Protokół Nr 16/2012

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej  Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 30 marca 2012 roku.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza Sprawozdania Zarządu Powiatu z przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2011 rok.

3.Analiza informacji o stanie mienia Powiatu Kluczborskiego.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1. Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski,

2. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

 

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli  uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2

 

Pani Skarbnik przedstawiła wykonanie budżetu powiatu za 2011 rok. Pani Skarbnik poinformowała, że w 2011 roku wykonano dochody na planowanych 67.551.024,00 zł. , wykonano 64.242.781,00 zł., co stanowi 95,10 % założonego planu. Dochody własne na plan 13.103.133,00 zł., zrealizowano  10. 189. 556,00 zł. co stanowi niecałe 78 % planu, w tym udział w podatkach zrealizowany został w 102 %, na planowane 7.138.273,00 zł wykonano 7.293.663,64 zł. Subwencje, część oświatowa wykonana w 100%, część wyrównawcza w 100%, część równoważąca w 100%, część uzupełniająca w 100%, czyli na plan 29.670.262, 00 zł wykonanie jest w takiej samej wysokości. Jeżeli chodzi o dotacje to na plan 17.639.359,00 zł wykonano 17.089.299,40 zł co stanowi 96.88 % planu. Pani Skarbnik poinformowała, że budżet zrealizowano w 95,10 %, na planowane 67.551.024,00 zrealizowano 64.242.781,03 zł. Pani Skarbnik dodała, że ze sprzedaży mienia uzyskano kwotę 138.257, 48 zł. to stanowi tylko 5 %, na planowanych 3 190 014,00 zł . Dochody z usług komunikacyjnych na planowane 1.550.000,00 wykonanie 1.280 .699, 56 zł  co stanowi 84,19% planu, dochody z tytułu obsługi Skarbu Państwa, na planowane 219.250,00 zł.  wykonano 311.215.91,00  zł, co stanowi 41, 95 % planu. Przychody zrealizowane zostały w wysokości 127,28 %, ze względu na powstały deficyt na koniec roku, trzeba było ratować się przychodami z innych źródeł, czyli ze środków otrzymanych na pokrycie wydatków tegorocznych.  Przychody budżetu powiatu kluczborskiego na 2011 rok wg. stanu na dzień 31.12.2011 r. wynosiły w planie 7.919.827 zł, wykonanie 9.198.412,11 zł.  Rozchody planowane wykonane w 100%, czyli spłaty kredytów i wykup obligacji wykonano w 100 %.

Kolejno pani Skarbnik omówiła wydatki. Plan wydatków zakładał wg stanu na dzień 31.12.2011 r. kwotę 70.598.341 zł. , co w porównaniu do planu przyjętego na sesji w dniu 30.12.2011 r. w wysokości 66.970.051 daje wzrost o kwotę 3.628.290 zł. Faktyczne wykonanie wydatków budżetowych zamknęło się na dzień 31.12.2011 r. kwota 68.568.683,11 zł. co w ujęciu procentowym stanowi 97,13 % wykonania planu wydatków. Wykonanie kształtuje się na wydatki bieżące, w tym wydatki jednostek budżetowych w tym: wynagrodzenia i składki na plan 37 561 063, 00 zł wykonano 36. 957. 013,64, co stanowi 53% udziału do całości wydatków, wydatki związane z realizacją statutowych zadań jednostek budżetowych na plan 13 781 686 wykonano 13 420 527,57, co stanowi 20%, co stanowi 20% ogólnego budżetu, na dotacje i subwencje na plan 1 100 295, wykonanie 1 899 937,66, co stanowi 2% ogólnego budżetu, świadczenia na rzecz osób fizycznych są to wydatki, które w całym budżecie przeznaczamy na wszelkiego rodzaju wypłaty, w tym fundusz socjalny, na plan 1. 937. 773,00 wykonanie 1 899 937,66, co stanowi 3% ogólnego budżetu, ponadto wydatki majątkowe na plan 13 592 306, wykonanie 12 653 948,71, co stanowi 18 % całego budżetu, rozchody w kwocie 4.872.510, 03 zł. Pani Skarbnik poinformowała ponadto, że wydatki majątkowe w kwocie 12 mln. przeznaczone zostały na przebudowę ciągu komunikacyjnego łączącego DK 45 z DK 42 w Kluczborku na kwotę 1. 674. 144,94 zł., środki w 85% pochodzą z dotacji z RPO WO, ponadto przebudowa drogi-odnowa nawierzchni jezdni DP 1311O wraz z budową kanalizacji deszczowej i chodnika w miejscowości Jaśkowice na kwotę 869 522 , 57 –środki w całości pochodzące z budżetu powiatu, remont drogi Jana Pawła, na kwotę 360 553, 80 – środki pochodzące w całości z budżetu powiatu, remont drogi powiatowej Chudoba-Zagwiździe nr 1330O na odcinku Lasowice Wielkie skrzyżowanie z drogą krajowa Nr 45,  w kwocie 703 964, 94 dofinansowane z Narodowego programu Przebudowy Dróg Lokalnych w kwocie 50%, 100 tys. dołożyła gmina Lasowice Wielkie, ponadto przebudowa ciągu komunikacyjnego drogi w Lasowicach Wielkich o długości 6 km. w kwocie 4 562 994,97 ,w 50% inwestycja pokryta dotacją od Wojewody, 400 tys. dołożyła gmina Lasowice Wielkie., ponadto remont dróg gminnych, dotacja dla gminy w wysokości 100 tys. zł. , remont drogi powiatowej Ligota Dolna – Bogacica - Jasienie, 50% płatności dokonano w 2010 r. , 50% w 2011 r. ,w kwocie 1 754 029,53 zł, ponadto utworzenie i remont obiektu Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości , zakup w 2010 r. za kwotę  481 000, 00 zł.  , z czego dofinansowanie w wys. 85% dotacja z RPO WO , w 2011 r. powiat poniósł nakłady w wys. 2 330 078, 87, które również są dofinansowane z RPO WO w 85 %, ponadto część realizacji przerzucona została na rok bieżący w kwocie 453 tys., które już powiat otrzymał ze środków RPO WO. Ponadto zakończono realizację największych inwestycji Powiatu kluczborskiego pn:
„ Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej powiatu kluczborskiego  m.in. poprzez  wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych” we wszystkich jednostkach – etap II”,  nakłady w 2011 r. w wys. 52 tys. zł, które obejmują koszty nadzoru inwestorskiego, pozostała kwota od 2012 jest spłacana i jest przewidziana na okres 9 lat. Kolejno w 2011 r. poniesiono również koszty nadzoru inwestorskiego obiektu przeznaczonego na rehabilitację , pozostałe płatności są zaplanowane na rok 2012. Ponadto zakupiono  program do geodezji  w celu utworzenia elektronicznej mapy geodezyjnej, dotacja dla OSP Chocianowice na zakup samochodu specjalistycznego w kwocie 30 tys. zł., dotacja do programu opolska e-szkoła, program dla szkol ogólnokształcących w województwie opolskim, ponadto zakup centrali telefonicznej do ośrodka rehabilitacji za kwotę 17 tys. zł. Dotacje celowe udzielone z budżetu powiatu w kwocie 1 042 593 z przeznaczeniem na utrzymanie dzieci w rodzinach zastępczych pochodzących z naszego powiatu, które przebywają na terenach innych powiatów, dotacja udzielona gminie Kluczbork na dofinansowanie działalności bieżącej w bibliotece gminno-powiatowej, dotacja dla gminy Wołczyn na realizacje prac nadzoru nad melioracjami, dotacja dla SP ZOZ, na kontynuowanie czynności związanych z likwidacją tej struktury, dotacja dla nadleśnictwa Kluczbork na zadanie Starosty , dotacje dla podmiotów spoza finansów publicznych w kwocie 49 tys. zł, dotacja udzielana podmiotom , które posiadają zabytki wpisane do rejestru zabytków  w kwocie  21 200zł., szkołom niepublicznym 539 902 zł i MKS – dotacja 30 tys. zł. Radny Mirosław Misiak stwierdził, że zakładano około 3 mln. 196 tys. dochodów  ze sprzedaży mienia a uzyskano jedynie 138 tys. w związku z czym czy nie należało przyhamować inwestycji, gdyż sytuacja spowodowała zamęt na koniec roku 2011 r. Radny Mirosław Misiak stwierdził, że powiat chce odzyskać pieniądze włożone w PCZ, ale PCZ nic nie uzyskał od powiatu, to był SP ZOZ , który obecnie został przekształcony w spółkę, aby powiat mógł odzyskać pieniądze. Radny Mirosław Misiak zapytał, czy sytuacja na koniec roku 2011 nie powtórzy się w roku 2012. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że długi wygenerował szpital, które zostały spłacone przez powiat, bez zaangażowania finansowego powiatu PCZ nie byłoby, PCZ wystartował bez długów, obciążeń, z wyremontowanym przez powiat budynkiem, więc nie jest tak, że PCZ nie dostał nic od powiatu. Pan Starosta stwierdził, że pani Prezes PCZ stworzyła bardzo trudną sytuację dla powiatu na koniec roku 2011, konsekwencje odczuwane są do dnia dzisiejszego. Zaistniała sytuacja spowodowała, że budżet został zamknięty jedynie kasowo, gdyż nie było fizycznie wykonanych dochodów na te 2,5 mln. zł., pomimo, że organy spółki oraz Rada Powiatu wyrazili zgodę na zbycie budynku. Pan Starosta wyjaśnił, że z planu finansowego przygotowanego przez spółkę , wynika, że sfinansowanie kredytu przez spółkę na wysokość 2,5 mln. zł i zakup budynku jest możliwe. W planie finansowym powiat wziął na siebie urządzenie rehabilitacji na Sienkiewicza. Pan Starosta stwierdził, że działalność rehabilitacyjna przeniesiona do obiektu na ul. Sienkiewicza stanie się rentowna i zacznie się rozwijać. Pan Starosta stwierdził, że na rozwoju szpitala i jego dobrym funkcjonowaniu bardzo mu zależy, ale rachunek ekonomiczny i zdrowy rozsądek musi wziąć górę. Pan Starosta stwierdził, że jeżeli chodzi o szpital czeka nas jeszcze wiele decyzji, warunkiem rozwoju jest odkorkowanie szpitala względem zadłużenia, gdyż nowe przepisy zmuszają do tego, sytuacja jest całkiem inna niż w roku 2010, powiat trzeba oddłużyć aby w kontekście przyszłych lat można było myśleć o inwestycjach, również w szpitalu, np. budowa łącznika czy osiągnięcie standardów ministra zdrowia do roku 2016. Pan Starosta poinformował, że na dzień dzisiejszy sytuacja wygląda następująco: realizując podjęte uchwały szpital ogłosił przetarg na zaciągnięcie kredytu i po rozstrzygnięciu tego przetargu przystąpi do zakupu tego obiektu, będzie to miało miejsce około końca kwietnia. Radny Mirosław Misiak zapytał, co z budynkiem chirurgii, pierwotnie również przewidziano go do zbycia. Pan Starosta stwierdził, że na chwilę obecną nie ma zamiaru sprzedawania tego obiektu szpitalowi, głównie ze względu na jego wartość, raczej należałoby ten obiekt wnieść aportem do spółki, podnosząc jej kapitał. Radny Mirosław Misiak  stwierdził, że PCZ kupił za około 1 mln. zł ginekologię, więc nie jest tak, że spółka nie włożyła swoich pieniędzy. Radny Mirosław Misiak stwierdził, ze szpital musi być konkurencyjny w obecnych czasach. Radny Robert Wietrzyk zapytał, czy jeżeli chodzi o termomodernizację to przeprowadzała ją firma Siemens, oraz jaka jest kwota, która powiat musi zapłacić za tą inwestycję. Pani Skarbnik odpowiedziała, że jest to kwota 19 mln. 223 tys. zł, miesięcznie rata wynosi 177 tys. zł. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że projekt został skonstruowany w taki sposób, ze przystępując do wykonawstwa jakie firma Siemens zrealizowała w ubiegłym roku, 4 obiekty plus w 8 system zarządzania energią, w ubiegłym roku było to 7,5 mln. zł, firma przystępując do wykonawstwa zrefundowała nam do budżetu 4 mln. 200 tys. zł poniesionych nakładów w roku 2009, aby zrobić z tego jeden spójny projekt. Koszt inwestycji 11, 5 mln. zł wartości poniesionych nakładów inwestycyjnych , natomiast te 19 mln. 233 tys. zł. to jest kwota ogółem łącznie z kosztami spłaty na 9 lat, wychodzi to taniej niż zaciągnięcie kredytu na taką kwotę. Pan Starosta dodał, że inwestycja w całości została sfinansowana w całości ze środków finansowych firmy, już korzystamy z inwestycji a dopiero rozpoczynamy za nią spłatę, jednocześnie cały ten projekt na termomodernizacje budynków oświatowych posłużył do złożenia wniosku do Narodowego Funduszu ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wniosek jest złożony w roku 2012, czekamy na podpisanie umowy, z której możemy otrzymać dotację bezzwrotną w wys. 1 mln. 300 tys. zł. , oraz mamy prawo z skorzystania z pożyczki preferencyjnej w wys. 2 mln. 700 tys. zł. ,łącznie około 4 mln. zł z NFOŚ. Pan Starosta poinformował ponadto, że umowa z Siemens jest tak skonstruowana, że w sytuacji wcześniejszej spłaty całości zobowiązania na każdy miesiąc jest wyliczony rabat, czyli zaczynamy rabat od około 20%, czyli jak zapłacilibyśmy całość mamy 20% umorzenia.  W roku bieżącym rozważymy czy korzystać z pożyczki preferencyjnej. Wartość poniesionych nakładów inwestycyjnych w tym roku to jest 7,5 mln. zł, ale na koniec 2010 r. dostaliśmy 4 mln. 200 tys. zł. – koszt robót z 2009 r.  Do sprawozdania z wykonania budżetu za 2011 rok nie wniesiono więcej zapytań, Przewodniczący komisji przystąpił do głosowania nad powyższym sprawozdanie. Radni w obecności 6, 5 głosami za, przy 1 wstrzymującym się przyjęli sprawozdanie zarządu powiatu z wykonania budżetu za 2011 rok.

 

Ad.3

 

Radny Mirosław Misiak zapytał, czy prognozy sprzedaży mienia nie są na wyrost, czy są realne.  Radny Robert Wietrzyk zapytał, jak wygląda sprzedaż budynku w Polanowicach i stacji paliw PKS. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że nie było opcji uchwalenia innego budżetu, niż takiego, który zawiera nadwyżkę finansowa, gdyż : wielkość dochodów wpływa nie tylko na wskaźniki nie tylko w roku bieżącym ale również następnym, już jest przygotowany kolejny trudny element w zmianie  prawa finansowego pod katem ograniczenia deficytu samorządów, jeśli to ograniczenie wejdzie to samorządy jeszcze w bieżącym roku muszą ograniczyć deficyty o kwotę 5 mld zł. , więc założenie deficytu w budżecie było niebezpieczne, w trakcie roku budżet będzie poddawany zmianom. Pan Starosta dodał, że wartości majątku powiatu przeznaczonego do sprzedaży są duże, na wszystko musi być zgoda Rady Powiatu. Jeżeli chodzi o stację paliw, przetarg okazał się bezskuteczny, ogłoszono rokowania cenowe na ta stację, jeżeli chodzi o budynek szpitala ogłoszono przetarg, podobnie z innymi działkami, nie ma zainteresowania nieruchomością w Polanowicach. Radny Leszek Mierzwa stwierdził, że jeżeli rokowania cenowe nie przyniosą rezultatu, to warto zastanowić się nad tym, czy nie zostawić tej stacji w strukturach PKS, gdyż nie warto sprzedawać stacji za zaniżoną cenę.  Pan Starosta stwierdził, ze kiedyś ta stacja paliw miała sens, obecnie jest nierentowna. Obecnie PKS ma dodatni wynik finansowy, trzeba odbudować tabor, potrzebne są nowe autobusy, trzeba otworzyć PKS na nowe możliwości zarabiania pieniędzy.

 

Ad.4

 

Przewodniczący komisji przedstawił pismo Dr n. med. Teresa Fryda Laboratorium Medyczne Sp. z o.o. dotyczące rozpisanego przez Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku (z siedzibą przy ul. M.C. Skłodowskiej 23) konkursu na udzielenie zamówienia na świadczenia zdrowotne w zakresie diagnostyki laboratoryjnej.  Członkowie Komisji rewizyjnej zapoznali się z powyższym pismem i stwierdzili że: Komisja Rewizyjna Rady Powiatu w Kluczborku  nie czuje się władna, aby sformułować stanowisko w przedmiotowej sprawie.  Komisja Rewizyjna, zgodnie ze Statutem Powiatu Kluczborskiego jest powołana do przeprowadzenia kontroli działalności zarządu powiatu, podległych jednostek organizacyjnych oraz rozpatrywania skarg i wniosków, nie jest to organ kontrolny w zakresie zamówień publicznych. Komisja Rewizyjna nie jest kompetentna do rozstrzygania postepowań konkursowych na udzielenie zamówień na świadczenia zdrowotne rozpisywane przez Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku. Ponadto,  Komisja Rewizyjna otrzymała pisma z 9 grudnia 2011 r. oraz z dnia 11 stycznia 2012 r. Dr n. med. Teresa Fryda Laboratorium Medyczne Sp. z o.o. informujące o nieprawidłowościach
w postepowaniu konkursowym na udzielenie zamówienia na świadczenia zdrowotne w zakresie diagnostyki laboratoryjnej rozpisanego przez PCZ S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku jedynie do wiadomości. Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił pismo  nr L.dz.P-IG-367/2012 z dnia 12 marca 2012 r. pani Ireny Gaschka dot. protokołów nr 13/2012 z dnia 13.01.2012 r., nr 14/2012 z dnia 03.02.2012 r., nr 15/2012 z dnia 17.02.2012 r.

Komisja zapoznała się z powyższym pismem i stwierdziła, że: na posiedzeniach w dniach: 13 stycznia 2012 r., 3 lutego 2012 r., 17 lutego 2012 r. rozpatrywała skargę pani Ireny Gaschka na Starostę Kluczborskiego. Rada Powiatu na XVII sesji w dniu 22 marca 2012 r. podjęła uchwałę Nr XVII/131/2012 w sprawie rozpatrzenia skargi pani Ireny Gaschka na Starostę Kluczborskiego, 10 głosami za, przy 3 głosach wstrzymujących się, uznając skargę za bezzasadną. Uzasadnienie faktyczne i prawne bezzasadności powyższej skargi jest zawarte w stanowisku Komisji Rewizyjnej, będącym załącznikiem do powyższej uchwały. Uchwała Nr XVII/131/2012 wraz ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej została wysłana Pani  w dniu 29 marca 2012 r. listem poleconym. Komisja zapoznała się z odpowiedzią radcy prawnego  na wniosek Komisji Rewizyjnej z dnia 19 marca 2012 dotyczący ustosunkowania się radcy prawnego do pkt. Ad. 3 pkt.1-6 powyższego pisma  i stwierdziła, że w całości podtrzymuje swoje stanowisko będące uzasadnieniem do Uchwały Nr XVII/131/2012 w sprawie rozpatrzenia skargi pani Ireny Gaschka na Starostę Kluczborskiego. Kolejno członkowie komisji zapoznali się z Protokołem oględzin z dnia 6.03.2012 r. w sprawie pisma Biura Zarządu i Rady Powiatu Nr OR-R.0012.5.14.2012.KH z dnia 6.02.2012 r. dot. organizacji ruchu w ciągu drogi powiatowej nr 1336O w miejscowości Kochłowice.

 

Ad.5

                                                                                

Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

                                                                                        Przewodniczący Komisji

                                                                                              Paweł Prochota

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys