Protokół Nr 24/2013 

 

Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 13 lutego 2013 roku.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Leszek Mierzwa

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

            2.Analiza materiałów na XXVIII sesję .

            3.Propozycje do planu pracy komisji na 2013 rok.

      4. Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.    

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,        

 

Ad.1

 

Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia Członkowie komisji do porządku nie wnieśli uwag przyjmując go jednogłośnie.

 

Ad.2

 

Pan Starosta przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej na 2013 rok. Pan Starosta poinformował, że najważniejszą zmianą jest wprowadzenie kwoty dofinansowania na rozbudowę Inkubatora Przedsiębiorczości na Dworcu PKS w Kluczborku . Pan Starosta poinformował, że wniosek opiewa na kwotę 5 mln. z dofinansowaniem około 3 mln. zł i został on już zatwierdzony,  jego realizacja jest zaplanowana na rok 2013 i początek przyszłego roku. Pan Starosta poinformował, że powstanie nowy obiekt z zachowaniem funkcji dworca PKS a także z około 15 nowymi miejscami na działalność gospodarczą. Pan Starosta stwierdził, że jest to bardzo dobra rzecz z kilku względów.  Pan Starosta poinformował, że obecny budynek dworca PKS zostanie całkiem zburzony i na jego miejscu powstanie nowy obiekt, pan Starosta stwierdził, że na sesji przedstawi krótką prezentację jak to będzie mniej więcej wyglądać. Przewodniczący komisji zapytał, jakie środki finansowe musi zapewnić powiat w tej inwestycji raz, jak wpłynie to na zadłużenie powiatu. Pan Starosta poinformował, że już  na etapie planowania budżetu 2013 zawarta jest kwota w dochodach z  zaplanowanej 3 mln. dotacji – 1 mln 211  tys. zł w tym roku a w wydatkach  2 mln. 147 zł. Pan Starosta , w ten sposób wzrastają w budżecie wydatki inwestycyjne o kwotę 1 mln. 211 tys. zł.

Przewodniczący komisji poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały, radni jednogłośnie 10 głosami za przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany wpf.

Radni jednogłośnie przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał w następujących sprawach: wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę nr 2/2/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu  z dnia 16 stycznia 2013 r., wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę nr 2/3/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu  z dnia 16 stycznia 2013 r., wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę nr 3/6/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu  z dnia 30 stycznia 2013 r., wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę nr 3/7/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu  z dnia 30 stycznia 2013 r.. Głos zabrał pan Starosta, który wytłumaczył powyższe projekty uchwał. Pan Starosta poinformował, że powyższe projekty uchwał wynikają z jednego nierozstrzygniętego sporu, a także z niezrozumiałego postępowania kolegium RIO w Opolu, pan Starosta poinformował, że w dwóch sprawach WSA już rozstrzygnął, w pierwszej 28 grudnia 2012 r. i 11 stycznia 2013 r. Sąd orzekł o odrzuceniu naszej skargi, powód jest cały czas ten sam, czy wykazywać umowę z Siemensem jako dług czy nie, spór dotyczy zmiany jaką wprowadziliśmy w wpf. RIO od momentu pierwszego swojego orzeczenia uchyla każdą naszą aktualizację wpf . W pierwszej sprawie Sąd orzekł na naszą niekorzyść, druga sprawa odbyła się 6 lutego 2013 r. i dotyczyła naszej kolejnej skargi na uchwałę RIO, które unieważniło naszą kolejną uchwałę w sprawie zmiany wpf, i tą rozprawę wygraliśmy, przede wszystkim dlatego, że Sąd stwierdził, że przy pierwszej decyzji WSA, które orzekło na nasza niekorzyść, nam przysługuje środek odwoławczy, czyli skarga do NSA, proces ten trwa, a RIO każda kolejną zmianę  uchyla, a sporna kwestia dot. długu powiatu została w wpf ujęta raz 30 sierpnia 2012 r. ,  każda następna aktualizacja wpf dot. zmian w budżecie, część dotycząca spornej kwestii-zadłużenia pozostaje bez zmian. Pan Starosta dodał, że Sąd orzekł, że na tym etapie, ponieważ pierwszy wyrok zapadł, merytorycznie musi rozstrzygnąć NSA, dlatego Sąd oddala wnioski dowodowe, które zgłosiliśmy, natomiast unieważnia uchwałę RIO. Pan Starosta dodał, że jeżeli Sąd tak orzekł w tej sprawie, to zakłada, że tak też orzeknie w kolejnych dotyczących tego samego. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że problem nie dotyczy tylko wpf, ale została unieważniona przez RIO również uchwała w sprawie zaciągnięcia kredytu, cały czas rozchodzi się o zadłużenie powiatu. Pan Starosta stwierdził, że uchylenie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu jest jeszcze bardziej niezrozumiałe jeżeli chodzi o postępowanie RIO.
W uzasadnieniu do uchwały RIO uchylającej uchwałę o zaciągnięciu kredytu jest zapis, że został naruszony artykuł 170 ufn, jednak w świetle orzeczenia z 6 lutego 2013 r. , nie można było zaliczyć zadłużenia wobec Siemensa do długu,  do tego dodać kredyt i uznać, że naruszony został art. 170 ufn.  Pan Starosta dodał, że jeżeli chodzi o merytoryczną część sporu, łatwiej będzie pisać uzasadnienie do skargi kasacyjnej do NSA , gdyż w pierwszej rozprawie podnieśliśmy również kwestię umowy z Siemensem, jako umowy w partnerstwie publiczno-prywatnym, co ma związek ze zmienioną niedawno ustawą. Pan Starosta dodał, że budując sobie strategię postępowania w tej kwestii wskazaliśmy Sądowi te elementy, zleciliśmy Instytutowi Partnerstwa Publiczno-Prywatnego  w Warszawie ekspertyzę naszej umowy z Siemensem pod kontem eurostatu, z ekspertyzy tej wynika, że nasza umowa z Siemensem wypełnia cechy umowy ppp, złożyliśmy do ministerstwa finansów sprawozdawczość, i sprawozdań ministerstwo nie zwróciło, ani nie zgłosiło żadnych zastrzeżeń poprosiło o wyjaśnienia, które wysłaliśmy. Kolejno pan Starosta poinformował, że w ustnym uzasadnieniu WSA 11 stycznia 2013 r.  orzekł, że argumenty o niekonstytucyjności i inne prawne, jaki podnosiliśmy Sąd odrzuca, natomiast, gdyby to była umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym, to tym samym byłaby to umowa nazwana, wiec nie klasyfikowana jako dług. Pan Starosta dodał, że mamy dużo argumentów w uzasadnieniu naszej skargi kasacyjnej do NSA.

Pan Starosta dodał, że rozumie wątpliwości radnych w tej kwestii, jednak problem nie wynika z przekroczenia prawa, zaniedbań a jedynie ze zmiany prawa, ponadto inne Izby Obrachunkowe w kraju podeszły do problemu korzystniej dla samorządów. Pan Starosta przytoczył przykłady miasta Krakowa, Wrocławia czy gminy Milanówek. Pan Starosta dodał, że po orzeczeniu z dnia 6 lutego 2013 r. , będzie starał się wzruszyć negatywne opinie o wpf do budżetu na 2013 r. oraz o uchwale w sprawie zaciągnięcia kredytu, gdyż w kontekście tego wyroku jest szansa na wzruszenie tych negatywnych opinii. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że problemem jest to jak będzie kształtowało się zadłużenie powiatu w przypadku, gdy umowa z Siemensem będzie musiała być wliczona do długu, jak nie wygramy sprawy w NSA, ile wtedy wynosić będzie realne zadłużenie powiatu. Pan Starosta odpowiedział, że około 70%. Pan Starosta dodał, że trzeba wykonać dochody majątkowe, to pomoże, od 1 stycznia 2013 r. obowiązuje zmieniona ustawa o ppp, która mówi , że umowa w ppp nie jest długiem, zawsze będzie można spłacić zobowiązanie z tej umowy i pokazać, w świetle nowej ustawy, że to nie jest dług. Pan Starosta dodał, że w świetle art. 243 ufn, który zacznie obowiązywać od 2014 r. , indywidualny wskaźnik zadłużenia będzie liczony dla każdego samorządu, i nie będzie miało znaczenia czy samorząd ma 50%, 60% czy 70% zadłużenia,  liczyć się będzie to, czy samorząd utrzymuje indywidualny wskaźnik spłat.

Radni nie wnieśli więcej zapytań do powyższych projektów uchwał, 8 głosami za, przy 2 wstrzymujących się wyrazili pozytywną opinie o powyższych projektach uchwał.

Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVI/191/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dni 6 grudnia 2012 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania. Radni do projektu nie wnieśli zapytań, jednogłośnie przyjmując pozytywna opinie o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie  upoważnienia Zarządu Powiatu w Kluczborku do zawarcia porozumienia z Gminą Kluczbork  w sprawie założenia i prowadzenia przedszkola specjalnego przez Powiat Kluczborski. Pan Starosta wyjaśnił, że przedszkole specjalne różni się przedszkola z oddziałem integracyjnym, gdyż w przedszkolu specjalnym są trudniejsze przypadki, dzieci, które nie kwalifikują się do oddziału integracyjnego. Zakładanie
 i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego należy do zadań własnych gmin. Jednak zgodnie z art. 5 ust. 5b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty  jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić szkoły i placówki, których prowadzenie nie należy do ich zadań własnych, po zawarciu porozumienia z jednostką samorządy terytorialnego, dla której prowadzenie danego typu szkoły lub placówki jest zadaniem własnym. Ponadto zgodnie z § 24 ust. 2 Rozporządzenia MEN z dnia 12 maja 2011 r.
w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach w skład specjalnego ośrodka szkolno - wychowawczego może wchodzić przedszkole specjalne utworzone na podstawie porozumienia między właściwymi organami prowadzącymi. W związku z powyższym procedurę utworzenia przedszkola specjalnego przez powiat należy rozpocząć od podjęcia uchwały organu stanowiącego upoważniającej organ wykonawczy do zawarcia porozumienia.
Utworzenie przedszkola specjalnego w Kluczborku poszerzyłoby istniejącą ofertę edukacji przedszkolnej w powiecie kluczborskim. Dzieci wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy obejmuje się kształceniem specjalnym. Kształcenie to może być prowadzone w przedszkolach ogólnodostępnych lub z oddziałami integracyjnymi, bądź w przedszkolach specjalnych.

Na Opolszczyźnie funkcjonuje tylko 1 publiczne przedszkole specjalne, a w powiecie kluczborskim tylko 1 przedszkole z oddziałami integracyjnymi (Przedszkole Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Kluczborku). Z zebranych informacji wynika, że potrzeby w tym zakresie przewyższają istniejącą bazę, a do poradni specjalistycznych i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej   w Kluczborku zgłaszają się kolejni rodzice z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Kluczborku jest placówką zatrudniającą wysoko wykwalifikowaną kadrę, m. in. pedagogów przedszkolnych  z przygotowaniem z zakresu pedagogiki specjalnej, oligofrenopedagogiki, logopedów, specjalistów w zakresie terapii pedagogicznej, gimnastyki korekcyjnej, specjalistów w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Kadra ośrodka posiada też wieloletnie doświadczenie w pracy z małymi dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, bowiem od 2005 roku prowadzi wczesne wspomaganie rozwoju dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Aktualnie w SOSW w Kluczborku wczesnym wspomaganiem objętych jest siedemnaścioro dzieci. Ośrodek dysponuje specjalistycznym wyposażeniem i sprzętem do edukacji i indywidualnej rewalidacji dzieci i młodzieży. Baza SOSW składa się np. z sali stymulacji polisensorycznej, sali gimnastyki korekcyjnej, gabinetów terapii logopedycznej, psychologicznej, pedagogicznej, terapii EEG  Biofeedback. Ośrodek posiada także przyjazne otoczenie obejmujące rozległe rekreacyjne tereny zielone, ogród i boiska. Placówka dysponuje pomieszczeniami, które mogą być zaadaptowane na potrzeby przedszkola specjalnego. Planuje się docelowo utworzenie przedszkola dla 22 dzieci z różnymi dysfunkcjami, także niepełnosprawnością ruchową. Radni nie wnieśli zapytań do projektu jednogłośnie przyjmując pozytywna opinie o nim.  
Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie
przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Radni nie wnieśli do projektu zapytań, jednogłośnie przyjmując pozytywna opinie o powyższym projekcie uchwały.

Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie wyrażenia opinii o zbyciu nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz gminy Byczyna oraz wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny ustalonej na podstawie wartości nieruchomości. Radny Maciej Tomaszczyk poinformował, że gmina Byczyna od 2004 r. sprowadza repatriantów do osiedlenia się, a w roku ubiegłym na remont i adaptację mieszkania wraz z wyposażeniem gmina otrzymywała kwotę  170 tys. zł. dla jednego mieszkańca. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, ze były wątpliwości co do zakupu obiektu w Polanowicach. Gmina planuje zaproszenie około 12 rodzin, na co otrzyma około  2 mln. zł, zakup budynku plus remont i przystosowanie tego obiektu na mieszkania. Radny Maciej Tomaszczyk przybliżył procedurę dotyczącą przyjazdu i aklimatyzacji repatriantów  w gminie ByczynaRadny Tadeusz Konarski stwierdził, że powiat z tego obiektu miał mieć 1 mln. 800 tys. zł a otrzyma 1 mln.

Radni jednogłośnie przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały.

Pan Wicestarosta poinformował, ze na sesje będzie dodatkowy projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr IX/62/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17 lipca 2003 r. w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli, projekt będzie dotyczył zmiany Statutu PODN.

 

Ad. 3

 

Radni przedstawili propozycje do planu pracy komisji na 2013 rok.

Plan pracy komisji na 2013 rok przedstawia się następująco:

 

  1. PCPR – analiza kosztów funkcjonowania jednostki, przebieg i wyniki przeprowadzonych kontroli w podległych jednostkach pomocy społecznej.
  2. Sytuacja finansowa Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy
    w Kluczborku m.in. wpływ udzielonego kredytu bankowego na funkcjonowanie jednostki i jego bieżące problemy, dostępność mieszkańców powiatu do świadczonych usług.
  3. Analiza wykonania budżetu za 2012 rok.
  4. Ocena działalności PKS za 2012 rok oraz za I kwartał 2013rok / uwzględnienie obniżki kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa i rentowności obsługiwanych połączeń, działań w zakresie sprzedaży majątku firmy.
  5. Kontrola wykonania budżetu za I półrocze 2013 rok.
  6. Sytuacja finansowa oświaty powiatowej. Wpływ sytuacji demograficznej na funkcjonowanie jednostek oświaty ( utrzymanie stanu jednostek, liczba miejsc pracy nauczycieli, wynagrodzenia)
  7. Propozycje do projektu budżetu na 2014 rok
  8. Analiza projektu budżetu na 2014 rok
  9. Bieżąca Analiza materiałów na sesję Rady Powiatu na każdym posiedzeniu Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego .

Radni jednogłośnie powyższy plan pracy przyjęli.

 

Ad.4

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

 

Na tym protokół zakończono.                      

 

 

 

                                                                                  Przewodniczący Komisji                                                                               Leszek Mierzwa

 

 

 

Protokołowała:

Katarzyna Hołdys