Protokół Nr 7/2011 Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 25 maja 2011 roku.
Protokół Nr 7/2011
Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu
25 maja 2011 roku.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Leszek Mierzwa
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
- Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2. Analiza materiałów na VIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 26 maja
2011 r.
3. Analiza Informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2010 rok oraz sprawozdania finansowego.
4.Wolne wnioski.
5.Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1
Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Przewodniczący Komisji zgłosił wniosek o zmianę porządku obrad, zamieniając pkt.2 na pkt.3, a pkt.3 na pkt.2 oraz wprowadzając dodatkowy pkt. pod obrady jako pkt.4. dot. sprawy motywowania (premie, nagrody) pracowników Powiatowego Urzędu Pracy zajmujących się pisaniem projektów o dofinansowanie. W związku z powyższymi zmianami porządek obrad przedstawia się następująco:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Analiza Informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2010 rok oraz sprawozdania finansowego.
3. Analiza materiałów na VIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 26 maja
2011 r.
4. Sprawa motywowania (premie, nagrody) pracowników Powiatowego Urzędu Pracy piszących projekty unijne.
5.Wolne wnioski.
6.Zamknięcie posiedzenia.
Przewodniczący komisji przystąpił do głosowania nad przyjęciem powyższego porządku obrad. W głosowaniu udział wzięło 9 radnych, 6 głosowało za, 3 wstrzymało się od głosu.
Ad.2
Głos zabrała pani Skarbnik, która przedstawiła sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania budżetu za 2010 rok. Pani Skarbnik poinformowała, że dochody zostały wykonane w 98 %, wydatki na poziomie 97,3% , zadania z zakresu administracji rządowej, na których wykonanie powiat otrzymuje dotację zostało wykonane zarówno wykonanie dochodów jak i wydatków na poziomie 99,3%. Ponadto pani Skarbnik poinformowała, że dotacje z innych samorządów na współfinansowane na remonty na drogach i inne, zostały wykonane podobnie jak i wydatki na poziomie 94,5 %. Wydatki inwestycyjne zostały zrealizowane w kwocie 13 mln. 151 tys. 628 zł., co stanowi 19 % wydatków powiatu w ubiegłym roku. Ponadto zostały udzielone dotacje w kwocie 1mln. 76 tys. 105 zł. na utrzymanie dzieci z naszego powiatu w placówkach opiekuńczych i rodzinach zastępczych na terenie innych powiatów, ponadto pani Skarbnik poinformowała, że zadłużenie powiatu na koniec roku wyniosło 34 mln. 492 tys. 717 zł., co stanowi 52% i jest poniżej 60% dopuszczalnego wskaźnika. Ponadto pani Skarbnik poinformowała, że z zewnątrz pozyskano środki finansowe w kwocie około 9 mln. zł. z różnego rodzaju projektów i programów, między innymi z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych , POKL, RPO WO. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że pozyskano środki w wysokości ponad 9 mln. zł , oraz, że nie było problemu z zamknięciem budżetu 2010 r. Pan Starosta stwierdził ponadto, że w skali budżetu powiatu na wynagrodzenia przeznaczone zostało 51 %, na przestrzeni lat wcześniejszych było to trochę więcej, jednak jeżeli chodzi o wynagrodzenia nie zdarzyło się tak, aby wynagrodzenia nie zostały wypłacone lub nie zostały od nich odprowadzone pochodne, wszystko było w terminie także w sferze oświaty. Radna Irena Kielar zapytała o rachunek zysku i strat. Pani Skarbnik odpowiedziała, że wpływ na tzw. zysk papierowy mają wpływ dotacje i subwencje, które są wprowadzane do budżetu w przyszłym roku, wynika to z innego sposobu ewidencjonowania dotacji i subwencji, od 2010 roku dotacje i subwencje ewidencjonowane są na koncie budżetu powiatu, jest to zysk papierowy. Kolejno pani Skarbnik stwierdziła, że jest opinia RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2010 rok i jest to opinia pozytywna. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który zapytał o zobowiązania finansowe na początek roku, pani Skarbnik wyjaśniła powyższa kwestie. Radny Tadeusz Konarski zwrócił się z prośbą, aby na sesję przygotować tytuły zobowiązań i kwoty. Pan Starosta poinformował, że na sesji absolutoryjnej będzie prezentacja, sprawy związane ze zobowiązaniami i z kwotami też będą w niej ujęte. Następnie Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad przyjęciem pozytywnej opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2010 rok oraz sprawozdaniu finansowym za 2010 rok. Za przyjęciem pozytywnej opinii głosowało 7 radnych, 3 wstrzymało się od głosu.
Ad. 3
Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że zmiany w budżecie dotyczą głównie wprowadzenie do budżetu środków dotacji od Wojewody oraz na wnioski kierowników poszczególnych jednostek organizacyjnych. Ponadto pan Starosta stwierdził, że zmiany w WPF dotyczą zmian budżecie, jest to uchwała, która jest niejako częścią integralną niektórych uchwał okołobudżetowych. Za pozytywna opinią do powyższego projektu głosowało 10 radnych. Kolejnym omawianym projektem był projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. Głos zabrała pani Skarbnik, która stwierdziła, że powyższa uchwała jest pochodną uchwały budżetowej na 2010 rok, w której powzięcie kredytu zostało zaplanowane, natomiast zbliża się termin wykupu obligacji oraz, że w związku z tą uchwałą deficyt nie wzrasta, pozostanie w kwocie 526 tys. zł , tak jak zostało to zaplanowane. Radna Irena Kielar zapytała, dlaczego jest taki długi okres spłaty tego kredytu. Pani Skarbnik odpowiedziała, że wskaźniki nie pozwalają na krótszy okres spłaty. Radna Irena Kielar zapytała, czy nie szykują się jakieś zmiany w związku z wprowadzonymi ograniczeniami dla samorządów. Pan Starosta odpowiedział, że przepisy, które wchodzą w życie bardzo utrudniają funkcjonowanie samorządów, są sprzeciwy wobec rozporządzenia ministra finansów, gdyż bardzo ograniczona została możliwość kredytowania, ale czy zostaną podjęte jakieś kroki to przyszłość pokaże. Radny Tadeusz Konarski zapytał, czy kwota 4 mln.872 tys. 519 zł. zł jest przeznaczona na wykup obligacji, czy również na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań Pani Skarbnik odpowiedziała, że również na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań, na wykup obligacji jest kwota 2 mln. 800 tys., różnicę stanowi spłata wcześniej zaciągniętych kredytów. Przewodniczący przystąpił do głosowania nad pozytywna opinią do powyższego projektu uchwał. W obecności 10 członków komisji 7 głosowało za, 2 przeciw,1 wstrzymał się od głosu. Kolejnym omówionym projektem był projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu w Kluczborku Nr VII/43/2011 z dnia 14 kwietnia 2011 r. w sprawie przesunięcia terminu wykupu obligacji. Pan Starosta poinformował, że powyższy projekt jest ciągiem dalszym uchwały podjętej na poprzedniej sesji. Rady Stanisław Konarski zapytał o koszt przesunięcia terminu spłaty. Odpowiedzi udzieliła pani Skarbnik, która stwierdziła, że odpowiedzi na powyższe zapytanie udzieli na sesji. Przewodniczący przystąpił do głosowania nad pozytywną opinią do powyższego projektu uchwały, 7 radnych głosowało za, 2 przeciw, 1 wstrzymała się od głosu. Kolejnym omówionym projektem był projekt w sprawie zasad udzielania dotacji celowej ze środków budżetu powiatu kluczborskiego na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Radna Irena Kielar zapytała, czy w tym roku wpłynęły jakieś wnioski o dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska. Pani Skarbnik stwierdziła, że do tej pory nie było takiego regulaminu regulującego powyższą kwestię, zmieniło się prawo ochrony środowiska i taka uchwala musi zostać podjęta, pani Skarbnik stwierdziła, że jest jeden wniosek z gminy Byczyna o dofinansowanie linii do selektywnej segregacji odpadów. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał, czy każda gmina wie o tym, że może składać tego rodzaju wnioski. Pani Skarbnik stwierdziła, że wynika to z ustawy, ponadto na stronie internetowej jest uchwała, więc każda gmina ma dostęp i powinna wiedzieć, że taka możliwość jest. Za pozytywna opinią do tego projektu uchwały głosowali wszyscy radni. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2011 rok. Za pozytywna opinią do tego projektu uchwały głosowali wszyscy radni.
Ad.4
Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że wszyscy pracownicy przychodzą do pracy,
pracują i otrzymują za to wynagrodzenie, jeżeli chodzi o remie czy nagrody dla pracowników, to może to robić jedynie dyrekcja PUP, posiada na to specjalny fundusz w budżecie, nie ma dodatkowych pieniędzy na dodatkowe wynagrodzenia. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że dyrektor PUP nie ma w planie budżetowym wystarczających środków finansowych na tego rodzaju nagrody, natomiast chodzi jedynie o to, aby te kilka osób, które piszą projekty, po prostu zauważyć i wynagrodzić, gdyż osoby te piszą projekty a nie należy to do ich obowiązków. Pan Starosta stwierdził, że pani Dyrektor ma fundusz nagród i w ramach tego funduszu może przyznawać nagrody i premie. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że dobrze jest, że to kierownik jednostki ma decydować o ewentualnych premiach czy nagrodach dla pracowników, jednak z drugiej strony w jednostkach nie ma środków na tego rodzaju wydatki finansowe, gdyż są pieniądze w budżecie na etatowego członka zarządu a nie ma jednorazowe docenienie ludzi, którzy wykonują coś, co przynosi pieniądze a nie należy do ich obowiązków. Pan Starosta stwierdził, że etatowy członek zarządu nie zwiększył kosztów zatrudnienia w Starostwie ani też nie wygenerował żadnych dodatkowych kosztów, natomiast każdy kierownik ma fundusz nagród i w ramach tego funduszu musi się zmieścić, jest odpis na fundusz nagród.
Ad.5
Głos zabrał radny Stanisław Konarski, stwierdził, że jest w porządku obrad punkt dotyczący udzielenia upoważnienia Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że nie widzi sensu w udzielaniu takiego upoważnienia, gdyż, udzielając takiego upoważnienia na sesji później jest sytuacja, że Przewodniczący komisji rewizyjnej nie odmawia uczestniczenia w obradach komisji w związku ze skargą. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że nie ma potrzeby upoważniania przez Radę Komisji Rewizyjnej do rozpatrywania skarg, gdyż w Statucie jest zapis, ze komisja skargi rozpatruje, ponadto radny stwierdził, że nie powinno być w Statucie Powiatu zapisu, że radny nie będący członkiem komisji rewizyjnej może uczestniczyć w jej posiedzeniach dot. skarg tylko na zaproszenie Przewodniczącego Komisji. Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że posiedzenia komisji w obecnej formie nic nie wnoszą, gdyż każda komisja powinna przygotowywać opinię do poszczególnych projektów uchwał i odczytywać je na sesji, gdyż w samorządach przejrzystych, takich w których statut nie jest wykorzystywany
do manipulowania Radą Powiatu, takie procedury są. Ponadto radny Tadeusz Konarski stwierdził, że rzeczywiście radni nie będący członkami Komisji Rewizyjnej mają ograniczony dostęp do procedury rozpatrywania danej skargi. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że nie został zaproszony na posiedzenie Komisji Rewizyjnej w związku ze skargą, pomimo tego, że zwrócił się z taką prośbą. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że Rada nie musi upoważniać Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi, natomiast musi decydować, czy dane pismo jest skargą czy wnioskiem, oraz, że o sposobie rozpatrzenia skargi decyduje Rada jako organ stanowiący. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że w przypadku złożenia przez niego skargi na Przewodniczącego Rady Powiatu Rada nie udzieliła upoważnienia Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi i skarga pozostała bez rozpatrzenia, do momentu odwołania się do Wojewody. W związku z powyższą dyskusją członkowie wystąpili z wnioskiem aby Zarząd Powiatu dokonał zmiany w Statucie, która umożliwiłaby udział w posiedzeniach Komisji Rewizyjnej wszystkim radnym, bez prawa głosowania w sprawie, a nie jak dotychczas tylko na zaproszenie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej (§ 35, ust. 2 Statutu Powiatu Kluczborskiego). Ponadto Komisja wnioskuje o nie udzielanie przez Radę Powiatu upoważnienia dla Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi. W obecności 6 członków wszyscy głosowali za przyjęciem powyższego wniosku.
Ad.6
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Budżetu
i Rozwoju Gospodarczego podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu
i zamknął dzisiejsze posiedzenie.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji
Leszek Mierzwa
Katarzyna Hołdys
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Katarzyna Hołdys |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Katarzyna Hołdys |
Data wprowadzenia: | 2011-06-15 11:19:41 |
Opublikował: | Radom Adam |
Data publikacji: | 2011-06-15 11:40:53 |
Ostatnia zmiana: | 2013-05-02 10:21:39 |
Ilość wyświetleń: | 1283 |