Protokół Nr 7/2011

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej  Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 9 września
2011 roku.

 

Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu

 

Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

            2.Analiza sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2011 r.

3.Kontrola bieżąca wykonania budżetu za II kwartał 2011 rok. Sprawdzenie wykonania uchwał rady powiatu przez zarząd w zakresie oświaty, kontrola kosztów szkoleń (tematy szkoleń, rozliczenie delegacji).

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.    

 

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący przedstawił porządek posiedzenia. Członkowie komisji do porządku nie wnieśli uwag przyjmując go jednogłośnie.

 

Ad.2

 

Przewodniczący komisji poprosił panią Skarbnik, aby przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2011 r. Pani Skarbnik stwierdziła, że jeżeli chodzi o wykonanie dochodów to jest wykonanie w 50 % , zaplanowane około 3 mln., wykonano około 100 tys. zł, są to dochody głównie ze sprzedaży składników majątkowych.  Pani Skarbnik poinformowała ponadto, że cały czas są do sprzedania działki w Bogacicy, jedna działka została sprzedana po cenie wyceny, co do kolejnych trwają negocjacje, gdyż nie są to działki bardzo atrakcyjne. Ponadto w tej kwocie 3 mln. dochodu zaplanowana jest również sprzedaż do końca roku 2011 obiektu w Polanowicach.  Przewodniczący Komisji zapytał o działki w Smardach, pani Skarbnik odpowiedziała, że trudno jest sprzedać te działki gdyż są one nieuzbrojone, jednak gmina Kluczbork przymierza się do ich uzbrojenia. Ponadto pani Skarbnik poinformowała, że wykonanie wpływów z podatków jest na poziomie 52%, jednak może to się trochę jeszcze podnieść, oraz, że tych dochodów można nie wykonać w granicach 500 tys. zł. Pani Skarbnik stwierdziła ponadto, że wzrost dochodów z komunikacji jest zawsze większy w drugim półroczu, jednak w obecnej sytuacji powstaje jeszcze jedno zagrożenie, mianowicie zwroty za karty pojazdów, w tej chwili do 15 sierpnia br. powiat z tego tytułu wypłacił już 120 tys. zł. , jednak dziennie przychodzi kilkanaście podań. Ponadto pani Skarbnik poinformowała, że powiat zawiera umowy ugodowe z kontrahentem, gdyż wtedy nie ma dodatkowych kosztów. Pani Skarbnik poinformowała ponadto, że powiat złożył do NFOŚ wniosek o dofinansowanie inwestycji termomodernizacyjnych, oraz, że jest 30 % dotacji, 60 % pożyczki umarzalnej, 10 % wkładu własnego na projekt, te 10 % zostało już wniesione, gdyż w zeszłym roku termomodernizacja została zrobiona. Pani Skarbnik poinformowała ponadto, że wniosek jest już po pierwszej ocenie merytorycznej, w trakcie drugiej oceny i jest szansa na pozyskanie tych środków. Radny Leszek Mierzwa zapytał na jaką kwotę może liczyć powiat w tej kwestii. Pani Skarbnik odpowiedziała, że na kwotę około 3 mln. zł. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał, czy te 3 mln. dostaniemy na termomodernizację, którą już wykonaliśmy. Pani Skarbnik odpowiedziała, że te 3 mln. zł. możemy przeznaczyć na spłatę kredytów, gdyż nie jest to dotacja celowa z budżetu państwa, a jest to dotacja na zadanie zwiększenie efektywności energetycznej, zostanie ona wykorzystana w przypadku niewykonania dochodów z mienia. Radny Leszek Mierzwa zapytał, czy są jeszcze inne zagrożenia. Pani Skarbnik odpowiedziała, że jeżeli chodzi o wykonanie dochodów to w chwili obecnej nie. Ponadto pani Skarbnik stwierdziła, że jeżeli chodzi o dochody majątkowe to muszą być one być przeznaczone na wydatki majątkowe, nie można ich przeznaczać na wydatki bieżące. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że nie jest to złe rozwiązanie. Pani Skarbnik poinformowała, ponadto, że w przypadku inwestycji dot. tzw. „schetynówek”, trzeba będzie mieć 50 % wkładu własnego, więc trzeba w budżecie na kolejny rok zabezpieczyć wolne środki, ponadto pani Skarbnik stwierdziła, że trzeba będzie zwolnić z inwestycjami i schodzić z zadłużenia.

 

Ad.3

Przewodniczący komisji oddał głos pani Skarbnik, która stwierdziła, że może odnieść się jedynie do wykonania planów finansowych w zakresie oświaty. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał o podwyżki dla nauczycieli od miesiąca września. Pani Skarbnik odpowiedziała, że nauczyciele dostają 7 % podwyżki, w budżecie na przyszły rok minister zaplanował dla nauczycieli podwyżki 3,8 %, dla pracowników samorządowych 0 %, ponadto w górę poszła najniższa krajowa, minister nie założył żadnego wzrostu płac i tutaj też trzeba będzie znaleźć środki przy budowaniu budżetu na rok 2012. Pani Skarbnik poinformowała ponadto, że zarząd ustalając wskaźniki do nowego budżetu założył w budżecie 1 % wzrost płac, podwyżka minimalnych pensji to około 8 %. Pani Skarbnik stwierdziła ponadto, że nie można w obsłudze administracyjnej w jednostkach zrobić redukcji etatów, gdyż jest tam już  zatrudnionych bardzo mało osób.  Pani Skarbnik stwierdziła ponadto, że trzeba pilnować średnich nauczycielskich, gdyż samorządy w styczniu muszą wypłacać wyrównania. Radny Leszek Mierzwa zapytał, czy jakiś nauczyciel stracił pracę w oświatowej placówce powiatowej. Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie a wręcz przeciwnie. Pani Skarbnik poinformowała, że koszty szkoleń nauczycieli znajdują się w poszczególnych placówkach, natomiast w Wydziale Edukacji ewidencjonowane są koszty szkoleń dyrektorów placówek.  Pani Skarbnik poinformowała, że na szkolenia z dziedziny oświaty poniesiono koszty w kwocie 5 508 zł w pierwszym półroczu na planowane 30 tys. zł. na ten cel. Pani Skarbnik poinformowała, że na wydatki na szkolenia w Starostwie wydatkowano 13 000 zł. do końca sierpnia . Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że jest to duża kwota w porównaniu do kwoty wydanej na szkolenia dla dyrektorów. Pani Skarbnik stwierdziła, że wynika to z dofinansowania  do studiów. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał, czy są to kierunkowe studia podyplomowe. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak, oraz, że nie wszyscy korzystają z możliwości dofinansowania gdyż jest to opodatkowane. Ponadto pani Skarbnik poinformowała, że na delegacje wydatkowano kwotę 9 155 zł. za 8 miesięcy, plan to około 14 500 zł.  Kolejno Przewodniczący Komisji przeszedł do analizy kwartalnej informacji o wykonaniu budżetu Powiatu Kluczborskiego za II kwartał 2011 r. sporządzonej według stanu na 30.06.2011 r. Pani Skarbnik stwierdziła, że wykonanie budżetu Powiatu Kluczborskiego za II kwartał 2011 roku wygląda następująco:  dochody plan: 67 273 068 zł., wykonanie: 33 661 140 zł., przychody plan: 6 091 827 zł., wykonanie 2 060 513, 20 zł., wydatki plan: 68 492 385 zł, wykonanie 33 988 160, 67 zł., rozchody plan: 4 872 510, wykonanie 1 066 532, 07 zł. Na dzień 30.06.2011 r. kwota deficytu za II kwartał 2011 r. wyniosła 327 019, 73 zł. Nikt nie wniósł zapytań do powyższego.

 

Ad.4

 

Nikt nie zgłosił żadnych wolnych wniosków, więc Przewodniczący Komisji przeszedł do kolejnego punktu obrad

 

Ad.5

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Rewizyjnej podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

                                                                                         Przewodniczący Komisji


                                                                                              Paweł Prochota

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys