Protokoł Nr 7/2003 ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego i Komisji Oświaty, Sportu, Turystyki, Kultury, Rodziny i Patologii w dniu 9 lipca 2003r.
Protokół Nr 7
/2003
Ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego
i Komisji Oświaty, Sportu, Turystyki, Kultury, Rodziny i Patologii
w dniu 9 lipca 2003r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji Budżetu – Mariusz Pieńkowski.
Listy obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Renata Jażdż-Zaleska – Dyrektor SPZOZ ZOZ w Kluczborku,
2.Eunika Adamus – Główna Księgowa SPZOZ ZOZ w Kluczborku.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Analiza projektu programu naprawczego Samodzielnego Publicznego Zakładu
Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku.
3.Wolne wnioski.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji Budżetu otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych
i przedstawił porządek obrad w dniu dzisiejszym. Zaproponował również, aby w 3 punkcie porządku – wolne wnioski, Komisja Budżetu zapoznała się z pismem Zarządu Powiatu
w sprawie wytypowania dróg powiatowych do realizacji ze środków pochodzących
z programu SAPARD. Członkowie Komisji Budżetu jednogłośnie, 5 głosami za, opowiedzieli się za ujęciem tej sprawy w porządku posiedzenia. Innych uwag do porządku radni nie wnieśli i przyjęli jednogłośnie w/w porządek obrad w dniu dzisiejszym.
Radny Adam Martyniszyn poprosił o zaprotokołowanie, że miesiąc lipiec miał być miesiącem wolnym od posiedzeń komisji i sesji, a teraz kiedy część radnych jest na urlopie to niektóre komisje są zwoływane.
Ad.2.
Zaproszona na posiedzenie komisji Pani Dyrektor SPZOZ w Kluczborku powiedziała,
że projekt programu naprawczego zakładu został opracowany na bazie 2002r. i konieczna jest kontynuacja wielu działań restrukturyzacyjnych. Zdaniem Dyrekcji SPZOZ jest to konieczne w celu utrzymania działalności i poprawy sytuacji finansowej zakładu. Działania zmierzające w tym kierunku to między in
-likwidacja niektórych – zbędnych zdaniem Dyrekcji zakładu, stanowisk pracy,
-obniżenie stawek za pełnione przez lekarzy dyżury,
-ograniczenie do bezpiecznego minimum zakupu leków,
-przeniesienie siedziby Rejestru Usług Medycznych oraz brygady remonto
wej na terenszpitala i przeznaczenie tego budynku do sprzedaży,
-zmiana organizacji pracy na poszczególnych oddziałach szpitalnych, w wyniku której
osiągnięto już pierwsze oszczędności finansowe.
Wielkim problemem zakładu jest konieczność uregulowania zaległości wobec ZUS. Zwrócono się tam z prośbą o możliwość regulacji spłaty w ratach.
Główna Księgowa SPZOZ powiedziała, że cały czas prowadzone są również rozmowy
z innymi wierzycielami zakładu, którym przekazywane są częściowo zaległe środki. Największy jest jednak problem z ZUS. Bardzo niekorzystne dla zakładu są ważne jeszcze umowy o najem lokali, które kiedyś zawarto z lekarzami. Stawki za wynajem oraz media pozostają bez zmian od kilku lat, bo zapewniają to lekarzom zawarte umowy. Ponadto je
st szereg drobnych nieprawidłowości, które są niekorzystne dla zakładu i należy je sukcesywnie anulować. Dyrektor zakładu powiedziała, że personel medyczny jest niestety niezadowolonyz większości podejmowanych przez Dyrekcję decyzji.
Radny Piotr Wiecha stwierdził, że do tej pory był po prostu brak kontroli w zakładzie.
Radny Adam Martyniszyn powiedział, że powiat powinien mieć większy zakres nadzoru
nad SPZOZ i powinno to być odzwierciedlone w statucie zakładu. Radny poruszy tę sprawę na najbliższym posiedzeniu Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego.
Dyrektor SPZOZ poinformowała radnych, że w najbliższym czasie odbędą się rozmowy
z Europejskim Bankiem Rozwoju na temat udzielenia pożyczki dla zakładu. Ponadto
z rozmów z Narodowym Funduszem Zdrowia wynika, że żaden z naszych oddziałów szpitalnych nie będzie przeznaczony do likwidacji, co jest również potwierdzone
w planie wojewódzkim. Ewentualnie może dojść do połączenia niektórych oddziałów
albo zmniejszenia ilości łóżek.
Problemem dla zakładu jest również konieczność wyposażenia nowego Oddziału Chirurgicznego, który jest już prawie gotowy i w najbliższym czasie zostanie oddany
do użytku. Istnieją obawy, że oddział ten nie zostanie uruchomiony z powodu braku sprzętu.
Są też kłopoty z zakupem leków. Wydatki na ten cel zostały już ograniczone, ale nie można ich w dalszym ciągu uszczuplać ze względu na konieczność zapewnienia właściwej opieki medycznej pacjentów.
Radny Piotr Wiecha zapytał jakie środki finansowe z kontraktów otrzyma SPZOZ
w przyszłym roku, jeśli w roku bieżącym stanowiło to kwotę 9.300.000,-złotych. Dyrektor SPZOZ powiedziała, że kontrakt w przyszłym roku będzie najprawdopodobniej na takim samym lub zbliżonym poziomie. Różnica może wynikać między innymi z tego, że zakład planuje zawarcie kontraktu na oddział patologii ciąży, co jest jednak możliwe dopiero
po uzyskaniu zgody konsultanta wojewódzkiego. Ponadto kontrakty na usługi, które zakład otrzymuje w transzach miesięcznych z Narodowego Funduszu Zdrowia są niedoszacowane. W związku z wyższym wykonaniem kontraktu w 2002r. oraz poniesienia przez zakład kosztów tzw. dodatków “203” Dyrekcja zakładu wystąpiła już na drogę sądową o kwotę 4.084.000,-złotych, które nasz SPZOZ powinien otrzymać z NFZ.
Wicestarosta Kluczborski powiedział, że mając na uwadze poważne problemy finansowe zakładu oraz brak możliwości pozyskania jakichkolwiek środków finansowych na jego oddłużenie, został właśnie opracowany przez Dyrekcję zakładu program naprawczy SPZOZ.
W programie tym została przedstawiona propozycja likwidacji zakładu i utworzenie w jego miejsce niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej , który przejąłby dotychczasowe jego zadania. Podmiot ten mógłby funkcjonować np. w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wierzyciele SPZOZ mogliby wówczas, w zamian za długi zakładu, przejąć je jako swoje udziały w nowej spółce. Dyrektor SPZOZ powiedziała,
że w najbliższym czasie zostaną przeprowadzone w tej kwestii rozmowy z prawnikami
oraz największymi wierzycielami. Jednak funkcjonując w takiej formie, spółka będzie musiała, oprócz zawartych z NFZ kontraktów na usługi medyczne, prowadzić również działalność komercyjną, aby uzyskany zysk dzielić na udziałowców.
Radny Adam Martyniszyn powiedział, że w Ministerstwie Zdrowia odbywały się już spotkania na temat przekształcania publicznych zakładów opieki zdrowotnej np. w spółki kapitałowe. Być może zostaną podjęte w tej kwestii decyzje i przeznaczy się na ten cel jakieś środki finansowe. Radny uważa jednak, że w przypadku SPZOZ w Kluczborku i tak nadal będą ogromne problemy finansowe. Zdaniem radnego program restrukturyzacji zakładu powinien zostać wdrożony o wiele wcześniej, a nie dopiero teraz.
Dyrektor SPZOZ stwierdziła, że pomimo tego widoczny jest już lekki spadek zadłużenia zakładu i pierwsze oszczędności na niektórych oddziałach szpitalnych.
Radny Adam Martyniszyn powiedział, że jego zdaniem obniżył się dostęp społeczeństwa
do służby zdrowia. Należy np. koniecznie zwiększyć ilość łóżek internistycznych, gdyż obecna ich ilość jest niewystarczająca jak na potrzeby naszego powiatu.
Wicestarosta przyznał radnemu rację, że przydały by się dodatkowe łóżka internistyczne,
ale jest to jednak zależne od tego czy otrzymamy dodatkowe środki finansowe z kontraktu.
Dyrektor SPZOZ powiedziała, że planuje się utworzenie izby przyjęć na Oddział Wewnętrzny z 4 łóżkami. Na izbie przeprowadzane będą wstępne badania diagnostyczne pacjentów.
Radny Adam Martyniszyn zapytał na czym polegać będzie dalsza restrukturyzacja zatrudnienia w zakładzie.
Dyrektor SPZOZ powiedziała, że w najbliższym czasie odbędzie się przetarg na utworzenie spółki salowych /oprócz salowych pracujących na blokach operacyjnych/ oraz na usługi RTG. Będzie również konieczna restrukturyzacja etatów lekarskich na oddziale ginekologiczno-położniczym, na którym będzie również wprowadzona zmiana jego funkcjonowania. Ogółem restrukturyzacja zatrudnienia w zakładzie obejmie 165 osób i będzie polegać między innymi na wyprowadzeniu poza zakład usług związanych ze sprzątaniem oraz RTG, dostosowaniu pozostałego zatrudnienia do możliwości finansowych zakładu przy jednoczesnym zachowaniu pełnego bezpieczeństwa dla pacjentów oraz obniżeniu stawek za dyżury lekarskie. Pani Dyrektor powiedziała, że sama załoga powinna również zrozumieć obecną sytuację zakładu i pomagać w procesie jego restrukturyzacji.
Przewodniczący Komisji Budżetu stwierdził, że program naprawczy SPZOZ należy przyjąć
i nadal realizować wszelkie możliwe działania w celu poprawy sytuacji zakładu.
Radny Piotr Wiecha zapytał dlaczego wcześniej nie odwołano poprzedniego Dyrektora SPZOZ. Radna Janina Derdak-Ciołek, która była też radną w poprzedniej kadencji Rady Powiatu, powiedziała, że związki zawodowe nie wyrażały na to zgody i były przeciwne zmianie na stanowisku Dyrektora.
Kolejno głos zabrał Wicestarosta Kluczborski i powiedział, że pomimo różnych opinii dotyczących poprzedniego Dyrektora SPZOZ, zrobił on jednak dużo dla zakładu. Rozpoczął on przecież restrukturyzację i pojawiły się też oszczędności. Należy pamiętać o tym,
że dawna Kasa Chorych zmniejszała nam kontrakty z roku na rok, a pozostawiona powiatowi niedokończona inwestycja w szpitalu pochłonęła wielkie pieniądze. Wicestarosta powiedział również, że obecnie w Starostwie trwa kontrola Najwyższej Izby Kontroli i dotyczy ona restrukturyzacji SPZOZ w Kluczborku. W następnej kolejności Inspektor NIK przeprowadzi taką kontrolę w zakładzie. Wyniki obu kontroli pozwolą ocenić co powiat, Rada i Zarząd Powiatu zrobili, a czego nie zrobili w zakresie przepr
owadzanej restrukturyzacji SPZOZ. Ponadto wobec poprzedniego Dyrektora zakładu postępowanie wszczął Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Opolu w celu stwierdzenia ewentualnych nieprawidłowości w zarządzaniu finansami zakładu.Innych zapytań do przedstawionego projektu programu naprawczego SPZOZ w Kluczborku radni nie wnieśli. W drodze głosowania, w obecności 8 radnych /z obu komisji/, 6 głosami za, przy 1 głosie przeciw i 1 głosie wstrzymującym się, radni opowiedzieli się za przyjęciem tego programu przez całą Radę Powiatu na najbliższej sesji.
W załączeniu do protokołu znajduje się pismo kilku lekarzy z niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, skierowane do Zarządu Powiatu. W piśmie tym lekarze domagają się pozostawienia na dotychczasowych warunkach umów na wynajem lokali SPZOZ w celu prowadzenia działalności medycznej. Dyrektor SPZOZ powiedziała, że jest to jeden z wielu przykładów, w jaki sposób lekarze reagują na działania Dyrekcji.
Ad.3.
Przewodniczący Komisji Budżetu przedstawił zebranym pismo Zarządu Powiatu
/Nr OR.TW/0063/24/8/03 z dnia 10.06.2003r./ w sprawie wytypowania przez członków komisji budżetu dróg powiatowych, które powinny być realizowane w pierwszej kolejności
z programu SAPARD. Do pisma dołączono wykaz dróg, na które można wystąpić
o dofinansowanie z programu SAPARD celem remontu oraz propozycje poszczególnych gmin naszego powiatu.
Radny Adam Martyniszyn zapytał czy powiat posiada środki finansowe na wykonanie projektu drogi, którą komisja zaproponuje do wykonania. Wicestarosta Kluczborski powiedział, że na ten cel mamy pieniądze z SAPARDU ze zwrotu za drogę Krasków-Borkowice, której remont już wykonano.
Radny Adam Martyniszyn powiedział również, że planowana jest w naszym kraju zmiana klasyfikacji dróg i nadzoru nad nimi. Być może, że zmienią się również kompetencje poszczególnych samorządów co do dróg. Radny uważa ponadto, że należy powrócić
do Powiatowego Planu Inwestycyjnego, w którym przedstawiono między inny
Członkowie Komisji Budżetu w toku dyskusji uznali za priorytetowe zadanie budowę drogi powiatowej Szymonków-Buczek w Gminie Wołczyn. Zaproponowali również, aby pozostałe zadania – propozycje gmin były realizowane w miarę posiadanych środków finansowych
w kolejności uznanej przez Zarząd Powiatu w Kluczborku. W drodze głosowania Komisja Budżetu 6 głosami za, jednogłośnie, przyjęła powyższe ustalenia.
W związku z powyższym zostanie skierowana w tej sprawie opinia komi
Innych spraw nie poruszano. W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Komisji Budżetu podziękował radnym z obu komisji i zaproszonym gościom za udział
w obradach. Następnie zamknął posiedzenie
komisji w dniu dzisiejszym.Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji Budżetu: Przewodniczący Komisji Oświaty:
Mariusz Pieńkowski Józef Woźny
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Stanisławska Katarzyna |
Data wprowadzenia: | 2003-10-09 14:47:39 |
Opublikował: | Piekiełek Jan |
Data publikacji: | 2004-06-17 12:30:55 |
Ostatnia zmiana: | 2013-04-24 12:44:09 |
Ilość wyświetleń: | 1837 |