Protokół Nr 14/2012

 

ze wspólnego posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny i Komisji Zdrowia i bezpieczeństwa Publicznego w dniu 21 lutego  2012 r.

 

Przewodniczyli:  Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny - Wioletta Kardas oraz Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego - Mirosław Misiak.

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

           

            1.Otwarcie posiedzenia.

            2.Wizytacja Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Wołczynie.

            3.Wizytacja Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

  1.             Alicja Szczygieł – p.o. Kierownika Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Wołczynie,
  2. Adam Artymicz - Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach,
  3. Józef Maciołek – Wiceprezes Zarządu PCZ S.A., Dyrektor do spraw medycznych,
  4.  Mieczysław Zaleciński- Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich,

                                                    Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia

                                           Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

 

 

Ad. 1

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny oraz Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego przywitali wszystkich zebranych i przedstawili porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.  

 

Ad. 2


Pani Alicja Szczygieł – p.o. Kierownika Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Wołczynie przybliżyła członkom Komisji jednostkę. Celem zakładu opiekuńczo-leczniczego jest: objęcie całodobową opieką i leczeniem osób, które przebyły ostrą fazę leczenia szpitalnego, mają ukończony proces diagnozowania, leczenia pooperacyjnego lub intensywnego leczenia zachowawczego, nie wymagają już dalszej hospitalizacji, jednak ze względu na stan zdrowia
i stopień niepełnosprawności oraz brak możliwości samodzielnego funkcjonowania środowisku domowym wymagają stałego nadzoru lekarskiego, profesjonalnej pielęgnacji rehabilitacji, w szczególności poprzez: opiekę lekarską, opiekę pielęgniarską, usprawnianie ruchowe i działanie rehabilitacyjne, leczenie farmakologiczne, zapewnienie niezbędnych konsultacji specjalistycznych, zapewnienie niezbędnych badań diagnostycznych, ustalenie
 i stosowanie diety, zapobieganie powikłaniom wynikającym z procesu chorobowego
i unieruchomienia, zmniejszenie skutków upośledzenia ruchowego i przygotowania do życia w społeczeństwie. Decyzję o przyjęciu chorego do ZOL-u wydaje kierownik zakładu
w oparciu o otrzymaną dokumentację: zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (rodzinnego) lub wniosek lekarza prowadzącego pacjenta
z oddziału szpitalnego, po zakończeniu leczenia w warunkach szpitalnych, wywiad pielęgniarski wraz z kartą oceny stanu samoobsługi pacjenta (do ZOL-u o profilu ogólnym może zostać przyjęta osoba wymagająca całodobowych świadczeń pielęgnacyjnych,
w przebiegu choroby przewlekłej, która w ocenie stanu samoobsługi pacjenta otrzymała 
40 punktów lub mniej), wniosek pacjenta o umieszczeniu w zakładzie, oświadczenie
o wyrażeniu zgody na przetwarzania danych osobowych, aktualną decyzję organu emerytalno-rentowego o wysokości otrzymywanych świadczeń. Tak skompletowane dokumenty należy przekazać do kierownika ZOL-u, który wspólnie z lekarzem opiniującym wyda decyzję o umieszczeniu, bądź o nie umieszczeniu osoby w zakładzie. Po wydaniu pozytywnej decyzji osoba powinna być przyjęta do Zakładu. W przypadku braku miejsc – osoba taka umieszczona jest na liście oczekujących na przyjęcie. Kierownik zakładu informuje osobę zainteresowaną o terminie przyjęcia do zakładu, bądź o umieszczeniu na liście oczekujących. Decyzje o skierowaniu do ZOL-u wydawane są na pobyt czasowy. Osoba przebywająca w ZOL-u ponosi koszty wyżywienia i zakwaterowania. Miesięczną opłatę ustala się w wysokości odpowiadającej 250% najniższej emerytury, z tym że opłata nie może być wyższa niż kwota odpowiadająca 70% miesięcznego dochodu, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej osoby przebywającej w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym. Obiekt został wyremontowany, remont wnętrza budynku to pierwszy etap tej inwestycji, wartej 2 mln zł. Kolejny, to remont elewacji, a potem zagospodarowanie otoczenia budynku. Budynek jest zabytkowy, detale muszą być zachowane, co podraża koszty. Zakończenie całej inwestycji, włącznie z zagospodarowaniem zieleni, planuje się na rok 2013. Sale dla pacjentów są jak nowe, w pomieszczeniach panują przyjazne barwy, zostały powiększone łazienki, doposażono je w specjalne wanny, jest dobrze wyposażona sala rehabilitacyjna, pomieszczenia dla psychologa i logopedy do prowadzenia terapii z pacjentami po udarach. Obecnie w placówce przebywa 38 pacjentów, 20 oczekuje w kolejce, zapotrzebowanie jest bardzo duże. Pan Józef Maciołek – Wiceprezes zarządu PCZ S.A., Dyrektor ds. medycznych, poinformował, że w związku z remontem placówki poniesione wydatki do końca 2011 r. to 1.700.000,00 zł. W roku 2012 planowane jest zakończenie remontu piwnicy – szacunkowy koszt do poniesienia to około 100.000,00 zł. z zaznaczeniem, że prace są prowadzone tzw. „systemem gospodarczym”. Trzeba zrobić jeszcze elewację której koszt to prawie 500.000,00 zł. oraz odwodnienie. Pan Józef Maciołek poinformował, że na remont ZOL zaciągnięto pożyczkę w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 386.527,40 zł., reszta pieniędzy wydanych na remont są to środki własne. Pani Alicja Szczygieł poinformowała, że ilość pielęgniarek zatrudnionych w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym wynika z potrzeb i z przepisów, w ZOL zatrudnionych jest 13 pielęgniarek,
6 etatów pracowników gospodarczych oraz 0,5 pracownika administracyjnego.

 

Ad. 3

 

Kolejno komisje udały się do Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach. Pan Adam Artymicz - Dyrektor DPS w Gierałcicach przybliżył placówkę członkom komisji. Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach jest położony na trasie Wołczyn-Opole w kompleksie pałacowym. Najstarsze wzmianki dotyczące zabudowań pałacowych obecnego DPS w Gierałcicach pochodzą z początku XIX wieku, natomiast park zabytkowy okalający DPS pochodzą z końca XVII wieku. Od 1945 roku posiadłość pałacowa stanowiła własność Państwowego Gospodarstwa Rolnego w Gierałcicach, a od 1957 roku pałac i park zostały przekazane
w wieczyste użytkowanie Zrzeszeniu Katolików "Caritas" za Zakład Leczniczo-Wychowawczy Dla Dzieci. W 1994 roku Dom Pomocy Społecznej został przekwalifikowany na DPS dla dorosłych, a w 1999 roku został przekazany we władanie Powiatowi Kluczborskiemu. Obecnie DPS zamieszkuje 70 mieszkańców-mężczyzn, od 18 roku życia 
z upośledzeniem umysłowym w różnym stopniu. Pan Dyrektor poinformował, że placówka pełna jest przez cały czas, w kolejce znajduje się 7,8 oczekujących.
Teren wokół domu jest bez barier architektonicznych. Dom Pomocy Społecznej mieści się
w budynku jednopiętrowym, w którym zlikwidowano bariery architektoniczne, zainstalowano windę, są podjazdy. Na poziomie piwnic znajduje się zmodernizowana  pralnia oraz kotłownia olejowa sfinansowane również przy pomocy Holendrów. Na parterze mieszczą się: zmodernizowana kuchnia (wyremontowana przy pomocy finansowej Holendrów), pomieszczenia biurowe, sala rehabilitacyjna, kaplica, pokój odwiedzin, pokoje codziennego pobytu, sala terapii zajęciowej oraz łazienki z sanitariatami. Na piętrze  znajdują się: pokoje mieszkańców jedno, dwu, trzyosobowe oraz wieloosobowe. Pan Dyrektor poinformował,
 że w ciągu komunikacyjnym w obiekcie znajduje się monitoring w celu bezpieczeństwa pacjentów. Na zapytanie radnego Tadeusza Konarskiego co jest obecnie największym problemem placówki z punktu widzenia dyrektora,  pan Dyrektor odpowiedział, że największym problemem placówki jest budżet, oraz, że koszt utrzymania jednego pacjenta jest określony ustawowo, w roku 2012 wyniesie około 2700 zł. na osobę. Przewodniczący komisji podziękowali panu dyrektorowi .

 

Ad. 4

 

Nie wniesiono wolnych wniosków.

 

Ad. 5

 

Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowali wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęli posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono

 

 

 

 

 

Przewodnicząca Komisji                   

 

                                                                                           Wioletta Kardas

 

 

 

 

                                                           Przewodniczący Komisji

                                                           Mirosław Misiak

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys