Uchwała Nr XXX/239/2013 z dnia 24 kwietnia 2013 r. w sprawie założenia Przedszkola Specjalnego Nr 9 w Kluczborku oraz oraz właczenia Przedszkola Nr 9 ...
Uchwała Nr XXX/239/2013 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 24 kwietnia 2013 r. w sprawie założenia Przedszkola Specjalnego Nr 9 w Kluczborku oraz włączenia Przedszkola Specjalnego Nr 9 w Kluczborku w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Kluczborku Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, art. 12 pkt 8 lit. „i” ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z póżn. zm.) oraz art. 5 ust. 5b, art. 5c pkt 1, art. 58 ust. 1 i 6, art. 62 ust. 5 z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z póżn.zm.) uchwala się, co następuje: § 1. Zakłada się z dniem 1 września 2013 r. publiczne przedszkole: 1) typ przedszkola: przedszkole specjalne, 2) nazwa przedszkola: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku Przedszkole Specjalne Nr 9 w Kluczborku Dla Dzieci z Upośledzeniem Umysłowym w Stopniu Umiarkowanym i Znacznym z Autyzmem i Niepełnosprawnościami Sprzężonymi, 3) nazwa skrócona przedszkola: Przedszkole Specjalne Nr 9 w Kluczborku, 4) siedziba przedszkola: ul. Sienkiewicza 27, 46-200 Kluczbork. § 2. Z dniem 1 września 2013 r. Przedszkole Specjalne Nr 9 w Kluczborku włącza się w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku. § 3. Akt założycielski Przedszkola Specjalnego Nr 9 w Kluczborku stanowi załącznik Nr 1 do uchwały. § 4. Zasady organizacji i funkcjonowania Przedszkola Specjalnego Nr 9 w Kluczborku określa statut, który stanowi załącznik Nr 2 do uchwały. § 5. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Kluczborku. § 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXX/239/2013 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 24 kwietnia 2013 r.
A K T Z A Ł O Ż Y C I E L S K I P U B L I C Z N E G O P R Z E D S Z K O L A Na podstawie art. 58 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) z a k ł a d a z dniem 1 września 2013 roku p u b l i c z n e p r z e d s z k o l e o nazwie: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku Przedszkole Specjalne Nr 9 w Kluczborku Dla Dzieci z Upośledzeniem Umysłowym w Stopniu Umiarkowanym i Znacznym z Autyzmem i Niepełnosprawnościami Sprzężonymi, z siedzibą: ul. Sienkiewicza 27, 46-200 Kluczbork 1. Nazwa skrócona przedszkola brzmi: Specjalne Przedszkola Nr 9 w Kluczborku. 2. Specjalne Przedszkole Nr 9 w Kluczborku włącza się w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku z siedzibą przy ulicy Sienkiewicza 27. 3. Organizację Specjalnego Przedszkola Nr 9 w Kluczborku określa statut, który stanowi załącznik Nr 2 do uchwały. ............................................. ............................................. (pieczęć urzędowa) (pieczątka i podpis) Kluczbork, dnia ……………………….. RADA POWIATU W KLUCZBORKU
Załącznik Nr 2
do Uchwały Nr XXX/239/2013
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 24 kwietnia 2013 r.
Statut
Przedszkola Specjalnego Nr 9 w Kluczborku
Rozdział I
Ogólne informacje o przedszkolu
§ 1. 1. Przedszkole Specjalne Nr 9 w Kluczborku zwane dalej „przedszkolem” jest przedszkolem publicznym i wchodzi w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku.
2. Siedziba przedszkola mieści się w Kluczborku przy ulicy Sienkiewicza 27.
3. Organem prowadzącym przedszkole jest Powiat Kluczborski, a organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Opolski Kurator Oświaty.
4. W przedszkolu tworzy się oddziały dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dla dzieci z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi.
5. Przedszkolem kieruje dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku.
Rozdział II
Cele i zadania przedszkola
§ 2. 1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z póżn.zm.) zwanej dalej „ustawą” oraz z wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych.
2. Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z podstawą programową jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonympotencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno –przyrodniczym.
3. Praca terapeutyczno – wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza w przedszkolu,prowadzona jest na podstawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego,programu wychowania przedszkolnego, własnych programów terapii nauczycielipracujących w przedszkolu oraz indywidualnych programów edukacyjno –terapeutycznych.
4. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w planach pracyposzczególnych oddziałów i w indywidualnych programach terapii.
5. Czas zajęć terapeutyczno – wychowawczo – edukacyjnych i rewalidacyjno –opiekuńczych jest dostosowywany do rodzaju i stopnia niepełnosprawności dzieci.
§ 3. Celem przedszkola jest:
1. Objęcie opieką oraz rewalidacją dzieci upośledzonych umysłowo w stopniuumiarkowanym i znacznym oraz upośledzeniami sprzężonymi i autyzmem, zapewnienieim bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla prawidłowego ich rozwoju.
2. Stymulowanie rozwoju dziecka.
3. Kształtowanie i rozwijanie aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi i otaczającegogo świata.
4. Kształtowanie umiejętności funkcjonowania w rodzinie, w grupie rówieśniczej, w środowisku.
5. Współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
6. Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki szkolnej.
§ 4. Zadaniem przedszkola jest:
1. Wszechstronne wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka.
2. Prowadzenie działalności ukierunkowanej na wczesną terapię i wszechstronną stymulacjęrozwoju psychoruchowego, emocjonalnego i społecznego.
3. Budzenie wrażliwości estetycznej i przyswajanie zasad zdrowego stylu życia.
4. Budzenie systemu wartości i wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.
5. Przygotowanie dzieci do życia w integracji ze społeczeństwem.
6. Przygotowanie dzieci do odpowiednich form kształcenia.
7. Prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej oceny poziomu funkcjonowania i rozwoju dziecka.
8. Udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
9. Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w celu udzielenia dzieckuspecjalistycznej pomocy.
10. Przedszkole zapewnia terapię, wychowanie i opiekę w atmosferze akceptacjii bezpieczeństwa oraz tworzy warunki umożliwiające dzieciom podjęcie obowiązkówszkolnych lub dalszej formy rewalidacji.
Rozdział III
Organy przedszkola
§ 5. 1. Przedszkole wchodzi w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku. Statut Ośrodka określa szczegółowe kompetencje organów przedszkola, którymi są:
a) dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego,
b) rada pedagogiczna Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.
§ 6. 1. Organy przedszkola współdziałają ze sobą:
a) dają każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą,
b) zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy sobą.
2. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach opieki, wychowania, terapiii edukacji dzieci.
3. Nauczyciele utrzymują stały kontakt z rodzicami, udzielają rzetelnych informacji o dziecku, jego zachowaniu i rozwoju podczas indywidualnych rozmów, konsultacji, zebrań.
4. Zebrania ze wszystkimi rodzicami organizowane są w miarę potrzeb bieżących, lecz nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym.
5. Zebrania oddziałowe organizowane są w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż 3 razy w ciąguroku.
6. Jeden raz w miesiącu każdy nauczyciel organizuje konsultacje dla rodziców.
Rozdział IV
Prawa i Obowiązki Rodziców
§ 7. 1. Rodzice mają prawo do:
a) znajomości swoich praw,
b) zapoznania się z programem terapii, programem wychowawczym oraz zadaniamiwynikającymi z programu rozwoju przedszkola, planami pracy w danym oddzialei indywidualnymi programami edukacyjno - terapeutycznymi,
c) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
d )uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniuprzyczyn trudności w terapii i wychowaniu, w doborze metod udzielania dziecku pomocy,
e)wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi swoich uwag i spostrzeżeń o własnym dziecku,
f)wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny.
§ 8. 1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
a) przestrzeganie niniejszego statutu,
b) zapewnienie dziecku regularnego uczęszczania na zajęcia,
c) przyprowadzanie dziecka do przedszkola tylko wówczas gdy jest ono zdrowe,
d) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przybory i pomoce dydaktyczne oraz środki czystości,
e) respektowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji,
f) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub przez upoważnioną przez rodziców osobę pełnoletnią, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
g) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,
h) niezwłoczne zawiadamianie przedszkola o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych dziecka,
i) dostarczenie do przedszkola zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego, że dziecko jest zdrowe po przebytej chorobie,
j) terminowe uiszczanie odpłatności za wyżywienie dziecka i za usługi świadczone przez przedszkole,
k) uczestniczenie w zebraniach ogólnych rodziców dzieci uczęszczających do przedszkolai zebraniach oddziałowych,
k) stawianie się na wezwanie dyrektora lub nauczycieli,
2. Współdziałanie organów i podmiotów przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszychwarunków rozwoju dzieci oraz podnoszenie na coraz wyższy poziom pracy przedszkola.
Rozdział V
Organizacja przedszkola
§ 9. 1. Przedszkole jest przedszkolem wielooddziałowym.
2. Do przedszkola są przyjmowane dzieci z wydanymi przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu upośledzenia w stopniu umiarkowanym i znacznym, z powodu autyzmu lub niepełnosprawności sprzężonych.
3. Miesiącem naboru dzieci do przedszkola jest miesiąc marzec.
4. Podstawowe kryteria naboru decydujące o kolejności przyjmowania dzieci do przedszkola:
1) dzieci w wieku 6 i 5 lat odbywające roczne przygotowanie przedszkolne,
2) dzieci matek i ojców samotnie je wychowujących,
3) dzieci matek i ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji,
4) dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych.
5. Dodatkowe kryteria naboru do przedszkola:
1) dzieci obojga rodziców pracujących,
2) dzieci mające rodzeństwo w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym,
3) dzieci z rodzin wielodzietnych.
6. Rodzic (opiekun prawny) w ramach naboru w miesiącu wskazanym w § 9 ust. 3 składa w przedszkolu następujące dokumenty:
1) kartę zgłoszenia dziecka,
2) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
3) aktualne zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka.
7. Po zakończonym naborze, o którym mowa w § 9 ust. 3 zapisanie dziecka do przedszkola może nastąpić tylko wtedy, gdy przedszkole będzie dysponować wolnymi miejscami.
8. Do przedszkola są przyjmowane dzieci w wieku określonym odrębnymi przepisami.
§ 10. 1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich uzdolnień, zainteresowań, potrzeb, rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
2. Liczba dzieci w oddziale jest ustalana zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu opiekę nad nim sprawują nauczyciele i personel pomocniczy, w czasie zajęć indywidualnych ze specjalistami, poszczególni specjaliści.
4. Dzieci są przyprowadzane do przedszkola i odbierane z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub przez upoważnioną przez nich osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
§ 11. 1. Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 10 godzin.
2. Przedszkole pracuje w godzinach ustalonych na podstawie potrzeb rodziców wskazanych w kartach zgłoszenia dzieci.
3. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.
§ 12. 1. Odpłatność za usługi świadczone przez przedszkole oraz odpłatność za wyżywienie są regulowane w umowie cywilnoprawnej zawartej pomiędzy dyrektorem przedszkola, a rodzicem (opiekunem prawnym) dziecka.
2. Wysokość odpłatności wymienionych w § 12 ust. 1 ustala się na podstawie zapisów obowiązującej uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie opłat za świadczenia udzielane przez Przedszkole Specjalne w Kluczborku.
§ 13. 1. Szczegółową organizację pracy przedszkola w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola, opracowany przez dyrektora przedszkola, a zatwierdzany przez organ prowadzący przedszkole.
2. Arkusz organizacji przedszkola zawiera:
1) ilość dzieci,
2) ilość oddziałów,
3) czas pracy oddziałów,
4) liczbę pracowników przedszkola,
5) ogólną ilość godzin pracy w przedszkolu finansowaną przez organ prowadzący.
Rozdział VI
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 14. 1. W przedszkolu zatrudnia się następujących pracowników pedagogicznych :
a) nauczycieli – wychowawców oddziału,
b) nauczycieli logopedów,
c) nauczycieli zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
d) nauczycieli zajęć muzyczno - ruchowych,
e) psychologa.
2. Czynności porządkowe wykonują sprzątaczki zatrudnione w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym.
3. Czynności administracyjne wykonują pracownicy administracyjni zatrudnieni w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym.
4. Kwalifikacje pracowników pedagogicznych określają przepisy szczegółowe.
5. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli regulują odrębne przepisy.
6. Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników administracji i obsługi określająodrębne przepisy.
§15. 1. Do zadań nauczyciela należy:
a) wspomaganie rozwoju psychofizycznego dziecka,
b) wspomaganie aktywności poznawczej dziecka,
c) kształtowanie u dziecka umiejętności radzenia sobie w życiu codziennym i w nawiązywaniu kontaktów społecznych,
d) przygotowanie dziecka do podjęcia nauki szkolnej lub dalszej formy rewalidacji,
e) zaspokajanie potrzeb dziecka i tworzenie jak najlepszych warunków do korygowania i kompensowania nieprawidłowości rozwojowych,
f) bazowanie w pracy rewalidacyjnej z dzieckiem na jego najmniej zaburzonychfunkcjach psychofizycznych,
g) rzetelne realizowanie podstawowych funkcji przedszkola: edukacyjnej, terapeutycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
h) współpraca i współdziałanie ze wszystkimi specjalistami świadczącymi dzieciom pomoc psychologiczną, pedagogiczną, terapeutyczną , zdrowotną,
i) prowadzenie obserwacji pedagogicznych i dokumentowanie swoich spostrzeżeń,
j) planowanie i prowadzenie pracy edukacyjno – terapeutyczno - wychowawczejoraz ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
k) określanie form współpracy i współdziałania z rodzicami w zakresie wychowania,edukacji i terapii dzieci,
l) ponoszenie odpowiedzialności za każde dziecko od momentu powierzenia dzieckanauczycielowi do momentu odebrania dziecka przez rodzica ( opiekuna prawnego), lubosobę do tego upoważnioną.
2. Obowiązkiem nauczyciela jest :
a) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczeji opiekuńczej dotyczącej danego oddziału i dotyczącej dzieci z którymi prowadzi zajęcia, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
b) opracowanie miesięcznych planów pracy w danym oddziale,
c) opracowanie indywidualnych planów rewalidacyjnych, indywidualnych programów edukacyjno –terapeutycznych,
d) dostosowywanie form i metod pracy odpowiadających potrzebom i możliwościom psychofizycznym dzieci z uwzględnieniem wyników badań, zaleceń oraz własnych obserwacji;
e) otaczanie indywidualną opieką każde dziecko w przedszkolu,
f) współdziałanie z rodzicami, organizowanie stałych kontaktów z rodzicami.
3. W pracy wychowawczo – terapeutyczno - edukacyjnej nauczyciel współpracuje z psychologiem, logopedą, nauczycielem gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej oraz innymi specjalistami, służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów.
4. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznejze strony dyrektora, doradcy metodycznego i rady pedagogicznej.
5. Zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do dziecka, nauczycielotacza indywidualną opieką każde dziecko, uczęszczające do przedszkola.
Rozdział VII
Dzieci uczęszczające do przedszkola
§ 16. 1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw
Dziecka, a w szczególności do:
a) podmiotowego traktowania przez wszystkich pracowników przedszkola,
b) właściwie zorganizowanego procesu terapeutyczno – wychowawczo – opiekuńczo, terapeutyczno -dydaktycznego,
c) szacunku dla wszystkich jego potrzeb,
d) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
e) poszanowania jego godności osobistej,
f) poszanowania własności,
g) opieki i ochrony,
h) akceptacji jego osoby.
2. Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego może dokonać skreślenia dziecka z listy dzieci.
3. Dziecko może być skreślone z listy dzieci:
a) w wyniku zakwalifikowania go do innej formy nauki i opieki,
b) w wyniku zmiany miejsca zamieszkania,
c) na wniosek rodziców,
d) gdy dziecko nie uczęszcza do przedszkola przez okres 1 miesiąca, a rodzice nie zgłoszą przyczyny nieobecności,
e) gdy rodzic (opiekun prawny) zalega z uiszczeniem ustalonych opłat za okres 2 miesięcy,
f) gdy zachowanie dziecka zagraża bezpieczeństwu innych dzieci przebywających w danym oddziale.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 17. 1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
3. Przedszkole używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Rada pedagogiczna przedszkola opracowuje i zatwierdza zmiany statutu przedszkola.
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Hołdys Katarzyna |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Hołdys Katarzyna |
Data wprowadzenia: | 2013-04-30 12:43:00 |
Opublikował: | Radom Adam |
Data publikacji: | 2013-05-13 08:22:01 |
Ostatnia zmiana: | 2013-05-13 08:22:20 |
Ilość wyświetleń: | 1456 |