Protokół Nr 3/2003

 

Z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska

w dniu 27 stycznia 2003 r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji Władysław Zawadzki.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Andrzej Butra – Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji

Rolnictwa w Kluczborku,

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia,

3.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Działalność Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na terenie
Powiatu Kluczborskiego.

3.Analiza materiałów przygotowanych na sesję Rady Powiatu w dniu 30.01.2003r.

/ze szczególnym uwzględnieniem materiałów dotyczących SPZOZ w Kluczborku/.

4.Wolne wnioski.

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, przywitał wszystkich zebranych i przedstawił proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszym. Członkowie komisji nie wnieśli uwag

i jednogłośnie przyjęli proponowany porządek posiedzenia w dniu dzisiejszym.

Ad.2.

Pan Andrzej Butra – Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kluczborku przedstawił zakres działania biura, które swoją działalność rozpoczęło od dnia 25 lipca 2002r. Poinformował zebranych, że obecnie zatrudnionych jest

w biurze 7 osób i funkcjonują takie piony jak: identyfikacji zwierząt rzeźnych, identyfikacji gruntów oraz informatyczny.
Głównym zadaniem tego biura jest wprowadzenie w Powiecie Kluczborskim systemu IACS, dzięki któremu polscy rolnicy po przystąpieniu do Unii Europejskiej będą mogli korzystać
z dopłat bezpośrednich do produkcji rolnej. System ten wymaga jednak bardzo szczegółowego rejestru gruntów, gospodarstw i zwierząt gospodarskich. Akcja identyfikacji /kolczykowania/ bydła w naszym powiecie przebiega sprawnie i jest już zaawansowana
w 70%. Na dzień dzisiejszy brakuje jeszcze na naszym terenie około 1000 sztuk kolczyków dla zwierząt. Pełna informacja w tym zakresie przedstawiana była mieszkańcom wszystkich wsi naszego powiatu na zebraniach wiejskich. Identyfikacja zwierząt gospodarskich jest uregulowana ustawą z dnia 25 lipca 2001r./Dz.U.z 12.11.2001r. Nr 129, poz.1438/.

Kierownik Biura Powiatowego AR i MR poinformował również zebranych, że oprócz kolczykowania trzody chlewnej i bydła wymagane jest ponadto posiadanie świadectwa zdrowia od lekarza weterynarii.

Ad.3.

Kolejno radni zapoznali się z materiałami przygotowanymi na sesję Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 30 stycznia 2003r. Głównym tematem sesji będzie stan służby zdrowia

w Powiecie Kluczborskim oraz działalność Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku. Ponadto w materiałach na sesję znajduje się projekt uchwały
w sprawie nadania statutów nowo utworzonym placówkom kształcenia ustawicznego oraz sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 17.12.2002r. do 10.01.2003r.

i sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego za 2002r.

Kolejno głos zabrał Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia – Pan Mieczysław Zaleciński i omówił materiały na sesję dotyczące SPZOZ w Kluczborku.

Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki zapytał jak się mają zobowiązania SPZOZ wobec dostawców, wykazane na dzień 31.12.2002r. /str.1.część III/ w kwocie 3.300.000,-złotych do kredytów zaciągniętych przez zakład.

Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia wyjaśnił, że pierwszy kredyt zaciągnięty dla SPZOZ w Kluczborku został przeznaczony głównie spłatę zobowiązań wobec pracowników zakładu /na zwiększenie wynagrodzeń o przyznane ustawą 203, zł. oraz na wypłatę tzw. trzynastek/. Drugi kredyt zaciągnięty przez SPZOZ i poręczony przez powiat został przeznaczony na spłatę zobowiązań zakładu wobec wierzycieli. Spłata tego kredytu jest przewidziana na 10 lat.
Przewodniczący Komisji oraz pozostali radni stwierdzili, że z materiałów przygotowanych przez SPZOZ wynika, że ogólne zadłużenie na koniec 2002r. wynosi 5.160.535,-złotych, czyli ciągle wzrasta. Członkowie komisji stwierdzili ponadto, że zakład ten nie jest w stanie samodzielnie uregulować swoich zobowiązań.

Przewodniczący Komisji zapytał również, czy prawdą jest, że tylko część lekarzy pełni dyżury lekarskie w szpitalu i czy za jeden taki dyżur zarabiają 800,-złotych.

Naczelnik wyjaśnił, że nie wie kto z lekarzy pełni dyżury, a kto nie. W miesiącu każdy

lekarz może mieć 8 takich dyżurów, co wynika z zapisów ustawy. Prawdą jest natomiast,
że od stycznia 2003r. dyrekcja zakładu zmniejszyła lekarzom wynagrodzenia za dyżury
o 20%. Ponadto wciąż zwiększają się koszty utrzymania zakładu, a kontrakty z kasą chorych zmniejszają się z roku na rok. Do roku 2001 kasy chorych zawierały różne kontrakty
z poszczególnymi szpitalami, w 2002r. są one w miarę jednakowe. Powiat Kluczborski należy do powiatów, z którymi kasa do tej pory zawierała najniższe kontrakty. Ponadto miała być utworzona krajowa sieć szpitali, ale do tej pory jej nie ma i nie wiadomo kiedy będzie.

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby Dyrektor SPZOZ przygotował dla komisji wykaz budynków SPZOZ, które można by sprzedać. Naczelnik Wydziału Zdrowia wyjaśnił, że w najbliższej przyszłości planuje się sprzedaż budynku obecnego pogotowia ratunkowego oraz budynku obecnej siedziby administracji zakładu wraz z niektórymi przychodniami. Zostaną one przeniesione do budynku wyremontowanego szpitala.

Radny Mariusz Pieńkowski zapytał czy jest szansa na przejęcie Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Wołczynie przez Caritas Kalisz. Naczelnik Wydziału Zdrowia wyjaśnił,
że na razie są prowadzone jedynie rozmowy w tej sprawie, ze względu na nie uregulowaną jeszcze sytuację z kasami chorych oraz planowanym wejściem w życie Państwowego Funduszu Zdrowia.

Członkowie komisji wyrazili niepokój w związku ze złą sytuacją SPZOZ w Kluczborku
i stwierdzili, że może to przynieść zagrożenie dla pacjentów. Należy więc prowadzić wszelkie możliwe działania, aby sytuację tę poprawić.

Radni nie wnieśli innych uwag do materiałów na sesję.

Ad.4.

Radna Janina Derdak-Ciołek zaproponowała, aby w planie pracy komisji na I półrocze uwzględnić działalność Powiatowej Izby Rolniczej i wyboru do niej naszego delegata. Radna zaproponowała również, aby zaprosić na jedno z posiedzeń komisji delegatów
z poszczególnych gmin Powiatu Kluczborskiego. Członkowie komisji pozytywnie ustosunkowali się do propozycji radnej.

Innych spraw nie poruszano. W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący
Komisji podziękował wszystkim za udział w obradach i zamknął posiedzenie komisji
w dniu dzisiejszym. Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji:

Władysław Zawadzki