Protokół Nr 2/2002

 

Z posiedzenia Komisji d/s Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska

w dniu 6 grudnia 2002r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji Władysław Zawadzki.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Wanda Słabosz – Naczelnik Wydziału Finansowego,

2.Tomasz Białaszczyk – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,

3.Kazimierz Sztajglik – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Opracowanie planu pracy komisji na I półrocze 2003r.

3.Analiza projektu budżetu powiatu na 2003r.

4.Wolne wnioski.

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał zebranych i przedstawił porządek obrad w dniu dzisiejszym. Członkowie komisji nie wnieśli uwag do proponowanego porządku i jednogłośnie go przyjęli.

Ad.2.

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby w planie pracy komisji na I półrocze 2003r.
ująć następujące tematy:

-zalesianie gruntów klas V-VI,

-promocja agroturystyki Powiatu Kluczborskiego,

-likwidacja dzikich wysypisk i wykorzystanie środków finansowych z Powiatowego

Funduszu Ochrony Środowiska na ten cel,

-gospodarka wodno-ściekowa Powiatu Kluczborskiego, oczyszczalnie ścieków

na terenie powiatu /sytuacja obecna, koncepcja na przyszłość/,

-korzyści dla rolników Powiatu Kluczborskiego wynikające z rozpoczęcia działalności

w powiecie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,

-skup agencyjny zbóż /opracowanie wniosku do Agencji Rozwoju Rolnictwa w sprawie

organizacji i przebiegu skupu/, skup buraka cukrowego w powiecie.

Radna Otylia Skoczylas zaproponowała, aby zająć się również sprawą znakowania
i kolczykowania zwierząt. Radny Mariusz Pieńkowski powiedział, że komisja na każdym posiedzeniu będzie też opiniować wnioski skierowane do komisji, materiały przygotowane
na sesje Rady Powiatu i występować ze swoimi wnioskami. Radna Janina Derdak-Ciołek zaproponowała również, aby w planie pracy ująć temat zasiewów i przezimowań – ich szacunki i bilans.

 

 

Członkowie komisji jednogłośnie przyjęli wszystkie powyższe propozycje i opracowali

plan pracy na poszczególne miesiące I półrocza 2003r. Plan pracy komisji znajduje się

w aktach komisji – teczka nr RP/K.Rol.-0051/1/2002.

Ad.3.

Członkowie komisji analizowali szczegółowo projekt budżetu Powiatu Kluczborskiego
na 2003r. W projekcie szczegółowo przedstawiono dochody budżetu powiatu /ogólna planowana ich wysokość – 43.769.547,-zł./, wydatki budżetu powiatu /ogólna planowana

ich wysokość – 45.524.547,-zł./, dochody i wydatki związane z wykonywaniem zadań
z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami realizowanych

przez powiat w 2003r., przychody i rozchody budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2003r., plan przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego, plan przychodów i wydatków środków specjalnych, plan wydatków inwestycyjnych na 2003r., wykaz zadań remontowych realizowanych w 2003r. Ponadto projekt zawiera plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na 2003r. Ujęto również zakres zadań i kwoty dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień na 2003r. oraz zakres zadań i kwot dotacji udzielonych z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych, funkcjonujących na terenie Powiatu Kluczborskiego.

Radny Mariusz Pieńkowski zapytał czy w związku z planowanym uzbrojeniem 28 działek budowlanych w m. Smardy Górne i kolejno ich sprzedaży wzrośnie ich cena. Radna Otylia Skoczylas jako członek Zarządu Powiatu wyjaśniła, że chodzi tu o podstawowe uzbrojenie tych działek i konieczność wykonania drogi dojazdowej, co pozwoli na zyskowniejszą sprzedaż działek. Utrzymanie tych działek obciąża powiat i najlepszym wyjściem jest ich sprzedaż. Radna Janina Derdak-Ciołek stwierdziła, że dobrze byłoby sprzedać też nieruchomość w Żabieńcu, która powiat już dawno przeznaczył do sprzedaży i za którą można uzyskać sporo środków finansowych.

Radna Otylia Skoczylas poinformowała zebranych, że Zarząd Powiatu zamierza odwiedzić

na początku przyszłego roku wszystkie jednostki podlegające powiatowi oraz nieruchomości przeznaczone do sprzedaży. Członkowie komisji wyrazili chęć uczestnictwa w przeglądzie powyższych nieruchomości. Radny Mariusz Pieńkowski jako Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego chciałby ponadto odwiedzić wspólnie z Zarządem Powiatu nasze jednostki.

Radny Mariusz Pieńkowski zapytał również według jakiego algorytmu naliczana jest dotacja udzielana z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych. Pani Naczelnik Wydziału Finansowego wyjaśniła, że jest to 50% algorytmu podstawowego na 1 ucznia. Wielkość
ta wynika z przepisów prawa.

Radny poprosił również o wyjaśnienie w jakim celu został utworzony Powiatowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Pani Naczelnik Wydziału Finansowego wyjaśniła, że fundusz ten utrzymuje gospodarstwo pomocnicze – Zakład Obsługi Technicznej Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej przy Starostwie Powiatowym w Kluczborku. Po 10% z tego funduszu przekazuje się rocznie na fundusz wojewódzki i centralny.

Radny Mariusz Pieńkowski zapytał kolejno jak wygląda finansowanie zadań powiatu
z zakresu melioracji wodnych. Pani Naczelnik wyjaśniła, że powiat w tym zakresie zawarte ma porozumienie z Gminą Byczyna i Gminą Wołczyn. Dla tych gmin przekazuje więc dotacje celowe. Dotacje tejednak niewielkie, co jest spowodowane głównie brakiem środków finansowych w budżecie powiatu. Natomiast Gmina Lasowice Wielkie i Gmina Kluczbork same wykonują zadania z zakresu prawa wodnego.

Radny zapytał również jakie wymogi muszą być spełnione, aby biblioteka była biblioteką powiatową. Pani Naczelnik wyjaśniła, że musi być zawarte porozumienie danej gminy

z powiatem.

Następnie głos zabrał Przewodniczący Komisji – radny Władysław Zawadzki i zapytał Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku jaka jest szansa na zaplanowanie

i wykonanie chodnika łączącego Byczynę z Zespołem Szkół Licealno-Technicznych
w Polanowicach. Wykonanie tego chodnika zapewni bezpieczeństwo młodzieży
uczącej się w tej placówce. Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych wyjaśnił, że można
w przyszłych latach zająć się ta sprawą, ale najpierw konieczne jest opracowanie dokumentacji. Ponadto do wykonania tego zadania konieczne jest również wykonanie rowu wzdłuż chodnika. Największym problemem jest jednak zbyt mała wielkość posiadanych
środków finansowych. Dyrektor ZDP powiedział, że wpłynął wniosek z Gminy Byczyna

o wykonanie chodnika /około 3 km/ wzdłuż drogi Biskupice – Kochłowice. Wnioski powyższe będą uwzględnione przy planowaniu inwestycji w kolejnych latach.

Radny Mariusz Pieńkowski poruszył sprawę funkcjonowania na terenie naszego powiatu kanalizacji deszczowej. Radny stwierdził, że pomimo tego, że jest to zadanie własne poszczególnych gmin, wskazane byłoby, aby Zarząd Dróg Powiatowych otrzymał dodatkowe środki finansowe na oczyszczanie studzienek ściekowych na naszych drogach co najmniej
2 razy w roku. Dyrektor jednostki zapewnił, że jeżeli znajdą się na ten cel pieniądze
to na pewno wykonane zostaną takie prace. Najwięcej środków finansowych przeznacza się jednak na wycinkę drzew i krzewów zagrażających bezpieczeństwu użytkowników dróg.

Radny Mariusz Pieńkowski zapytał również czy można by ująć w kolejnych latach poszerzenie drogi wraz z budową chodnika w Wierzbicy Górnej. Dyrektor ZDP weźmie

ten wniosek pod uwagę w najbliższych latach.

Innych zapytań do projektu budżetu radni nie wnieśli i jednogłośnie pozytywnie
zaopiniowali projekt. Opinia projektu budżetu znajduje się w aktach komisji.

Ad.4.

Conkowie komisji nie poruszali innych spraw. W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział w obradach i zamknął posiedzenie komisji w dniu dzisiejszym. Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Przewodniczący Komisji:

Władysław Zawadzki