Protokół Nr 30/2013

 

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu 11 lutego 2013 r.

Przewodniczyła Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny  - Wioletta Kardas

             

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

            2.Analiza materiałów na XXVIII sesję.

            3.Propozycje do planu pracy komisji na 2013 rok.

            4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.    

 

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.      Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.      Rozalia Słoniowska – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu Starostwa Powiatowego w Kluczborku.         

Ad. 1

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny  przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad. 2

 

Przewodnicząca komisji przedstawiła projekty uchwał na XXVIII sesję Rady Powiatu.

Pani Skarbnik opisała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie oraz w sprawie zmiany wpf. Główne zmiany w projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie to wprowadzenie  zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 1.516.620 zł w tym:  zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 305.014 zł, oraz zwiększenie dochodów majątkowych w kwocie 1.211.606 zł - w związku z otrzymaniem dofinansowania z RPO WO na realizację zadania pn. ”Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości dla wsparcia rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim”, oraz  213.407zł – zwiększenie dochodów na programy realizowane w ramach POKL przez Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku tj. „Wzrost potencjału kadrowego”,  „POKLucz do biznesu 2!”, „Bliżej do celu”.

Zmiany dokonane w projekcie uchwały w sprawie zmiany wpf dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową .Zmiany dotyczą roku 2013 i lat kolejnych przedstawiają się następująco w poszczególnych kolumnach prognozy: „Dochody ogółem z tego” – zwiększono  plan dochodów o kwotę 1.516.620 zł, 
 „ Dochody bieżące” –zwiększono plan o kwotę 305.014 zł,   „Wydatki bieżące ( bez odsetek i prowizji od kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych) w tym – zwiększono plan o kwotę 305.014 zł,  „Dochody majątkowe” – zwiększono plan o kwotę 1.211.606 zł,   „Wydatki majątkowe” – zwiększono plan o kwotę 1.211.606 zł

Zaktualizowano załącznik wprowadzając prawidłowe kwoty limitów zobowiązań na zadaniach realizowanych w ramach POKL tj.: „Wzrost potencjału kadrowego”,  „PO Klucz do biznesu 2!”, „Bliżej do celu”, „Zawodowy Start w Przyszłość”, „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III SOSW w Kluczborku”. Wprowadzono nowe zadania pn. ”Lepsze praktyki dla nauczycieli kształcenia zawodowego” realizowany w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli oraz „Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości dla wsparcia rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim”.
Do powyższych projektów uchwał nie wniesiono zapytań, radni jednogłośnie przyjęli pozytywne opinie o powyższych projektach uchwał.

Pan Wicestarosta przedstawił cztery kolejne projekty uchwał w następujących sprawach:

wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę nr 2/2/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu  z dnia 16 stycznia 2013 r., wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę nr 2/3/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu  z dnia 16 stycznia 2013 r., wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę nr 3/6/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu  z dnia 30 stycznia 2013 r., wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę nr 3/7/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu  z dnia 30 stycznia 2013 r. Pan Wicestarosta poinformował, że od 30 sierpnia 2012 r. kiedy to wyprowadzono z wpf umowę z firmą Siemens, Regionalna Izba Obrachunkowa, unieważnia każdą uchwałę w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.  Wicestarosta dodał, że na każdą unieważnioną przez RIO uchwałę służy środek odwoławczy w postaci skargi do WSA, z czego powiat korzysta, skarżąc każda unieważnioną przez RIO uchwałę w sprawie zmiany wpf. Pierwsza skarga została rozparzona 28 grudnia 2012 i wyrok WSA był niekorzystny dla powiatu, powiat odwoła się w powyższej sprawie do NSA. Pan Wicestarosta dodał, ze wyrok jest nieprawomocny, a RIO unieważnia kolejne uchwały na jego podstawie, co jest niezrozumiałe, gdyż wyrok jest nieprawomocny. Pan Wicestarosta poinformował, ze 6 lutego odbyła się kolejna rozprawa przed WSA, i w tym wypadku skład sędziowski orzekł, że dopóki pierwszy wyrok nie jest prawomocny RIO nie powinno uchylać kolejnych uchwał w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Pan Wicestarosta poinformował, że uchwały w sprawie wniesienia skargi na są konsekwencją unieważnienia kolejnych uchwał w sprawie zmiany wpf przez RIO.

