Uchwała Nr XXVII/210/2012

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 27 grudnia 2012 r.

 

w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej

 

         Na podstawie art.231 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz.1240 z późn. zm.)

Rada Powiatu uchwala co następuje:

 

§ 1. Wprowadza się zmiany w  wieloletniej  prognozie finansowej na lata 2011-2028 zgodnie z załącznikiem  załącznik Nr 1 do uchwały.

 

2. Wprowadza się zmiany w  wykazie przedsięwzięć zgodnie z załącznikiem Nr 2 do uchwały.

 

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem  podjęcia.

 

 

 

 

OBJAŚNIENIA DO WILELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ

POWIATU KLUCZBORSKIEGO

 

Obowiązek sporządzenia Wieloletniej Prognozy Finansowej wynika z przepisów nowej ustawy o finansach publicznych  z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz.1240 z późn. zm.) w związku z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157 poz.1241 z późn.zm.)  Zgodnie z tymi przepisami Wieloletnia Prognoza Finansowa ma mieć charakter uchwały projektującej najważniejsze wielkości finansowe jednostki samorządu terytorialnego w okresie roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat. Okres objęty wieloletnią prognozą finansową nie może być jednak krótszy niż okres na jaki przyjęty to limity wydatków na przedsięwzięcia. Integralną częścią Wieloletniej Prognozy Finansowej jest prognoza kwoty długu , sporządzana na który zaciągnięto lub planuje się zaciągnąć zobowiązania. W przypadku Powiatu Kluczborskiego Wieloletnia Prognoza Finansowa obejmuje lata 2011- 2028, jest to bowiem  okres na który zaciągnięto zobowiązania z tytułu kredytów. Załącznik o przedsięwzięciach obejmuje lata 2013-2023.

         Wieloletnia Prognoza Finansowa dla każdego roku objętego prognozą powinna określać co najmniej:

1) dochody bieżące oraz wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym na obsługę długu, gwarancje i poręczenia;

2) dochody majątkowe, w tym dochody ze sprzedaży majątku, oraz wydatki majątkowe budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

3) wynik budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

4) przeznaczenie nadwyżki albo sposób sfinansowania deficytu;

5) przychody i rozchody budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem długu zaciągniętego oraz planowanego do zaciągnięcia;

6) kwotę długu jednostki samorządu terytorialnego, w tym relację, o której mowa w art. 243, oraz sposób sfinansowania spłaty długu;

7) objaśnienia przyjętych wartości.

 Zarząd Powiatu w Kluczborku przedstawia projekt zmian Wieloletniej prognozy Finansowej uchwalonej w 30.12.2010 roku uchwałą nr IV/29/2010 Rady Powiatu w Kluczborku. Zmiany  wynikają  z obowiązku zachowania zgodności Wieloletniej prognozy Finansowej z uchwałą budżetową , w zakresie dochodów , wydatków i wyniku finansowego.

Wieloletnia Prognoza Finansowa dla Powiatu Kluczborskiego obejmuje wyżej wymienione wartości w załączniku Nr 1 do uchwały, który ma formę tabelaryczną. Poniżej omówione zostaną wszystkie pozycje :

 

Pozycja 1. Dochody ogółem

 

Dochody ogółem stanowią sumę dochodów bieżących jednostki z dochodami majątkowymi .

Dochody bieżące:

Przy wyliczaniu dochodów bieżących na przyjęto  minimalny wzrost  dochodów  bieżących na stałym poziomie, ponieważ opierając się na wskaźnikach podanych jako wytyczne Ministra Finansów , kwoty dochodów były nieproporcjonalnie duże do wydatków , powodowało to powstawanie bardzo dużych nadwyżek co w przypadku naszego powiatu było mało realistyczne.

Dochody majątkowe:

Jednym z elementów dochodów majątkowych jest sprzedaż majątku. Podobnie jak z inwestycjami w latach 2013- 2014 ujęliśmy duże kwoty z tego tytułu ,gdyż wiemy które składniki naszego mienia będą podlegać sprzedaży  , dużą część działek przeznaczonych do sprzedaży mamy już wycenioną . I kwoty tu ujęte stanowią realny stan posiadania .

W 2013 roku będą to dochody ze zbycia następujących nieruchomości :

- działki budowlane w Smardach (28 szt)                    

- lokale mieszkalne w Bogacicy i w Polanowicach ( szt 2)         -                     

- budynki gospodarcze ( Polanowice) (szt 2)                         

- działka zabudowana budynkiem  581/93 Polanowice (szt 1)

- Stacja paliw przy PKS

- działki po PKS  dz. 9/81                               

- działki po PKS  dz. 9/82     

- działka zabudowana budynkiem przy ul.Żeromskiego w Kluczborku

- działka zabudowana budynkiem przy ul.Sienkiewicza  w Kluczborku               

 

Natomiast w kolejnych latach dochody ze  sprzedaży majątku stopniowo zmniejszamy , gdyż nie możemy ocenić realistycznie wyceny nieruchomości . W związku z powyższym od roku 2018 dochody ze sprzedaży majątku zaplanowaliśmy  przyjęliśmy na poziomie 100.000 zł rocznie.

Zakładamy także iż uzyskamy dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na zadanie inwestycyjne pn.” Unowocześnienie bazy ZSP Nr 2 CKU poprzez zakup sprzętu i wyposażenia” , a także Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych – etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój” . Jednocześnie Powiat Kluczborski złożył wnioski do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na zadania , które nie zostały uwzględnione w budżecie . Są to zadania pn.” Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności Publicznej Powiatu Kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych” oraz „ Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości dla wsparcia rozwoju gospodarki w powiecie kluczborskim”

W roku 2014 i latach kolejnych także planujemy uzyskać dofinansowanie na nasze zadania inwestycyjne ale kwoty te stopniowo zmniejszaliśmy , gdyż nie wszystkie programy posiadają już wytyczne ,iż będzie można do nich aplikować. W związku z powyższym od roku 2017 nie ujmowaliśmy w dochodach majątkowych dochodów z dotacji inwestycyjnych.

 

 

 Wydatki ogółem stanowią sumę wydatków majątkowych i wydatków bieżących

Wydatki bieżące razem – to suma wydatków bieżących wraz z wydatkami na obsługę długu

 Wydatki bieżące (bez odsetek i prowizji od kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych) .

Zgodnie z wytycznymi ustawy w tej części ujęliśmy :

- wydatki na wynagrodzenia i pochodne

- z tytułu gwarancji i poręczeń – nie uwzględnialiśmy w planowaniu wydatków z tego tytułu , gdyż z doświadczenia naszego wynika iż takie sytuacje u nas nie występują

- wydatki na świadczenia dla osób fizycznych

- wydatki na dotacje celowe

- wydatki na bieżące funkcjonowanie jednostek organizacyjnych Powiatu

Wyliczając kwoty wydatków wzięliśmy pod uwagę obowiązek wynikający z ustawy o finansach publicznych , który nie pozwala planować wydatków bieżących wyższych niż dochody bieżące + nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych

Wydatki bieżące na obsługę długu, a więc wydatki z tytułu odsetek od kredytów , pożyczek i obligacji zgodnie z posiadanymi umowami kredytowymi.

 Wydatki majątkowe: W 2013 ujęto wydatki zgodnie z załącznikiem inwestycyjnym do uchwały budżetowej . W 2013 roku ujęto wydatki na programy , których realizacja nie zostanie ukończona w 2012 W kolejnych latach ujęto wydatki majątkowe na przedsięwzięcie pn: „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej na terenie Powiatu Kluczborskiego” , którego realizacja będzie trwała do 2020 roku. Innych zadań inwestycyjnych nie ujmowaliśmy , gdyż horyzont czasowy nie pozwala prawidłowo określić wielkości planowanych inwestycji , a tym bardziej kosztów ich realizacji. Przyjęliśmy więc stałą kwotę 100.000 na tego typu zadania by podkreślić iż takie działania będą podejmowane.

 Wynik budżetu . Jest różnica pomiędzy dochodami , a wydatkami. Od 2013 roku planujemy nadwyżkę , którą mamy zamiar przeznaczać na spłatę zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów , a także na wykup obligacji.

 Dochody bieżące – Wydatki bieżące. Jest to różnica pomiędzy dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi. Jak już wcześniej wspomnieliśmy nie może być sytuacji , w której wydatki bieżące będą przekraczać dochody bieżące. Taka sytuacja nie będzie występowała w Powiecie Kluczborskim .gdyż w 2013 wydatki bieżące są mniejsze niż  dochody bieżące , a w kolejnych latach mamy nadwyżkę dochodów na działalności bieżącej przez cały okres obowiązywania Wieloletniej Prognozy Finansowej.

 

 Przychody budżetu . Nie planujemy zwiększania zadłużenia w kolejnych latach.

Nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych plus wolne środki , zgodnie z art. 217 ufp, . Przy planowaniu WPF wyszliśmy z założenia iż przy naszym zadłużonym budżecie trudno o generowanie nadwyżek w związku z powyższym przy wyliczeniach starliśmy się nie pokazywać się nadwyżek , a wręcz doprowadzaliśmy by budżet zamykał się „O” .

 Inne przychody nie związane  z zaciągnięciem długu : W latach 2013 – 2028 nie ujmowaliśmy przychodów tego typu

 

 Rozchody budżetu ,ujęliśmy tutaj kwotę rozchodów z tytułu spłat kredytów i wykupu obligacji zgodnie z zawartymi umowami.

- wydatki bieżące objęte limitem art. 226 ust 4 ufp .- w tej części WPF ujęliśmy wydatki wynikające z załącznika Nr 2 o przedsięwzięciach . W naszym przypadku są to wydatki z tytułu umów  których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy , a także wydatki na programy realizowane z udziałem środków z Unii Europejskiej.

 

 Kwota długu . Ujęto tu kwoty kapitału  do spłaty z tytułu zaciągniętych kredytów i wyemitowanych obligacji oraz z tytułu długu spłacanego wydatkami ( zobowiązania wymagalne , umowy zaliczane do kredytów).”. W związku ze złożoną skargą do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały zmieniającej Wieloletnią Prognozę Finansową w części dotyczącej nie ujmowania do długu umowy na zadanie pn. : „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej na terenie Powiatu Kluczborskiego” Powiat Kluczborski  konsekwentnie nie zalicza do długu wymienionej do chwili otrzymania rozstrzygnięcia.

Zadłużenie/dochody ogółem – max 60% - Jest to  wskaźnik zadłużenia który obowiązuje w roku 2013. Zgodnie z jego konstrukcją zadłużenie jst nie może przekroczyć pułapu 60 %. Widzimy iż ten wskaźnik jest spełniony w całym okresie objętym prognozą.

Planowana łączna kwota spłaty zobowiązań do dochodów ogółem  Jest to tzw „15% „ wskaźnik spłaty zobowiązań . Widzimy iż w całym okresie objętym prognozą jest niższy niż 15 % mimo iż obowiązuje tylko w roku 2013.

 

 Kwota zobowiązań związku współtworzonego przez jst przypadających do spłaty w danym roku budżetowym podlegająca doliczeniu zgodnie z art. 244 ustawy o finansach publicznych . Powiat Kluczborski nie współtworzy związku jst w związku z powyższym kwoty nie zostały ujęte.

 Maksymalny dopuszczalny wskaźnik spłaty z art. 243.ufp. Jest to pozycja , w której dla poszczególnych lat ujętych w prognozie ujęto wskaźnik spłaty według wytycznych art. 243 .

 

Spełnienie wskaźnika spłaty z art. 243 ufp po uwzględnieniu art. 244 . Widzimy iż ta relacja nie jest spełniona w  2013. Nie jest to jednak przekroczenie , gdyż w tym roku obowiązuje 15% wskaźnik spłaty zadłużenie. Natomiast w pozostałych latach relacja jest spełniona. Zawarliśmy także informacje wynikając z art. 226.ust 4. wykazaliśmy tu wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane, wydatki związane z funkcjonowaniem organów JST , wydatki bieżące oraz majątkowe objęte limitem art. 226 ust 4 ustawy o finansach publicznych . wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane – wzrost w kolejnych latach wyliczony w oparciu o wskaźnik inflacji przedstawiony przez Ministra Finansów

- wydatki związane z funkcjonowaniem JST – ujęliśmy tu kwoty zawarte w rozdziale 75011 – Urzędy Wojewódzkie , rozdziale 75020 – Starostwa Powiatowe , rozdziale 75019 – Rady Powiatu. – w kolejnych latach wzrost został wyliczony w oparciu o wskaźnik inflacji podany przez Ministra Finansów.

Wydatki bieżące objęte limitem art. 226 ust 4 ufp .- w tej części WPF ujęliśmy wydatki wynikające z załącznika o przedsięwzięciach . W naszym przypadku są to wydatki z tytułu umów  których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy , a także wydatki na programy realizowane z udziałem środków z Unii Europejskiej

Wydatki majątkowe objęte limitem art. 226 ust.4 to suma wydatków majątkowych ujętych w załączniku o przedsięwzięciach , głównie zadań inwestycyjnych realizowanych w 2012 roku , a także w latach kolejnych zgodnie z zawartymi umowami.

 

 

Kolejnym elementem zamieszczonym w Wieloletniej Prognozie Finansowej jest załącznik Nr 2 – Wykaz przedsięwzięć do WPF , w którym ujęto na lata 2012-2023 przedsięwzięcia przez które należy rozumieć wieloletnie:

1) programy, projekty lub zadania,

 w tym związane z:

a) programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa  w art. 5 ust. 1           pkt 2 i 3,

b) umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym;

2) umowy, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy;

3) gwarancje i poręczenia udzielane przez jednostki samorządu terytorialnego.

 

W Powiecie Kluczborskim planowane są przedsięwzięcia  na okres od 2013-2023 roku w następujących kategoriach:

1.programamy finansowane z udziałem środków, o których mowa  w art. 5 ust. 1           pkt 2 i 3,

-Lokalny Punkt Informacyjny realizowany praz Starostwo Powiatowe w Kluczborku.

- Wzrost Potencjału Kadrowego .Program realizowany przez Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku

- Bliżej do celu. Program realizowany przez Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku

- PO Klucz do biznesu 2 ! realizowany przez Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku

2. Programy i zadania pozostałe :

-Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności Publicznej Powiatu Kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych

- Zagospodarowanie terenu Powiatowego Ośrodka Rehabilitacji

- Remonty cząstkowe dróg

2) umowy, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy- Jednostki organizacyjne zawarły umów tego typu , w związku z czym zostały one umieszczone w załączniku do WPF. Załącznik ten został gruntowanie zaktualizowany w 2011 roku . Obecnie zawiera ponad 180 umów różnego typu. Są to umowy m.in. na ubezpieczenia majątkowe , na obsługę rachunków bankowych , aktualizację programów komputerowych , dostawę opału , leków ,żywności