Uchwała Nr XXX/239/2013

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 24 kwietnia 2013 r.

 

 

    w sprawie założenia Przedszkola Specjalnego Nr 9 w Kluczborku oraz włączenia Przedszkola Specjalnego Nr 9 w Kluczborku w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego  w Kluczborku

 

 

    Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, art. 12 pkt 8 lit. „i” ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.   o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z póżn. zm.) oraz art. 5  ust. 5b, art. 5c pkt 1, art. 58 ust. 1 i 6, art. 62 ust. 5 z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z póżn.zm.) uchwala się, co następuje: 

 

 

§ 1. Zakłada się z dniem 1 września 2013 r. publiczne przedszkole:

1) typ przedszkola: przedszkole specjalne,

2) nazwa przedszkola:  Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku Przedszkole Specjalne Nr 9 w Kluczborku Dla Dzieci z Upośledzeniem Umysłowym w Stopniu Umiarkowanym i Znacznym z Autyzmem i Niepełnosprawnościami Sprzężonymi,

3) nazwa skrócona przedszkola: Przedszkole Specjalne Nr 9 w Kluczborku,

4) siedziba przedszkola: ul. Sienkiewicza 27, 46-200 Kluczbork.

 

§ 2. Z dniem 1 września 2013 r. Przedszkole Specjalne Nr 9 w Kluczborku włącza się w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku.

 

§ 3. Akt założycielski Przedszkola Specjalnego Nr 9 w Kluczborku stanowi załącznik Nr 1  do uchwały.

 

§ 4. Zasady organizacji i funkcjonowania  Przedszkola Specjalnego Nr 9 w Kluczborku określa statut, który stanowi załącznik Nr 2 do uchwały.

 

§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Kluczborku.

 

§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

                                                                                                                             

                                                                                                                      Załącznik Nr 1

                                                                                                                                 do Uchwały Nr XXX/239/2013

                                                                                                                                 Rady Powiatu w Kluczborku

                                                                                                                                 z dnia 24 kwietnia 2013 r.

                                                                                                                 

 

 

A K T   Z A Ł O Ż Y C I E L S K I

P U B L I C Z N E G O  P R Z E D S Z K O L A

 

         Na podstawie art. 58 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty  (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)

 

 

RADA  POWIATU  W  KLUCZBORKU

 

z a k ł a d a

z dniem 1 września 2013 roku

p u b l i c z n e   p r z e d s z k o l e

 

o nazwie:

 

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku Przedszkole Specjalne Nr 9  w Kluczborku Dla Dzieci z Upośledzeniem Umysłowym w Stopniu Umiarkowanym i Znacznym  z Autyzmem i Niepełnosprawnościami Sprzężonymi,

 

z siedzibą: ul. Sienkiewicza 27, 46-200 Kluczbork

 

 

1. Nazwa skrócona przedszkola brzmi: Specjalne Przedszkola Nr 9 w Kluczborku. 

2. Specjalne Przedszkole Nr 9 w Kluczborku włącza się w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku z siedzibą przy ulicy Sienkiewicza 27.

3. Organizację Specjalnego Przedszkola Nr 9 w Kluczborku określa statut, który stanowi załącznik Nr 2 do uchwały.

 

 

 

 

.............................................                          .............................................

         (pieczęć urzędowa)                                                 (pieczątka i podpis)

 

 

 

Kluczbork, dnia ………………………..                                                                                                                                                                 


                                                                                                                                                           

 

                                                                                                       Załącznik Nr 2
                                                                                                                      do Uchwały Nr XXX/239/2013

                                                                                                                                 Rady Powiatu w Kluczborku

                                                                                                                                 z dnia 24 kwietnia 2013 r.

                                                                                                                 

 

Statut

Przedszkola Specjalnego Nr 9 w Kluczborku

 

 

 

Rozdział I

Ogólne informacje o przedszkolu

 

§ 1. 1. Przedszkole Specjalne Nr 9 w Kluczborku zwane dalej „przedszkolem” jest przedszkolem  publicznym i wchodzi w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku.

2. Siedziba przedszkola mieści się w Kluczborku przy ulicy Sienkiewicza 27.

3. Organem prowadzącym przedszkole jest Powiat Kluczborski, a organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Opolski Kurator Oświaty.

4. W przedszkolu tworzy się oddziały dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dla dzieci z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi.

5. Przedszkolem kieruje dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku.

 

 

Rozdział II

Cele i zadania przedszkola

 

§ 2. 1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r.  o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z póżn.zm.) zwanej dalej „ustawą” oraz z wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych.

2. Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z podstawą programową  jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonympotencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno –przyrodniczym.

3. Praca terapeutyczno – wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza w przedszkolu,prowadzona jest na podstawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego,programu wychowania przedszkolnego,  własnych  programów terapii nauczycielipracujących w przedszkolu oraz indywidualnych programów edukacyjno –terapeutycznych.

4. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest  w planach pracyposzczególnych oddziałów i w indywidualnych programach terapii.

5. Czas zajęć terapeutyczno – wychowawczo – edukacyjnych i rewalidacyjno –opiekuńczych jest dostosowywany do rodzaju i stopnia niepełnosprawności dzieci.

§ 3. Celem przedszkola jest:

1. Objęcie opieką oraz rewalidacją dzieci upośledzonych umysłowo w stopniuumiarkowanym i znacznym oraz upośledzeniami sprzężonymi i autyzmem, zapewnienieim bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla prawidłowego ich rozwoju.

2. Stymulowanie rozwoju dziecka.

3. Kształtowanie i rozwijanie aktywności dziecka wobec  siebie, innych ludzi i otaczającegogo świata.

4. Kształtowanie umiejętności funkcjonowania w rodzinie, w grupie rówieśniczej,  w środowisku.

5. Współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

6. Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki szkolnej.

§ 4. Zadaniem przedszkola jest:

1. Wszechstronne wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka.

2. Prowadzenie działalności ukierunkowanej na wczesną terapię i wszechstronną stymulacjęrozwoju psychoruchowego, emocjonalnego i społecznego.

3. Budzenie wrażliwości estetycznej i przyswajanie zasad zdrowego stylu życia.

4. Budzenie systemu wartości i wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.

5. Przygotowanie dzieci do życia w integracji ze społeczeństwem.

6. Przygotowanie dzieci do odpowiednich form kształcenia.

7. Prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej oceny poziomu funkcjonowania i rozwoju dziecka.

8. Udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

9. Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w celu udzielenia dzieckuspecjalistycznej pomocy.

10. Przedszkole zapewnia terapię, wychowanie i opiekę w atmosferze akceptacjii bezpieczeństwa oraz tworzy warunki umożliwiające dzieciom podjęcie obowiązkówszkolnych lub dalszej formy rewalidacji.

 

 

Rozdział III

Organy przedszkola

 

§ 5. 1. Przedszkole wchodzi w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego  w  Kluczborku. Statut Ośrodka określa szczegółowe kompetencje organów przedszkola,  którymi są:

a) dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego,

b) rada pedagogiczna Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.

§ 6. 1. Organy przedszkola współdziałają ze sobą:

a) dają każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą,

b) zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy sobą.

2. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach opieki, wychowania, terapiii edukacji dzieci.

3. Nauczyciele utrzymują stały kontakt z rodzicami, udzielają rzetelnych informacji o dziecku, jego zachowaniu i rozwoju podczas indywidualnych rozmów, konsultacji, zebrań.

4. Zebrania ze wszystkimi rodzicami organizowane są w miarę potrzeb bieżących, lecz  nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym.

5. Zebrania oddziałowe organizowane są w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż 3 razy w ciąguroku.

6. Jeden raz w miesiącu każdy nauczyciel organizuje konsultacje dla rodziców.

 

 

Rozdział IV

Prawa i Obowiązki Rodziców

 

§ 7. 1. Rodzice mają prawo do:

a) znajomości swoich praw,

b) zapoznania się z programem terapii, programem wychowawczym oraz zadaniamiwynikającymi z programu rozwoju przedszkola, planami pracy w danym oddzialei indywidualnymi  programami edukacyjno - terapeutycznymi,

c) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,

d )uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniuprzyczyn trudności w terapii i wychowaniu, w doborze metod udzielania dziecku pomocy,

e)wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi swoich uwag i spostrzeżeń  o własnym dziecku,

f)wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu  i organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny.

§ 8. 1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

a) przestrzeganie niniejszego statutu,

b) zapewnienie dziecku regularnego uczęszczania na zajęcia,

c) przyprowadzanie dziecka do przedszkola tylko wówczas gdy jest ono zdrowe,

d) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przybory i pomoce dydaktyczne oraz środki czystości,

e) respektowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji,

f) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub przez upoważnioną przez rodziców osobę pełnoletnią, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,

g) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,

h) niezwłoczne zawiadamianie przedszkola o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych dziecka,

i)  dostarczenie do przedszkola zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego, że dziecko jest zdrowe po przebytej chorobie,

j) terminowe uiszczanie odpłatności za wyżywienie dziecka  i za usługi świadczone przez przedszkole,

k) uczestniczenie w zebraniach ogólnych rodziców dzieci uczęszczających do przedszkolai zebraniach oddziałowych,

k) stawianie się na wezwanie dyrektora lub nauczycieli,

2. Współdziałanie organów i podmiotów przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszychwarunków rozwoju dzieci oraz podnoszenie na coraz wyższy poziom pracy przedszkola.

 

 

Rozdział V

Organizacja przedszkola

 

§ 9. 1. Przedszkole jest przedszkolem wielooddziałowym.

2. Do przedszkola są przyjmowane dzieci z wydanymi przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu upośledzenia  w stopniu umiarkowanym i znacznym, z powodu autyzmu lub niepełnosprawności sprzężonych.

3. Miesiącem naboru dzieci do przedszkola jest miesiąc marzec.                                 

4. Podstawowe kryteria naboru decydujące o kolejności przyjmowania dzieci do przedszkola:

1) dzieci w wieku 6 i 5 lat odbywające roczne przygotowanie przedszkolne,

2) dzieci matek i ojców samotnie je wychowujących,

3) dzieci matek i ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji,

4) dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych.

5. Dodatkowe kryteria naboru do przedszkola:

1) dzieci obojga rodziców pracujących,

2) dzieci mające rodzeństwo w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym,

3) dzieci z rodzin wielodzietnych.

6. Rodzic (opiekun prawny) w ramach naboru w miesiącu wskazanym w § 9 ust. 3 składa  w przedszkolu następujące dokumenty:

1) kartę zgłoszenia dziecka,

2) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,

3) aktualne zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka.

7. Po zakończonym naborze, o którym mowa w § 9 ust. 3 zapisanie dziecka do przedszkola może nastąpić tylko wtedy, gdy przedszkole będzie dysponować wolnymi miejscami.

8. Do przedszkola są przyjmowane dzieci w wieku określonym odrębnymi przepisami.

§ 10. 1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci  w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich uzdolnień, zainteresowań, potrzeb, rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

2. Liczba dzieci w oddziale jest ustalana zgodnie z odrębnymi przepisami.

3. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu opiekę nad nim sprawują nauczyciele i personel pomocniczy, w czasie zajęć indywidualnych ze specjalistami, poszczególni specjaliści.

4. Dzieci są przyprowadzane do przedszkola i odbierane z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub przez upoważnioną przez nich osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.

§ 11. 1. Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 10 godzin.

2. Przedszkole pracuje w godzinach ustalonych na podstawie potrzeb rodziców wskazanych  w kartach zgłoszenia dzieci.

3. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.

§ 12. 1. Odpłatność za usługi świadczone przez przedszkole oraz odpłatność za wyżywienie  są regulowane w umowie cywilnoprawnej zawartej pomiędzy dyrektorem przedszkola,  a rodzicem (opiekunem prawnym) dziecka.

2. Wysokość odpłatności wymienionych w § 12 ust. 1 ustala się na podstawie zapisów obowiązującej uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie opłat za świadczenia udzielane przez Przedszkole Specjalne w Kluczborku.

§ 13. 1. Szczegółową organizację  pracy przedszkola w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola, opracowany przez dyrektora przedszkola, a zatwierdzany przez organ prowadzący przedszkole.

2. Arkusz organizacji przedszkola zawiera:

1) ilość dzieci,

2) ilość oddziałów,

3) czas pracy oddziałów,

4) liczbę pracowników przedszkola,

5) ogólną ilość godzin pracy w przedszkolu finansowaną przez organ prowadzący.

 

 

Rozdział VI

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola

 

§ 14. 1. W przedszkolu zatrudnia się następujących pracowników pedagogicznych :

a) nauczycieli – wychowawców oddziału,

b) nauczycieli logopedów,

c) nauczycieli zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,

d) nauczycieli zajęć muzyczno - ruchowych,

e) psychologa.

2. Czynności porządkowe wykonują sprzątaczki zatrudnione w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym.

3. Czynności administracyjne wykonują pracownicy administracyjni zatrudnieni w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym.

4. Kwalifikacje pracowników pedagogicznych określają przepisy szczegółowe.

5. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli regulują odrębne przepisy.

6. Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników administracji i obsługi określająodrębne przepisy.

§15. 1. Do zadań nauczyciela należy:

a) wspomaganie rozwoju psychofizycznego dziecka,

b) wspomaganie aktywności poznawczej dziecka,

c) kształtowanie u dziecka umiejętności radzenia sobie w życiu codziennym  i w nawiązywaniu kontaktów społecznych,

d) przygotowanie dziecka do podjęcia nauki szkolnej lub dalszej formy rewalidacji,

e) zaspokajanie potrzeb dziecka i tworzenie jak najlepszych warunków do korygowania  i kompensowania nieprawidłowości rozwojowych,

f) bazowanie w pracy rewalidacyjnej z dzieckiem na jego najmniej zaburzonychfunkcjach psychofizycznych,

g) rzetelne realizowanie podstawowych funkcji przedszkola: edukacyjnej, terapeutycznej, wychowawczej i opiekuńczej,

h) współpraca i współdziałanie ze wszystkimi specjalistami świadczącymi dzieciom pomoc psychologiczną, pedagogiczną, terapeutyczną , zdrowotną,

i) prowadzenie obserwacji pedagogicznych i dokumentowanie swoich spostrzeżeń,

j) planowanie i prowadzenie pracy edukacyjno – terapeutyczno - wychowawczejoraz ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,

k) określanie form współpracy i współdziałania z rodzicami w zakresie wychowania,edukacji i terapii dzieci,

l) ponoszenie odpowiedzialności za każde dziecko od momentu powierzenia dzieckanauczycielowi do momentu odebrania dziecka przez rodzica ( opiekuna prawnego), lubosobę do tego upoważnioną.

2. Obowiązkiem nauczyciela jest :

a) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczeji opiekuńczej  dotyczącej danego oddziału i dotyczącej dzieci z którymi prowadzi zajęcia, zgodnie z obowiązującymi przepisami,

b) opracowanie miesięcznych planów pracy w danym oddziale,

c) opracowanie indywidualnych planów rewalidacyjnych, indywidualnych programów edukacyjno –terapeutycznych,

d) dostosowywanie form i metod pracy odpowiadających potrzebom i możliwościom psychofizycznym dzieci z uwzględnieniem wyników badań, zaleceń oraz własnych obserwacji;

e) otaczanie indywidualną opieką każde dziecko w przedszkolu,

f) współdziałanie z rodzicami, organizowanie stałych kontaktów z rodzicami.

3. W pracy wychowawczo – terapeutyczno - edukacyjnej nauczyciel współpracuje  z psychologiem, logopedą, nauczycielem gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej  oraz innymi specjalistami, służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów.

4. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznejze strony dyrektora, doradcy metodycznego i rady pedagogicznej.

5. Zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do dziecka, nauczycielotacza  indywidualną opieką każde dziecko, uczęszczające do przedszkola.

 

 

Rozdział VII

Dzieci uczęszczające do przedszkola

 

§ 16. 1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw

Dziecka, a w szczególności do:

a) podmiotowego traktowania przez wszystkich pracowników przedszkola,

b) właściwie zorganizowanego procesu terapeutyczno – wychowawczo – opiekuńczo, terapeutyczno -dydaktycznego,

c) szacunku dla wszystkich jego potrzeb,

d) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,

e) poszanowania jego godności osobistej,

f)  poszanowania własności,

g) opieki i ochrony,

h) akceptacji jego osoby.

2. Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego może dokonać skreślenia dziecka  z listy dzieci.

3. Dziecko może być skreślone z listy dzieci:

a) w wyniku zakwalifikowania go do innej formy nauki i opieki,

b) w wyniku zmiany miejsca zamieszkania,

c) na wniosek rodziców,

d) gdy dziecko nie uczęszcza do przedszkola przez okres 1 miesiąca, a rodzice nie zgłoszą przyczyny nieobecności,

e) gdy rodzic (opiekun prawny) zalega z uiszczeniem ustalonych opłat za okres 2 miesięcy,

f) gdy zachowanie dziecka zagraża bezpieczeństwu innych dzieci przebywających w danym oddziale.

 

 

Rozdział VIII

Postanowienia końcowe

 

§ 17. 1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.

3. Przedszkole używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

4. Rada pedagogiczna przedszkola opracowuje i zatwierdza zmiany statutu przedszkola.