Pan Wicestarosta dodał, że umowa z Siemensem spełnia wszystkie wymogi umowy w partnerstwie publiczno-prywatnym a takie umowy nie powinny być zaliczane do długu. Pan Wicestarosta dodał, że do tej pory skarga do WSA oparta była na założeniu, że rozporządzenie ministra finansów weszło w życie w grudniu 2012 a umowa z firmą Siemens została podpisana w listopadzie, natomiast prawo nie działa wstecz. W chwili obecnej, po opinii Instytutu partnerstwa publiczno-prywatnego, umowa z Siemensem jest umowa w partnerstwie publiczno-prywatnym, złożyliśmy odpowiednie  sprawozdania finansowe, a takie umowy nie są zaliczane do długu , jeżeli ministerstwo finansów potwierdzi, że jest to umowa w partnerstwie publiczno-prywatnym jest duża szansa na wygraną w NSA.  Radny Wojciech Smolnik zapytał, czy można w procesie odwoławczym zmieniać kwalifikacje czynu. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że RIO unieważnia uchwały w sprawie zmian wpf i w sprawie zaciągnięcia kredytu, dlatego, że powiat balansuje na granicy dopuszczalnego zadłużenia. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że gdyby RIO nie unieważniało kolejnych uchwał, to powiat podejmowałby kolejne decyzje, których później w przypadku rozstrzygnięcia ostatecznego nie dałoby się odkręcić, z tego powodu RIO unieważnia kolejne uchwały oraz uchwałę w sprawie zaciągnięcia kredytu. Pan Wicestarosta stwierdził, ze do 605 zadłużenia brakuje powiatowi kilka procent jeżeli nie wliczymy umowy z Siemensem, po wliczeniu umowy z Siemensem zadłużenie to prawie 80 % , jednak jak podjęliśmy uchwałę o zaciągnięciu kredytu, RIO nie powinno unieważnić tej uchwały, gdyż wyrok WSA w tej sprawie nie jest prawomocny. Pani Skarbnik dodała, że uchwały są unieważniane jedynie w części dot. długu. Radny Tadeusz Konarski zapytał, co będzie w przypadku, gdy nie wygramy w NSA, i trzeba będzie wliczyć zadłużenie wobec Siemensa do długu. Pan Wicestarosta odpowiedział, że będzie  program naprawczy. Pan Wicestarosta dodał, że czekamy jeszcze na orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego w sprawie gminy Milanówek w podobnej sprawie. Pani Skarbnik stwierdziła, ze po wyroku z dnia 6 lutego 2013 r. uchwały w sprawie zmiany wpf nie powinny być unieważniane. Radny Wojciech Smolnik zapytał, czy kredyt, na wzięcie którego RIO unieważniło uchwałę został wzięty. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak.

Radni 5 głosami za, przy 4 wstrzymujących się, wyrazili pozytywne opinie o powyższych projektach uchwał.

Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVI/191/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dni 6 grudnia 2012 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania. Pani Anna Turczyńska wyjaśniła powyższy projekt uchwały, zmiana wiąże się ze zmiana ustawy, która mówi, ze dotacja się należy gdy frekwencja jest przynajmniej 50%, czyli zmiana ustawy  wprowadza warunek frekwencji. Pani Anna Turczyńska poinformowała, ze ustawa obowiązuje od 1 stycznia 2013 r. Radni jednogłośnie przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie  upoważnienia Zarządu Powiatu w Kluczborku do zawarcia porozumienia z Gminą Kluczbork w sprawie założenia i prowadzenia przedszkola specjalnego przez Powiat Kluczborski. Pani Anna Turczynska wyjaśniła powyższy projekt uchwały. Podjęcie niniejszej uchwały przez Radę Powiatu w Kluczborku jest równoznaczne z wszczęciem procedury mającej na celu utworzenie przedszkola specjalnego w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Kluczborku. Utworzenie przedszkola specjalnego w Kluczborku poszerzyłoby istniejącą ofertę edukacji przedszkolnej w powiecie kluczborskim. Dzieci wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy obejmuje się kształceniem specjalnym. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku jest placówką zatrudniającą wysoko wykwalifikowaną kadrę, m. in. pedagogów przedszkolnych  z przygotowaniem z zakresu pedagogiki specjalnej, oligofrenopedagogiki, logopedów,  specjalistów w zakresie terapii pedagogicznej, gimnastyki korekcyjnej, specjalistów w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Kadra ośrodka posiada też wieloletnie doświadczenie w pracy z małymi dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, bowiem od 2005 roku prowadzi wczesne wspomaganie rozwoju dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Aktualnie w SOSW w Kluczborku wczesnym wspomaganiem objętych jest siedemnaścioro dzieci. Planuje się docelowo utworzenie przedszkola dla 22 dzieci z różnymi dysfunkcjami, także niepełnosprawnością ruchową. Istnieje również możliwość wykorzystania programów PFRON dofinansowujących zadanie  w zakresie likwidacji barier architektonicznych i w komunikowaniu się.

