Protokół Nr 21/2012

 

Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 24 października 2012 roku.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Leszek Mierzwa

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

  1. Wanda Słabosz - Skarbnik Powiatu,
  2. Norbert Barcz-Naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

 

Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

2. Analiza materiałów na XXV sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

      3. Stan finansów jednostek organizacyjnych powiatu kluczborskiego, bieżący monitoring.

4. Analiza finansowa Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego.

5.Wolne wnioski.

6.Zamknięcie posiedzenia.                

 

Ad.1

 

Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości , przedstawił porządek obrad, oraz zaproponował, aby zamienić pkt. 4 porządku z pkt. 2. Porządek obrad przedstawia się następująco:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

            2. Analiza finansowa Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego.
            3. Stan finansów jednostek organizacyjnych powiatu kluczborskiego, bieżący monitoring.
            4.
Analiza materiałów na XXV sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

            5.Wolne wnioski.

            6.Zamknięcie posiedzenia

 

Radni jednogłośnie powyższy porządek obrad przyjęli.

 

Ad.2

 

Pan Norbert Barcz - Naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu przedstawił funkcje i zadania jakie pełni Wydział. Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie ruchu drogowego należy między innymi prowadzenie następujących spraw:  wydawanie kart parkingowych, zarządzanie ruchem na drogach powiatowych i gminnych, zmniejszanie lub zwiększanie prędkości pojazdów w terenie zabudowanym lub poza terenem zabudowanym, ustalanie prędkości dla indywidualnego pojazdu, przygotowywanie uchwały w sprawie wprowadzenia zakazu pędzenia zwierząt, wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdów nie normatywnych, wydawanie i cofanie zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny, wydawanie decyzji o nadaniu cech identyfikacyjnych pojazdu i wpisywanie danych do karty pojazdu i dowodu rejestracyjnego i szereg innych. Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie transportu należy miedzy innymi prowadzenie następujących spraw: powoływanie komisji egzaminacyjnej do przeprowadzenia egzaminu w zakresie transportu drogowego taksówką, udzielanie licencji i zmiana licencji, odmawianie udzielenia, cofnięcie licencji w zakresie wykonywania krajowego transportu drogowego osób lub rzeczy, przyrzeczenie udzielenia licencji, wydawanie wypisów z licencji, przenoszenie uprawnień wynikających z licencji oraz szereg innych. Informacja dot. analizy finansowej Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Naczelnik poinformował, że wpływy finansowe polegają na wpływach z różnego rodzaju opłat, a ich wielkość zależy od stopnia zamożności mieszkańców powiatu kluczborskiego. Pan Naczelnik stwierdził, że w ostatnim czasie przychody wzrosły w związku ze zmianą rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Pan Naczelnik poruszył kwestię wypłat za wydane karty pojazdów w czasie od 1.09.2004 r. do 25.04.2006 r. Pan Naczelnik stwierdził, że na to nie ma wpływu i na podstawie wyroków trzeba wypłacać. Kolejna zmiana dotyczy sytuacji usuwania pojazdów, które zagrażają bezpieczeństwu ruchu. W związku z wprowadzonymi zmianami, na które państwo nie przeznaczył żadnych dodatkowych środków  z budżetu państwa. Powiat musi za przetrzymywane w ciągu 3 miesięcy pojazd przetrzymać, koszt tego to około 6, 7 tys. zł, kolejno jest 30 dni na odbiór pojazdu, następnie powiat na swój koszt pojazd wycenia, jest to koszt około 140 zł. , kolejno uruchomiona zostaje droga sądowa, koszt przetrzymywania takiego pojazdu to około 7 tys. zł. Na dzień dzisiejszy pojazdy przechowywane są przez Lechmot.  Pan Naczelnik poinformował, że będzie możliwość ubiegania się z NFOŚ o zwrot kwoty w wys. 4 tys. zł. , ale to dopiero po roku od wejścia w życie powyższego przepisu. Pan Naczelnik poinformował, że  w budżecie na ten cel trzeba zapisać około 100 tys. zł. Pan starosta stwierdził, ze intencja tego przepisu nie jest zła, spowodowała, ze nie ma porzuconych samochodów, jednak samorządy nie dostały żadnych dodatkowych środków, pieniądze na powyższy cel musza zagospodarować z własnych środków. Pan Starosta odniósł się do wypłat za karty pojazdów i stwierdził, że winą żadnego z powiatów nie był fakt, że Trybunał Konstytucyjny uznał niezgodność rozporządzenia z Konstytucją i obniżył koszt opłaty za kartę pojazdu z 500 zł do 70 zł. Radny Tadeusz Konarski zapytał o wydatki koszty administracyjne funkcjonowania Wydziału. Pani Skarbnik wyjaśniła, ze chodzi o światło, prąd, papier, poczta itp. Pani Skarbnik stwierdziła, że zakup druków i tablic to kwota 424 tys. Radny Stanisław Konarski zapytał, czy właściciele  porzuconych pojazdów są znani. Pan Naczelnik odpowiedział, że tak, wykonywana jest egzekucja dot. poniesionych kosztów, często jest jednak bezskuteczna. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że lepszy, oszczędniejszy byłby mechanizm, aby właściciel sam oddawał samochód do złomowania, ponegocjować z właścicielem tego pojazdu, aby zaoszczędzić te pieniądze, gdyż są to pieniądze wyrzucone w błoto, i może należałoby się nad tym zastanowić.  Radny Rudolf Gerlic stwierdził, że takie są procedury, takie prawo, i zgodnie z tym trzeba postępować.
Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że intencja jest dobra, ale powiat musi realizować zadanie publiczne, pomimo kosztów. Pan Starosta stwierdził ponadto, że negocjacje są prowadzone, ale nie zawsze to pomaga, są ludzie, którzy się tym zupełnie nie interesują i nic nie pomaga. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że jest to problem wszystkich powiatów  w Polsce oraz zapytał, czy są postulaty w tej  sprawie. Pan Starosta odpowiedział, że tak, podobnie jak z innymi zadaniami narzuconymi samorządom, za którymi nie poszły środki finansowe. 

Naczelnik Wydziału Komunikacji dodał, że powiat kluczborski jest jednym z nielicznych powiatów, który nie przejął starych pojazdów. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że w Wydziale Komunikacji urzędnicy mają bardzo dużo pracy.

Naczelnik Wydziału komunikacji poruszył jeszcze kwestię zmiany organizacji ruchu przy Galerii Miodowej w Kluczborku.

 

 Ad. 3

 

Przewodniczący komisji przedstawił informację sporządzoną przez panią Skarbnik, pn. Stan finansów jednostek organizacyjnych powiatu kluczborskiego, bieżący monitoring za trzy ostanie  kwartały, która stanowi  załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Starosta przedstawił sytuację finansowa Komedy Powiatowej w Kluczborku oraz Komendy Powiatowej PSP. Przewodniczący komisji poruszył kwestię wykonania budżetu w granicach 90 % kilku jednostek. Pan Starosta odpowiedział, ze stąd jest projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie, która wiąże się z wysokim wykonaniem wydatków przez WODiDZ, PODN i MDK, co z kolei wiąże się ze zmianami w budżecie w związku ze zmniejszoną subwencją oświatową z początku roku, na wysoki wskaźnik wykonania wpływają głównie koszty wynagrodzeń. Poza tym na wysoki wskaźnik wykonania w WODiDZ składa się również zadłużenie MKS względem tej jednostki.

Radna Irena Kielar zapytała, czy nagrody Starosta będą wypłacone dla nauczycieli do końca br. Pan Starosta odpowiedział, ze raczej nie, zostaną wypłacone ale nie do końca roku, gdyż sytuacja finansowa na to nie pozwala. 

Pan Starosta wyjaśnił, odpowiadając na wcześniejsze zapytanie radnego Tadeusz Konarskiego,  że środki finansowe z subwencji oświatowej są dzielone na jednostki pozaszkolne (PODN, MDK, PPP) jedną kwotą. Pan Starosta dodał, ze obligatoryjna jednostką z tej trójki jest Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, aby zrobić jakieś oszczędności można zrezygnować z prowadzenia PODN i MDK.

 

Ad.4

 

Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał na XXV sesję Rady Powiatu w następujących sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2012 Nr XV/104/2011 Rady Powiatu w Kluczborku oraz zmiany wieloletniej prognozy finansowej do projektów nie wniesiono zapytań, radni 7 głosami za, przy 1 wstrzymującym się, wyrazili pozytywne opinie o powyższych projektach uchwał . Radny Tadeusz Konarski zapytał, jakie są dochody majątkowe ze sprzedaży mienia. Pan Starosta odpowiedział, że dochody majątkowe zrealizowane do tej pory, są to:  z tytułu sprzedaży mienia - 3 mln. zł, jeżeli chodzi o dochody majątkowe uzyskane z dotacji 1 mln. 356 tys. – dotacja z NFOŚ, 468 tys. – dotacja z RPO WO na Inkubator, w pozostałym zakresie zostały ogłoszone przetargi na zbycie stacji paliw, działek w Smardach, potencjalni inwestorzy są, ale zależy to głównie od proponowanych cen, gdyż powiat nie chce sprzedać jej za tanio.  Radny Tadeusz Konarski stwierdził, ze sytuacja budżetu powiatu jest trudna. Pan Starosta odpowiedział, że jest tak, stąd projekt uchwały o leasing obiektu na Sienkiewicza, dochód z tej operacji pozwoli bezpiecznie zamknąć budżet. Pan Starosta dodał, że  bardzo ważną rzeczą, która się wydarzyła,  jest spłata zobowiązań po SP ZOZ.

Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na Uchwałę Nr 21/33/2012 Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia 19 września 2012 r. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał, ile kosztować będzie złożenie i prowadzenie tej skargi. Pan Starosta odpowiedział, że 1000 zł. plus koszty przejazdów prawników do Opola. Radni 8 głosami za wyraziła pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały.

Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie uchwalenia Rocznego programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi na 2013 rok”, oraz Informację Zarządu Powiatu z realizacji zadań oświatowych za 2011 rok. Radni jednogłośnie wyrazili pozytywna opinie o powyższym projekcie uchwały. Przewodniczący przedstawił sprawozdanie z działalności zarządu powiatu za okres od 19.09.2012 r. do 10.10.2012 r. Radna Irena Kielar zapytała o pomoc zdrowotną dla nauczycieli na 2013 r. Powyższą kwestię wyjaśnił pan Starosta. Radni 7 głosami za, przy 1 wstrzymującym się przyjęli powyższe sprawozdanie.

Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił  Informację Zarządu Powiatu w Kluczborku o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Kluczborskiego za rok szkolny 2011/2012. Radni nie wnieśli do powyższej Informacji zapytań.

 

Ad.5

 

Nie wniesiono wolnych wniosków.

 

Ad.6

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

 

Na tym protokół zakończono.                      

 

 

 

 

 

                                                                                  Przewodniczący Komisji                                                                               Leszek Mierzwa

 

 

 

 

Protokołowała:

Katarzyna Hołdys