Protokół Nr 16/2012
Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 25 kwietnia 2012 roku.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Leszek Mierzwa
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Ocena działalności PKS za 2011 rok oraz za I kwartał 2012 rok ze szczególnym uwzględnieniem obniżki kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa i rentowności obsługiwanych połączeń.
3. Analiza materiałów na XVIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
4.Wolne wnioski.
5.Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1
Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie komisji w obecności 9 do porządku nie wnieśli uwag przyjmując go jednogłośnie.
Ad.2
Przewodniczący komisji poinformował, że nieobecny na posiedzeniu będzie pan Adam Kisielewicz-prezes zarządu PKS w Kluczborku, gdyż wypadło u ważne spotkanie. Każdy z radnych ma do dyspozycji ocenę działalności PKS za 2011 rok oraz za pierwszy kwartał 2012 r. Powyższa informacja „Ocena działalności PKS za 2011 rok oraz za I kwartał 2012 r.” stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że postara się na wszystkie pytania odpowiedzieć razem z panem Sekretarzem Powiatu.
Pan Starosta stwierdził, że powstaje nowa ustawa zgodnie z którą z ruchu miałyby być wycofane wszystkie pojazdy powyżej 15 lat, jeżeli stanie się z dnia na dzień będzie to katastrofa.
Pan Starosta poinformował, że w marcu 2011 r. weszła w życie ustawa nakładająca na samorządy obowiązek publicznego transportu zbiorowego. Idea była taka aby do sieci połączeń nierentownych dołączyć połączenia rentowne. Pan Starosta dodał, że nastąpiło połączenie obowiązku dowozu dzieci do szkół oraz organizacja transportu lokalnego. Pan Starosta dodał, że wcześniej przedsiębiorstwo odnotowywało straty, sytuacja zaczęła się poprawiać od miesiąca kwietnia ubiegłego roku, każdy miesiąc jest na plusie, strat miesięcznych nie ma. Pan Starosta dodał, że strata papierowa wynosi 460 tys. jest to strata papierowa w związku z przekazaniem stacji paliw powiatowi, pozostała część to skumulowana strata z lat poprzednich. Pan Starosta stwierdził, że dąży to utworzenia sieci połączeń lokalnych, zawarcia umów z sąsiednimi gminami, a także z powiatem oleskim. Na dzień dzisiejszy gmina Gorzów Śląski zadeklarowała, że od września podpisuje umowę, trwają rozmowy z gminą Wołczyn. Radny Leszek Mierzwa zapytał, czy planowany jest zakup mniejszych autobusów, aby zwiększyć rentowność tych przewozów, gdyż często widzi się, że w autobusie jest kilka osób. Pan Starosta odpowiedział, że w przyszłości tak, jednak warunkiem jest przywrócenie rentowności działalności PKS. Pan Sekretarz dopowiedział, że konieczne jest jednak posiadanie dwóch nowych dużych autobusów, gdyż takie jest zapotrzebowanie, np. dowóz pracowników do Coroplast w Dylakach.
Ad.3
Przewodniczący Komisji przedstawił projekty uchwał na XVIII sesję Rady Powiatu: w następujących sprawach: zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2012 Nr XV/104/2011 Rady Powiatu w Kluczborku, zmiany wieloletniej prognozy finansowej, określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2012 rok, warunków umorzenia w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalania opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej, zmieniającą uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego, wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości położonej w Polanowicach stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Byczyna, przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2012 rok. Ponadto Przewodniczący komisji przedstawił sprawozdania do zatwierdzenia i zapoznanie się przez radnych na XVIII sesji: Ocena zasobów pomocy społecznej na rok 2011 dla powiatu kluczborskiego, Sprawozdanie ze Stanu Bezpieczeństwa Powiatu w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2011, Sprawozdanie z realizacji programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2011 roku.
Pan Starosta przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu. Pan Starosta wyjaśnił główne zmiany w tym projekcie uchwały. Pan Starosta poinformował, że minister finansów zmniejszył o 650 tys. zł część oświatową subwencji, zmniejszył udziały w podatku od osób fizycznych o 318 tys. zł. , oraz skorygował dotację na DPS zmniejszając ją o 67 tys., w sumie dochody bieżące zmniejszono o 1 mln. 41 tys. zł. Pan Starosta wyjaśnił, że zmniejszenie dochodów bieżących musi być w wydatkach bieżących. Pan Starosta poinformował, że postanowiono w ramach wydatków bieżących we wszystkich szkołach i placówkach oświatowych nastąpi redukcja wydatków o 2,5%, w każdym możliwym paragrafie, w pozostałych jednostkach 1% , te oszczędności to około 600 tys. zł, pozostała kwota około 300 tys. zł. została „wzięta” z rozdziałów, które są do dyspozycji Starostwa, nie wyłączając samego starostwa, na płacach ponad 100 tys., 20 tys. z promocji, 20 tys. z rezerwy ogólnej, z obsługo zadłużenia 140 tys. zł, z gospodarki nieruchomościami 20 tys. zł. Radny Leszek Mierzwa zapytał w jaki sposób możliwe jest ograniczenie wydatków na obsługę finansową.
Pani Skarbnik odpowiedziała, że nastąpiło to z odsetek, nie z rozchodów. Pan Starosta dodał, że trzeba będzie ograniczyć również arkusze organizacyjne szkół, trzeba się będzie nad nimi bardzo zastanowić, aby nie mieć problemu w 2013 roku. Powyższy projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany 8 głosami za, przy 1 wstrzymującym się. Kolejny projekt w sprawie zmiany wpf został zaopiniowany pozytywnie 8 głosami za, przy 1 wstrzymującym się. Kolejny projekt uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2012 rok został zaopiniowany pozytywnie 9 głosami za. Kolejny projekt uchwały w sprawie warunków umorzenia w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalania opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej został zaopiniowany pozytywnie 9 głosami za. Kolejny projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego, został zaopiniowany pozytywnie 9 głosami za. Kolejny projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości położonej w Polanowicach stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Byczyna został zaopiniowany pozytywnie 9 głosami za. Kolejny projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2012 rok został zaopiniowany pozytywnie 9 głosami za. Radny Maciej Tomaszczyk poruszył kwestię pałacu w Polanowicach po szkole, gdyż budynek ten niszczeje w bardzo szybkim tempie.
Ad.4
Pan Starosta nawiązał do ograniczenia środków finansowych przez ministerstwo finansów i poinformował, że minister finansów zdecydował całą tą kwotę zabrać od razu, nie rozkładając tego na transze.
Pan Starosta poinformował, że będą pieniądze z NFOŚ, pieniądze ze sprzedaży mienia, ale środki finansowe są potrzebne teraz, a te środki trzeba będzie poczekać, w związku z tym być może trzeba będzie uruchomić kredyt na utrzymanie płynności bieżącej, w związku z czym trzeba będzie zwołać sesję. Radny Władysław Zawadzki zapytał, czy będzie poradnia diabetologiczna, tak jak dotychczas, w Kluczborku. Pan Starosta wyjaśnił, że poradnia jest zgłoszona i zarejestrowana, konkurs jest ogłoszony, ale prawo jest takie, że muszą być 3 dni, i ten trzeci dzień będzie w sobotę.
Pan Starosta poinformował, że są wykonywane na dosyć dużą skalę remonty masą na gorąco, odbył się przetarg na zagospodarowanie obiektu na Sienkiewicza, już tam trwają prace, termin jest do końca lipca, ogłoszony został przetarg na wykończenie rehabilitacji, i będzie można przeprowadzić rehabilitację do tego obiektu.
Kolejno zastała poruszona kwestia pisma pracowników ZSP Nr 1 CKU w Kluczborku, gdzie jest najniższe wynagrodzenie obsługi.
Ad.5
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu i zamknął dzisiejsze posiedzenie.
Na tym protokół zakończono
Przewodniczący Komisji
Leszek Mierzwa
Protokołowała
Katarzyna Hołdys