Radna Irena Kielar stwierdziła, że z jednej strony dobrze jest, że zatrudnieni będą nauczyciele z odpowiednimi kwalifikacjami, jest poza tym obiekt do tego przystosowany. Pani Anna Turczyńska dodała, że do przedszkola będą mogły należeć dzieci z całego powiatu a także spoza naszego powiatu. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, ze dobrze byłoby, aby radni widzieli treść porozumienia, aby wiedzieć, konkretnie do czego upoważnia zarząd powiatu. Radny Tadeusz Konarski dodał, że w Kluczborku jest SOSW, szkoła specjalna i gimnazjum, to wielu uczniów trafia do oddziałów integracyjnych, co niejednokrotnie stanowi problem dla dyrektora szkoły i kadry, gdyż dzieci te powinny być w SOSW. Radny Tadeusz Konarski dodał, ze z przedszkolem specjalnym może być tak samo, dzieci mogą trafiać do przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Pani Anna Turczyńska stwierdziła, ze treść porozumienia należy najpierw uzgodnić gminą, natomiast powyższy projekt uchwały jest projektem intencyjnym. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, ze radni powinni treść porozumienia znać. Pan Wicestarosta poinformował, że jeżeli będzie projekt tego porozumienia można go przekazać radnym z Komisji Oświaty do zaopiniowania.  Pani Anna Turczyńska dodała,
że uchwałę trzeba podjąć jak najszybciej, gdyż jest możliwość starania się o dofinansowanie na likwidację barier, jednak najpierw przedszkole musi zostać utworzone. Radny Maciej Tomaszczyk dodał, że w miarę zapotrzebowania w poszczególnych gminach porozumienia będą podpisywane w zależności od potrzeb w danej gminie. Pan Wicestarosta dodał, że jeżeli przyjęto by 22 dzieci, i zafunkcjonują 2 oddziały to koszty się zbilansują z subwencją. 

Za pozytywną opinią do powyższego projektu uchwały głosowało 6 radnych, 3 wstrzymało się od głosu.  

Kolejnym projektem był projekt był projekt uchwały w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Radni do projektu nie wnieśli zapytań, jednogłośnie przyjmując pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem uchwały był projekt uchwały w sprawie wyrażenia opinii o zbyciu nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz gminy Byczyna oraz wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny ustalonej na podstawie wartości nieruchomości. Nieruchomość zabudowana budynkiem po byłej szkole o pow. użytkowej 1575 m2 wpisanym do ewidencji zabytków w gminie Byczyna  wraz z budynkiem garażowym o powierzchni użytkowej 54 m2 stanowi własność Powiatu Kluczborskiego. Przedmiotowa nieruchomość obecnie stanowi pustostan i została przeznaczona do zbycia. Na przestrzeni dwóch lat Zarząd Powiatu w Kluczborku zorganizował dwa przetargi ustne nieograniczone oraz sześć  rokowań cenowych, które zakończyły się wynikiem negatywnym z powodu braku oferentów. Gmina Byczyna zwróciła się z wnioskiem o sprzedaż w formie bezprzetargowej przedmiotowej nieruchomości w celu adaptacji na lokale mieszkalne dla 12 rodzin repatriantów. Zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji Gminie, która zapewni lokal mieszkalny repatriantowi  i członkom najbliższej rodziny repatrianta, udziela się dotacji z budżetu państwa na podstawie porozumienia zawartego z właściwym Wojewodą. Wobec powyższego celowe jest zbycie przedmiotowej nieruchomości w formie bezprzetargowej w celu racjonalnego wykorzystania nieruchomości na cele publiczne, a przy tym zwiększenia dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego.

Radny Maciej Tomaszczyk dodał, że Rada Gminy w Byczynie musi najpierw podjąć uchwałę  o zaproszeniu do Byczyny 12-15  rodzin repatriantów. Radny Maciej Tomaszczyk. Radny Maciej Tomaszczyk poinformował, ze udało się gminie pozyskać 800 tys. zł. na przygotowanie staży, które miałyby trwać rok,  dla rodzin z Kazachstanu.

Radni jednogłośnie wyrazili pozytywna opinie o powyższym projekcie uchwały.

Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła sprawozdanie zarządu powiatu. Radny Robert Wietrzyk zapytał, czy w styczniu zaciągnięty był jakiś kredyt. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak, w rachunku bieżącym na kwotę 2 mln. zł. Radny Robert Wietrzyk zapytał o powód kontroli w WODiDZ w Kluczborku. Pani Skarbnik odpowiedziała, że kontrola jest wyznaczona na 18 stycznia 2013 r. i wyjaśniła, ze powiat musiał do tej jednostki dopłacić kwotę około 40 tys. zł, nie wliczając w to wypracowanych przez jednostkę dochodów  i otrzymanej na nią subwencji. Powyższa kontrola zostanie przeprowadzona w zakresie: zamknięcia roku budżetowego 2012 i kwot zobowiązań niewymagalnych jakie zostały wykazane w sprawozdawczości, kosztów funkcjonowania WODiDZ w Kluczborku. Radna Irena Kielar poruszyła jeszcze kwestie przyznawania zapomóg dla nauczycieli. Radny Tadeusz Konarski zwrócił się o wyjaśnienie kwestii dot. zwrotu wypłaconej nauczycielce ZSP Nr 2 odprawy w wysokości 16.794 zł. Pani Skarbnik wyjaśniła powyższą kwestię. Radna Irena Kielar zapytała o kontrolę problemową przeprowadzoną w Warsztatach Terapii zajęciowej w Kluczborku w dniach 14-18 grudnia 2012 r. Pani Skarbnik wyjaśniła powyższą kwestię. Radny Tadeusz Konarski zapytał czego dotyczy pismo pracowników Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach skierowane do Zarządu Powiatu. Pan Wicestarosta wyjaśnił, że pismo dotyczyło podwyżek dla pracowników. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że pracownicy tej jednostki powinni dostać podwyżki, gdyż zarabiają bardzo mało a warunki ich pracy są ciężkie. Pani Skarbnik poinformowała, że pensjonariusze w DPS są utrzymywani z dotacji , natomiast dotacja dla powiatu kluczborskiego została obniżona, co również wiąże się tym. Radna Wioletta Kardas stwierdziła, że problem płac w DPS to nie jest tylko problem powiatu kluczborskiego. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że w DPS w Gierałcicach od lat nie było żadnej podwyżki. Pani Skarbnik poinformowała, że co kwartał powiat składa wniosek do Wojewody o podwyższenie stawki na jednego mieszkańca DPS.

Pan Wicestarosta poinformował, na sesji pan Starosta zgłosi wniosek w imieniu Zarządu Powiatu w poszerzenie porządku obrad o  dodatkowy projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr IX/62/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17 lipca 2003 r. w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli. Pani Anna Turczyńska wyjaśniła powyższy projekt uchwały.

 

Ad. 3

 

Przewodnicząca komisji poprosiła o propozycje do planu pracy. Radni wnieśli swoje propozycje. Plan pracy Komisji oświaty stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Radni jednogłośnie Plan pracy komisji na 2013 rok przyjęli.

 

Ad.4

 

Radny Wojciech Smolnik zaproponował, aby projekty protokołów z sesji przesyłać przed zatwierdzeniem przez radnym wszystkim radnym droga elektroniczna w celu zapoznania się .

Radny Wojciech Smolnik poprosił o kopię umowę z Siemensem. 

 

Ad. 5

 

Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

 

Przewodnicząca Komisji

 

                                                                                  Wioletta Kardas

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys