Protokół Nr 14/2012

 

Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu
1 lutego 2012 r. roku.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Leszek Mierzwa

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

                                   

            1.Otwarcie posiedzenia.

            2. Analiza materiałów na XVI sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

            3.Propozycje do planu pracy komisji na 2012 rok.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.    

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.      Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.      Paweł Wąsiak – Dyrektor Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości.

 

Ad.1

 

Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie komisji w obecności    do porządku nie wnieśli uwag przyjmując go jednogłośnie. Pan Starosta przedstawił pana Pawła Wąsiaka – Dyrektora Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości.

 

Ad.2

 

Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał na XVI sesję Rady Powiatu: zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2012 Nr XV/104/2011 Rady Powiatu w Kluczborku oraz zmiany wieloletniej prognozy finansowej.  Głos zabrała pani Skarbnik, która poinformowała, odnośnie pierwszego projektu uchwały, że po stronie dochodów następuje zwiększenie o kwotę 91.580 zł. 10.277 zł – zwiększenie dochodów majątkowych na wniosek Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych 4.741 zł - zwiększenie dochodów z tytułu kosztów zastępstwa procesowego,  76.562 zł - zwiększenie dochodów na wniosek Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku w związku z realizacją programu partnerskiego „PO Klucz do biznesu! 2 w ramach działania 6.2 oraz zwiększenie środków otrzymanych z tytułu realizacji projektu „Wzrost potencjału kadrowego”. Zaktualizowano załącznik wprowadzając nowe zadania: „Wymiana instalacji wodno-kanalizacyjnej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Kluczborku”, „Wymiana instalacji elektrycznej na korytarzu Ip i IIp budynku szkoły Specjalnego ośrodka Szkolno-Wychowawczego”, „Zakup ciągnika , pługu do odśnieżania  i kosiarki. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że należałoby się zastanowić nad  tym, czy nie jest droższe utrzymywanie ZDP od zatrudniania firm do wykonywania tych zadań, należałoby zrobić komisję tematyczną w tej sprawie. Radny Adam Radom stwierdził, że jest zwolennikiem tego, aby ZDP zaopatrywać w nowy sprzęt, gdyż są takie prace, które ZDP wykonuje za część tej ceny, która egzekwowała by firma. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że trzeba byłoby zrobić gruntowną analizę, aby mieć rozeznanie w powyższej kwestii.  Przewodniczący komisji stwierdził, że temat ten można poruszyć, jako jeden z tematów  w planie pracy Komisji Budżetu na 2012 rok. Przewodniczący komisji przystąpił do głosowania nad pozytywną opinią projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie oraz projektem uchwały w sprawie zmiany wpf. Za głosowało 5 radnych, 2 wstrzymało się od głosu, 2 nie brało udziału w głosowaniu. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawieprzyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, nie wniesiono zapytań, członkowie komisji 7 głosami za, 2 nie głosowało przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem był projekt w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Chudobie na zakup samochodu bojowego z wyposażeniem, członkowie komisji 8 głosami za, 1 nie brał udziału w głosowaniu przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały zmieniająca Uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego, do projektu nie wniesiono zapytań, członkowie komisji 7 głosami za, 2 nie głosuje przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawieprzyjęcia do wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej, komisja nie wniosła zapytań do projektu, 8 członków głosowało za pozytywną opinią, 1 ni e brał udziału w glosowaniu. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie przez Powiat Kluczborski - Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku w charakterze partnera do realizacji projektu „PO klucz do biznesu 2!” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, do powyższego projektu nie wniesiono zapytań, członkowie komisji 8 głosami za, 1 nie brał udziału w głosowaniu przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem na XVI sesję był projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli przystąpienia przez Powiat Kluczborski do realizacji projektu „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w powiecie kluczborskim”, finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół,  członkowie komisji 8 głosami za, 1 nie brał udziału w głosowaniu przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie założenia II Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Kluczborku i włączenia go w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku. Pan sekretarz wyjaśnił, że  Zgodnie z Ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206) nabór do Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych w ZSP Nr 2 – CKU w Kluczborku na rok szkolny 2012/2013 jest ostatnim naborem do tego typu szkół, ponieważ od 1 września 2013 r. jedynymi szkołami, w których będą mogły kształcić się osoby dorosłe w formie szkolnej będą szkoły policealne oraz licea ogólnokształcące dla dorosłych.
W związku z powyższym proponuje się  utworzenie w ZSP Nr 2 – CKU  w Kluczborku II Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych kształcącego w formie stacjonarnej i zaocznej, które byłoby „konkurencyjne” w stosunku do płatnych niepublicznych szkół tego typu funkcjonujących na terenie powiatu kluczborskiego  i stanowiło obok I Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w ZSO uzupełnienie oferty kształcenia osób dorosłych.  W liceum będą mogli kontynuować naukę dorośli absolwenci gimnazjów oraz w przyszłości zgodnie z wprowadzanymi zmianami ustawowymi, absolwenci zasadniczych szkół zawodowych rozpoczynając naukę od klasy II.
Członkowie komisji 8 głosami za, 1 nie brał udziału w głosowaniu wyrazili pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały.  Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie  
zmieniająca Uchwałę Nr XXV/180/2004 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 grudnia 2004 r. w sprawie założenia liceum ogólnokształcącego, komisja 8 glosami za, 1 nie brał udziału  w głosowaniu, przyjęła pozytywna opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie   likwidacji Liceum Zawodowego w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1w Kluczborku, członkowie komisji nie wnieśli zapytań, przyjmując pozytywna opinię 8 głosami za, 1 nie brał udziału w głosowaniu. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji szkół dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski, członkowie komisji 8 głosami za, 1 nie brał udziału w głosowaniu, przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejny, m projektem był projekt uchwały w sprawie uchwalenia  Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku, członkowi komisji 8 głosami za, 1 nie brał udziału w głosowaniu, przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie warunków umorzenia w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalania opłaty ponoszonej przez rodziców biologicznych miesięcznie za pobyt dziecka w pieczy zastępczej, do projektu nie wniesiono zapytań, komisja 8 głosami za, 1 nie brał udziału w głosowaniu, przyjęła pozytywna opinię o powyższy projekcie uchwały. Kolejnym projektem był projekt w sprawie przyjęcia  Powiatowego Programu na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2012- 2014, komisja nie wniosła zapytań, opiniując pozytywnie, 8 głosami za, 1 nie brał udziału w głosowaniu . Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Powiecie Kluczborskim na lata 2012-2017”, komisja nie wniosła zapytań, opiniując pozytywnie, 8 głosami za, 1 nie brał udziału w głosowaniu, powyższy projekt uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie wyrażenia opinii o zbyciu nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego. Pan sekretarz wyjaśnił, o które konkretnie działki chodzi, komisja nie wniosła zapytań, opiniując pozytywnie 8 głosami za, 1 nie brał udziału w głosowaniu, powyższy projekt uchwały. Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie rozpatrzenia skargi pani M. P. na pana Mirosława Żurawia – Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 CKU w Kluczborku. Komisja 7 głosami za, 2 nie brało udziału w głosowaniu, pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały. Pan Sekretarz wyjaśnił, że na sesji pan Starosta zgłosi wniosek o poszerzenie porządku obrad o dodatkowy projekt uchwały w sprawie   wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na okres trzech lat, po umowach zawartych na czas oznaczony do trzech lat, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.   Członkowi komisji po zapoznaniu się z powyższym projektem  5 głosami za, 1 nie brał udziału w głosowaniu przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały.                                                            

                                                                                                                                                       

Ad.3

 

Przewodniczący komisji zwrócił się z prośbą, aby każdy członek komisji wysłał na maila do Biura Rady swoje propozycje do planu pracy komisji na 2012 rok w terminie do kolejnego posiedzenia komisji.

 

Ad.4

 

Członkowie komisji zapoznali się z obiektem, w którym ma swoją siedzibę Inkubator. Pan Starosta poinformował, że obiekt ma około 800 m2, licząc dwie kondygnacje. Przeznaczony jest w całości dla podmiotów nowopowstałych, które będą rozpoczynały działalność gospodarczą, takich podmiotów może być w tym obiekcie 18. Całość projektu opiewa na kwotę 3 mln. 400 tys. zł. dofinansowanie z RPO WO wynosi 2 mln. 800 zł. Pan Starosta dodał, że obiekt przystosowany jest w pełni dla osób niepełnosprawnych. Pan Starosta stwierdził, że bardzo pozytywny jest fakt, że obiekt znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie PUP. Pan Starosta poinformował, że na najbliższej radni otrzymają projekt uchwały o zmianie Statutu Powiatu w kwestii wpisania Inkubatora jako jednostki budżetowej powiatu. Pan Starosta poinformował, że projekt Inkubatora przewidziany jest na okres 10 lat, przez ten okres powiat nie może wykazywać żadnych zysków z jego działalności, dochód jaki uzyskiwał będzie inkubator od najemców maja pokrywać koszty utrzymania obiektu, czyli media, utrzymanie obiektu i utrzymanie kadry. Inkubator będzie pomagał podmiotom w początkowej fazie prowadzenia działalności gospodarczej, warunki są bardzo dobre, trzeba mieć jedynie pomysł, okres inkubacji przewidziany jest na czas 3 lat, tak , aby podmioty wymieniały się. Pan Starosta poinformował, że jest bardzo wiele podmiotów, które otrzymały bezzwrotną dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej , prowadzi swoją działalność nadal. Pan Paweł Wąsiak poinformował, że Inkubator będzie pozyskiwał fundusze unijne na różnego rodzaju działalności typu szkolenia, profesjonalne doradztwo biznesowe itp. Pan Starosta poinformował, że wnioski o otrzymanie tego rodzaju pomocy finansowej są opiniowane przez Powiatową Radę Zatrudnienia. Radny Tadeusz Konarski zapytał, czy osoby, które nie będą potrzebowały dotacji z PUP też będą mogły korzystać z Inkubatora. Pan Paweł Wąsiak stwierdził, że jest wiele takich osób oraz, że głównym działaniem Inkubatora jest pobudzanie do działania. Pan Starosta przytoczył przykłady Inkubatorów we Wrocławiu czy Kaliszu, które działają bardzo prężnie. Radny Tadeusz Konarski zapytał, czy cennik wynajmu pomieszczeń ustali Rada Powiatu. Pan Starosta odpowiedział, że nie, ustala się to zarządzeniem kierownika jednostki opartym na kalkulacji kosztów.

 

Ad.5

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Zastępca Przewodniczącego Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

 

Na tym protokół zakończono

                                                                                          

 

                                                                            

 

 

   

                                                                                                     Przewodniczący Komisji

Leszek Mierzwa

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys