Protokół Nr 7/2011

 

 

z wyjazdowego posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu 11 kwietnia 2011 r.

 

Przewodniczyli:

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

- Wioletta Kardas

                         

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

            2.Omówienie materiałów na VII sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu
14 kwietnia 2011 r.

3.Zatwierdzenie planu pracy komisji na 2011 rok.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.      

 

 Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

            1. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

 

Ad.1

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny  przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2

 

Głos zabrała pani Skarbnik, która omówiła projekt uchwały w sprawie  zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2011 Nr IV/28/2010 Rady Powiatu w Kluczborku. Pani Skarbnik poinformowała, że wprowadzono zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 106 639 zł. i zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 14 419 zł. , na kwoty te składają się następujące zmiany: zwiększenie dochodów w rozdz. 02 001 o kwotę 1757 zł, na wniosek Naczelnika Wydziału Rolnictwa w związku ze zwiększeniem ekwiwalentu dla osób fizycznych na tzw. zalesianie na terenie powiatu kluczborskiego. Pani Skarbnik dodała, że ekwiwalent jest podwyższany w miesiącu marcu w związku ze wzrostem wskaźnika wzrostu towarów cen i usług, ponadto do budżetu wprowadzono kwotę 70 tys. zł, która pochodzi z dotacji z gminy Byczyna, którą gmina przeznacza na remonty cząstkowe na drogach w gminie Byczyna. Kolejna kwota to 3 194 zł, z tytułu zastępstwa procesowego 1800 zł i z tytułu odszkodowania za zalanie części budynku starostwa, zmniejszenie nastąpiło w wyniku decyzji ministra finansów, który zmniejszył kwotę subwencji o 251 593 zł. , które musiały zostać zdjęte z wydatków w jednostkach oświatowych, ostateczne rozliczenie jest zawsze w miesiącu marcu na podstawie sprawozdań sporządzanych przez powiatowe jednostki oświatowe. Po stronie dochodów dotacja gminy Kluczbork na gimnazjum prowadzone przy ZSO, kolejna zmiana to jest wprowadzenie środków z PO KL na realizację projektu zawodowy start w przyszłość, jest to kwota 13 340 zł., zwiększenia środków na podstawie wniosków kierowników jednostek, jak i decyzji Wojewody, o ostatecznych kwotach dotacji do budżetu powiatu na ten rok. Radna Irena Kielar zapytała, czy obniżenie subwencji dotyczy wszystkich szkół. Pani Skarbnik odpowiedziała, że dotyczy tych placówek, które miały nadwyżkę po rozliczeniu subwencji plus dochody własne a kwota przyznanego planu finansowego dla tej jednostki na ten rok była wyższa niż subwencja i dochody tej jednostki. Pani Skarbnik dodała, że kolejną zmianą w Uchwale Budżetowej jest zmiana przychodów i rozchodów, w kwocie 121 058 zł, gdzie wprowadzono tzw. wolne środki powstałe po rozliczeniu ubiegłorocznego budżetu, które wprowadzono po stronie przychodów. Pani Skarbnik dodała, że konsekwentnie zmienił się załącznik dot.  planów inwestycyjnych , który zmniejszył się o 14 tys. zł., kwota na drogach, ponieważ na drodze tzw. „małej” w Lasowicach powstały oszczędności poprzetargowe w kwocie 95 629 zł.,na drodze w Jaśkowicach wyniknęły dodatkowe roboty, na kwotę 81 629 zł, w związku z powyższym środki zostały przeniesione z jednego zadania na drugie, 14 tys. zł. zostało przeniesione na bieżące remonty na drogach. Ponadto zmienił się załącznik o dotacjach celowych , który został urealniony co do faktycznie już podpisanych porozumień z innymi powiatami na dofinansowanie utrzymania dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych na terenie naszego powiatu, gdy dzieci pochodzą z innych powiatów. Pani Skarbnik poinformowała, że w związku ze wszystkimi wprowadzonymi zmianami do budżetu zmianie automatycznie ulega uchwała o wieloletniej prognozie inwestycyjnej. Kolejno pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie przesunięcia terminu wykupu obligacji, w której, po konsultacjach z bankiem,  dokonano przesunięć w wykupie serii C na łączną kwotę 2.700.000 zł z 2012 roku  na rok 2016 kwotę 500.000 zł,  na rok 2017 kwotę 1.000.000 zł  na rok  2018 kwotę 1.200.000 zł., ponadto  dokonano przesunięcia terminu wykupu obligacji serii F na łączną kwotę 2.500.000 zł z 2014 roku na rok 2018 kwotę 1.300.000 zł , na rok 2019  kwotę 1.200.000 zł . ponadto  dokonano przesunięcia terminu wykupu obligacji serii G na łączną kwotę 1.500.000 zł z 2015 roku  na rok 2019 kwotę 1.500.000 zł. oraz  dokonano przesunięcia terminu wykupu obligacji serii E na łączną kwotę 1.500.000 zł. z 2015 roku na rok 2019 kwotę 300.000 zł . Głos zabrał Wicestarosta, który dodał, że zmiany te podyktowane są faktem, iż od 2014 r. będzie inna metodologia liczenia wskaźników, i powiat nie zmieściłby się w tych wskaźnikach , trudno będzie te wskaźniki utrzymać. Pani Skarbnik stwierdziła, że aby ustalić te nowe wskaźniki potrzebna jest relacja dochodów do wydatków 3 lata wstecz, więc trzeba już działać, aby w 2014 roku nie było problemów. Radny Robert Wietrzyk zapytał, ile w tym roku powinniśmy spłacić. Pani Skarbnik odpowiedziała, że to co było zaplanowane do spłaty na ten rok, zostało spłacone, na 2012 rok była zaplanowana do spłaty kwota 3 mln. zł., przesuwając serie J i K będzie większa kwota spłaty  3 mln. 300 tys. zł, i to zostanie spłacone, natomiast w latach 2013, 2014, 2015, nie ma możliwości spłacenia, w związku z powyższym kwoty spłat zostaną zmniejszone. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że wydłużenie okresu spłat spowoduje zwiększenie wydatków  na obsługę. Pani Skarbnik stwierdziła, że po rozmowie z bankiem , jeżeli zostanie wpłacone 3 mln. 300 tys., zamiast 2 mln. 700 tys. zł to powstaje z tego tytułu relacja oszczędnościowa, jednak wydatki na obsługę będą z pewnością większe w związku z samym wydłużeniem terminu spłaty. Radny Tadeusz Konarski zapytał o konkretne koszty obsługi w tym przypadku. Pani Skarbnik odpowiedziała, że bank zrobi symulację kosztów po decyzji o zmianie terminu spłat, i wtedy informacja ta dotrze do radnych. Kolejno pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Chocianowicach na zakup samochodu specjalistycznego. Środki zostały przyznane w celu dofinansowania zakupu samochodu specjalistycznego dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Chocianowicach , która jest zrzeszona w Krajowym Systemie Ratownictwa , a Starosta wykonując zadania z zakresu zarządzenia kryzysowego przekazał kwotę 30.000 zł w formie dotacji celowej. Radny Tadeusz Konarski zapytał, czy ubiegłych latach powiat kluczborski udzielał tego typu dotacji. Pani Skarbnik odpowiedziała, że dotacje taką otrzymała już Byczyna i Kuniów. Pan Wicestarosta stwierdził, że raz w roku dofinansowywana jest jedna straż. Kolejno Przewodnicząca Komisji przedstawiła projekt uchwały  zmieniającej Uchwałę Nr XXXI/235/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 września 2005 r. w sprawie założenia publicznej szkoły policealnej i włączenia jej do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Kluczborku. Głos zabrał Wicestarosta, który poinformował, że chodzi o klasę, w której początkowo były 24 osoby, liczba uczniów następnie spadła do 16 , kolejno liczba uczniów spadła do 12, i uczniowie ci bardzo chcą, nawet w systemie zaocznym skończyć tą szkołę, powyższa uchwała ma im to umożliwić. Kolejnym projektem uchwały jest projekt w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2011 rok. W lutym bieżącego roku Zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dokonał podziału środków przewidzianych planem finansowym PFRON na rok 2011, przeznaczonych na realizację zadań na rzecz osób niepełnosprawnych należących do kompetencji samorządów powiatowych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.  Po rozpoznaniu potrzeb proponuje się następujący podział środków finansowych: Rehabilitacja zawodowa: 60.000,00 zł przeznaczyć na zadania realizowane przez Powiatowy Urząd Pracy, Rehabilitacja społeczna – zadania realizowane przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie 443.880,00 zł – dofinansowane kosztów działania warsztatów terapii zajęciowej, 241.171,00 zł – dofinansowanie: likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych – 50.000,00 zł., sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych – 3.200,00 zł., zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom    niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów – 96.721,00 zł.,  uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych – 91.250,00 zł. Łącznie  na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2011 roku przeznacza się kwotę  745.051,00 zł.
Do powyższego projektu uchwały radni nie wnieśli zapytań. Kolejnym projektem jest projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy, po umowie zawartej na czas oznaczony  do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego. Przedmiotem dzierżawy jest grunt o powierzchni 30 m kwadratowych pod koncentrator telefoniczny RSU-5 będący własnością firmy Netia S.A. posadowiony na działce oznaczonej nr 194/8 z k.m.5 o pow.1,2345 ha, ujawnionej w księdze wieczystej KW OPIU 00013961/8 w Sądzie Rejonowym w Kluczborku, stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego będącej w trwałym zarządzie Zespołu Szkół Licealno – Technicznych w Kluczborku. Trwały zarządca przedmiotowej nieruchomości zawarł umowę dzierżawy na grunt na 3 lata od dnia 01.03.2008 roku do dnia 28.02.2011 roku z firmą Netia S.A. Zgodnie z przepisami art.37 ust.4 ustawy o gospodarce nieruchomościami regulującymi tryb zawierania umów użytkowania  najmu lub dzierżawy na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat następuje w drodze przetargu.
W przedstawionej sytuacji, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejną umowę na czas oznaczony do 3 lat, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość, zastosowanie znajdzie zasada, zgodnie z którą wymagana jest indywidualna uchwała Rady Powiatu, o której mowa w art.12 pkt. 8 lit.a) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późniejszymi zmianami) a więc uchwała wyrażająca zgodę na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy pomiędzy firmą Netia S.A. a Zespołem Szkół Licealno- Technicznych w Kluczborku. Do powyższego projektu radni nie wnieśli zapytań. Kolejnym projektem jest projekt uchwały w sprawie  uchwalenia Statutu Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku. W dniu 13 czerwca 2006r, na mocy Uchwały Nr XL/288/2006 Rady Powiatu w Kluczborku, Powiatowemu Urzędowi Pracy został nadany Statut. Z dniem 21 października 2010r. Uchwałą Nr XLIX/282/2010 Rady Powiatu w Kluczborku zmieniono Statut  Urzędu.  Uchwalenie nowego Statutu Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku spowodowane jest koniecznością wprowadzenia zmian technicznych i merytorycznych w dotychczas istniejącym Statucie. Radny Maciej Tomaszczyk zapytał, czy Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości będzie częścią PUP czy wydzieloną strukturą. Pan Wicestarosta odpowiedział, że będzie oddzielną strukturą a nad formą organizacyjną trzeba się jeszcze zastanowić. Kolejno Przewodnicząca Komisji przedstawiła projekt uchwały w spr.
przyjęcia: sprawozdania p.o. Dyrektora SPZOZ ZOZ w Kluczborku z działalności jednostki za okres od 01 stycznia 2010r. do 31 grudnia 2010r. oraz sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za okres od 01 stycznia 2010r. do 31 grudnia 2010r.  Radna Irena Kielar zapytała, jak długo jeszcze potrwa likwidacja SP ZPZ oraz, czy nie ma żadnej możliwości, aby przestać wydawać pieniądze na twór nie istniejący. Głos zabrał pan Wicestarosta, który stwierdził, że jeżeli nie uda się tego skutecznie zlikwidować, to trzeba będzie ten twór utrzymywać, oraz, że jest nadzieja w ustawie o działalności leczniczej, której zapisy dają cień szansy na likwidację SP ZOZ. Kolejno Przewodnicząca Komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za 2010r. Do powyższego projektu uchwały radni nie wnieśli zapytań. Kolejno Przewodnicząca Komisji przedstawiła następujące sprawozdania: sprawozdanie z działalności Komendy powiatowej policji oraz ocena sytuacji kryminalno-porządkowej i stanu zagrożeń na terenie powiatu kluczborskiego w 2010 roku, sprawozdanie z ochrony ppożarowej za 2010 rok, sprawozdanie ze stanu sanitarnego powiatu kluczborskiego za 2010 rok, sprawozdanie z realizacji programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2010 roku oraz Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 31.01.2011 r. do 28.03.2011 r. Pan Wicestarosta poinformował, że w porządku obrad sesji jest prezentacja WSZiA w Opolu, która chce otworzyć filię uczelni w Kluczborku.

 

Ad.3.

 

Przewodnicząca Komisji przedstawiła plan pracy komisji na 2011 rok i poprosiła o ewentualne poprawki i sugestie. Radna Irena Kielar stwierdziła że w planie brakuje pkt. dot. wniosków z wyjazdowych posiedzeń komisji i ich realizacji. Kolejno radny Maciej Tomaszczyk zaproponował, aby analizę naboru do szkół średnich przesunąć na miesiąc sierpień, oraz zapytał, po co w planie analiza wyników matur. Radna Irena Kielar stwierdziła, że analiza taka jest bardzo potrzebna, gdyż można ją porównać z województwem oraz w skali kraju. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że dobrze byłoby, aby Wydział Edukacji przygotował zestawienie nowych form kształcenia, jakie powstały w szkołach Ponadgimnazjalnych oraz analizę wyników matur przesunąć na sierpień. Kolejno radny Tadeusz Konarski stwierdził, że organ wykonawczy  ma  obowiązek do końca października br. przedłożyć raport o stanie realizacji zadań oświatowych w powiecie w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że dobrze byłoby, aby Komisja Oświaty określiła parametry, które powinny się w tym raporcie znaleźć. W związku z powyższym radny Tadeusz Konarski zaproponował, aby analizę zrobić w październiku a we wrześniu opracować parametry. Ponadto radny Tadeusz Konarski stwierdził, że należałoby dyrektorom jednostek oświatowych przedstawić parametry wagowe dot. subwencji oświatowej, tak, aby każdy dyrektor widział, że ma określone pieniądze z subwencji na jednostkę oraz poruszył sprawę dot. języka mniejszości i zaproponował, aby Zarząd zajął się tą kwestią przy pracy nad arkuszami organizacyjnymi. Głos zabrał radny Robert Wietrzyk, który stwierdził, że jeżeli chodzi o analizę wyników matur to analizujemy ilość zdanych egzaminów natomiast nie jakość zdanego egzaminu. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że w związku z niżem demograficznym zaczyna się nieprzeciętna walka o ucznia w związku z czym komisja musi mieć dane o jakości uczenia. Radna Irena Kielar stwierdziła, że należy jak najszybciej przygotować wnioski z wizyt Komisji Oświaty w placówkach oświatowych oraz, że w ZSO Nr 1 jest biblioteka do całkowitego remontu, korytarze, niektóre pomieszczenia nie nadają się do użytku. Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że jest to jedyna szkoła w której widać biedę w porównaniu do innych szkół. Radny Tadeusz Konarski zaproponował, aby Komisja zapoznała się z analityką części oświatowej subwencji, w jaki sposób jest ona naliczana.

Po wniesieniu kilku zmian członkowie komisji w obecności 9 jednogłośnie przyjęli plan pracy komisji na 2011 rok.

                                                                                                                     

Ad.4.

 

Przewodnicząca Komisji poinformowała, że każdy otrzymał do wiadomości sprawozdanie
z wykonania planu pracy Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku
za rok 2010. Następnie Komisja ustaliła termin i godziny wizyt w PPP, PCPR, MDK i DPS
w Kluczborku. 

 

Ad.5.

 

Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Przewodnicząca Komisji                    

                                                                                           Wioletta Kardas

 

 

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys