Protokół Nr 8/2011

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej  Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 7 października
2011 roku.

 

Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Rozpatrzenie skargi pana Władysława Buły – radnego Rady Miejskiej w Byczynie na inwestycję pn. „Remont drogi powiatowej o nr 1336 O Wołczyn-Biskupice
w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011.

3.      Wolne wnioski.

4.      Zamknięcie posiedzenia.

 

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.      Władysław Buła – strona skarżąca,

2.      Kazimierz Sztajglik – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku.

 

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący przedstawił porządek posiedzenia i zaproponował, aby w pkt 3 porządku zapisać wyjazd do miejscowości Biskupice, aby zobaczyć drogę, której dotyczy skarga. Nowy porządek obrad wygląda następująco:

 

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Rozpatrzenie skargi pana Władysława Buły – radnego Rady Miejskiej w Byczynie na inwestycję pn. „Remont drogi powiatowej o nr 1336 O Wołczyn-Biskupice w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011.
  3. Wyjazd do Biskupic i Kochłowic.
  4. Wolne wnioski.
  5. Zamknięcie posiedzenia.

 

Członkowie komisji jednogłośnie przyjęli powyższy porządek.

 

Ad.2

 

Głos zabrał pan Kazimierz Sztajglik, który odniósł się do zarzutów pana Władysława Buły przedstawionych w skardze.

- jeśli chodzi o „nie zaprojektowano ani nie dokonano remontu istniejącego odwodnienia drogi, brak swobodnego przepływu wód opadowych” to:

- realizowane zadanie nie było przebudową drogi tylko remontem w ramach którego przeprowadzono remont przepustu, którego uszkodzenia uniemożliwiały przepływ wód opadowych i roztopowych, oczyszczono przepusty pod drogą powiatową, odmulono rowy przydrożne. W celu poprawy drożności rowów należałoby odmulić lub przebudować przepusty na zjazdach, które stanowią własność właścicieli działek przyległych do drogi. Zgodnie z art. 29 ust. 1 oraz art. 30 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych budowa i utrzymanie zjazdów należy do ich właścicieli. Rowy przydrożne obecnie służą wyłącznie odprowadzaniu wód z jezdni i pobocza. Jeżeli właściciele sąsiadujących z droga nieruchomości chcieliby korzystać z tego rowu przydrożnego to należałoby rów przydrożny przekształcić w rów melioracyjny. Wtedy jego rola polegałaby na przejęciu wody z jezdni i pobocza drogi, podwórek i rynien zabudowań zlokalizowanych przy drodze, rowów przejmujących wodę z pól uprawnych, drenów i innych urządzeń melioracyjnych. W tej sytuacji wszyscy użytkownicy rowu byliby zobowiązani do jego utrzymania.

- jeśli chodzi o „ nieoznakowanie zgodnie z kodeksem ruchu drogowego ciągu rowerowo-pieszego, oznaczenie poziome w postaci białej linii zwiększa niebezpieczeństwo dla pieszych a w szczególności dzieci” to:

 - przy drodze powiatowej nie wybudowano ciągu rowerowo-pieszego. Pobocze drogi, które przed remontem było poboczem gruntowym utwardzono. Oznakowanie poziome wykonano zgodnie z załącznikami 1-4 rozporządzenia Ministra infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Zgodnie z pkt 2.2.2 Linie krawędziowe załącznika Nr 2 do powyższego rozporządzenia linie krawędzi stosuje się do wyznaczania krawędzi jezdni bez krawężników w celu oddzielenia jezdni od pobocza lub pasa awaryjnego. Na poboczu oddzielonym od jezdni linią krawędziową może odbywać się ruch pojazdów innych niż samochodowe, ponadto postój pojazdów (w tym samochodowych) jest dopuszczony na poboczu tylko w przypadku zastosowania linii krawędziowej przerywanej, a takie zastosowano jedynie przy wjazdach na posesje.

- jeśli chodzi o „wadliwie wykonane pobocze pęka i załamuje się” to:

-podczas przeglądów gwarancyjnych zauważono uszkodzenia pobocza o nawierzchni bitumicznej, co zostało naprawione. Następny przegląd gwarancyjny zostanie wykonany w lipcu 2012 r.

- jeśli chodzi o „poszerzenie jezdni o ciąg rowerowo-pieszy spowodowało większe natężenie ruchu szczególnie pojazdów ciężarowych” to:

- droga powiatowa 1336 O to droga klasy Z (zbiorcza) której zadaniem jest przejęcie ruchu z wprowadzonych do niej dróg powiatowych i gminnych i skierowanie go do dróg krajowych nr 11 (klasa S – ekspresowa) i 42 (klasa G- główna). Z uwagi na funkcję, jaką pełni dla układu komunikacyjnego w powiecie DP 1336 O można się spodziewać, iż występowało i występuje tam duże natężenie ruchu.  Droga mająca tak duże znaczenie dla układu komunikacyjnego była, jest i będzie niejednokrotnie wykorzystywana jako droga objazdowa. Radny Władysław Buła stwierdził, że pan Starosta tłumaczył, że będzie to ciąg rowerowo pieszy, ze światełkami odblaskowymi, a wygląda to zupełnie inaczej.

 

Ad.3

Komisja Rewizyjna udała się do Biskupic i Kochłowic w celu weryfikacji zarzutów zawartych w skardze. Komisja udała się utwardzonym poboczem w kierunku Kochłowic. Radny Władysław Buła stwierdził, że jeździ tędy bardzo dużo samochodów ciężarowych, często najeżdżając na pas, ponadto dwa auta osobowe nie potrafią się wyminąć nie najeżdżając na pas, po którym idą piesi, oraz, że samochody korzystając z odnowionej nawierzchni poruszają się z większą prędkością.

Pan Kazimierz Sztajglik stwierdził, że jest to utwardzone pobocze, po którym mogą poruszać się piesi i w jedną stronę rowerzyści, jednak nie jest to ciąg rowerowo-pieszy oraz, że należałoby wykonać zarurowanie rowów, aby były to rowy melioracyjne, a wybudowanie chodnika w tym miejscu kosztowałoby około 750 zł. a na to nie ma pieniędzy. Radny Władysław Buła stwierdził, że bez względu na to, co postanowi komisja w sprawie skargi, nie zostawi tej sprawy w tym stanie, gdyż kiedyś wydarzy się jakieś nieszczęście na tej drodze. Mieszkańcy wioski również poinformowali, że wykonany pas jest bardzo niebezpieczny dla mieszkańców, dla dzieci idących do szkoły i ze szkoły. Mieszkanka Biskupic stwierdziła, że zanim wykonano pas, było dla mieszkańców bezpieczniej, samochody korzystając
z poszerzenia pasa oraz z nowej nawierzchni jeżdżą szybciej i nie ma znaczenia to, że samochody nie mają prawa przekraczać pasa linii ciągłej,  gdyż  na pas wjeżdżają.  Mieszkańcy Biskupic stwierdzili, że gdyby mieli jakieś stare płytki chodnikowe, sami położyliby ten chodnik. Pan Władysław Buła stwierdził, że nic nie da połatanie pęknięć na nawierzchni, trzeba kierunkować się na wybudowanie chodnika, oraz, że mieszkańcy Biskupic pomogą go wybudować.

Członkowie Komisji na podstawie ustaleń faktycznych i prawnych w obecności 5  w  drodze głosowania 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się uznali skargę pana Władysława Buły na Zarząd Powiatu w Kluczborku za bezzasadną. Ponadto Komisja Rewizyjna postanowiła zobowiązać Zarząd Powiatu w Kluczborku do podjęcia działań w zakresie:

1/naprawy pęknięć drogi w ramach udzielonej gwarancji,

2/ograniczenia tonażu pojazdów ciężarowych jeżdżących po tej drodze,

3/wykonania przejścia dla pieszych w miejscu kończenia się chodnika w miejscowości Kochłowice.

 

Ad.4

 

Nikt nie zgłosił żadnych wolnych wniosków, więc Przewodniczący Komisji przeszedł do kolejnego punktu obrad

 

Ad.5

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Rewizyjnej podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

                                                                                         Przewodniczący Komisji


                                                                                              Paweł Prochota

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys