Protokół Nr 16/2012

z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu  20 kwietnia 2012 r.

 

Przewodniczył Zastępca Przewodniczącego komisji – Przemysław Panicz

 

Lista obecności w załączeniu.

 

            Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

            2. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – problematyka dot. tematów rolniczych i pozarolniczych.

            3.Analiza materiałów na XVIII sesję.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.    

 

            Zaproszeni:

 

1.      Aleksandra Fusek – Kierownik Biura Powiatowego Opolskiego Oddziału Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kluczborku,

2.      Marcin Ziółkowski – Biuro Powiatowe Opolskiego Oddziału Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kluczborku,

3.      Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

4.      Artur Nowak – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa.

 

Ad.1

 

Zastępca Przewodniczącego Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2

 

Głos zabrał pan Marcin Ziółkowski - przedstawiciel Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kluczborku, przedstawił aktualną sytuację jeżeli chodzi o przyjmowanie wniosków o dopłaty bezpośrednie dla rolników w powiecie kluczborskim. Pan Marcin Ziółkowski poinformował, że dotychczas złożono około 500 wniosków, pozostało jeszcze około 1500 do złożenia, oraz, że jak co roku rolnicy zrobią to na ostatnią chwilę. Pan Marcin Ziółkowski stwierdził, że w chwili obecnej nie jest planowane przedłużenie terminu do składania wniosków o dopłaty bezpośrednie, termin jest do 15 maja 2012 r. Pan Marcin Ziółkowski poinformował, że jeżeli chodzi o wymarznięcia to będzie dopłata do nasion w wysokości 100 zł do ha, do żyta, jęczmienia, pszenżyta, pszenicy  i rzepaku, wnioski wraz z załącznikami w postaci protokołu z oszacowania szkód będzie można składać w biurach ARiMR, termin przyjmowania wniosków jest to końca maja. Pan Marcin Ziółkowski poinformował ponadto, że po raz pierwszy od ośmiu lat zostaje wprowadzona modulacja czyli obcięcie płatności uzupełniającej, dla tych którzy mają płatność powyżej 300 tys. zł. , dla małych gospodarstw nie będą to duże pieniądze, natomiast dla dużych tak. To obniżenie płatności miało być 10 %, jednak państwo polskie na chwilę obecną dostaje dofinansowanie z UE w wysokości 90 %, w związku z czym Polska dostaje
de facto 90 %. Pan Marcin Ziółkowski poinformował ponadto, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa  w tym roku nie wysyła decyzji, płatność wysyłana jest na konto, natomiast nie jest wysyłana decyzja, jedynie na żądanie w ciągu dwóch tygodni od dnia otrzymania pieniędzy na konto, zainteresowana osoba może taką decyzję otrzymać. Pan Marcin Ziółkowski poinformował, że jeżeli chodzi o materiał siewny, wnioski można składać do 25 czerwca 2012 r.

 

Ad.3   

 

Zastępca Przewodniczącego przedstawił projekty uchwał na XVIII sesję Rady Powiatu. Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2012 Nr XV/104/2011 Rady Powiatu w Kluczborku. Pani Skarbnik poinformowała, że budżet został zmniejszony o kwotę 967 tys. 533 zł. spowodowane jest to głównie decyzją Wojewody, która zmieniła kwoty dotacji przyznane na ten rok, zmniejszono dotację na DPS na kwotę 67 tys., na PINB 413 zł. , na wynagrodzenia pracowników administracji rządowej w Starostwie, ministerstwo finansów zmniejszyło subwencję oświatową na kwotę 655 tys. 164 zł., zmniejszone zostały również należne powiatowi udziały w podatkach od osób fizycznych o kwotę 318 tys. 803 zł. razem zmiany te spowodowały zmniejszenie środków  w budżecie o kwotę 1. 041. 814,00 zł. Powyższe zmiany spowodowały zmniejszenie wydatków w oświacie, we wszystkich jednostkach oświatowych podlegających powiatowi o 2,5  % , co da zmniejszenie o kwotę 625 tys. , oraz w jednostkach pozostałych zmniejszono budżety o 1%,  zmniejszono stronę wydatkową o kwotę 625 tys. zł., pozostała kwotę brakującą zabrano w Starostwie z wynagrodzeń pracowników Starostwa o kwotę 70 tys. zł., z promocji 20 tys. zł, z gospodarki nieruchomościami 20 tys. zł. , z planu na spłatę odsetek z zaciągniętych kredytów – 140 tys. zł. , z rezerwy ogólnej 20 tys. zł. Pani Skarbnik poinformowała, ze ponadto są jeszcze drobne zmiany na wnioski kierowników jednostek, zmianie ulega również automatycznie wieloletnia prognoza finansowa. Radny Stanisław Konarski zapytał, czy dyrektorzy placówek oświatowych sami będą robić oszczędności w ramach 2,5 %. Pani Skarbnik odpowiedziała, ze tak, oraz, że są to głównie wynagrodzenia, gdyż gro osób jest uprawnionych do emerytury, i te osoby pójdą po prostu na emerytury wcześniej. Więcej pytań nie wniesiono, Zastępca Przewodniczącego przystąpił do głosowania nad pozytywną opinią do projektów uchwał w sprawie zmian w budżecie i zmiany wpf. Radni 4 głosami za, przy 1 wstrzymującym się przyjęli pozytywną opinię o powyższych projektach uchwał. Kolejnym projektem uchwały był uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2012 rok. W marcu bieżącego roku Zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dokonał podziału środków przewidzianych planem finansowym PFRON na rok 2012, przeznaczonych na realizację zadań na rzecz osób niepełnosprawnych należących do kompetencji samorządów powiatowych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawny. Podział dokonany został na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 maja 2003 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych  samorządom wojewódzkim i powiatowym. Na podstawie art.48 ust. 1, pkt. 1 ustawy o rehabilitacji, środki przypadające wg. algorytmu przekazywane są samorządom powiatowym na realizację określonych zadań lub rodzajów zadań. Ze środków PFRON mogą być finansowane następujące zadania samorządu powiatowego: z zakresu zatrudniania i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych: finansowanie wydatków na instrumenty lub usługi rynku pracy określone w ustawie o promocji w odniesieniu do osób niepełnosprawnych zarejestrowanych jako poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu, udzielenie osobom niepełnosprawnym jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej, udzielenie dofinansowania do wysokości 50% oprocentowania kredytu bankowego zaciągniętego na kontynuowanie działalności gospodarczej lub na prowadzenie własnego albo dzierżawionego gospodarstwa rolnego,  dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę  w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osób na nich zatrudnionych oraz rozpoznaniem przez służby medycyny pracy tych potrzeb, dokonywanie zwrotu kosztów zatrudniania pracowników pomagających pracownikom niepełnosprawnym w pracy, dokonywanie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej, finansowanie kosztów szkolenia i przekwalifikowania zawodowego osób niepełnosprawnym, dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na szkolenie    zatrudnionych osób niepełnosprawnych, z zakresu rehabilitacji społecznej określone w art. 35a ust. 1, pkt 7 i 8 ustawy: dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej, dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych, dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych, dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych, dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów, Rehabilitacja zawodowa:  80.000,00, Zadania z zakresu rehabilitacji społecznej określone w art.

Ad.4   

 

Głos zabrał Wicestarosta, który poinformował, że wrócił  z Sądu Okręgowego w którym odbywa się rozprawa apelacyjna, powiat wniósł apelację, gdyż chciano wykreślić SP ZOZ , który był w likwidacji, później uchwała o likwidacji została unieważniona, z KRS, gdyby do tego doszło, to powiat nie mógłby się starać o dotację z budżetu państwa na restrukturyzacja zadłużenia, nowa ustawa o działalności leczniczej daje możliwość ubiegania się o taka dotację, ale tylko w przypadku, gdy SP ZOZ zostanie przekształcony w spółkę prawa handlowego, sąd apelacyjny uznał wniosek powiatu , sprawa została przekazana do sadu rejonowego, co jest korzystne dla powiatu. 

 

Ad. 5

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Zastępca Przewodniczącego Komisji podziękował wszystkim za przybycie i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

 

Na tym protokół zakończono.

                                                           Zastępca Przewodniczącego komisji

                                                           Przemysław Panicz

Protokołowała                                                                       

Katarzyna Hołdys