtedy Regionalna Izba Obrachunkowa będzie miała obowiązek uchwalić budżet takiemu samorządowi.

 

Ad.5

 

Pani Skarbnik poinformowała, że sprawozdanie finansowe obejmuje bilans z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, bilans z wszystkich jednostek organizacyjnych, informację z przebiegu wykonania budżetu, zbiorcze zestawienie rachunku strat i zysków oraz zbiorcze zestawienie przepływu funduszy oraz wykaz jednostek, które wchodzą w skład bilansu zbiorczego. Pani Skarbnik przeanalizowała powyższe sprawozdanie. Radni nie wnieśli zapytań.

 

Ad.6

 

Komisja przystąpiła do przygotowywania wniosku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu. Komisja Rewizyjna po zapoznaniu się z wyjaśnieniami pana Starosty i pani Skarbnik odnośnie negatywnej opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu o sprawozdaniu zarządu powiatu  z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za 2012 rok,  wnioskuje do wysokiej Rady o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu za 2012 rok. Komisja przyjęła przedmiotowy wniosek w obecności 5 członków komisji – 5 głosami za.

Wniosek zostanie przesyłany  do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu celem zaopiniowania.

 

Ad.7

 

Nie wniesiono wolnych wniosków.

 

Ad.8

 

Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

           

 

                                                                                        Przewodniczący Komisji

                                                                                              Paweł Prochota

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys