Protokół Nr 8/2011

 

z wyjazdowego posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu 11 maja 2011 r.

 

Przewodniczyli:

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

- Wioletta Kardas

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Wizytacja w placówkach: PPP, PCPR, MDK

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

  1. Anita Kieslich – Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku,
  2. Danuta Marciniak – Wicedyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
  3. Iwona Rudnicka-Hrynyszyn – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
    w Kluczborku,
  4. Tadeusz Michałkiewicz – Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku,

 

Ad.1

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny  przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2

Przewodnicząca Komisji oddała głos pani Anicie Kieslich - dyrektorowi PPP w Kluczborku, która krótko przedstawiła swoją placówkę. Poradnia oferuje specjalistyczną pomoc: dzieciom, młodzieży, rodzicom, nauczycielom oraz placówkom opiekuńczo - wychowawczym.
Pomoc jest dyskretna, dobrowolna i nieodpłatna. Poradnia obejmuje swoją działalnością powiat kluczborski, gminy: Kluczbork, Wołczyn, Byczyna, Lasowice Wielkie. Czynna jest codziennie (z wyjątkiem sobót) w godzinach od 800 do 1600. Poradnia prowadzi działalność
w zakresie: diagnozy:
psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej; doradztwa: wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju dzieci od 0 do 6 lat,  edukacji wczesnoszkolnej,  
trudności szkolnych i wychowawczych uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych między innymi: specyficznych trudności w pisaniu i czytaniu - dysleksja, dysgrafia, dysortografia, niepowodzeń w nauce, przezwyciężania stresu okresu dorastania, uzależnień młodzieży, poradnictwa zawodowego i orientacji zawodowej, wyboru zawodu i szkoły dla młodzieży pełnosprawnej i posiadającej problemy zdrowotne, w formie warsztatów aktywizujących prawidłowy wybór zawodu i szkoły, dzieciom i młodzieży zdolnej w zakresie form edukacyjnych; terapii: rodzin, indywidualnej dzieci i młodzieży:
z deficytami rozwojowymi, z wadami wymowy, z problemami osobistymi i rodzinnymi, z problemami szkolnymi, z problemami moczenia nocnego, socjoterapii; profilaktyki:
popularyzowania wiedzy psychologiczno - pedagogicznej, inicjowania nowych form pomocy psychologiczno - pedagogicznej, wdrażania programów edukacyjno – profilaktycznych problemów wychowawczych i dydaktycznych, wspierania nauczycieli w realizacji programu wychowania prorodzinnego i zdrowotnego, pomocy rodzinom niewydolnym wychowawczo, z problemami alkoholowymi i innymi. Ponadto pani Dyrektor dodała, że największym problem placówki jest baza lokalowa, jednak problem ten zostanie wkrótce rozwiązany, gdyż placówka będzie miała swoją nową siedzibę w budynku na ul. Sienkiewicza. Pani Dyrektor poinformowała, że zatrudnionych w placówce jest 14 pracowników pedagogicznych, w tym jedna osoba na 1 etatu, w administracji pracuje 3 pracowników.  Problem placówki jest brak środków finansowych na dokształcanie nauczycieli, gdyż szkolenia z których korzysta PPP są bardzo drogie, PPP nie może korzystać ze szkoleń organizowanych przez PODN gdyż tam pracują nauczyciele, którzy są specjalistami z przedmiotów, natomiast szkolenia dla pracowników PPP są szkoleniami specjalistycznym i środki zapisane w budżecie na ten cel są zupełnie niewystarczające, szkolenia dla pracowników PPP odbywają się w centrach diagnostycznych i są bardzo kosztowne. Obecnie zmienia się poradnictwo, ciężar pracy poradni zostanie przechylony bardziej w stronę szkoły, do tej pory wszystko co działo się w poradni było na wniosek rodzica, nawet jeżeli poradnia bada na wniosek szkoły to zawsze za zgodą rodzica, poradnia zawsze była bliżej rodzica i dziecka a nie szkoły. W związku z reformą to się zmienia, będą tworzone centra rozwoju edukacji, będą łączone poradnie psychologiczno-pedagogiczne z ośrodkami doskonalenia nauczycieli, niektóre z tych zmian są niepokojące. Jednak poradnie muszą w projekt wejść, gdyż w przeciwnym wypadku od 2015 roku nie dostaną subwencji, w związku z powyższym od września 2011 r. zacznie się przekształcanie. Głos zabrał radny Maciej Tomaszczyk, który stwierdził, że w związku z reformą w szkołach podstawowych i przedszkolach powstały zespoły i zapytał o rolę PPP w związku z powyższym. Pani Dyrektor odpowiedziała, że poradnia na wniosek dyrektora szkoły może uczestniczyć w posiedzeniach tych zespołów. Ponadto pani Dyrektor poinformowała, że oferta poradni obejmuje przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja oraz szkoły ponadgimnazjalne w gminach: Kluczbork, Byczyna, Wołczyn i Lasowice Wielkie. Oferta zawiera między innymi: warsztaty, treningi dla dzieci i nauczycieli, trening wychowawczy dla rodzin czasowo niepełnych. Radna Irena Kielar zapytała, jak można pomóc PPP jeżeli chodzi o specjalistyczne szkolenia dla pracowników. Pan Dyrektor odpowiedziała, że nie wszystkie szkoły wykorzystują środki z dofinansowania, środki nie wykorzystane są przeznaczane na doskonalenie zawodowe. Pani Dyrektor poinformowała, że w innych powiatach jest tzw. kontraktowanie usług, PPP czeka to również gdy powstanie Centrum Rozwoju Edukacji, które będzie istniało dzięki podpisanym kontraktom ze szkołami, jednak rozwiązanie takie budzi wątpliwości, gdyż PPP jest placówką publiczną, pani Dyrektor poinformowała, że PPP ma stałą dotację z gminy Kluczbork na prowadzenie rodzin z problemami alkoholowymi. Ponadto środki są pozyskiwane również w różnego rodzaju konkursach, jeżeli chodzi o fundusze z UE. Radny  Maciej Tomaszczyk zapytał, czy reforma spowoduje utratę anonimowości przez uczniów i ich rodziny. Pani Dyrektor odpowiedziała, że do poradni zwracają się różne rodziny z różnymi problemami, pewne rzeczy wypracowane w poradni mogą ulec zatraceniu, jeżeli wspierać będziemy szkoły to co się stanie z dziećmi, rodzice niechętnie będą przychodzić do szkoły ze swoimi problemami. Radna Irena Kielar zapytała, czy w związku z licznymi obawami w związku ze zmianami ustawy, wystąpiono do ministerstwa. Pani Dyrektor odpowiedziała,  że tak, jednak bez jakiejkolwiek informacji czy stanowiska ministerstwa. Pani Dyrektor stwierdziła, że nikt nie zastanowił się nad konsekwencjami wprowadzenia reformy, gdyż nie można dobrze zarządzać tworem w skład którego wchodzi PPP, PODN i biblioteka. Pani Dyrektor stwierdziła, ponadto, że ma bardzo dobry zespół do pracy, otwarty i chętny do pracy. Radny Mariusz Buczek zapytał, czy często PPP ma zajęcia z radami pedagogicznymi, gdyż często orzeczenia PPP nie są brane pod uwagę przez nauczycieli. Pani Dyrektor stwierdziła, że szkolenia prowadzone są dla nauczycieli, ale jest potrzeba takich szkoleń przez cały czas, jednak teraz powinno się to zmienić w związku ze zmianą rozporządzenia o organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, to nie uczeń ma dostosować się do szkoły ale, szkoła do ucznia, jego możliwości i potrzeb, zespoły w szkołach zostały powołane po to, aby nauczycieli na to uwrażliwić.  Przewodnicząca Komisji zapytała czy jest określone minimum zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym. Pani Dyrektor poinformowała, że nie ma minimum godzin oraz, że takie zajęcia mogą być prowadzone w każdej placówce oświatowej. Ponadto pani Dyrektor stwierdziła, że często jest tak, że należy również pomóc rodzicom, nawet bardziej aniżeli dzieciom i dlatego zmiany, które następują są dosyć niepokojące, gdyż PPP działać będzie w szkołach rodzice do szkół po pomoc nie przyjdą. Pani Danuta Marciniak – Wicedyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dodała, że od 8 lat PPP realizuje program szkoła dla rodziców z dużym powodzeniem, oraz, że na terenie szkoły rodzice czują się niepewnie.  Radna Irena Kielar zapytała, czy dyrekcja PPP jest zapraszana na konferencje ogólne do szkół, aby przekazywać informacje potrzebne do systematycznej współpracy pomiędzy szkołami a PPP. Pani dyrektor odpowiedziała, że tak, że ta współpraca ma charakter zadaniowy i jeżeli jest problem to jest on rozwiązywany. Radna Irena Kielar stwierdziła, że trzeba się postarać o to, aby wysłać osobę na szkolenie dla psychoterapeuty oraz, że jest to bardzo drogie szkolenie. Przewodnicząca Komisji podziękowała za przyjęcie i Komisja udała się do PCPR. Pani Iwona Rudnicka-Hrynyszyn – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku przedstawiła zakres zadań, jakie wykonuje PCPR. Pani Dyrektor poinformowała, że PCPR zajmuje się sprawami socjalnymi z ramienia powiatu, zakres działań PCPR jest jednak inny aniżeli OPS. Pani Dyrektor poinformowała, że PCPR ma pod swoją opieką rodziny zastępcze, umieszczanie osób w DPS na skierowanie przez OPS. Radny Maciej Tomaszczyk zapytał o miesięczny koszt pobytu osoby w DPS. Pani Dyrektor odpowiedziała, ze jest to koszt rzędu 2300 zł. w Kluczborku i 2400 zł. w Gierałcicach. Ponadto pani Dyrektor poinformowała, że koszt do trzymania dziecka w Domu Dziecka w powiecie kluczborskim wynosi 2400 zł, a w ościennych placówkach jak np.: Namysłów, Brzeg jest to ponad 2500 zł. do 3000 zł. , pani Dyrektor stwierdziła, że miejsca w Domu Dziecka są 44 miejsca i jest to ciągle za mało oraz, że intencją państwa jest redukcja domów dziecka, które mają być przekształcone w domy rodzinne, lub dzieci mają przebywać w rodzinach zastępczych, których niestety w naszym kraju jest ciągle bardzo mało, przyczyną tego mogą być pieniądze, ale rodzina zastępcza to również misja. Pani Dyrektor poinformowała, że w przypadku rodzin zastępczych rozróżniamy rodziny spokrewnione i nie spokrewnione, wśród rodzin nie spokrewnionych są rodziny zawodowe,  rodziny te otrzymują pomoc tylko na dziecko, jest to kwota liczona od podstawy 1647 zł. – do 7 roku życia, jest to 60 %,- 800 zł.  powyżej 7 roku życia jest to 40 % czyli około 600 zł., dzieci niepełnosprawne 80 % , jest to kwota na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dziecka. Pani Dyrektor poinformowała, że na dzień dzisiejszy w powiecie kluczborskim jest 78 rodzin zastępczych z czego 15 stanowią rodziny nie spokrewnione, 63 stanowią rodziny nie spokrewnione. Pani Dyrektor stwierdziła, że lepsze są rodziny nie spokrewnione. Ponadto są jeszcze rodziny nie spokrewnione zawodowe, które oprócz pieniędzy na dzieci otrzymują wynagrodzenie, rodziny takie podpisują umowę zlecenie ze Starostą, w naszym powiecie jest jedna taka rodzina wielodzietna, wynagrodzenie kształtuje się w przedziale 100%-150 % od podstawy 1647 zł. Wśród tych rodzin jest tzw. pogotowie opiekuńcze, w którym dzieci mogą przebywać do 12 miesięcy, potem Sąd kieruje dziecko do rodziny zastępczej. Pani Dyrektor stwierdziła, że ogólnie wśród ludzi panuje niedobra opinia jeżeli chodzi o rodziny zastępcze, edukacja wśród społeczeństwa powinna być większa jeżeli chodzi kwestię rodzin zastępczych. Pani dyrektor poinformowała, że obszar rodzin zastępczych to jeden z obszarów działalności PCPR, kolejnym są osoby niepełnosprawne, dofinansowania z PFRON, domy dziecka, domy pomocy społecznej oraz poradnictwo specjalistyczne. Pani dyrektor poinformowała, że poradnictwo specjalistyczne w PCPR jest na bardzo wysokim poziomie. Pani Dyrektor poinformowała, że w skład punktu informacyjnego wchodzi radca prawny zatrudniony na umowę zlecenie na potrzeby PCPR,  raz w tygodniu udziela porad bezpłatnie w sprawach dot. przemocy w rodzinie, jest dwóch psychologów, pracownik socjalny oraz Ośrodek Interwencji Kryzysowej, które kadrowo zabezpiecza PCPR, a administracyjnie Caritas. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że w takich centrach nie powinna być umieszczana ofiara przemocy a sprawca przemocy. Pani dyrektor stwierdziła, że w ten sposób działa prawo Polsce, że sprawca do wyroku Sądu jest niejako chroniony, natomiast ofiara nie. Radny Maciej Tomaszczyk zapytał o program wyrównywania różnic między regionami oraz stwierdził, że gminy poskładały wnioski i nadal nic nie wiadomo. Pani Dyrektor stwierdziła, że na razie nic o tym programie nie wiadomo. Pani Dyrektor stwierdziła ponadto, że pieniądze z PFRON są bardzo małe oraz, że powiat kluczborski bardzo dużo skorzystał jeżeli chodzi o środku w ramach programu wyrównywania różnic. Przewodnicząca Komisji zapytała, czy zdarza się tak, że w połowie roku brakuje pieniędzy jeżeli chodzi o środki pefronowskie. Pani Dyrektor stwierdziła, że tak., zwłaszcza na turnusy rehabilitacyjne Pani Dyrektor poinformowała, że PCPR nie posiada strategii rozwiązywania problemów społecznych, gdyż poprzednia zakończyła się w 2010 roku, obecni strategia jest przygotowywana, na sesji czerwcowej  zostanie przedłożona radnym, brak aktualnej strategii ogranicza składanie wniosków o dofinansowanie Radny Maciej Tomaszczyk zapytał, czy gminy będą mogły zapoznać się z projektem. Pani Dyrektor odpowiedziała, że tak, gdyż opracowanie tej strategii wiąże się z konsultacjami z gminami. Pani Dyrektor poinformowała, że w tym roku realizowany jest projekt systemowy „Dobry Start”, który jest skierowany do osób niepełnosprawnych oraz do usamodzielniających się wychowanków. Pani Dyrektor poinformowała ponadto, że  jest 40 beneficjentów tego projektu oraz 400 tys. zł  , które zostaną wydane m.in. na rehabilitację stacjonarną, zajęcia kulturalne, szkolenia indywidualne i wyjazdy rehabilitacyjne.  Kolejno pani Dyrektor poinformowała, że w PCPR zatrudnionych jest 17 osób, nie jest przewidziany dodatkowy etat. Ponadto pani Dyrektor poinformowała, że jest powołany zespół interdyscyplinarny, którego działanie jest bardzo potrzebne i przydatne. Przewodnicząca Komisji podziękowała pani Dyrektor za przyjęcie i udała się do Młodzieżowego Domu Kultury. Pan Tadeusz Michalkiewicz-Dyrektor MDK przedstawił swoją placówkę. Pan Dyrektor stwierdził, że MDK  rodzajem szkoły, gdzie, co prawda, są nauczyciele, ale nie ma lekcji. Przychodzą tu uczniowie, którzy chcą rozwijać swoje pasje: plastyczne, muzyczne, taneczne. Uczestnicy MDK zdobywają prestiżowe nagrody i wyróżnienia w przeglądach i konkursach artystycznych o zasięgu międzynarodowym i ogólnopolskim. Jest to możliwe dzięki ich talentowi, który mogą rozwijać przy wsparciu profesjonalnej kadry nauczycieli, a także szerokiej bazy sprzętowej. Pan Dyrektor stwierdził, że subwencja na działalność MDK jest z roku na rok zmniejsza się w stosunku do potrzeb i jest to problem. Pan Dyrektor poinformował, że w MDK zatrudnionych jest 10 pracowników pedagogicznych, w tym nauczyciele muzyki, plastyki i tańca, ponadto zatrudnionych jest 2 pracowników administracyjnych i 3 pracowników obsługi, pan Dyrektor stwierdził, że pracownicy obsługi mają bardzo niskie wynagrodzenie. W MDK działają kola i zespoły: Studio Piosenki – Magda Durecka, Grupa Cheerleaders ” TurboGirls ” – Marlena Liśkiewicz, Chór Gospel – Marlena Liśkiewicz, Teatr Tańca – Marlena Liśkiewicz, Zespół Tańca Nowoczesnego „PLUSK” – Barbara Hanuszewicz , Zespół gimnastyki Artystycznej „ARABESKI” – Urszula Stachowska, Koło Gitarowe – Marlena Oszczypko,  Koło gry na keyboardach – Marlena Oszczypko,  Zespół Gitarowy – Marlena Oszczypko, Studio Piosenki – Zbigniew Oszczypko,  Koło gry na keyboardach – Zbigniew Oszczypko,  Koło Malarstwa i Rysunku – Halina Frąsiak Czumałowska,  Koło Malarstwa i Rysunku – Krystyna Dusanowska,  Koło malarstwa i rysunku – Józef Zając,  Koło grafiki – Józef Zając,  Koło ceramiki i rzeźby – Józef Zając. Pan Dyrektor poinformował, że wszystkie zajęcia są bezpłatne oraz odbywają się po południu, od godziny 15 do późnego wieczora.  Pan Dyrektor poinformował ponadto, że MDK organizuje półkolonie letnie i zimowe na których prowadzone są bardzo ciekawe warsztaty z dziedziny muzyki, plastyki, tańca i śpiewu. Radny Maciej Tomaszczyk zapytał, ile uczestników MDK jest spoza Kluczborka. Pan Dyrektor odpowiedział, że to się zmienia, na przykład na zajęcia gry na keyboardach rodzice dowożą dzieci z pobliskich miejscowości, gdyż tutaj zajęcia są bezpłatne. W przypadku półkolonii opłata jest jedynie za wyżywienia, zajęcia, kadra, materiały są bezpłatne.  Radny Maciej Tomaszczyk zapytał, czy w związku z tym, że MDK jest placówką edukacyjną, pan Dyrektor występował z ofertą zajęć w MDK do szkół w gminach całego powiatu.  Pan Dyrektor stwierdził, że oferta jest przedstawiana w szkołach w powiecie, ponadto jest strona internetowa, jednak większość uczestników pochodzi z Kluczborka. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że brak jest takiej oferty w szkołach w gminie Byczyna. Ponadto radny Maciej Tomaszczyk poruszył kwestię ewentualnego dofinansowania przez gminy dowozu zainteresowanych dzieci uczestniczeniem w zajęciach w MDK. Radna Irena Kielar stwierdziła, że kwestia ta była poruszana już wcześniej ale nic z tego nie wyszło, gdyż nikt nie zaproponował dowozu. Pan Dyrektor stwierdził, że dofinansowanie dowozu zainteresowanych dzieci jest bardzo dobrym rozwiązaniem i pomysłem, na przykład w czasie wakacji gmina może zorganizować dowóz dzieci na półkolonie, poprzez taką półkolonię można zaszczepić w dzieciach chęć korzystania w zajęciach MDK. Przewodnicząca Komisji zapytała kiedy należy zgłosić ewentualnych chętnych na zajęcia. Pan Dyrektor powiedział, że zapisy na półkolonie letnie już się rozpoczynają. Kolejno pan Dyrektor poinformował, że jest decyzja OSP w sprawie konieczności zainstalowania  systemu oddymiającego,  jest to koszt około 70 tys. zł. i  brakuje na to pieniędzy. Termin wykonania tego systemu był do końca kwietnia, jednak został przedłużony do końca 2011 roku. Ponadto jest konieczność poprawy izolacji zewnętrznej, jest to koszt około 30 tys. zł. oraz, że pan Starosta obiecał, że być może jeszcze w tym roku uda się to zrobić. Kolejno pan Dyrektor oprowadził członków komisji po budynku Młodzieżowego Domu Kultury.


Ad.3.

 

Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

Przewodnicząca Komisji                    

                                                                                           Wioletta Kardas

 

 

 

 

  Protokołowała

Katarzyna Hołdys